Slecht eten

Aaargh!

Danique maakt me op het moment af en toe helemaal stapelgek. Ze eet heel slecht. Haar pap s’morgens? Ben blij als er een half bordje in gaat… Fruit? Hoef ik niet meer aan te beginnen, ze neemt er helemaal niks van. Brood tussen de middag? Blij als er een broodje in zit, terwijl ze voorheen met gemak 2 stukjes op at. Avondeten?? Wat is dat ook alweer…

Mijn vraag, hebben jullie kindjes dit ook gehad? Het zal wel weer een fase zijn waar ze doorheen moet, maar ik word er helemaal kriegel van. Kan het meisje toch niet met een lege maag naar bed brengen…?

Avondeten wel. Das de ene keer geweldig en de andere keer bagger. Zelfs toetjes gaan er niet altijd in. Ze zeggen wel dat elk kindje een klooifase heeft met eten. Meerendeel rond het eerste jaar. Laat je in ieder geval niet gek maken, bied geen alternatieve aan en hou in je achterhoofd dat als ze honger heeft ze toch wel komt. Oh ja enne eten moet leuk en gezellig zijn dus geen strijd van maken.

Groetjes,

Michèle

Hebben wij hier ook wel gehad.
En het geheim is echt: consequent zijn.
Eten aanbieden (hoe je ook zou doen als ze wel zou eten), en wil ze niet eten weg halen, en je er niets van aantrekken.

Geen dingen gaan geven op andere tijdstippen.
Zelfs niet 's avonds als je denkt dat ze trek heeft.

Op deze manier heeft ze door dat ze er geen potje van kan maken. En gaat vanzelf weer goed eten, maar het kan even duren!

(Waar die psychologielessen op school al niet handig voor zijn!)

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Hier momenteel hetzelfde, ik probeer ook te negeren maar vind het soms heel moeilijk.
Jack is pas ziek geweest en is echt afgevallen, terwijl hij dus al niet al te dik was. Tis echt ribben tellen zeg maar
Ik ben ook benieuwd hoe jullie het dan doen met tussendoortjes. Jack heeft die dus nu juist eigenlijk nodig om weer wat aan te komen.
Maar je hoort ook wel eens het advies om geen tussendoortjes te gaan geven ter bevordering van de eetlust.
Ik wil het eigenlijk ook gewoon leuk houden allemaal. Dus gewoon eten en dus ook tussendoortjes op vaste tijden aanbieden.
Of zouden jullie die tussendoortjes dus skippen?

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Als morgan slecht der avond eten eet bied ik wel op de vaste tijden der tussendoortjes aan. Dus fruit en een koek en op het kdv krijgen ze vlaflip na het slapen. Ik heb zoiets van ze moet wel der ritme houden, maar ze krijgt dan niks extra’s. Pappa had nog wel de nijging om bij thuiskomst van het kdv nog wat te geven maar dat mag hij van mij niet meer want dan weet ik zeker dat ze niet eet.

Dus ook al eet ze geen of weinig avondeten ze krijgt toch over de dag genoeg binnen dus ik zou het normale ritme aanhouden. Vaak zijn tussendoortjes kleine dingen dus te weinig om echt honger weg te werken zeg maar. Ik zou alleen als hij vraagt om eten omdat hij echt trek heeft dan wel iets gezonds geven en geen koekje of zo.

Groetjes,

Michèle

Hier ook gehad, was duidelijk een fase. Ik sluit me aan bij wat er al gezegd is; gewoon aanbieden en laat haar maar kiezen. Zolang ze nog vocht binnen krijgt en natte luiers heeft loopt het wel los.

@Christa: die tussendoortjes zou ik wel aanbieden, net als de rest.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

En vergeet niet, dat ze steeds minder gan eten, Dat vergeten we vaak. Ik heb me heel vaak afgevraagd, hoe Madelon kon groeien, en ze groeide toch echt

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Minder gaan eten???
Jack eet smorgens een klein bordje pap en niet altijd van harte. Dan in de loop van de ochtend fruit en sap en tussen de middag 1 boterham en melk maar dat lukt dus nu heel vaak niet…
Dan na zijn dutje mag hij een koekje en sap en dan dus zijn warme maaltijd. Dat gaat ook niet echt lekker…
Dus ik vind dat hij al helemaal niet veel eet eerlijk gezegd…eerder weinig…
Maar ja je kan er toch niet heel veel aan doen als ze weinig of niet eten. Ik ben wel eens een beetje boos geworden maar daar raakte Jack alleen maar verdrietig door en dan eet hij helemaal niet meer…zucht.

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Mijn ervaring is dat het ineens weer bijtrekt, Christa. Heel frustrerend inderdaad, maar soms lijken ze wel van lucht te kunnen groeien. Zal zichzelf wel regelen, denk ik dan maar.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

@christa

Geloof me dat is helemaal niet zo weinig, ja voor ons idee wel.

