Al weken eet Eva erg slecht. Haar Bambix en boterhammen gaan er prima in (evenals Dora-koekjes), maar 's avonds is het drama en ook fruit krijg ik er niet in. Ze krijgt alleen 's ochtends één koekje, zo’n Dora-koekje, of een biscuitje ofzo. Als ze nou 10 koekjes at, zou dat haar gebrek aan trek verklaren, maar dat gaat dus niet op. Heel soms eet ze een half banaantje 's middags, maar meestal eet ze niks. Omdat ze toch iets in haar maagje moet hebben (ik weet sinds ik dieet dat je je motertje brandend moet houden om een beetje in vorm te blijven en dat tussendoortjes dus net zo goed belangrijk zijn), geef ik haar dan bv een soepstengel of een craquotte. Om rozijntjes ofzo geeft ze niks. Ik ben dus op zoek naar andere, gezonde, tussendoortjes. Tips?
's Avonds eet ze 3 happen en dan is ze klaar. Vla eet ze wel goed. Dat onthouden wij haar ook niet, want wij vinden dat zuivel bij de maaltijd hoort en we willen er geen halszaak van maken dat ze slecht eet. Dat is alleen maar aandacht geven en dwingen werkt bij Eva niet! Voorheen at ze mijn prakkies lekker op! Bordje helemaal leeg. Ze voelt zich verder prima. Het is dus een fase en niet geheel abnormaal bij peuters natuurlijk. MAAR…omdat papa ziek is en ik gisteren 's avonds naar het circus was, at ze toevallig twee avonden achter elkaar een potje. Ze at alles op! Potjes geven wij normaal nooit, alleen als we echt haast hebben en dat is zelden. Het was opvallend dat ze die opeens at, terwijl ze er maanden geleden niks van moest hebben. Nee, ze wilde meeëten en zo hoort het ook! Nu at ze haar vingers erbij op, bij wijze van. Daarstraks aten we andijvie bij oma. Normaal (vr)at ze dat achter elkaar op, zo lekker vond ze het. Vandaag at ze niks…
Het is duidelijk dat ze verkeert in een ‘ik leef van de lucht’-fase nu, maar waarom eet ze dan wel potjes? Natuurlijk ga ik daar niet meer aan beginnen, dan eet ze maar niks. Ze kan vers eten krijgen, wat wij ook eten en anders niks. Of ben ik nu erg streng?
Groetjes Rainbow, trotse mama