Slecht eten (wel Olvarit!)

Al weken eet Eva erg slecht. Haar Bambix en boterhammen gaan er prima in (evenals Dora-koekjes), maar 's avonds is het drama en ook fruit krijg ik er niet in. Ze krijgt alleen 's ochtends één koekje, zo’n Dora-koekje, of een biscuitje ofzo. Als ze nou 10 koekjes at, zou dat haar gebrek aan trek verklaren, maar dat gaat dus niet op. Heel soms eet ze een half banaantje 's middags, maar meestal eet ze niks. Omdat ze toch iets in haar maagje moet hebben (ik weet sinds ik dieet dat je je motertje brandend moet houden om een beetje in vorm te blijven en dat tussendoortjes dus net zo goed belangrijk zijn), geef ik haar dan bv een soepstengel of een craquotte. Om rozijntjes ofzo geeft ze niks. Ik ben dus op zoek naar andere, gezonde, tussendoortjes. Tips?

's Avonds eet ze 3 happen en dan is ze klaar. Vla eet ze wel goed. Dat onthouden wij haar ook niet, want wij vinden dat zuivel bij de maaltijd hoort en we willen er geen halszaak van maken dat ze slecht eet. Dat is alleen maar aandacht geven en dwingen werkt bij Eva niet! Voorheen at ze mijn prakkies lekker op! Bordje helemaal leeg. Ze voelt zich verder prima. Het is dus een fase en niet geheel abnormaal bij peuters natuurlijk. MAAR…omdat papa ziek is en ik gisteren 's avonds naar het circus was, at ze toevallig twee avonden achter elkaar een potje. Ze at alles op! Potjes geven wij normaal nooit, alleen als we echt haast hebben en dat is zelden. Het was opvallend dat ze die opeens at, terwijl ze er maanden geleden niks van moest hebben. Nee, ze wilde meeëten en zo hoort het ook! Nu at ze haar vingers erbij op, bij wijze van. Daarstraks aten we andijvie bij oma. Normaal (vr)at ze dat achter elkaar op, zo lekker vond ze het. Vandaag at ze niks…

Het is duidelijk dat ze verkeert in een ‘ik leef van de lucht’-fase nu, maar waarom eet ze dan wel potjes? Natuurlijk ga ik daar niet meer aan beginnen, dan eet ze maar niks. Ze kan vers eten krijgen, wat wij ook eten en anders niks. Of ben ik nu erg streng?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Toevallig hebben wij momenteel hetzelfde met Lisa en ik heb het volgende bedacht. Lisa neemt2 hapjes en roept dan 'klaar!'en “uit!!!”. Als ze vervolgens van ons niet uit de stoel mag, krijgt ze een enorme driftbui… Ik draai haar met kinderstoel en al om, zodat ze even geen aandacht krijgt en ik wacht totdat ze wat rustiger is… Dan draai ik haar weer om en vraag of ze nu wel gaat eten… 9 van de 10 keer geeft ze dan toe en eet minimaal de helft van haar bordje leeg, voordat ze weer probeert uit de stoel te mogen… Het is best wel een leeftijdsverschil tussen Eva en Lisa en misschien maakt het Eva niet uit of ze eruit mag of niet, dus misschien is mijn tip niet handig…

Tja dit hebben wij ook gehad en toen hebben wij alles omgegooid! Ontbijt is; Pap, meestal met iets van fruit er door zo niet dan krijgt ze fruit om 10 uur en een broodje. Zuivel (toetje is naar de middag verschoven, 3 uur als tussendoortje) En dan krijgt ze 's avonds fruit als toetje. Want mevrouw had zoiets van, geen zin in avond eten maar wel toetje, nu wil ik dat haar ook niet onthouden, maar daar werd een spelletje van gemaakt! 1 hap avond eten en dan toetje willen. Ja dus niet hier!
Wij eten 2 keer per dag warm, lunch en avond eten! Lunch gaat redelijk eigenlijk, avond eten is wisselend, (dus ook met fruit) maar ze weet ook dat ze verder niets meer krijgt. Dus vaak eet ze wel, sommige dingen vind ze lekkerder dan andere, maar tot het ontbijt van 7 uur moet ze wachten, en als ze weinig avond eten op heeft en nu zonder toetje na de maaltijd kiest ze eieren voor d’r geld!

