Slapen

Ik ben nogal van de rust en regelmaat. Nu heb ik dus een ‘probleem’. Mijn dochter wordt een uur nadat ik haar in bed heb gelegd weer wakker. Ze ligt om 16.00 uur in bed en wordt dus om 17.00 uur weer wakker, terwijl ze pas om 19.00 uur de fles krijgt. Ik heb haar er één keer uitgehaald en in de box gelegd. Ze had geen honger en lag een kwartier mooi te spartelen. Na een kwartier begon ze echter weer te jengelen en ik heb haar dus weer op bed gelegd. Hier ging de sirene aan. Na een kwartier viel ze weer in slaap en moest ik haar om 19.00 uur voor de fles wakker maken.

Wat doen jullie als ze tussentijds wakker worden ??? Voor de regelmaat kan ik haar volgens mij beter laten liggen. Ze valt dan ook vanzelf na een halfuurtje huilen wel weer inslaap. Voor de rest is ze tijdens en na het voeden een dikke uur wakker. Slaapt dus wel heel veel.

Graag een reactie

Marleen (trotse mama van Fréderique)

In de periode week 6,5 t/m 9,5 zit en sprongetje. Kan goed dat ze daar last van heeft en dat het dus maar tijdelijk is.

Daar kan ook het geen honger hebben en het jengelen mee te maken hebben. Die kleine zit even met zichzelf in de knoop en als het sprongetje weer voorbij is, zul je zien dat alles weer vanzelf op z’n plek valt.

Groetekes, Sje

Hoi,

Anne wil meestal rond half 4/4 uur niet meer slapen (vandaag ook niet).
Soms wel, maar dan is ze met 3 kwartier weer wakker.
Bij Anne is het geen sprongetje.
Zij heeft dan waarschijnlijk genoeg slaap gehad overdag.
Geeft dan wel aan dat ze moe is.
Vandaag van half 3 tot half 7 wakker.
Erg jengelig en na het badje fles gegeven en om 18.30 op bed gelegd.
Anne die wil vaak geen speen en brabbelt constant, dus wij halen haar
er dan uit en houden haar op tot ong. 18.30.

Je kindje wil dan ook niet verder slapen met de speen?
Je kunt haar niet om 17.00 de fles geven en dat ze dan rond 18.00 lekker
gaat slapen?
Sommige kindjes hebben dan vaak aan een uurtje slaap genoeg en zijn dan
weer fit.
Je zou Frederique ook na dat korte slaapje in de box kunnen laten
liggen en daar laten slapen.
Even een dekentje over haar heenleggen.
Toen Anne op de leeftijd van jouw kindje was sliep ze vaak daar
het laatste slaapje.
Laat je nog wat horen!

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 23 week

lieke zit in zo’n periode dat het laatste slaapje eraf kan, maar eigenlijk houdt ze het nog niet vol.
leg haar toch bij vermoeidheid op bed omdat ze anders erg huilerig wordt.
slaapt dan een half uurtje en is wakker.

Lieke heeft jou probleem ook zo gehad wij haalde ze er dan uit en legde ze in de box en bij weer de eerste tekenen van vermoeidheid weer te bed. Soms was dat heel snel. hier leek het op een huiluurtje rond die tijd.
Wij maakte haar dan wel om 19.00 wakker voor de fles.
Maar kan inderdaad wat sje zegt ook een sprongetje zijn.
Als ze na even huilen in slaap valt ook prima toch, deed lieke op die leeftijd bij ieder slaapje.

