Slapen bij de oppas

mijn zoontje Job van 5 mnd slaap moeilijk bij de gastouder en een vreemde. Als ik hem of zijn vader in bed stop is er niet zoveel aan de hand. Maar zodra een vreemde het doet gaat hij krijsen en wil vooral niet slapen. Ook bij oma’s is dit het geval. Laatst is hij uiteindelijk van vermoeidheid bij de gastouder toch in slaap gevallen. Wij denken zelf dat het een kwestie van tijd is en dat hij dit toch moet leren. Ik moet toch naar mijn werk!!?? Heeft iemand mss tips?

Léony

Hoi Leony,

Hebben jullie een slaapritueeltje? Klinkt heel suf maar bij ons werkt dat heel goed. Wij hebben een routine qua slaapzakje aan, gordijnen dicht, lekker toedekken en muziekje aan. Ik zeg dan zelfs altijd slaap lekker, tot strakjes!
Mijn zus heeft een aantal keer hier thuis opgepast en die kon ons meisje ook gemakkelijk naar bed doen met dit ritueeltje. Ik weet nog niet hoe ze het op lokatie doet hoor straks dus pin me er nie op vast!

Een baby heeft hierdoor heel duidelijk door wat er gaat gebeuren en ik merk bij mijn dochtertje dat dit ritueelte ervoor zorgt dat ze ontspant, ze weet dat ze lekker naar bedje gaat en zodra het muziekje aangaat wordt ze heel rustig. Ik kan soms zelfs als ik haar 'smiddags hoor het muziekje nog even aanzetten en 9 van de 10 keer slaapt ze dan verder.
Nu maar hopen dat de babyfoon met melodietjes heeeeel lang mee gaat, hi hi!
Nee hoor, we laten haar soms ook zonder slapen, 's nachts en 's ochtends vroeg.

Heel verhaal geworden maar misschien heb je allang een ritueel
groetjes,
Wendy

Gewoon volhouden, hij went er snel genoeg aan.

M.

Mijn dochtertje heeft thuis ook altijd voor ze gaat slapen een muziekje aan (zo’n trekpopje) Die geef ik dan ook altijd mee naar de gastouder. Dan hebben ze iets herkenbaars van thuis. Geeft een veilig gevoel en idd ze weten dan wat er gaat gebeuren, wat de bedoeling is. Heb je nog geen ritueeltje of iets dergelijks, begin hier dan alsnog mee en vraag je oppas hetzelfde te doen. Op die manier voelt je kindje zich veilig en vertrouwd en weet het wat er van hem wordt verwacht.
Succes!

mama1980

Volhouden, ons zoontje wilde eerst ook niet bij opa en oma slapen. Maar slaapt daar nu als een roosje. Het heeft even geduurd, maar oma had engelengeduld dus dat scheelt Hij sliep daar op een gegeven moment overdag zelfs beter dan thuis.

Wat kan helpen is jouw geur om hem heen. Draag bijvoorbeeld een zakdoek een dag bij je (bv. in je beha) en geef dat mee als 'ie ergens anders gaat slapen. Dan ruikt 'ie jou en geeft 'm dat vertrouwen om sneller in slaap te vallen.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Bedankt allemaal voor jullie tips! We hebben idd een soort van slaapritueeltje. Samen gordijn dicht maken, eventjes rondlopen met een liedje zingen en dan leg ik hem in bed. Daar hangt idd nog een muziekmobieltje die ik altijd aanzet voordat ik zijn kamer uitloop. Die geef ik morgen in ieder geval mee naar de gastouder, misschien helpt het. Ook ga ik de gastouder nog eens vertellen hoe ons slaapritueeltje is, hopenlijk kan zij er dan ook wat mee. Hou jullie op de hoogte!

Léony

Succes! We duimen.

@Mriek: ha ha goede tip. Heb ik in het begin heel vaak gedaan als Nick ergens anders moest slapen (ook naar de creche)

Groetjes Bianca

Hielp het, Bianca?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ja het heeft geholpen. Ik had zo’n knuffeldoekje met berenkopje eraan vast. Die droeg ik dan onder mijn kleren en als hij ging slapen (ook thuis) legde ik het bij hem in bed bij zijn hoofdje. Diezelfde knuffel ligt nu nog steeds bij hem in bed.

Groetjes Bianca

Grappig dat het werkte. Dus Léony, Bianca is ervaringsdeskundige!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

@Mriek: nou ervarignsdeskundige… Maar bedankt!

Groetjes Bianca

Hallo allemaal,

de afgelopen 2 dagen is Job naar de gastouder geweest…en het ging stukken beter! Ik heb hem zijn vertrouwde muziekmobieltje meegegeven en heb nog eens de gastouder verteld wat het ritueeltje thuis is en…het werkt! 'k Hoop natuurlijk wel dat het geen eendagsvlieg is, maar het geeft in ieder geval weer vertrouwen. Ik weet nu gewoon dat het dus kan! Bedankt voor jullie medeleven, heel lief!

Léony

Wat fijn, dat geeft vertrouwen hè? Blijft vast goed gaan joh.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker