Slapen... huilen.... hoe zat t ook al weer?!

Hoi hoi!

Oef… het is nog maar een jaar geleden dat de oudste een baby was, en nu weet ik sommige dingen al niet meer! Vandaar … hoe zat t ook al weer?!
De jongste is nog maar net 2 weken, misschien mag ik van haar niet eens verwachten dat ze bepaalde dingen al kan.
Daarbij denk ik aan: zelf in slaap vallen.
Na een voeding valt ze vaak bij mij in slaap (borstvoeding). Dan leg ik haar wel weg. Overdag veel in de box (dan heb ik ze bij me in de buurt) en s nachts tuurlijk in d’r bedje. Nu komt ze in het algemeen nog 2x voor nachtvoeding. Toevallig vannacht maar 1 keer. Maar ze was wakker erna en kon niet zelf in slaap vallen. Huilen… huilen… mekkeren… tja inmiddels was t half 5 (en ik ben om half 3 gaan voeden). Tot 2 keer toe heb ik ze extra aangelegd in de hoop dat ze dan in slaap zou vallen. 2e keer lukte dat wel. Mijn man was benenden al maar vast een speentje gaan sterilisren, zo van dan doen we dat wel. Ze is nl nu zonder speen. Met de oudste hebben we van die speen veel ellende gehad. Tot ze 7 maanden oud was kon ik soms wel 10 keer per nacht mijn bed uit om die (rot)speen er weer in te stoppen. Dus wilden we de jongste graag zonder speen groot brengen. Maar nu na een paar nachten (hihi pas een paar nachten!) zijn we al gesloopt. En lang laten huilen kan niet, wordt de oudste wakker. Slaapt in kamer ernaast.
OVerdag komt ze ook niet zelf in slaap, als ik ze wakker weg leg. Soms piept ze na 1,5 uur na een voeding weer. Ik twijfel dan of t voeding is of ‘ik kan niet slapen’. Vermoed t laatste. Maar voedt ze toch (aangezien afgelopen dagen ook regeldagen konden zijn). En de oudste heeft ook heel heel veel aandacht nodig. Overdag de jongste in eigen bedje is met huilen niet te doen (oudste slaapt daar overdag niet doorheen, bij eerste kik wakker).
Tja… en nu? Toch speen geven?
Maar hoe leer ik de jongste om zelf in slaap te vallen?? Ik weet dat ik ze wakker in bed moet leggen. Maar vaak valt ze aan de borst al in slaap. Of kan ik ze daarmee pas oefenen als ze ouder is? Bij wakker in bed leggen, zoals vannacht gaat ze alleen maar liggen zoeken… en ze had genoeg gedronken.
Tja… iemand tips?! Ik weet dat er nl al veel topics over slapen en huilen zijn… maar goed, dan ben ik nu wel effe lekker mijn verhaal kwijt! bakkie koffie en dan snel de oudste wassen en aankleden!

Noa(6 weken nu) valt ook bijna altijd aan de borst in slaap en zelf in slaap vallen doet ze eigenlijk nooit. Er zit haar dan altijd wat dwars. Nou boert Noa erg slecht waardoor ze krampjes krijgt. Nu geef ik haar infacol en nu slaapt ze veel beter.
Maar goed je geeft zelf al aan dat het weleens regeldagen kunnen zijn en dat zou heel goed kunnen. Zelfs als ze genoeg gedronken zou hebben kan het nog dat ze niet verzadigd is. Met regeldagen veranderd niet alleen de hoeveelheid voeding maar ook de samenstelling. Zit weinig anders op dan haar vaker aan te leggen dan moet dit met een paar dagen over zijn.
speen zou ik nu zeker nog niet mee gaan beginnen. Doordat dit een andere zuigtechniek is zou je hiermee het slagen van je bv mee in gevaar kunnen lopen omdat je dan de kans hebt dat ze de borst gaat weigeren. Ik zou het nog even aankijken.
Noa laat ik nu echt nog niet huilen. Ik ga er ook niet bij de eerste kik heen want soms mekkert ze ook gewoon even in haar slaap. Wacht even of ze doorzet zeg maar.
Ik kan me voorstellen dat de oudste snel wakker is en dat dat niet handig is.
Maar ik zou toch proberen omeen rustig plekje voor haar te creeeren om te slapen overdag. Zet bv de wagen in de gang bv. Dan krijgt ze toch wat minder prikkels als in de box. En probeer zoveel mogelijk een vaste volgorde aan te houden van voeden verschonen en slapen.
Zelf ben ik niet zo’n voorstander van slapen in de box omdat als ze straks wat ouder is en in de box gaat spelen het verschil tussen speel en slaaptijd erg lastig is.
Maar het blijft gewoon soms erg zwaar een baby, hoewel Noa het harstikke goed doet ben ik soms ook echt doodop.

Groetjes Ramona

dank je voor je reactie. Ik denk dat het geen regeldagen meer zijn, ze is nu 15 dagen oud…
pff vind het echt pittig. Ze heeft vanmorgen van half 11 tot 1 gehuild! En tja de oudste moet ook aandacht en voeding. Ben ook niet zo’n voorstander van laten huilen maar soms kan t niet anders. Vanmorgen even bij me gehad, viel ze in slaap en vervolgens bij wegleggen weer huilen, huilen, huilen.
Slapen in box is niet goed weet t… wandelwagen is geen optie. Babynestje en daar zit een ander zitje als t ware boven. Is niet handig. Blijft zoeken…
krampjes zijn t niet. 't is puur wakker-ik kan niet slapen.
de 3x R ben ik ook voorstander van, vast ritme. Bij de oudste ook zo veel mogelijk gedaan…
Over speen geven twijfelde ik. Mijn man wil er graag aan, maar ik ben met je eens: bang dat ze de borst niet meer wil. jouw reactie helpt me daar toch nog maar even mee te wachten!

Hoi,
Tja, wij hadden/ hebben wel een speentje. Maar ik moet zeggen dat ik ook bang was dat ik 10x per nacht eruit moest, maar dat is allang niet meer zo. Liam valt in slaap mét speen en de rest van de nacht ligt hij zonder (ligt meestal achter zn bed natuurlijk )
Aan de andere kant, toen Liam zn 3 weken drama slapen had met 6 maanden (sprong) hielp een speen ook niet om hem stil te krijgen. 3 uur huilde hij 'snachts en welke gekkigheid we ook uithaalden om hem stil te krijgen, niets hielp! De maanden daarvoor moest ik 's nachts wel een speentje aangeven, maar toen hij eenmaal op zn buik is gaan slapen tukt hij lekker verder!
Liam kon op de dag ook weleens slecht in slaap komen en toen heb ik hem de puckababy aangedaan…als een roosje sliep hij dan. Maar ook dan moest hij nog wel huilen voordat hij ging slapen. Het is niet zo’n kind wat stilletjes in de box in slaapt…
Groetjes,
Jo

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Ja het blijft schipperen met 2 kids. Noa ligt hier ook wel eens te huilen terwijl ik net met rens bezig ben. Dan moet ze ook gewoon wachten. Kan moeilijk van Rens verwachten dat hij het pikt als zijn zusje altijd voor gaat.
Weet wel dat ik toen noa 2 weken was ook even er goed doorheen zat omdat ze zo onrustig was. Inmiddels gaat het al weer veel beter.
Boert ze wel goed na de voeding? Noa doet dat niet en dat zit haar dan dwars en dan mekkert ze ook als ik haar weg leg ook al is ze bij mij al in slaap gevallen. Als ik haar dan maar rechtop houd voelt ze zich beter. Ze blijft dan idd ook zoeken en wil dan ook steeds weer drinken wat uiteindelijk resulteerd in spugen. Met die infacol boert ze wel supergoed en de enkele keer dat ik haar wakker wegleg9meestal valt ze aan de borst in slaap) pikt ze dat ook gewoon. Echt krampjes van met de benen trekken en groene ontlasting heeft zij ook niet maar goed dat spul werkt hier als een tierelier.
Ik wilde haar eerst ook een speen geven maar de kraamhulp gaf aan dat je daar beter mee kunt wachten totdat ze minimaal 6 weken zijn ivm tepel/speenverwarring. Ook loop je de kans dat ze te weinig voeding gaat krijgen doordat ze haar zuigbehoefte al op die speen heeft gebotviert en daardoor te weinig voeding binnen krijgt.
Maar goed ik ben nu blij dat ik geen speen heb gegeven, want ze is nu bijna 7 weken en heeft geen speen en duimt ook niet zoals haar broer wel deed. Hoop dat dat zo blijft.
Zou het wel in de gaten houden, als ze zo blijft huilen kun je bij het cb aan de bel trekken. Misschien is inbakeren dan een optie.

Groetjes Ramona

@Ramona: dank je voor je reactie! Duurde even voor ik weer reageerde… wat kan een mens toch ‘druk’ zijn met 2 kleine kids. Hihi… maar ben er wel heel blij mee!!
vannacht heeft Gabriëlle weer liggen huilen… kwart over 10 laatste voeding en pas half 1 in slaap vallen (aan de borst). Tussendoor nog 2 keer een beetje gesabbeld (om te proberen te slapen).
Speen ga ik niet mee beginnen. Bij de oudste heeft kraamzorg in haar 1e week t meiske een speen gegeven. Snap nu goed waarom die borstvoeding toen niet wilde lopen! Bij Gabriëlle hoop ik langer te voeden dan bij Elisa. Daar gestopt binnen een maand…
Gisteren via MP een buckababy gekocht hier in de buurt. Vanmorgen Gabriëlle er toch maar even ingelegd, om het te proberen. En in haar babynestje. Om zo te zorgen dat ze niet in box slaapt maar of in bed of in nestje. (nu staat nestje wel even in de box omdat ik wel haar ergens neer moet zetten. En onze katten komen niet in de box… dus dat durf ik dan wel weer aan). Maar met buckababy viel ze in een half uur in slaap, zelfstandig! Dat heb ik haar nog niet eerder zien doen. En zonder huilen! Ze deed er wel een half uurtje over om de slaap te vatten… maar dat maakt me niet uit. Ik hoop dat dit voor de nachten dan ook de oplossing is.
Een kindje mag van mij best huilen, begrijp me niet verkeerd…