Tja ik kan me voorstellen dat het moeilijk is voor ouders waarvan het kind het niet leuk vind om naar school te gaan en huilt als je gaat.
in dit geval is het net iets anders…
Rico gaat juist heel graag naar school… maar hij wordt steeds vroeger wakker.
slaapt s’middags niet en jengelt overdag veel.
vanochtend was het kwart over 5. en hij wilde niet slapen… hij wilde in het huisje spelen op school.
zucht… verder is hij ook erg onrustig en wil de hele tijd bij me zijn
ik mag zijn slaapkamer deur niet dicht doen er moet licht branden en als ik waag hem te kort een knuffel te geven bij het slapengaan dan brult hij alles bij elkaar want: wil bij jou zijn mama!!! zegt hij dan hartverscheurend.
wat moet ik hier nu mee… we nemen de dag elke keer door en doen echt alles wat geadviseerd is tot nu toe… maar het is echt niet leuk zo! heb echt met hem te doen.
want hij wil dus wel naar school, en ik mag ook weer gaan als ik hem afzet… maar thuis verliest hij me geen moment uit het oog en is het constant huilen en paniekerig doen. nu hangt hij ook aan mijn been haha en zegt (wel lief hoor) “bij mama sijn!”
Slecht en kort slapen veel huilen na schooldag
Wat vervelend dat dit zo nu gaat. Ik herken het wel wat betreft het te weinig slapen. Voorbeeld. Bo is gisteren hele dag naar het kdv geweest. Hij slaapt daar maar een uur (thuis zeker 3 uur) plus hij is er al om 6:00 uit ipv 8:00. KOrtom behoorlijk stuk minder slaap. Gevolg, hij heeft een onrustige nacht en is de volgende ochtend veel eerder wakker dan normaal.
Ze zeggen ook wel eens, overdag goed slapen, in de nacht goed slapen.
Nu weet ik dat Rico vaak niet meer slaapt overdag, maar het kan heel goed zijn door al die nieuwe indrukken van school, hij eigenlijk wel behoefte heeft om op die dagen een slaapje te hebben (ook al is het kort) , puur om al die indrukken te verwerken.
Wat betreft het nog 1 knuffeltje, daar ben ik hier heel strikt in, heb ik hem al in bed gelegd, dan is het of een kusje op zijn voorhoofd (dit pikt hij meestal) en pikt hij dat niet, dan nog 1 keer kort optillen voor een knuffel, en dan is het gedaan, en gaan we slapen. Vind hij dat vervelend, tja, is ook niet leuk, maar ik ga er niet meer naar toe. Dat helpt ontzettend, want hij weet het nu dat hij mij daar niet in hoeft uit te proberen.
Dat hij overdag meer aan je hangt, en huilerig en jengelig is komt door vermoeidheid. Als bo uitgerust is, is hij lief , kan goed alleen spelen, etc,.etc. Is hij moe, dan hangt hij aan me, wil hij constant op schoot of op de arm, en gebeurt dit , dan is huilen. Ik denk echt dat moeheid hiermee te maken heeft.
liefs woezel
ik snap het maar wil… rico is niet aan het uitproberen, dat herken ik uit duizenden. hij is echt bang zonder mij en hij wil persee bij me zijn
ook s’nachts.
en dat is sinds ik hem naar de psz heb gedaan
hij gaat er wel graag heen dus het is niet dat hij er niet heen wil… maar het is net zovan: mama laat me in de steek daar en ook al is het daar leuk… daar kan ik mama niet bij me houden maar thuis wel.
snapje? het is echt pure angst ook s’nachts als hij dus wakker wordt en niet meer gaat slapen om 5:15 uur.
ik vind het zo zielig! dat jengelige is idd vermoeidheid.
en overdag leg ik hem nog steeds telkens op bed maar het werkt echt niet hij slaapt niet.
hoi,
klinkt idd als vermoeidheid. Misschien dat het een goed idee is om Rico toch 's middags dan een uurtje naar bed te doen zeker als hij zo vroeg wakker is.
Emma slaapt nog 's nachts 12 uur en overdag 2,5uur. maar op de creche slaat ze nu wel eens haar slaapje over, dan is ze 's avonds kapot, en die nacht slaapt ze dan meestal ook korter! Terwijl je zou denken dat ze dan lekker door zou halen…
Ik denk dus dat meer slaap Rico goed zal doen.
