Slapen overdag

Hallo!
Een vraagje…
Mijn zoontje, bijna 16 weken, slaapt s nachts prima! fijn is dat!
Ook overdag slaapt hij goed. Wel verschilt dat per dag:
qua tijd en duur. Komen wel altijd uit op 3 slaapjes overdag van soms 3 kwartier, soms anderhalf uur, soms twee en half uur. Het lukt me niet er regelmaat in te ontdekken. Het hangt er vanaf hoe laat hij wakker is, of dat hij naar het kdv gaat of thuis blijft etc.
Was benieuwd of jullie dit herkennen, en of jullie tips hebben om dit wat structureler te maken. Van de ene kant vraag ik me af of dat wel nodig is, hij groeit er goed op en is vrolijk. Van de andere kant is het soms ook lastig met plannen wat je wanneer gaat doen omdat hij dan ineens moe blijkt te zijn.

Ben benieuwd!
groetjes, joep

Laat je kind het slaapritme aangeven. Niet met trucjes proberen om daar een ander ritme in aan te brengen.

Het ene kind slaapt meer dan het andere kind en het kan ook per dag verschillen, dat zie je wel aan je zoontje.

Ik zou niks doen en niet proberen er regelmaat in te brengen. Jammer dan dat plannen niet lukt maar vrolijke baby + lekker eigen ritme + lastig met plannen is nog altijd beter dan vervelende baby + jouw ritme + lekker kunnen plannen.

Want een lekker gepland bezoekje aan een vriendin en dat je daar met een huilende baby zit omdat mama aan zijn ritme probeert te sleutelen is ook niet ideaal.

Groetekes, Sje

Hoi,

Welkom bij ikkeben. Volgens mij de 1ste mannelijke ikkebenner.
Gezellig!

Hier sliepen de kids ook verschillend.
De ene keer een uur en de andere keer 1 1/2 uur of langer.
Je kunt pas echt wat plannen als je kind op 1 slaapje in de middag zit.
Als je nog veel slaapjes op een dag hebt kun je eigenlijk niet weg.
Het kan wel, maar sommige kindjes willen alleen maar in hun eigen bedje slapen en hebben het liefst structuur.
De 3 RRR zeg maar.

Komt vanzelf dat je eens een hele dag weg kunt.

Groetjes Lisan.

Bij onze zoon ook elke dag weer een verrassing wanneer en of hij moe wordt.
We laten hem overdag naar zijn eigen behoefte/ritme slapen.
Ik ga meestal wel gewoon met hem weg (afhankelijk van hoe druk het de dag ervoor al voor hem is geweest). Ik ga dan het liefst direct na een slaapje of direct na een fles nog voor hij echt moe is,
Als het even kan ga ik met de wandelwagen lopend zodat ie dan nog even lekker kan slapen. Of ik neem in de auto de kinderwagenbak mee zodat hij ergens op visite eventueel nog kan slapen.

Groetjes Carolien

Gewijzigd door - Mama van Jasper op 27 Feb 2010 14:45:40

Wij leven ook naar het ritme van onze dochter. Ze is nu 14 weken en we passen ons aan haar aan. De ene keer slaapt ze 45 minuten dan 1.5 uur maar ook wel eens wat langer. Maar meestal korte slaapjes. Hiervoor was ze bijna de hele dag wakker dus we zijn al heel blij dat ze nu overdag ook meer slaapt. Ik laat het zo en onze dochter groeit net als jou zoon lekker en doet het goed.

Sinds wij ons aan het ritme van onze dochter hebben aangepast hebben we zelf ook heel wat meer rust! Ze slaapt overdag redelijk veel, als ze een uur wakker is voor het voeden en ff daarna ist veel. Dan gaat ze lekker naar haar bedje… Inderdaad, je kunt dan eigenlijk niet weg. Slapen ergens anders, in de box, of in wippertje doet ze liever niet. Toch ga ik natuurlijk wel eens ergens op visite oid. Dan ga ik meteen na de voeding weg of liever nog geef ik de voeding daar. Dan is ze ff wakker en begint ze te huilen… ze is nu gewend aan die slaap… na veel moeite krijg ik haar dan in slaap in haar cosi. Maar dit heb ik altijd nog liever dan hele dagen met een oververmoeide baby. En ze is nu 3 mnd dus ze zal vanzelf wat langer wakker kunnen blijven.

