Slecht eten

Hoi,

Mijn dochtertje is nu 3,5 jaar en ik vind dat ze wel heel slecht eet.
's-morgens als ik geluk heb 1 boterham, om 10 uur op school een koek of iets dergelijks met melk. Om 12 uur misschien weer 1 boterham. Als ze om 15.00 uur uit school komt krijgt ze iets lekkers. Avondeten is meestal ook niet veel. Wat vlees beetje aardappel en misschien iets van groenten.
Moet ik haar de hele dag van alles laten eten zodat ze toch genoeg binnenkrijgt, of moet ik altijd voor haar apart gaan koken zodat ze toch eet. Weet verder ook niet meer wat ermee te doen.
Als ik zeg dat ze niks meer krijgt als ze niet doet eten maakt haar dat ook niks uit, ze gaat net zo makkelijk met een lege maag naar bed. Aan tafel maak ik ook geen strijd van het eten, zeg wel een paar keer dat ze moet eten maar verder niks.
Wie heeft er misschien tips voor mij???

Diana.

Geen strijd van maken! Onze meiden eigen 's avonds nagenoeg niks en ze hebben de volgende ochtend nog nooit hongerig gegeten. Onze oudste kreeg er tot ze naar de basisschool ging 's ochtends met moeite 1 boterham en 's middags met moeite 1 boterham in. Dus eigenlijk hetzelfde verhaal als bij jou.

Inmiddels gaan de broodmaaltijden heel goed. Alleen 's avonds loopt nog niet tof. Jammer dan! We zeggen er niet eens meer iets van.

Het enige wat we weleens willen doen 's avonds is het eerste hapje voor ze maken en in de mond stoppen. Dan willen ze nog weleens de smaak te pakken krijgen en verder zelf nog een paar hapjes pakken. Maar we gaan ze niet meer zitten voeren. Ze zijn 3 en 4 en oud genoeg om zelf te eten.

Apart koken zou ik al helemaal niet doen en alternatieven aanbieden ook niet. Dingen waar ze echt van kokhalzen hoeven ze hier echt niet te eten, maar verder eten ze gewoon wat de pot schaft. En hoeven ze dat niet, ook prima.

Verder wat de broodmaaltijden betreft, ze moeten hier kiezen: boterham helemaal op eten of beker melk helemaal leegdrinken. Allebei mag natuurlijk ook en dat gebeurt inmiddels ook regelmatig. Onze ervaring is als ze tussen die 2 moeten kiezen dat ze toch sneller kiezen voor de boterham en zo alsnog wat eten binnenkrijgen.

En als de etenstijd om is, is-ie om. Zeker 's avonds gaan we niet extra lang zitten wachten. Als wij ons bord leeg hebben, krijgen ze nog 5 minuten en dan wordt er opgeruimd. En dan maakt het me niet uit of ze wel of niet iets gegeten hebben.

Dus ook niet meer zeggen dat ze iets moet eten en gewoon helemaal niet op haar letten. Ik heb het eens als volgt ergens gelezen: als je in een restaurant zit en de ober blijft voortdurend naast je tafeltje staan tot je het op hebt, zit je dan zelf lekker te eten? Nee! Dus gewoon niet op haar letten. Laat maar zelf wat tutten. Als ze echt heel veel honger zou hebben zou ze echt wel eten hoor.

Ze zeggen toch altijd: als je honger hebt, eet je alles? Volgens mij gaat dat voor die kinderen ook op.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 17 Apr 2008 09:43:49

Die van mij ook niet zo heel erg veel.
s’morgens met moeite een broodje
en een kop thee gaat er helemaal in.
daarna iets van een koekje en tussen de middag weer een broodje.
en s’middags meestal iets van fruit en soms een koekje
en s’avond eet hij bij het avond eten meestal 1 of twee hapjes meer niet, of we moeten rijst eten dan gaat het bordje helemaal leeg.
en een toetje gaat er dan wel altijd helemaal ik.

ik vind het persoonlijker belangrijker dat hij voldoende drinkt.
de rest komt vast en zeker wel een keer goed.
dus ik zeg wel dat hij even moet eten maar maar er geen strijd van.

Groetjes Marianne mama van Ruben

Dan zal ik me er ook maar niet meer druk om maken.
Nog wel even een ander vraagje, wij eten altijt een toetje na het eten, als naomi dan niet of bijna niks heeft gegeten mag ik haar dan wel een toetje geven?
tot nu toe heb ik dat altijd verboden, vond het wel zielig want de jongste krijgt wel en zij niet!!!

Diana.

Als ze hier echt nagenoeg niks of helemaal niks eten krijgen ze geen toetje. Sterker nog, Dan krijgen ze 's avonds ook niks lekkers meer. Alleen drinken.