Madelon heeft jaren geleefd op
’s morgens 1 boterham
tussendoor 1 stik fruit
tussen de middag 1 boterham
koekje of iets dergelijk
en avondeten is het noemen bijna niet waard aardappels lust ze niet (nog steeds niet) dus was een beetje groente en een beetje vlees en een toetje, En volgens het cb was het genoeg, ze kwam aan

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

@Christa: Wel gewoon op vaste tijden de tussendoortjes aanbieden!
Dit is gewoon weer een nieuw moment om te gaan eten!
Geef dan geen snoepje, maar bijv. een stuk fruit.
Als je dat eten niet meer aan zou bieden raken die kids in de war.

Verder is het zeker zo dat ze steeds minder gaan eten!
In het eerste levensjaar verdriedubbeld het gewicht, en hebben ze veeeel eten nodig! En nu hoeven ze niet zoveel meeer aan te komen, en hebben ze dus ook niet zoveel nodig.

Nog even volhouden, consequent zijn, dan gaat het vanzelf over!
Succes!
Liefs, Anne

Hallo allemaal,
ik ben ook maar gaan zoeken naar iemand met dit probleem, mijn dochtertje Kalijn eet sinds dat ze 8maand is heel slecht…
Ze is nu 22 maand dus bijna 2jaar… soms zijn er perioden dat het redelijk goed gaat maar de laatste weken of ja nou maanden is weer super slecht.
Iedereen zegt je moet er geen strijd van maken en dat doe je dan ook niet maar het maakt je wel heel verdrietig als je ziet dat ze soms dagen achter elkaar teert op een paar rozijnen en wat sap en hooguit paar hapjes brood…
Maargoed ik bied idd op de vaste tijden eten aan, ook gewoon haar tussendoortjes en ook dat laat ze vaak staan. Koekje gaat er vaak niet in 1hapje en dan gooit ze het weg… fruit gaan redelijk maar soms ook helemaal niet…
Pap wil ze helemaal niet, en avondeten is vaak direct al NEE NEE…
Ze is er nu wel aan toe om zelf gewoon te eten… soms gaat dat paar dagen goed maar soms wil ze ook gewoon dat ik haar het eten geef…
Vaak is het avondeten dus 1/4 aardappel of niets… vlees al helemaal niet en groente lust ze alleen paar dingen dat is de groene groentes andijvi, spinazie maar ook hoog uit 1 of 2 hapjes…
Ik bied wel gewoon haar toetje aan… die gaat vaak wel op of in ieder geval voor de helft…
Op cb zeiden ze je moet minder sap geven, nou dat heb ik geprobeerd en ook dan gaat er geen eten in…
Ze krijgt smorgens roosvicee , en smiddags nog een x sap… en savonds voor slapen gaan yokidrink of bananensapje… dus zoveel is dat echt niet…
Misschien x extra bekertje ranja…
Ik vind het wel heel moeilijk, heb ook een dochterje van 7maand en die eet alles dusi ik hoop dat zij goed blijft door eten want zoals met Kalijn is echt niet leuk meer … iedereen zegt is periode maar van 8maand tot nu 22 maand is wel heel lang…

Dus iemand nog tips voor mij… graag!

Terug van weg geweest! & toch ben ik hier op mn plaats, want dit probleem heb ik dus ook! * zucht …
Nayaro die eet ook echt voor geen meter, vooral sinds hij het woordje ‘NEE’ zelf kan zeggen … Hij wilt ook niet meer geholpen worden, want dan eet hij sowieso al niet … dus ik laat hem zelf maar aanklooien en dan af&toe stuur ik mee zodat hij wel een aantal happen binnenkrijgt!
Maar indd, niet alleen het avondeten, eigenlijk al het eten .
Behalve ‘peer’ dat hij eet hij meteen weg , verder broodje; paar hapjes, weg ermee, koekjes legt hij notabene gewoon terug & papjes gaan ook met veel moeite!
Behalve zn melkflesje savonds drinkt hij helemaal op!

Ik maak er indd geen strijd van , en laat hem maar … maar vind het wel moeilijk! Ik denk ook wel van, oké als hij echt honger heeft dan komt tie vanzelf wel, maar het is voor je eigen moedergevoel om hem zonder ‘eten’ op bed te leggen toch moeilijk!
Tot nu toe, doe ik dit nog gewoon, want vaak als ik een alternatief aan had geboden in het begin, dan moest hij dat evengoed niet, dus volgens mij ligt het ook niet aan dat hij ‘iets’ anders lekkerders wil … Toetjes bijv, klooit hij ook maar een eind aan …
Een fase, indd! Maar hoelang duurt dat dan?

Nayaro - Danil / 14 September 2008