Geen strijd van maken! Onze meiden eigen 's avonds nagenoeg niks en ze hebben de volgende ochtend nog nooit hongerig gegeten. Onze oudste kreeg er tot ze naar de basisschool ging 's ochtends met moeite 1 boterham en 's middags met moeite 1 boterham in. Dus eigenlijk hetzelfde verhaal als bij jou.
Inmiddels gaan de broodmaaltijden heel goed. Alleen 's avonds loopt nog niet tof. Jammer dan! We zeggen er niet eens meer iets van.
Het enige wat we weleens willen doen 's avonds is het eerste hapje voor ze maken en in de mond stoppen. Dan willen ze nog weleens de smaak te pakken krijgen en verder zelf nog een paar hapjes pakken. Maar we gaan ze niet meer zitten voeren. Ze zijn 3 en 4 en oud genoeg om zelf te eten.
Apart koken zou ik al helemaal niet doen en alternatieven aanbieden ook niet. Dingen waar ze echt van kokhalzen hoeven ze hier echt niet te eten, maar verder eten ze gewoon wat de pot schaft. En hoeven ze dat niet, ook prima.
Verder wat de broodmaaltijden betreft, ze moeten hier kiezen: boterham helemaal op eten of beker melk helemaal leegdrinken. Allebei mag natuurlijk ook en dat gebeurt inmiddels ook regelmatig. Onze ervaring is als ze tussen die 2 moeten kiezen dat ze toch sneller kiezen voor de boterham en zo alsnog wat eten binnenkrijgen.
En als de etenstijd om is, is-ie om. Zeker 's avonds gaan we niet extra lang zitten wachten. Als wij ons bord leeg hebben, krijgen ze nog 5 minuten en dan wordt er opgeruimd. En dan maakt het me niet uit of ze wel of niet iets gegeten hebben.
Dus ook niet meer zeggen dat ze iets moet eten en gewoon helemaal niet op haar letten. Ik heb het eens als volgt ergens gelezen: als je in een restaurant zit en de ober blijft voortdurend naast je tafeltje staan tot je het op hebt, zit je dan zelf lekker te eten? Nee! Dus gewoon niet op haar letten. Laat maar zelf wat tutten. Als ze echt heel veel honger zou hebben zou ze echt wel eten hoor.
Ze zeggen toch altijd: als je honger hebt, eet je alles? Volgens mij gaat dat voor die kinderen ook op.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 17 Apr 2008 09:43:49