Groetjes gidget
Al het komt door bangheid, is dat sneu, maar ook dan zou ik een regel instellen dat je na 2 a 3 keer niet meer komt. Als je blijft terug komen, voed je hem nog meer in die angst, waardoor hij misschien het gevoel krijgt dat er ook echt iets is om bang voor te zijn.
Bv: als je gaat zwemmen met je peuter en die gaat kopje onder, en huilt daardoor want het was eng. Dan kun je hem oppakken en troosten, maar dan leer je hem dat het juist goed was om zo te huilen omdat je kopje onder bent gegaan dat het ook eng is, want mama troost je toch? Als je niet troost en gewoon doorgaat waarmee je bezig was, dan leert hij dat het vervelend was, maar niet waard om te huilen zeg maar. (van de zwemjuffrouw zelf die theorie). Ik dnek dat dit ook zo werkt
Wel trouwens uitleggen dat mama niet weg gaat, dat mama op de bank zit en dat rico lekker kan gaan slapen>
liefs woezel
Ik snap de wijze raad van alle ikkebenners wel maar ik WEET waar jij mee zit want wij hebben ook zo eentje ( zo is het bij ons al 2 1/2 jaar…maar jij weet dat wel.
Het LUKT gewoon niet om ze smiddags een slaapje te laten doen…of ze moe zijn of niet.
Je kan hem een uur in bed leggen zelfs 2 uur maar als ze niet willen houd het op.
Ik probeer Aaron op de bank te leggen en soms ga ik boodschappen doen en valt ie dus wel in de wandelwagen in slaap maar NIET op[ de bank!
Rico ziet jou denk ik de gehele dag als hij thuis is en ook al vind ie het super leuk daar op de PSZ…hij ziet jou daar niet!
Ik denk dat hij het vertrouwen nog moet krijgen van “mama komt mij weer halen als alle kindjes naar huis gaan”.
Ik heb het bij Aaron zo verteld : als alle kindjes een koekje krijgen…dan komen de mama’s en papa’s de kindjes weer ophalen.
Dit snapt hij heel goed en als ie zijn koekje heeft gehad begint ie al naar de deur te kijken.
En wat het vroege wakker worden…hier ook maar een kind wat 10 uur per nacht maakt en overdag niks!..(of een uurtje)
Gr, danielle
Ik herken het. De nachten nadat Erik naar het kdv is geweest slaapt hij ook iets onrustiger en is hij 's ochtends soms vroeger wakker. Prikkels die hij op het kdv opdoet zijn daar de reden van. Erik is een gevoelig kereltje en dat merken we o.a. door dat soort dingen.
Rico heeft zoveel te verwerken. Eerst 24/7 bij mama en nu ineens een paar dagdelen per week zonder mama + nieuwe kindjes + nieuwe volwassenen + nieuwe omgeving + nieuw speelgoed, etc., etc… Het wordt vanzelf beter. Ik zou er niet te veel in meegaan, wat Wil zegt, want het gaat vanzelf bijtrekken.
Groetjes,
M
s’nachts ga ik ook maar 1 keer hooguit 2 keer naar hem toe maar s’ochtends krijst hij de hele boel bij elkaar.
hij is dan echt zo bang. en ja hij wil dan niet meer slapen
hij is vandaag ook voor de eerste keer uit zijn bed gevallen. flinke plek op zijn knie en brullen dat hij paars zag.
hij was echt helemaal in paniek, en sorry hoor maar ik laat rico als hij zo hysterisch in paniek is niet huilen. ook al ben ik al 2keer geweest.
maar eruit halen vind ik geen optie meer maar laten brullen op deze manier ook niet.
kijk als het gewoon een huiltje is omdat hij zijn zin niet krijgt of omdat hij de slaap moeilijk kan pakken vind ik het wat anders. ik bedoel daar moest hij ook “doorheen” tijdens het leren “doorslapen” als babyzijnde.
maar dit is echt iets anders hoor
hij droomt “zegt hij” ook heel naar.
dan zegt hij dat hij idd een slaapverhaaltje heeft gehad en dat mama niet weg mag gaan. of hij zegt dat hij mama niet kan vinden.
op zijn manier dan he: mamas weg mama nie vinden!!
en heeeeeelemaal van slag is hij dan.
