Slapen, wat is dat?

Ons meisje (net 1 jaar) slaapt al een hele tijd slecht 's nachts.

Het begon met het inslapen, maar na even doorzetten en laten huilen en om de paar minuten gaan kijken ging dat al een stuk beter. Ze slaapt nu na 10 minuten.
Nu wordt ze 's nachts wakker (meestal tussen half 1 en half 2) en gilt ze alles bij elkaar. We hebben alles al geprobeerd, laten huilen, fles geven, troosten in bed, liedje zingen, over der bolletje aaien etc. Niets werkt. Ons Mandy is pas stil als ze bij ons in bed ligt en slaapt dan lekker verder.

Nu is het ook nog zo dat Mandy afgelopen weekend een nachtje in het ziekenhuis heeft gelegen vanwege ernstige benauwdheid. (De engste en langste nacht van ons leven). De klachten zijn er nog steeds, maar door middel van Ventolin pufjes (4x daags 2) is het redelijk onder controle. Nu durf ik Mandy dus helemaal niet meer te laten huilen 's nachts omdat ze het er benauwd van krijgt.

Gisteravond was het 22.00 uur en was het alweer feest. Nu heeft ze afgelopen nacht ook bij ons slecht geslapen.

Ik weet niet meer zo goed wat ik nu moet / kan doen. Mandy slaapt al een heleboel weekjes uiteindelijk bij ons. Ik weet dat ze hieraan went en dat dit niet goed is, maar ik houd het niet vol om iedere nacht wakker te zijn.

Herkennen mensen dit?

Groetjes, Sandra

Hoi Sandra,

Vervelend dat jullie meisje zo slecht slaapt. En ik kan me heel goed voorstellen dat je erg onzeker bent na zo’n ervaring. Bah! Lijkt me eng om je kindje zo benauwd te zien.

Onze dochter heeft ook een onrustige slaapperiode gehad. Wij hebben er altijd voor gekozen om haar niet bij ons in bed te nemen.
Lijkt me trouwens doodeng, straks ga je op haar liggen, of zakt ze onder het dekbed. Ik lag nog liever een nacht wakker dan dat ze bij moest liggen.
(angst van mama zelf)
Maar goed dat lost jou probleem niet op!
Toch zou ik je als tip willen geven om haar in haar eigen bed te laten slapen. Ze is een jaar en heeft nu toch wel dondersgoed door dat ze bij papa en mama mag slapen.
Het zal een paar nachtjes afzien worden maar uiteindelijk zal mama en natuurlijk de slaap winnen.
Ik zou er wel heen gaan, opnieuw instoppen, aai over de bol en weer weg gaan. En dan steeds de tijd verlengen dat je naar haar toe gaat. Dus eerst na 5 min huilen heen, dan 10 min en dan 15 min.
Ze zal snel doorhebben dat mama of papa haar niet uit bed haald en wellicht binnen een dag of 2 al doorhebben dat het niet meer werkt en dat ze moet slapen in haar eigen bedje?
Is het ook heel donker in haar slaapkamer? Dan zou je nog een nachtlampje neer kunnen zetten. Zodat als ze wakker is niet alles helemaal donker is.

Succes, hopelijk is de nachtrust snel weer terug bij jullie.

Het kan best zijn dat ze haar nachtje in het ziekenhuis als naar heeft beleefd en daar nog angstig van is. Ik zou (als je dan toch bij haar wilt zijn) desnoods een matras naast háár bed leggen, dat zij lekker in d’r eigen bedje ligt en jij wel in de buurt bent als ze zo overstuur wakker wordt. Misschien heeft ze die zekerheid even nodig, voordat ze weer goed doorslaapt.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

als je het zelf geen probleem vindt zou ik haar gewoon bij jullie in bed nemen. Het is echt niet zo dat ze dan niet meer in hun eigen bed slapen. Wij hebben dit ook met periodes en Colin slaapt dan ook al vanaf zijn geboorte vaak bij ons in bed. Hij gaat nog steeds gewoon zonder problemen in zijn eigen bed slapen en er zijn tijden bij dat hij daar ook de hele nacht blijft. Soms heeft hij een weekje ofzo dat hij 's nachts wakker wordt en dan komt hij gezellig bij ons. Wij vinden het ook wel leuk als we hem nog even zien 's nachts.
Op het cb zeggen ze ook dat als je er zelf niet erg vindt dat het dan geen probleem is. En op je kind gaan liggen??! Dan moet je volgens mij wel heel vast slapen.
Gewoon doen wat voor jullie werkt en niet te druk over maken. Komt vanzelf goed.

Succes

22-12-2009 colin geboren

Dank je wel voor de reacties.

Het laten huilen durf ik nu dus niet, omdat Mandy het zo snel benauwd heeft. In het verleden hebben we dit al eens geprobeerd, maar ik mis wel een stukje doorzettingsvermogen merk ik.
Het laten huilen en steeds wat langer wachten met teruggaan hebben we met het inslapen al eens gedaan. Dit gaat nu ook goed. Het doorslapen is nu het probleem. Ook dan kan ik die methode wel toepassen, maar dus niet op dit moment.

Ik heb er niet echt problemen mee dat Mandy bij ons in bed slaapt. Ik ben niet bang dat ik erop ga liggen of dat ze onder de dekens schiet of zo. Het is natuurlijk wel zo dat je zelf wat minder vast slaapt en dus ook minder uitgerust bent. Ik ben wel bang dat ik Mandy dadelijk niet meer in haar eigen bed krijg, maar als ik mamavancolin goed begrijp, hoef ik hier niet echt bang voor te zijn.

@ pjukje: Mandy heeft een nachtlampje op haar kamer. Dit werkt niet. Afgelopen nacht hebben we geprobeerd een wat groter lampje aan te laten, maar dit werkte ook niet.

Als het zo niet lukt, wil ik kijken of dat het werkt als ik haar complete ledikant bij ons neerzet. Dat ze toch bij ons ligt, maar wel in haar eigen bed.

Ben benieuwd…

Groetjes, Sandra

Hoi Hoi ,

Onze kleine man heeft dit 2 maanden achter elkaar gedaan .
Hij werd om 3 of vier uur wakker en schreeuwde de hele buurt bij elkaar.
Een vriendin van mij gaf de gouden tip:Leg hem voor een week even in een reisbedje.Soms slapen kinderen heel onrustig en slaan ze met hun handjes tegen het ledikant aan .
Bij ons heeft het gewerkt.
Ik hoop dat het met je kleintje snel wat beter gaat met slapen is voor papa en mama ook wel zo lekker,

Groetjes

Hoi Hoi,

Het gaat gelukkig (afkloppen) al wat beter…
Nu 2 nachten bijna helemaal in haar eigen bed geslapen. Afgelopen nacht van 19.15 uur tot 03.30 uur…maar goed, tis al beter dan helemaal niet!!!

Bedankt voor de tip van het reiswiegje, zal het onthouden!!

Liefs Sandra