En als de een wel een toetje verdiend heeft en de andere niet dan is dat nou eenmaal zo. Ik vind er niks zieligs aan. Ze weten hoe ze een toetje kunnen “verdienen” dus ze hebben het aan zichzelf te danken als er aan de overkant van de tafel een ander kindje heerlijk van een bakje yoghurt zit te genieten. Inmiddels horen we daar ook geen commentaar meer op want ze weten dat ze gewoon echt geen toetje krijgen als ze heel slecht gegeten hebben.

En melk bij het eten kunnen ze zoveel krijgen als ze willen. Overigens laten we ze niet beginnen met een flinke plens melk want dan hebben ze meteen al geen trek meer in eten. Ze mogen vast een slokje nemen en dan is het weer happen geblazen. Tussendoor af en toe slokje, prima maar niet heel de plens ineens naar binnen gieten.

Groetekes, Sje

mijn zoontje is nu 4 en ik ekn het probleem maar al te goed geen strijd van maken 's morgens is het hier ook altijd mis dus geef ik het brod mee naar school de juf zei al hij houd er gewoon niet van om 's morgens vroeg te eten dus laat maar lekker gaan.

met avond eten is het ok zo hij krijgt wel zijn toetje na omdat ook al vrij weinig melk drinkt ik heb zoiets van vandaag niet dan komt het morgen wel hoor

Misschien een idee, voor het toetje.

Wat wij dan altijd doen, als hij goed gegeten heeft, dan krijgt hij een toetje met wat kleurtjes erin iets van hagelslag of vruchtenhagel ofzo als het maar feestelijk uitziet.
En heeft hij niet goed gegeten dan krijgt hij gewoon een toetje alleen zonder al die vrolijke kleurtjes.

Groetjes Marianne mama van Ruben

Nou ik heb er wel moeite mee als onze oudste weer eens niet goed eet. Ik kan daar echt van balen. Meestal houden wij er rekening mee wat Joyce wel eet.
We proberen zoveel mogelijk te varieren en meerdere dingen aan te bieden.
Vanavond aten wij chilli con carne. Dan geven we Joyce bonen zonder die saus en eet ze het wel. We gaan niet apart voor haar koken dat gaat te ver.

We geven haar wel complimentjes als ze wel eet en daar is ze erg gevoelig voor.
Dat wil nog wel eens helpen haar goed te laten eten.

Wij hebben joyce ook uitgelegt dat ze geen snoep krijgt als ze geen brood eet.
Misschien is ze te jong om het te begrijpen. Wel houden we ons er aan want zo’n klein maagje is nu eenmaal snel gevult en waar koek en chocola zit is geen plek meer voor gezonde dingen.

lucas kan heel goed eten. Hij kan het ook heel goed aangeven als hij geen honger meer heeft. Dan maak ik er verder ook geen strijd van. Hij eet eerst zelf (is net 2 jr…dus dan mag het wel hoor…voeren) en later ga ik met een andere lepel hem hapjes geven. Meestal gaat het grootste gedeelte er dan wel in! dan ben ik tevreden.

Lisa is bijna 5 en ziet dat lucas nog gevoerd wordt. Zij wil ook vaak gevoerd worden. De laatste hapjes vind ik dan niet erg, maar we gaan haar echt niet helemaal voeren. Dan kan ze zelf wel. Met de broodmaaltijd maakt ze er meestal een potje van. Ze eet 2 boterhammen maar wilt niet de korstjes. Dan haal ik het meeste brood er vanaf en dat moet ze dan nog wel opeten. Daarna altijd drinken.

Wij geven wel een toetje altijd…dit is geen beloning. Zuivel is een belangrijk onderdeel van het eten. Kinderen zien het ook niet als een straf meestal dan…het is belangrijker dat je beloond wat ze goed doen daar hebben ze meer aan dan zonder toetje naar bed omdat ze hun bord niet leeg hebben gegeten. Voor iedere hap die ze hebben genomen…belonen. Na 20 minuten hun bord weghalen net zoals van de rest en dan het toetje. En daarna is het klaar. Hier komt 2x per week in de lente en de zomer de ijscoman in de straat…een ijsje kunnen ze wel verdienen…door hun bord leeg te eten. Lucas is daar nog te klein voor (om het te kunnen begrijpen), maar lisa zeker niet! Je moet eens zien hoe snel zij dan haar bord leeg heeft. Of het gaat om een koekje ofzo als ze nog drinken krijgen na het eten (hier wel in ieder geval) … het is maar een voorbeeld…die kunnen ze dan verdienen door hun bord leeg te eten.

Gr, bianca
mama van Lisa (14-05-2003) en Lucas (31-12-2005)

Gewijzigd door - Bianca27 op 19 Apr 2008 00:57:03