Slapen en fles

Hoi,
’s Avonds slaapt mijn dochter meestal heel kort. Ze slaapt dan ongeveer drie kwartier. Op zich is dat prima. Jammer is dat ze dan huilerig is en het is dan nog geen tijd voor haar voeding. Het duurt dan ongeveer nog 1 uur tot haar volgende voeding. Ze geeft geen signalen dat ze moe is of honger heeft. Ze wil niet alleen spelen terwijl ze dat anders wel wil. Na de laatste voeding is alles weer prima. Ik ben benieuwd wat jullie gedachten hierover zijn en of iemand dit herkent. Even tjes laten huilen en kijken of ze doorslaapt hebben we al geprobeert maar dat werkt niet (overdag wel). Ze wordt dan vaak even wakker in haar lichte slaap en slaapt lekker verder.

Verder vraag ik me af hoe het gaat met regeldagen en de fles. Ik weet dat kinderen bij borstvoeding dan vaker willen drinken om de melkproductie te regelen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat bij kinderen die de fles krijgen.

Bij kunstvoeding ken ik de limiet dat kindjes max. 1 liter per dag mogen. Hoe gaat het als kindjes een combi krijgen van de borst en de fles?
Groeten,
Marjolein

Hallo Marjolein,

Hoe oud is je kindje?
Hoe komt het dat ze dan savonds maar 3 kwartier slaapt en niet gewoon
verder slaapt tot je haar wakker moet maken voor de fles?
Hoe laat geef je het laatste flesje?
Je schrijft: ze geeft dan geen signalen dat ze moe is of honger heeft.
Leg je haar niet te snel in bed? Daarmee bedoel ik gaat ze bij moeheid op
bed?
En om de hoeveel uur krijgt ze voeding? Fles en borst?
Wat een vragen he !
Laat je me dit nog even weten dan kan ik je verder helpen.

Regeldagen bij babytjes die de fles krijgen weet ik eigenlijk niet.
Anne krijgt de fles en die had altijd snel weer trek en die gaven we toen
Nutrilon voor hongerige babys.
Nu niet meer omdat ze groente en fruithapjes krijgt, dus haar maagje
is langer gevuld.

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 8 mnd

Hoi,
Inderdaad wel handig. Iris is 5 maanden. Waarom ze niet langer slaapt 's avonds? Dat is nou net wat ik me afvraag… Ze drinkt meestal om een uur of 6 een fles. Dan krijgt ze daarna om ongeveer 9 uur 's avonds een borstvoeding. Na de fles van 6 uur slaapt ze heel kort. Ze gaat dan meestal rond half 8 slapen. Ze is dan zeker wel moe. Dat is altijd heel duidelijk bij haar. Inslapen doet ze ook goed. Ze wordt alleen snel weer wakker. Enne, wakker maken voor een voeding doe ik nooit. Ze geeft zelf aan wanneer ze genoeg geslapen heeft en honger heeft. Ik volg haar hier zoveel mogelijk in. En hou een ritme van slapen, eten, spelen behalve dan na dat avondslaapje… Er zit eigenlijk altijd 3 tot 4 uur tussen een voeding, overdag. Niets vreemds lijkt mij…
Groeten,
Marjolein

Hoi,

Geef je ook fruit en groentehapjes?
Je kindje krijgt nu om 18.00 de fles, kun je die ook later geven bijv.
om 19.00 of misschien 20.00 en dat je kindje dan doorslaapt tot de andere
morgen. En dan doe je wat Nutrix door de melk.

Je geeft om de 3 of 4 uur voeding.
Dat is vaak tot 3 mnd dat je om de 3 uur geeft en daarna om de 4 uur.
Je kan het misschien proberen om te rekken zodat het steeds wat later
wordt.
Misschien is het handig als je even het schema opschrijft hoe het er op
een dag uit ziet.

Wij geven Anne na het warme eten (16.30) een bakje met kwark en
diksap erdoor. Meestal rond 18.30/19.00 en dan slaapt ze vanaf 19.00
of soms pas om 19.30 tot de andere morgen kwart over 6/half 7.

Hoor ik nog wat van je!

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 8 mnd

Hoi,
Echt super dat je meedenkt. Ik denk alleen dat het slapen en eten van mijn dochter teveel verschilt van die van jou om het zo te vergelijken. Ze krijgt nog geen bijvoeding. Ik ga tot 6 maanden wachten, beter i.v.m. eventuele allergieen. De tijd tussen voedingen lijkt mij niet belangrijk, aleen de max. hoeveelheid kunstvoeding. Iris drinkt als ze honger en dat kan om de 3 uur zijn, maar ook na 4,5 uur. (borstvoeding op verzoek) Sommige kindjes drinken liever vaker kleinere beetjes andere een grote sloot ineens. Is allemaal prima vind ik!!

Ik ben eigenlijk benieuwd of mensen het slaapgedrag in de avond herkennen… Over de voedingen twijfel ik niet.

Groeten,
Marjolein

Gewijzigd door - Marjolein1 op 20 Mar 2008 08:42:57

Hoi Marjolein,

Ik geloof niet dat ik je echt heb geholpen he?
Sorrie!
Maar ik heb geen antwoord gekregen op mijn vraag of je de borstvoeding
niet later dan 18.00 kunt geven, zodat je kindje bijv pas om 19.00 of
later de borst krijgt en dan de nacht door kan slapen.
Dan wordt ze niet meer wakker denk ik met 3 kwartier.
Kan je niet om 19.00 een fles met pap geven?
Dan heeft je dochter een goed gevulde maag.
Misschien dat iemand anders je verder kan helpen.

Groetjes Heleen.