Morgan heeft deze fase nu ook. Brood 's morgens is een ramp. 's middags fietst het wel zo naar binnen en avond eten is of 3 happen en klaar of het is al meteen niet lekker. Als het niet lekker is heeft ze pech en dan is het zonder eten en zonder toetje naar bed en als ze na 3 happen klaar is zeggen we is goed maar wachten met toetje tot pappa en mamma klaar zijn en dan juist omdat ze niet hoeft eet ze toch nog wat maar ik sta er ook versteld van hoe ze op zo weinig leeft hoor

Groetjes,

Michèle

Deze fase hebben wij al sinds Joël geboren is… Ruim 5 weken nu dus!
Gelukkig heeft ie gister weer helemaal super gegeten!
In het begin gaven we hem dan nog wel eens een extra koekje of iets anders, maar dat doen we niet meer…
Ik heb ook verder niets meer in huis qua snoep of ships voor hem, dus savonds moet ie wel goed eten om wat in zn maagje te hebben,.
Smiddags komt er ook wel 1/2 broodjes in… en gelukkig nu ook weer een goed bord vol avond eten.

Als ze niet willen, willen ze niet, en ze krijgen vanzelf wel honger…

Liefs, Melanie

Zal echt bij de leeftijd horen, Nora eet ook al weken haar avondeten slecht. Ze schuift het weg met de mededeling ik vind het niet lekker of ik hoef niet meer. Vaak gaat er wel een aantal hapjes in, maar het is niet echt overweldigend. Soms weigert ze totaal. Vlees gaat bijna altijd op, appelmoes ook, maar het is niet iedere dag feest, dus soms eet ze gewoon heel weinig s avonds. Ze krijgt dan wel haar toetje, al voel we ons soms wel een beetje beetgenomen door haar.

Zag ook dat haar laatste kiezen aan het doorkomen zijn, misschien dat het daar ook mee samenhangt… Kun je ook even checken natuurlijk. Ah, het zal wel weer overgaan…

Liefs!

Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Third Birthday tickers

zo herkenbaar!!! Precies ook met die potjes!! Dat heeft bo ook, geef hem een potje, dan gaat het schoon op, gewoon warm eten, tja de ene keer wel en de andere keer niet, en ook een paar weken dat het dus “niet” was!!
Fruit idem. Wat ik dan deed (en doe) was het compleet negeren, geen enkele aandacht, tenzij hij een driftbui kreeg, dan stoel omkeren. Soms at hij dan daarna wel, soms niet, maar ook al at hij wel, geen aandacht aan het eten besteden. Dat is een tip die wij van het CB hebben gerkegen omdat hij het echt als een machts middel ziet. Dan kon je al merken omdat hij depotjes wel at, volgens het CB. Vandaaar beide negeren, het niet eten, maar ook het wel eten. En nu gaat het langzamerhand wat beter.
Wat fruit betreft, ik wissel af, ene keer vers, andere keer een knijpfruitje. DIt om het varierend te maken. En als hij geen vers fruit wou, ook negeren. En dan gaf ik hem later op de dag ipv een koekje een knijpfruitje. Had hij niet het idee dat het vervanging was en toch de vitaminen binnen!! Of verse jus , dan perste ik zelf de sinasappels, kreeg hij toch vitamines binnen in de vorm van drinken, zonder dat hij het door had. Vond ik ook wel een goede tip!!

Voor de rest, het gaat vanzelf over, alleen wanneer? ik weet het niet, want et gaat en komt!

liefs woezel

Dat negeren doen wij inderdaad ook. Hoe meer aandacht ik aan het eten besteed hoe slechter het gaat. Doe je of het er niet is dan eet ze veel beter.