hej hoi,

kom net kijken in het mama en papa wereldje,… joep is as dinsdag 7 weken.
in de nacht slaapt hij prima,… en overdag ook, maar behalve tussen 16.00 en 19.00
na de voeding van half vier/vier uur wil hij niet slapen,… is even leuk en gezellig, maar dan wil hij niet in zijn reiswieg, niet in zijn ledikant en niet in de box, alleen maar op schoot of wandelend buiten.
Nu ga ik dit natuurlijk niet iedere dag doen, maar vraag me af of iemand hier ook ervaring mee heeft gehad…? en misschien een tip heeft waardoor hij of wel wilt slapen, of in ieder geval genoegen neemt met de box of reiswieg beneden?

groetjes

tamara en zoontje Joep

niet de eerste! wek de verkeerde indruk ben geen mannelijke ikbenner, zoontje heet joep vandaar!

Bedankt voor de snelle reactie’s. Fijn om te lezen dat het bij meer gezinnetjes zo gaat. Het gaat prima zo bij ons en gaan ook geregeld op pad. Het is vooraf moeilijk te zeggen maar op de dag zelf is het vaak in de ochtend al duidelijk wanneer hij ongeveer zal slapen. Vandaag was hij echter x over zn slaap heen en is dan zeker 3 uur wakker en nog niet vervelend dus ik klaag niet hoor!
En het aanpassen aan hem vind k ook geen probleem.
Soms maakt het me onzeker omdat ik denk dat het ‘hoort’ dat er een ritme in zit. En daarnaast is het soms dus idd wel lastig met afspreken maar dat geeft verder niet.

Fijne avond!

Hoi Tamara,

Welkom in het pappa en mamma wereldje.

Hier wilde de jongste destijds ook niet altijd boven slapen en dan lieten we haar gewoon in de box slapen.
Je zou er dan even een dekentje overheen kunnen leggen als het weer tijd is voor een slaapje.
Joep doet dan vast zijn oogjes wel even dicht.
Als je dan zorgt dat het stil is in de kamer, zal het vast wel lukken.
Of even in de wandelwagen en die lieten we dan in deberging staan of om de hoek van de keuken. Hier werd dan ook wel in geslapen.

Groetjes Lisan.

hej thnx

joep een leuke naam inderdaad! meen het oprecht hihi

slapen in de box is er praktisch dan ook niet bij… hij wil gewoon echt contact lichamelijk hebben… maar misschien is het anders ook inderdaad een bepaalde fase natuurlijk. hij wordt ook niet echt vervelend of zo dus aan de ene kant kan ik het ook niet erg vinden. het is inderdaad meer dat je denkt dat er een ritme in hoort te zijn… omdat je soms (lees velen) hoort over; och die van mij slaapt altijd prima… nooit problemen mee jij wel? pfff
daar wordt ik soms moe van;D

maar blij dat meerderen het hebben/hadden. en als ik meerdere verhalen her en der hierover lees, denk ik dat ik met alleen de namiddag nog in mijn handjes mag knijpen!

fijne avond nog…

groetsels

quote:
Hoi,

Welkom bij ikkeben. Volgens mij de 1ste mannelijke ikkebenner.

Groetjes Lisan.

FOUT

M.

Wie nog meer dan?

