Slapen voor laatste fles.... niet handig

Hoi,

Mijn dochter (5mnd) heeft al vanaf haar geboorte het ritme: voeden, spelen slapen, voeden etc.
Ze krijgt dus altijd een voeding als ze geslapen heeft en slaapt dus ook altijd voor een voeding.
Nu vind ik dat in principe niet erg, behalve dan dat dit savonds ook het geval is.

Normaal werd ze smorgens om 8.30 wakker en kreeg een fles en savonds rond 19.00 ging ze naar bed, 21.00 nog wakker maken voor een laatste fles.

Nu wordt ze echter al een week rond 7.15/7.30 wakker. Ik probeer het dan te rekken en nog even te slapen met haar zodat we savonds goed uitkomen, maar dat vind ik eigenlijk niet de bedoeling. Dus wil ik haar gewoon de fles gaan geven rond 7.30.
Hierdoor zullen de tijden ook veranderen overdag. Niet erg… behalve dan, dat ze dus savonds rond 17 uur moe zal zijn en rond 19 uur de laatste fles zal krijgen.
Ik vind het niet logisch dat ze dus om 17 uur naar bed gaat en als slaapt tot 19 uur en dan meteen weer naar bed zal gaan.

1. mn man zal haar nooit zien die is pas 18 uur thuis
  2. ze zal toch ook ergens op gegeven moment groente moeten eten.

Hoe doen jullie dat rond de avond met slapen, flessen en groente? Ik vind dit dus echt een lastig punt…Wakker blijven tussen de 3e en4e fles kan ze niet…
Als ik haar voor 17 uur groente geef ligt ze dus al vanaf 17 uur op bed en slaapt tot 19 en dan meteen weer naar bed.
Of zouden jullie haar van 17 tot 18 op bed leggen en dan wakker maken voor groente? Ben benieuwd hoe jullie dat doen.

Als je nou de fles inderdaad om 7:30 geeft,
en dan de tussenpoos naar de volgende wat oprekt.
En dat oprekken tussen alle flessen doet,
dan kom je op het eind wel weer goed uit lijkt me.

4 flessen = 3 tussenpozen,
je moet een uur winnen, dus 3x 20 minuten opschuiven en je bent er al.

Fruit en groente gaat een fles vervangen, dus dat wordt even opnieuw inpassen.
En die laatste fles (21:00) zal waarschijnlijk ook niet lang meer standhouden.
Dan kun je haar na het avondeten lekker op bed leggen tot de volgende ochtend.

Beetje flexibel met de tijden omgaan hoor.
Krampachtig vasthouden aan een vast ritueel helpt niemand

M.

Ik zou de kleine mop het ritme aan laten geven. Ze zit middenin een sprong (zie het oei-ik-groei-boek) dus dan is er sowieso geen beginnen aan om een goed ritme te creëren.

Groetekes, Sje

Nou waar ik eigenlijk mee zit is het feit dat ze dus om 17 uur moe is, maar dat ik dat nog te vroeg vind om haar op bed te leggen voor de nacht (met even een onderbreking van een fles om 19 uur)
Ik vraag me dus af hoe anderen dat oplossen.

quote:
Nou waar ik eigenlijk mee zit is het feit dat ze dus om 17 uur moe is, maar dat ik dat nog te vroeg vind om haar op bed te leggen voor de nacht (met even een onderbreking van een fles om 19 uur) Ik vraag me dus af hoe anderen dat oplossen.

Ik zit met precies hetzelfde probleem, mijn dochter van 5,5 maand wil om 17 uur al slapen, als ik het ga rekken gaat ze erg huilen omdat ze zo moe is (en ik wil haar niet tegen haar wil wakker houden). Dan maak ik haar wakker om ongeveer 19 uur voor de fles en gaat ze weer naar bed. Ze slaapt vervolgens tot een uur of 7 / 7:30 uur, dan geef ik weer de fles en slaapt ze tot ongeveer 9 uur. Overdag wil ze maar 3 kwartier tot een uur slapen…(ze heeft natuurlijk al teveel s’nachts geslapen)

Hoe krijg ik het ritme zo dat ze overdag meer slaapt en s’avonds later naar bed wil?? Ik laat haar tussen de middag 10 minuten huilen en als ze dan nog niet slaapt haal ik haar eruit want anders wordt het brullen. Zit ook met het probleem dat mijn vriend haar overdag niet ziet en straks moet ze een groetenhap en die wil ik niet al om 16.30 uur geven.

Met andere woorden…HELP!?
Marijke

Hoi Marijke,

Ik zou je dochter als ze rond 7/7.30 wakker wordt niet meer terug leggen op bed.
Zou haar dan wassen en aankleden en meenemen naar beneden en dan de fles geven.
Dan rond een uur of 10 (red ze dit?) weer op bed leggen voor een slaapje en dan smiddags nog een keer om ?
Je kunt gerust het warme eten om half 5 geven hoor.
Is echt niet te vroeg.
Wij gaven hem ook rond die tijd en dan s avonds om 19.00 de fles en dan lag ze er om 19.30 op.
Is dit wat?

@ Jolan,

Voor jou eigenlijk hetzelfde verhaal als hier boven beschreven.
Als ze wakker wordt rond 7.30 niet meer op bed leggen (ja, ik weet het is vroeg maar het went) maar mee nemen naar beneden voor fles.
Dan rond 10 uur weer even op bed voor het slaapje en s middags dan nog een keer een slaapje.
Dan kan je dochter rond 16.30/17.00 warm eten.
En dan om 19.00 na haar badje nog een flesje en dan om 19.30 ligt ze er in.

Als je vriend haar maar kort ziet op een dag dan zou je hem het badje kunnen laten doen en het laatste flesje. Of doe je dit misschien al?

Groetjes Lisan.

Hoi hoi,
Inmiddels zijn we alweer ruim een maand verder en gaat het meestal zo, dat mijn dochter rond 17.30 wakker wordt, warm eten krijgt en dan rond 19 uur in bad en naar bed. Dit is perfect. Soms gebeurt het nog dat ze rond 17.30 eten krijgt en daarna nog voor een uur op bed gaat (als ze daarvoor niet geslapen heeft). Dit gaat ook perfect en ze ligt eigenlijk altijd rond 19.30 op bed.

lilan, mijn dochter wordt over het algemeen rond 8.30 wakker en leg haar nooit terug na haar eerste fles.
Ik vind het overigens wel een goede tip aan marijke: leg je kindje niet terug na de eerste fles, zodat dat slaapje verzet wordt.