Groetjes,

Michèle

ja pipzilla hier ook hoor! 3 happen en dan ist NEEEHHHHH… en die mond gaat noway meer open !
(alleen op donderdag en vrijdag, de kdv dagen dan is ze te moe om tegen te stribbelen en te hongerig) maar de rest van de week is een ramp, vanalles geprobeerd, liedje zingen, dansje doen… treintje het stationnetje in,autowww de garage in, kan dr echt niet bekoren, nee = nee bij deze tante (heb ze natuurlijk van mij hahahha)
ja dan nie hoor! alles eet ze prima dus ze komt echt niks te kort, maar ja als je nie wil dan niet, ik ben er een beetje klaar mee om elke avond een half uur met haar bordje bezig te zijn en dan resultaat 3 happen… doeg…
die fase zal wel overgaan neem ik aan !

onze dame begint daar nu ook mee sinds een paar weken. Daarvoor kon je alles erin schuiven,net een vuilnisbakje! haha. Toen is ze ziek geworden (logisch dat ze dan niet meer eet) maar daarna wilde ze ook ineens niets meer. Alsof ze ontdekt heeft nu dat ze ook NEE kan zeggen. Aangezien ze ziek was geweest en dus toch al een beetje gammel was en daarbij al bijna een week geen of nauwelijks avondeten op had maakte ik mij toch wel zorgen. Ik had ontdekt dat ze wel eet als de tv aan staat en ze dus daardoor afgeleid was. heb dat toen (heel slecht van mij) een paar dagen gedaan, omdat ik wilde dat ze op krachten zou komen. maar nu is dat ook weer afgelopen hoor! Niet de bedoeling dat ze daaraan gaat wennen natuurlijk.

mama1980

hier idem dito, geen idee waaron rico wel de potjes eet,
maar geef jij haar de potjes of eet ze dat zelf?
als ik rico zelf eten geef eet hij namelijk beter en meer… en dat is dus het geval als hij potjes eet, misschien bij jullie ook om deze reden?

@bakmama: over dat omkopen… ik doe dat met een kaasje
een toetje krijgt hij zoiezo omdat dat ook bij de maaltijd hoort, net als wat rainbow zegt, daar ben ik het helemaal mee eens. een kaasje hoort niet bij het avond eten maar hij is er helemaal gek op dus zeg ik dat hij een kaasje na het eten krijgt als hij goed eet. soms werkt dit soms niet, maar ik geef hem dan een kaasje als het wel lukt.
ook zijn toetje, want ik vind niet (maar dat is ieder voor zich) dat je dat niet moet gebruiken als beloningssysteem, puur omdat het nou eenmaal bij de maaltijd hoort. dan hoef je niet persee choco toetjes te geven, maar gewoon normaal yoghurt of kwark. want als hij vlees nou heel lekker vind kan ik ook niet zeggen: ja geen vlees als je je aardappels niet opeet.
vlees hoort er net zo goed bij als een toetje, en een toetje net zo goed als groenten, het is allemaal belangrijk om binnen te krijgen bij het avond eten. en kaas niet zo dat krijgt h8ij s’middags toch op zijn brood
niet dat ik nu zeg dat jij iets niet goed doet hoor! dat bedoel ik natuurlijk helemaal niet maar wat jij zei is jouw mening maar ik denk daar gewoon anders over. alhoewel ik dat omkopen van jou… haha tja zo ben ik ook

Wat toevallig zeg, dat ‘ze’ het bijna allemaal hebben! Het is dus duidelijk een ‘leeftijd-ding’. Dacht ik al. We maken er geen probleem van, want dan werkt het averechts bij Eva. Gisteren hadden we aardappelpurree, tartaar en witte bonen in tomatensaus en dat vond ze heerlijk! Ging goed op. Verse groenten gaan veel en veel minder goed…

Helaas helpt het bij ons niet om haar mee te laten koken. Dat doet ze al, ze snijdt bv inderdaad de champignons en vindt dat vreselijk interessant, maar het opeten? Homaar! Dan schuift ze haar bord weg en zegt ze: ‘Niet lekker’. Of ‘uit’ en dan wil ze van de stoel. Dat doen we niet, ze moet blijven zitten. Ze pikt haar vleesjes eruit en laat de rest liggen. Zelfs pasta gaat er niet goed in nu, terwijl ze dat altijd zalig vond! Vreemd.