succes groetjes gytha

Ik ben ook enorm van de rust en de regelmaat… soms misschien een beetje te hoor, maar goed ik geloof er heilig in.
Bij ons is het ook zo dat Madelief na driekwartier/een uur wakker wordt. Ze lijkt uitgeslapen want is altijd vrolijk, maar dat is erg vedriegelijk. Het is namelijk zo dat slaapjes korter dan anderhalf uur hazenslaapjes zijn. Kinderen tanken even wat energie bij en kunnen er weer vol tegenaan. Maar het echte uitrusten gebeurt pas daarna. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je kindje went aan het langer aaneengesloten in bed liggen. Je kindje eruit halen en vervolgens toch weer terugleggen schept enorme verwarring bij de kleine. Je kindje is namelijk gewend om na het wakker worden meteen de fles te krijgen, vervolgens samen te spelen, dan alleen en dan weer naar bed. Als je dit doorbreekt is het ritme eruit en worden de meeste babies onrustig en jengelig met als gevolg dat ze moeilijker in slaap kunnen komen.
Als Madelief wakker wordt voordat het tijd is om eruit te gaan dan krijgt ze een speen en een aai over de bol en gaat weer slapen. Ze weet inmiddels wel wanneer ik haar eruit haal, want dan benader ik haar totaal anders. Dan klets ik met haar en lach met haar. wanneer ik de speen breng of een aai geef zeg ik niets en kijk ik haar zo min mogelijk aan. Meestal draait ze zelf haar hoofd weg en gaat weer slapen.
Wel mer ik nu, bij viereneenhalve maand, dat de namiddag slaap er een beetje uit aan het gaan is. Ze kan dan ineens een uur of 2,5 a 3 wakker zijn zonder te jengelen. In eerste instantie vond ik haar hier een beetje te jong voor, maar het gaf een drama om haar in bed te houden… dus laat haar nu gewoon wat langer wakker, tot de volgende fles en leg haar direct erna in bed.
Trouwens, even over het wakker maken van je kindje… Wanneer je kindje meer dan 5 kg weegt hoef je je kindje niet te wekken voor een voeding. Dan kan je gewoon wachten tot ze wakker wordt. Madelief slaapt soms wel drie uur aaneen en dan heeft ze 4.5 uur niet gegeten. Dat maakt niets uit hoor. Wanneer ze honger hebben hoor je ze wel!
Nou wat een verhaal weer…
In het kort: lekker in bed houden, dit volhouden en consequent zijn, dan lukt het vanzelf!

Ik had dit probleem dus ook. Ik was overgestapt op het om de 4 uur voeden ipv 3.
Hij kon er niet aan wennen en was volledig uit zijn doen.
Werd een uur voor de fles wakker en was dan na 10 minuten alweer moe en dan moest hij nog zijn fles…
Ben toen weer overgaan op zijn oude voedingsschema en ook daar ging het slapen steeds slechter…
Wat blijkt…kind zit in een sprongetje en niet zo’n beetje ook!
Slecht drinken, niet willen slapen, hangerig, aanhankelijk en flink sjagerijnig!

Ben vandaag weer over gegaan op 5 x 150cc en moet zeggen dat het tot nu toe uitstekend gaat. Vanochtend 3 uur achter elkaar geslapen, vanmiddag na het wandelen zelfs nog 1 1/2 uur geslapen( ook tijdens het wandelen) en nu ligt hij weer in bed.
Nu nog hopen dat hij de nacht een beetje door wil slapen want dat deed hij weer wel toen ik over was gegaan naar 5x 150cc…

Hallo,

Hier geen fan van rust en regelmaat. We hebben ons meisje altijd op bed gelegd als ze moe werd en er weer uit gehaald als ze wakker werd. Soms was ze niet goed uitgeslapen, maar dan viel ze na 3 kwartiertjes spelen weer vanzelf in slaap. We laten haar niet wenen als ze eenmaal wakker is. Wel natuurlijk als ze moe is en op bed gaat en nog niet onmiddellijk in slaap wil vallen. Maar nooit langer dan 25 minuutjes.
Wij gaan er van uit dat ons meisje niet elke dag even moe is, net zoals wij, en dus ook niet elke dag dezelfde uren op bed moet of dezelfde tijden. Soms slaapt ze maar een half uurtje, andere keren dan weer 2 uurtjes. Sommige dagen slaapt ze maar 2 uur over de hele dag, andere dagen dan weer 4 uur over de hele dag. 's avonds valt ze rond 20-21 u in slaap en slaapt tot de volgende morgen half 9. Heerlijk dus. Als ze 's nachts wakker wordt hebben we haar wel nooit uit bedje gehaald. Ze kreeg altijd haar speentje terug en wat troosten als het nodig was, maar nacht is nacht. Dat is de enige regelmaat die wij hebben gerespecteerd. Daardoor ging ons meisje probleemloos over van de laatste voeding om 00 u, naar de laatste om 23 uur en nu de laatste om 19 u 30-20u sinds ze 5 maanden is en genoeg groente en fruit eet (met dank aan Gytha en Heleen)
Begrijp me niet verkeerd, geen commentaar op mensen die het wel met rust en regelmaat doen he, iedereen zijn manier!