@Mriek: idd ja dat is ook zo ik weet ook wel dat dat het is maar het is gewoon zo zielig! en het naar school gaan is totaal geen punt
ik zeg dat we boodschapjes gaan doen en dat rico daar fruit eet na het spelen, en dat hij dan nog even buiten mag spelen op school en dat wij hem dan dus komen halen. dat vind hij goed en zwaait ook vrolijk: dag dag!
ik snap dus niet dat ALS hij er moeite mee heeft dat we hem daar alleen laten, hij DAAR niet ook in paniek raakt.
snapje?
Ik snap het. Hij vindt school leuk en weet dat jullie hem komen halen. Misschien heeft het wel niet eens iets met naar school gaan te maken, zijn slechtere slapen en het jengelig zijn. Je andere topic, over dat erge verkouden zijn, daar kan het ook door komen, toch? Wie zegt dat het per se door het naar school gaan moet komen?
Groetjes,
M
omdat hij s’ochtends om kwart over 5 roept dcat hij in het huisje wil spelen (die op school staat) en daar met de bal en de grote auto buiten wil spelen.
dat lijkt me reden genoeg toch?
maar het angstig zijn dat ik wegga en die nachtmerries die hij dan naar zijn eigen zeggen heeft… klinkt heel erg naar verlatingsangst. Ik weet echt als weinige…hoe het is om verlatingsangst te hebben(gehad) zeg maar…dus juist ik let er heeel goed op dat ik hem geen foute signalen geef en ik ben heel duidelijk naar hem toe. en ik weet ook goed hoe ik erop in moet spelen dus ik herken dit wel heel duidelijk hoe hij doet enzo.
oke en dat hangerige kan besxt met zijn verkoudheid te maken hebben het loopt alle 2 heel erg door elkaar heen op het moment.
ik ben alleen maar doodmoe nu…zware dagen(weken) zijn het
Oké ja, dan komt het misschien deels ook wel door school. Joh, met de tijd gaat het nieuwe en spannende er wel af en zal het ongetwijfeld beter gaan. En die verlatingsangst, logisch dat dat nu komt opzetten. Rico heeft natuurlijk eerder nog nooit echt lang afscheid van je hoeven nemen. Hij moet er nu even doorheen, al is het thuis. Veel kiekeboespelletjes spelen, Inge
Groetjes,
M
ik denk idd dat als Rico gewend is, het minder zal worden. Als hij zo hysterisch wakker wordt, helemaal in paniek, dan zou ik hem ook niet laten huilen. Het is idd moeilijk omdat er twee dingen door elkaar heen lopen nu, de verkoudheid, en psz.
Ik denk wel dat als rico een paar weken er naar toe is geweest. het nieuwe er een beetje vanaf is, en hij gewend is hoe het nu gaat, en dan weer een goed ritme zal ontwikkelen. Het is wel lastig nu!! Denk aan je meis (ook al heb je daar niet zo veel aan, sorry)
liefs woezel
jullie hebben gelijk… maar ik voel zo met hem mee snapje? ik ben natuurlijk al erg high sensitive… als hij zo verdrietig is dan VOEL ik het ook echt!! dus ik maak me wellicht te druk… ik wil gewoon niet dat hij bang is en probeer dat (misschien iets te wanhopig) beter te maken door hem idd misschien te snel uit bedje te halen.
maar daarom weet je wat het is? ik doe ZO mijn best JUIST omdat hij zoveel heeft meegemaakt al… en juist omdat ik hem nooit uit handen durfde te geven…nu moet ik wel omdat ik weet dat dit het beste voor hem is… en nu voel ik me zelfs een beetje schuldig want ik doe hem dit aan ik geef hem uit handen, daar kiest hij niet voor?! maar ik weet gewoon…dat dit het beste is en hij geniet er zichtbaar van hoor… ik oet gewoon zelf ook even door de zure appel heen bijten… het is niet leuk als je kindje zo’n verdriet heeft.
overigens sliep hij net binnen 4 minuten. ik stopte hem in bed en papa kwam thuis, zei hij: is ie nog wakker? ik zo: ja ik heb hem er net ingelegd, ging naar de wc en toen ik eraf kwam kwam jij binnen dus hij moet nog wel wakker zijn
nou niet dus hij lag onwijs te snurken!
weet je wat me ook opviel trouwens?
