Slecht eten

mijn kleine meid van net 21 maand eet volgens mij heel slecht. ze is altijd een papkind geweest en af at met ontbijt dus altijd pap den tussen de middag 1 boterham, avond eten ging half goed/slecht.
Nu wil ze al een week of 2 bijna niks meer eten. Ze is niet ziek ofzo. (gelukkig) maar ontbijt mag ik blij zijn als er 3 hapjes. pap of brood ingaan (en dan ook nog muizenhapjes) en tussende middag wil ze helemaal niks meer, krijg er soms een droge cracker in, en avond eten hetzelfde… hoogit 1 grote eetlepel bij elkaar. maar vaak minder. Dit lijkt me veel te weinig! Ze is wel erg groot, ze heeft al kleding maat 104-110. Iemand dit ook meegemaakt… of tips? graag. Groetjes melissa-maria

melissa-maria kers

Uit ervaring weet ik dat kinderen fases hebben dat ze minder eten. Dat kunnen ze dan ook wel hebben, ze geven vanzelf wel weer aan dat ze honger hebben. Ik zou er vooral niet teveel de nadruk op leggen want dan wordt eten niet meer leuk voor een kind. Dan is het geen ontspannende bezigheid meer. Vraag haar anders zelf eens wat ze wilt eten … ? En fruit ?? Misschien is ze toe aan iets anders. De ervaring leert ook wel dat als je het boterhammetje laat staan, ze het uiteindelijk zelf wel pakt. Ze willen op deze leeftijd ok veel zelf doen. Zo te lezen is ze een flinke dame, komt wel weer goed.

Groetjes Esther

Sylvie is ook 21 maand en heeft deze fase net weer achter de rug.
Ze at ook echt weinig, zelfs haar koekjes en rozijntjes liet ze staan!
Wij hebben het maar laten gaan, soms hebben ze gewoon minder nodig. Wij eten zelf ook niet elke dag precies hetzelfde.
Wel hebben we geprobeerd andere dingen te eten te geven. Wat ze blijkbaar erg lekker vond bij oma was drinkontbijt.
Verder vind ze naturel croissants erg lekker maar krijgt ze natuurlijk niet te vaak.
Cheese dippers heeft ze ook een poosje lekker gevonden maar vind ze nu niks meer aan.
Ook zijn we overgegaan op bruin brood. Sylvie kreeg tot nu toe altijd wit brood omdat we dat zelf altijd al aten. Nu eten we allemaal bruin brood en Sylvie vind dit veel lekkerder
Je kan ook eens heel ander brood proberen. Mais brood of zonne of gewoon volkoren.
Sylvie is ook gek op soep, dus wij eten wel eens soep met brood tussen de middag. Vooral snert is ze gek op en dat eten we dan zonder brood.
Voor de rest, lekker laten gaan en niet te veel van aantrekken. Als ze geen honger heeft, heeft ze geen honger! En dan kan je haar moeilijk verplicht laten eten. Lekker in meegaan en ook deze fase gaat weer voorbij

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie en Amy

Als ze dingen die ze altijd gelust heeft ineens niet meer lust, dan gewoon zo laten. Geen alternatieven aanbieden. Niet doen want je werkt jezelf in de nesten.

Koekjes, krentenbollen, toetjes enzo zijn veel lekkerder dan warme maaltijden. Niet in meegaan! Dan weet ze dat er met je te sollen is en zal ze ook op andere punten met je gaan sollen (alleen maar bij jullie in bed willen slapen bijv!).

Niet eten, dan maar niet eten. Zolang ze goed drinkt is het prima. Maar niet laten kiezen wat ze dan wel graag zou willen eten, want dan is het eind zoek en is de weg terug naar gewoon eten alleen maar steeds moeilijker.

Groetekes, Sje

Ik vind dat je best wel wat milder kan zijn … ipv zo zwart/wit als Sje zegt. Het ligt er ook aan wat je als alternatief aanbied. Een banaan is anders als een doosje rozijnen vind ik en een boterham of een krentenbol, beter iets dan niets … Fabienne is daar nooit een manipulerend kind van geworden hoor. Heeft nog nooit een poging gedaan uit bed te klauteren of bij ons in bed willen liggen midden in de nacht. Het hele uitproberen is in ons geval zo weinig geweest dat ik daardoor helemaal niet zo zwart/wit ben en hoef te zijn. Uiteindelijk weet ze heel goed dat er grenzen zijn en regels …