Groetjes,

Tamara

Hoi,

Wij merken dat nu Anne ouder wordt steeds wat langer op kan blijven.
Ze is nu vaak al 1 uur en 75 min. op per keer en soms 2 uur.
Voorheen was ze met 1 1/2 uur moe.
We kijken gewoon wanneer ze gaat oogjes wrijven/gapen.
Dan leggen we haar op bed en slaapt meteen.
Anne slaapt smorgens vaak van half 10 tot half 11 en smiddags van
12 tot 2 en van half 4 tot half 5/5 uur.
Heeft ze genoeg aan.
Gaat om 6 uur/half 7 slapen en maken haar om 21.30 wakker voor de papfles.

Groetjes Heleen.

Hoi,

Onze dochter is nu 8 weken oud en heeft erg veel moeite met slapen. Zij slaapt overdag eigenlijk allen stukjes van 10 tot 50 minuten en wordt dan weer wakker en bgint te huilen. Dat huilen kan dan weer 10 tot 50 minuten duren voordat zij weer in slaap valt. Haar uit bed halen haalt niks uit, ze gaat dan in de box of op schoot liggen huilen. We zijn er van overtuigd dat zij moe is en wil slapen maar zij zit zichzelf in de weg lijkt het. Zij drink goed, heeft geen last van krampjes, die zijn voorbij. Wij hebben de regelmaat in: uit bed > even wakker zijn in de box > schone broek > fles > boeren > naar bed.

De laatste dagen hebben we geprobeerd om haar te laten liggen en om de 10 minuten er even een speen in te stoppen, niks zeggen, alleen naar binnen en speen erin ern weer weg. Helpt ook niets, ze ligt rustig een uur te huilen… slaapt dan even en begint dan weer van voor af aan. Ze wordt van het kleinste geluidje wer wakker en met een zus van 2 jaar oud is er altijd wel wat geluid. Dit lijkt het echter ook niet te zijn want als haar grote zus een dagje weg is zijn er dezelfde problemen. Inmiddels weten we eigenlijk niet zo goed meer wat we moeten.

Goede nieuws is dat zij om ca. 21:00 in slaap valt, wij maken haar dan wakker voor de fles van 23:00, dan slaapt zij weer tot ca. 3-4:00 en wordt weer wakker om ca. 7-8:00. De nacht verloopt dus wel goed.

Heeft iemand een idee hoe we haar kunnen helpen?

Groeten,

de vader van Yorinde.

Beste papa van Yorinde!
Omdat jullie jullie meisje de fles geven voordat ze gaat slapen krijgt ze net weer energie… ze is dan wel moet maar wil niet slapen.
Als ik je mag adviseren, draai het om: wakker, spelen, in de box, naar bed, ze wordt dan valzelf wakker wanneer ze trek heeft, na een uur of twee. Je kunt nu namelijk bij de eerste tekenen van slaap haar in bed leggen, ander moet je haar eerst nog de fled geven en raakt ze over haar slaap heen. Die vernandering werkte bij ons heel goed. Wij zeiden ook telkens tegen elkaar: ze moet toch moe zijn… Maar slaen ho maar…
Probeer het eens en begin er mee wanneer ze 's ochtens wakker wordt… het is even volhouden, maar het werkt uitstekend (duurde bij ons een dag of vier, het huilen voor het slapen gaan nam af van 20 min. naar 0 min)
Laat je het even weten hoe het gaat als jullie dit proberen! SUCCES!

Papa van Yorinde,

Het is misschien beter dat jullie het omdraaien. Van de fles wordt Anna hier erg actief en wil daarna lekker spelen in de box. Dit hebben we vanaf het begin gedaan en dat bevalt ons prima.

We halen haar uit bed, gelijk een schone luier daarna direct de fles en na het boertje nog even spelen. Het spelen in de box zal niet zo heel erg lang zijn op die leeftijd, maar dat wordt steeds wat langer.

Hoe hebben jullie dat gedaan met de grote zus van Yorinde? En ging dat wel goed? Ik hoor wel goede verhalen over inbakeren. Dat is misschien een volgende stap. Maar alles is wel te proberen denk ik.

Succes!

Moeder van een mooie dochter Anna, geboren 2 juli 2007.