hij vroeg gisteren regelmatig om zijn tut?!
zou dat niet ook een reden kunnen zijn van het weinige slapen?
wel lief ik kreeg voor het slapengaan een gigantische knuffel
hij kroelde in mijn haar en zei: jou van je mama
wat een lief draakje is het ook he
zou het… het was vanochtend 5 uur. ben erheen gegaan. knuffel gegeven maar hij wilde gaan kleien (:!!!)
toen laten huilen tot half 6. weer erheen gegaan en gezegt dat hij nu echt moet slapenomdat alle kindjes en papa’s en mama’s nog slapen.
kwart over 6 weer erheen en dus 3 kwartier laten aanmodderen.
toen was ik boos zei dus niets legde hem neer en vertrok.
om kwart voor 7 viel ik bijna om van de slaap en ben langs hem gaan liggen. maar hij wilde er persee uit.
dus om 7 uur ben ik gaan slapen op de bank en hij zat tv te kijken…zucht…wanneer houdt deze ellende op
1 troost, bo was ook om 5:00 wakker, gisteren ook al. Komt bij hem door hele drukke dagen. Veel te veel prikkels, en dan heeft hij daar last van. Wat bij hem werkt is, dat ik hem op pak, en dan knuffelt hij mij en legt hij zijn hoofd op mijn schouder. Ik zeg dan tegen hem, was je alweer wakker? Ja zegt hij dan. Ik zeg dan: maar het is midden in de nacht vent, weet je wie er allemaal nog slapen? EN dan begin ik met de naam van een neefje, wat hij dan na zegt, en dan zegt hij de naam van andere neefje, nichtje, opa oma, zelfs de naam van de honden van opa en oma noemt hij. Dan zeg ik: ja dat klopt, dus bo moet ook nog even lekker gaan slapen, en dan leg ik hem neer, geef ik hem zijn knuffel en speen, dek hem toe, geef een kus op zijn voorhoofd, en zeg tegen hem: Lekker slapen ventje, mama houdt van je, en dan loop ik weg. gisteren pikte hij het niet, maar normaal dus wel, net zoals vanmorgen> Werd om 8:55 weer wakker van hem.
Misschien werkt het bij rico ook wel als je hem laat opnoemen wie er allemaal nog slapen (vooral de kindjes opnoemen van de psz. want dan weet hij dat het dicht zit en hij er niet naar toe kan). In het begin moet je zelf veel opnoemen, maar na een dag of drie heeft hij het al wel door wat je bedoeld.
hopelijk heb je er wat aan!!
liefs woezel
ja ik doe het ongeveer hetzelfde, maar dan zeg ik papa en mama en opa en oma en de kindjes van school.
hij kent de namen nog niet hij is er net 3keer geweest, kent alleen de naam: isa
het is niet alleen dat hij zo vroeg wakker is, als dat het was trokk ik het wel, maar hij wordt nu zo’n 3 a 4 keer voor die tijd ook wakker.
dan valt hij wel weer in slaap, en ik geef hem natuurlijk ook een kus en een knuffel en stop hem in.
hij heeft geen tut meer he wil…dat is zo vervelend nu.
hij vroeg gisteren ook naar zijn tut?! ja wat moet ik dan hij slaapt al een paar weken zonder… en sinds een dag of 5 slaapt hij zo slecht.
Over z’n tut: als kindjes het moeilijk hebben, om wat voor reden dan ook, dan willen ze nog wel eens terugvallen in kinderlijker gedrag dan bij hun leeftijd hoort. En voor Rico zou z’n tut wel eens de troost kunnen geven die hij er eerder van kreeg en die hij nu weer wil.
Ik zou hem niet z’n tut teruggeven nu, hij is hem al lang ontwend. En straks als het beter met hem gaat (want met de tijd zal dat echt wel gebeuren) zal 'ie niet langer om z’n tut vragen. Heeft 'ie niets anders dat hem kan troosten, een bepaalde knuffel ofzo?
Groetjes,
M
ik heb de tut niet gegeven Mriek maar het is verdorie moeilijk nu… idd ik weet dat hij er troost in zoekt en ook wat om wat meer te ontspannen.
Rico is te druk zonder tut merk ik. dus alleen een knuffel geven dat is even snel knuffelen en hij gaat weer door met huilen en doelloos rondlopen