Maar ja, we laten het maar zo. Volgens mij was ze wel wat afgevallen. Ik dacht dat ze rond de 12 woog, maar gisteren sprong ze zelf in haar romper op de weegschaal en zag ik dat ze toch nog maar 11,3 was. En groeien in de lengte doet het mevrouwtje ook al niet…

Groetjes Rainbow, trotse mama

@ Rainbow morgan is ook een kilo kwijt hoor, van 14 naar 13 nu. En haar gezichtjes en beentjes zijn wat smaller maar ze kan het hebben.

Groetjes,

Michèle

De onze heeft dit ook gehad maar dan zonder de olvaritpotjes, want die heeft hij nooit willen eten. Wij zijn gaan belonen met een stempeltje op zijn handje. Dat werkte hier als een tierelier: als je tien hapjes neemt, dan mag je zelf een stempel op je handje zetten. En die tien hapjes werden steeds weer wat meer en op een gegeven moment werd het zo normaal dat hij zelf niet meer om die stempel vroeg maar wel weer zijn bordje leeg at

En als hij bijv. weer eens wat minder zin heeft in brood, halen we weer eens beleg in huis waarvan we weten dat hij het heerlijk vindt (bijv. smeerworst, dit mag hij van ons niet vaak eten ivm vit. A dus dat is echt een gebakje voor hem ).

Of ik bak 's avonds wentelteefjes (brood, melk, ei) met daarbij een paar overheerlijke tomaatjes/rauwe worteltjes. Dan heeft hij toch ook weer aardig wat voedingsstoffen binnen.

Gelukkig zijn al onze kids een beetje hetzelfde :smiley:

@ Rianbow, ieder kindje heeft dit idd, maar wat het cb bij ons ook zei,k geen potjes meer geven!!! want dan blijf je het een beetje in stand houden. Moet zeggen, af en toe doe ik het nog wel, maar dan 1 keer in de zoveel weken, dus dan is het geen gewoonte meer!!
Bo klust eigenlijk alleen aardappels (gekookt, niet gebakken) groente en vlees (dusdanig verwerkt dat hij het niet echt goed ziet, dus kleine stukjes) En alle soorten soep (van asperge soep tot groente soep, tot goulash soep) en verder wat betreft warm eten, hoet hij niets, geen pasta etc, nooit gelust!! hoop dat dit nog wel veranderd, want dat vinden wij zo lekker!!!

liefs woezel

Jurian heeft het ook … maar die wil NIKS eten en drinken heel de dag door. Denk zelf dat dit te maken heeft met zijn darmprobleem (ander topic). Als hij dan wat neemt dan gaan die weer werken en dat doet zeer… Maar het is zo belangrijk nu dat hij juist wel (met name vocht) iets neemt. Gelukkig gaat het nu wat beterder nu hij om de dag een microlax moet en elke dag 60 cc lactulose…

Onze dochter at voorheen ook als een varkentje. Echt alles ging erin. Sinds ze met de pot mee-eet is het ook nog maar een paar hapjes. En inderdaad die olvarit potjes gaan altijd helemaal op. Wat stoppen ze daar in?

Nu is onze dochter wel wat jonger, weet niet of dat nog wat uitmaakt.
Vraag me vaak af wat ze dan aan hoeveelheden eigenlijk moeten eten wat warme hap betreft. Ik houd altijd de hoeveelheden van die potjes aan.

Dus helaas ik heb geen tips voor jouw alleen herkenning!

Groetjes Jeuly