Groetekes, Sje

Hoi,

Hier ook elke dag weer anders (zoontje 14 weken) en vind dat zelf ook heeeeeel erg lastig, want je wilt natuurlijk het beste voor je kind en volgens mij is voldoende slaap een hele belangrijke. Ben jaloers op de mensen waar de baby’s altijd netjes volgens de boekjes twee uur of meer achter elkaar slapen overdag. Maar als hij maar 50 minuten pakt ipv 2 uur, ondanks de regelmaat die we strak proberen vast te houden, doe je er zo heel weinig aan. Ik ben nu wel zo ver (of probeer het in ieder geval) dat ik kan denken, hij haalt het ergens wel weer in als hij het nodig heeft. Maar vind het nog steeds lastig om op visite te gaan, omdat hij dan toch een slaapje in zijn bedje mist. Want ik wil hem altijd zo graag gewoon in zijn eigen bedje laten slapen. Maar probeer dit nu wel iets los te laten, anders kom je nergens meer. Ik zorg er dan wel voor dat hij in ieder geval op zo’n dag een keer in zijn eigen bedje ligt en neem altijd iets mee zodat hij bij de visite eventueel ook nog naar boven kan. Want na 1,5 a 2 uur is hij vaak ook niet zo gezellig meer omdat hij dan toch echt slaap krijgt. Vandaag moesten we een uurtje rijden, ach dat is dan ook weer twee uur slaap in de auto! Maar lastig blijft het…

Groetjes Sandra

Onze kleine spruit van 14 weken slaapt overdag ook ontzettend slecht. In z’n eigen bed wil die gewoon niet. Ik probeer het iedere x weer. Ligt te dreinen in de box speen gooit die er iedere x uit en ik zie dat die moe is. Dan maar naar bed maar ligt dan vervolgens 30 min of langer te huilen en te gillen op den duur, is gewoon kwaad. Ik heb alles al geprobeerd na 15 min gaan kijken aai over z’n bol, etc. maar niets helpt.
Ik heb het los gelaten en laat hem maar gewoon in de box, wippertje slapen en 's middags gaan we wandelen en dan slaapt die als de voordeur al open gaat. Hopelijk komt het ooit een xtje goed, maar iedere x op bed leggen en dan zo’n overstuur mannentje in huis hebben is ook niets.

Hier zijn we ook niet van een baby zo lang te laten huilen hoor! liever een tevreden baby dan een boze/of gehumeurde baby.
mijn joep van nu 7 weken (woensdag gaan we de 8ste week in) wil ook lang niet iedere keer overdag boven slapen, en beneden ligt ie dan ook wakker, maar rustiger, dus denk ik dan, waarom ook niet! En hij blijft zijn fles wel ‘volgens een bepaald ritme’ krijgen, tenzij hij er zelf een keer eerder om vraagt.
Als hij in de avond/nacht maar lekker in zijn bedje slaapt is het goed en anders geloof ik best dat ze het op een andere dag wel weer inhalen…

maar nog even iets anders wat ik even kwijt moet, afgelopen nacht lig ik gewoon trouw om 5.00 uur wakker in bed, omdat hij dan normaal roept om de fles. maar nu niet! helemaal niet… ik blijf er wakker van. Half zeven toch maar even kijken… nee hoor meneer ligt lekker te ronken in zijn bed… kwart over zeven! nu voor het eerst (al) doorgeslapen,… hoop dat hij het blijft doen, maar ik lag er wakker van nu de eerste keer.
pfff vond het super spannend, erg raar vind ik dat aangezien je meestal hoort dat je wakker ‘schrikt’ als je zoon doorslaapt… maar ja.

groetsels op een lekkere week (nu nog zonder sneeuw)

tot week 10 heeft de mijne ook netjes geslapen overdag. elke keer stipt op tijd naar bed en 3 lange uren doorgeslapen. snachts doet hij het vanaf begin al goed. maar nu de laatste 2 weken maakt hij er ook zooitje van. na 1 uur wordt hij alweer wakker. als ik naar hem toe loop en zijn speen geef valt hij weer in slaap. en slaapt dan steeds korte stukjes van een kwartier. weet niet of het een sprongetje is of dat hij nu minder wilt slapen overdag. snachts wordt hij nog steeeeeeeeeds stipt om 03.00 uur wakker voor de speen, dan weer om 04.00 tot 06.00 uur gaat dit zo door en dan begint hij echt te krijsen voor de fles natuurlijk. terwij hij al 3 weken om 06.00 uur drinkt is hij er nog niet aan gewend om door te slapen. dus wees al blij als de Joep het goed doet in de nacht. hier zijn we de hele dag met hem bezig ik hoop dat het een keertje in 1 keer goed gaat maar het blijft altijd een verassing