Mijn dochtertje van 11 weken slaapt nog niet in een slaapzakje, waarom slaapt eigenlijk haast ieder kindje in een slaapzakje…moet dit?
Ik hoorde van mijn kraamhulp dat je het einde van het slaapzakje ook onder haar matrasje kon slaan bij het voeteneind…hoe doen jullie dit en wat heeft je kindje dan aan en hoeveel dekentjes?
Slaapzakje
NOOIT, maar dan ook NOOIT het einde van het slaapzakje onder het matrasje doorhalen! Levensgevaarlijk. Belachelijk dat je kraamhulp met die tip komt. Ze zou beter moeten weten!
Stel, je kindje wordt beweeglijker en kan alleen nog maar rechtsom draaien dan draait het de eigen beentjes vast! En je wilt toch wel dat je kindje ooit leert lopen?! Dus nooit vastleggen! Op geen enkele manier! Nooit een kindje belemmeren in de slaap ook al gaan ze het hele bed door! Dat hoort er allemaal bij!
Wat betreft “waarom dragen kindjes slaapzakjes?”:
Kindjes slapen in slaapzakjes omdat ze op een gegeven moment beweeglijker worden, dekentjes weg gaan trappen, het koud krijgen en mama of papa tig keer per nacht uit bed trommelen om het weer warm te krijgen.
En kindjes slapen in slaapzakjes omdat ze op een gegeven moment zo beweeglijk worden dat ze alle kanten op rollen in hun bedje en onder de dekentjes terecht kunnen komen. Het is dan veiliger om alles uit het bedje te halen maar ze moeten het niet koud hebben, dus dan is een slaapzakje de oplossing.
Groetekes, Sje
ik vond het al zo raar, want had wel weer gehoord dat ze indd nooit vast mogen liggen…
Sinds 2 a 3 nachten gaat mijn dochtertje zichzelf omhoog wippen in bed dan liggen de dekentjes ineens halverwege haar romp. Als ik haar nu in haar wiegje leg met slaapzak…zit het aan het voeteneind zo opgepropt omdat het dan nog wat groot is dat slaapzakje en de dekens zitten daar ook (snapt iemand dit nog ) of is het dan tijd om naar de ledikant over te stappen?
Ik denk dat het tijd is om over te stappen naar het ledikant en evt. alleen in slaapzakje te laten slapen. Zeker met rompertje lange mouw, pyjamashirtje lange mouw en pyjamabroekje is dat als het goed is warm zat.
Vergeet niet dat ze in zo’n ledikantje ook tussen hoog hoofd- en voeteneind in liggen en dat houdt ook warmte vast (ondanks de spijltjes aan de zijkanten).
Groetekes, Sje
dan ga ik morgen maar het ledikantje opmaken…
Wij wonen in een oud huis en geen verwarming boven (wel dubbel glas in de ramen)
Dus dan zal i ker denk ik wel een dekentje over doen…het is nu op de slaapkamer ongeveer 15 a 16 graden
MAar thnx voor de tips en uitleg
Maar…zodra ze volgens een bepaalde route gaat slapen (dus heel haar bedje door gaat rollen), alles eruit! Dekentje, lakentje, hoofd-onderlegger, knuffeltjes, etc. Ze moet nergens met haar gezichtje tegenaan kunnen komen liggen waardoor de ademweg niet meer vrij is.
Zodra ze daar wat handiger in wordt, kan er weer iets van een knuffel in bed.
Groetekes, Sje
@Sje, als en kindje zo beweeglijk is dat die het hele bed door kan gaan, dan is het toch ook beweeglijk genoeg om als ze niet vrij kunnen ademen, ze uit reflex hun hoofd de andere kantop doen? En ik mag toch aan nemen dat kindjes van Bo zijn leeftijd toch wel een slaapzak en een deken in bed kunnen hebben, zonder gevaar?
liefs woezel

Mijn dochter ligt vanaf 6 weken alleen nog maar in een slaapzak.
Toen ze net 6 weken was kroop ze al alle kanten op in haar bedje waardoor ik lakens/dekentjes te gevaarlijk vind.
Inmiddels ligt ze in een winterslaapzak met een romper aan en heeft ze het warm genoeg. Zodra het kouder gaat worden dan kan de pyjama nog aan en als het echt heeeeeeeeeel koud word kijk ik wel of ze bij ons in bed komt liggen of dat ik een dekentje aandurf. Want ik vind haar nog steeds overal en nergens in haar bedje en vind een deken eigenlijk nog steeds eng.
@Woezel, kindjes komen altijd in een tussenfase. Dat is bijv. de fase waarin ze wel heen kunnen draaien maar niet terug. Daar hebben we nogal eens topics over dat mensen dan vragen hoe ze hun kindje vast kunnen leggen omdat ze geen puf hebben om het kindje elke keer terug te draaien. Zo’n topic waar wij dan met z’n allen altijd meteen bovenop springen.
In zo’n fase kan het mogelijk voorkomen dat een kindje toch nog net niet handig genoeg is om zelf de ademweg vrij te houden.
Bij een kindje van de leeftijd van Bo kun je er gerust weer een dekentje bij leggen lijkt me, al is het niet pers se nodig voor de warmte.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 22 Nov 2010 11:38:48
ik stopte de slaapzak ook altijd een beetje in beneden op advies van de kraamhulp en het cb. Hij kon wel los komen, maar moest iets meer moeite doen. Kreeg toen hier idd ook iedereen over me heen hahahaha
Wij hebben altijd een slaapzakje gebruikt en een deken in een dekbedhoes en die half onder het bed vastgelegd, zodat er maar heel weinig deken op hem lag. Hij ligt nu ook meestal op de dekens.
22-12-2009 colin geboren