Hoi hoi!
Oef… het is nog maar een jaar geleden dat de oudste een baby was, en nu weet ik sommige dingen al niet meer! Vandaar … hoe zat t ook al weer?!
De jongste is nog maar net 2 weken, misschien mag ik van haar niet eens verwachten dat ze bepaalde dingen al kan.
Daarbij denk ik aan: zelf in slaap vallen.
Na een voeding valt ze vaak bij mij in slaap (borstvoeding). Dan leg ik haar wel weg. Overdag veel in de box (dan heb ik ze bij me in de buurt) en s nachts tuurlijk in d’r bedje. Nu komt ze in het algemeen nog 2x voor nachtvoeding. Toevallig vannacht maar 1 keer. Maar ze was wakker erna en kon niet zelf in slaap vallen. Huilen… huilen… mekkeren… tja inmiddels was t half 5 (en ik ben om half 3 gaan voeden). Tot 2 keer toe heb ik ze extra aangelegd in de hoop dat ze dan in slaap zou vallen. 2e keer lukte dat wel. Mijn man was benenden al maar vast een speentje gaan sterilisren, zo van dan doen we dat wel. Ze is nl nu zonder speen. Met de oudste hebben we van die speen veel ellende gehad. Tot ze 7 maanden oud was kon ik soms wel 10 keer per nacht mijn bed uit om die (rot)speen er weer in te stoppen. Dus wilden we de jongste graag zonder speen groot brengen. Maar nu na een paar nachten (hihi pas een paar nachten!) zijn we al gesloopt. En lang laten huilen kan niet, wordt de oudste wakker. Slaapt in kamer ernaast.
OVerdag komt ze ook niet zelf in slaap, als ik ze wakker weg leg. Soms piept ze na 1,5 uur na een voeding weer. Ik twijfel dan of t voeding is of ‘ik kan niet slapen’. Vermoed t laatste. Maar voedt ze toch (aangezien afgelopen dagen ook regeldagen konden zijn). En de oudste heeft ook heel heel veel aandacht nodig. Overdag de jongste in eigen bedje is met huilen niet te doen (oudste slaapt daar overdag niet doorheen, bij eerste kik wakker).
Tja… en nu? Toch speen geven?
Maar hoe leer ik de jongste om zelf in slaap te vallen?? Ik weet dat ik ze wakker in bed moet leggen. Maar vaak valt ze aan de borst al in slaap. Of kan ik ze daarmee pas oefenen als ze ouder is? Bij wakker in bed leggen, zoals vannacht gaat ze alleen maar liggen zoeken… en ze had genoeg gedronken.
Tja… iemand tips?! Ik weet dat er nl al veel topics over slapen en huilen zijn… maar goed, dan ben ik nu wel effe lekker mijn verhaal kwijt! bakkie koffie en dan snel de oudste wassen en aankleden!