Slaapzak

Hoi ik heb een vraagje:
Vanmiddag heb ik een slaapzak gekocht ( eentje met lange mouw, niet een 4 seizoenen ofzo)
Moet ik mijn dochter dan nog een dekentje overdoen?
En wat voor kleding doen jullie je kindje dan aan? Mijn dochter is nu 3 maanden en overdag laat ik haar slapen in de kleding die ze dan aanheeft, dus geen pyama. Is dit dan te warm denken jullie?

Nee, geen dekentje meer er overheen doen. Slaapzak is warm zat. Bij een slaapzak met lange mouwen zou ik persoonlijk alleen een rompertje en eventueel een pyjamabroekje aan doen. Als het over een poosje echt koud wordt, dan kun je altijd dat pyjamajasje er nog bij aan doen en rompertjes met mouwen gaan gebruiken.

Onze jongste heeft een slaapzak zonder mouwen en daar draagt ze een volledige pyjama onder en een rompertje zonder mouwen of met korte mouwen.

Als je twijfelt, kun je beter voor de koudere versie van wat je in gedachten had kiezen dan voor de warmere versie. Als je dochtertje het te koud krijgt meldt ze zich vanzelf wel en kun je haar altijd nog warmer aankleden (controleer het nekje als ze slaapt. Als dat warm is, is het goed).

Maar als een kindje het te warm krijgt meldt het zich niet en kan het bijvoorbeeld buiten bewustzijn raken.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetekes, Sje

Hoi,

Baby’s kun je net zo aankleden als jij zelf ook gekleed bent en dat betekend ook voor het slaapje. Dus een deken kun je vervangen door een slaapzak. Maar wordt het kouder, doe je er een dekentje bij.

Succes.

Groetjes Wiets

Ik heb toen mijn meisjes nog alle-kanten-op-rollende-baby waren nooit dekentjes gebruikt in het bedje. Moest er niet aan denken dat ze er per ongeluk onder terecht zouden komen of zich klem zouden rollen.

Dan is een extra shirtje of desnoods sokjes aan in de slaapzak een veiligere optie.

Bedenk ook dat ze in een relatief klein bed (of zelfs wieg) liggen met een hoog hoofd- en voeteneind. Dat houdt ook warmte vast. Die kleintjes liggen dus sowieso al warmer dan wij in ons grote 2-persoonsbed.

Groetekes, Sje

oeps denk dat ik mijn zoontje dan echt te warm kleed
winterslaapzak zonder mouw en een duo dekentje erover en een pyama aan.
Maar hoe warm is de kamer bij jullie?.Hier is het kamertje 15/16 graden
Is dit dus echt te warm???
Lig zelf altijd tot aan mn neus in de dekens en heb het zelf vaak wel koud
misschien dat ik hem dan automatich maar warm toe dek???

Gewijzigd door - likie op 21 Dec 2006 10:51:44

pfffff krijg ik het al warm van hihihi

hier ook slaapzak en als het kouder werd lakentje of dikkere pyama

Groetjes Bianca, mamma van Kevin*
Dylan & Kaitlyn

ik heb niet echt het idee dat hij het te warm heeft

Nou Likie ik heb onze zoon ook niet snel te koud liggen hoor!
Momenteel romper met korte mouw, badstof pyama, zomerslaapzak, laken, deken en de kamer is dan zeker 18 graden.
Ik voel me zelfs schuldig als ik een extra deken over m’n dekbed leg in de winter. Alleen een slaapzak aan heb ik nooit gedaan. Alleen als het erg warm is. Ik kan me niet voorstellen dat dat warm genoeg is. Maar goed er zijn er dus een aantal die dat gewoon doen. Wel makkelijk, hoef je ze niet steeds weer in te stoppen als ze draaien in bed.
Groetjes, Mariëlle en Joël

Is inderdaad wel heel warm hoor likie! Zo leg ik mijn meiden niet eens weg als het buiten 10 graden vriest. Zoals je jezelf kleedt en dan 1 laag extra heb ik destijds geleerd van de kraamhulp. Dus in dit geval, zoals je zelf in bed ligt, met 1 laat extra.

Mij leek alleen een slaapzak ook altijd te koud, dus ik heb het eens op het bureau aangekaart en daar werd me verteld dat die kleine moppen regelrechte kacheltjes zijn en dat ze het echt niet koud hebben. En nogmaals, beter dat ze zich melden door te koud dan dat ze zich niet kunnen melden omdat ze het te warm hebben.

En inderdaad, onze meiden doen het prima op de manier zoals ik het in een eerder berichtje beschreef. Op hun kamertjes is het ongeveer dezelfde temperatuur als bij jouw kindje.

Groetekes, Sje

op onze robbe zijn kamer is het altijd 18 graden, wij hebben namelijk daar een bijkomende thermostaat gehangen, dus daar zijn we wel zeker van.
robbe draagt een rompertje, een sponsen pyjama, een slaapzak zonder mouwen (niet superdik, meer voor een tussenseizoen) en ik leg nog een dekentje over hem, dat hij halfweg de nacht toch meestal heeft weggetrapt
hij ligt dus ook redelijk warm, maar hij voelt 's morgens toch nooit zweterig of zo, dus heeft hij het toch niet te warm gehad. enkel ter hoogte van zijn pamper wel eens wat vochtproblemen robbe is nu 8 maanden oud trouwens

een sponsen pyama??? wat is dat dan

Badstof waarschijnlijk?

Groetekes, Sje

Ik denk dat ik het maar ga proberen zonder deken. Kan ik er nog altijd een dekentje overleggen als ze te koud aanvoelt.
Doen jullie je kids altijd een pyama aan? Snachts begrijp ik, maar ook overdag? Dit vraag ik, omdat mijn dochter na elk flesje ( dus 4x op een dag) Nog een slaapje doet en dan om elke keer de pyama aan te trekken…
Dan is het handig als ze met haar kleertjes in de slaapzak kan. Of bijv alleen het broekje uit ofzo

Toen ze nog zo heel klein waren liet ik ze de overdagslaapjes doen in de kleertjes die ze aan hadden. Die kleintjes zijn er toch al niet zo’n fan van om steeds omgekleed te worden.

Nu (ze zijn 3 jaar en bijna 2 jaar) slapen ze meestal wel in het shirtje dat ze aan hebben,(tenzij dat bijvoorbeeld een capuchon heeft) met een pyjamabroekje. De oudste slaapt onder een dekbed en de jongste krijgt dan nog een slaapzak aan.

Groetekes, Sje

hoi sje, deed je je kids dus met kleding en al in de slaapzak toen ze kleiner waren?

Ja, gewoon met kleding in de slaapzak. Moet ik er wel bij zeggen dat onze meiden geen ingewikkelde en/of stugge kleertjes aan hadden in de eerste maanden. Als ze nog zo heel klein moet het wel comfortabel zitten. Dus geen stugge spijkerbroekjes enzo.

Overigens was voor de oudste pas een slaapzak nodig toen ze rond het half jaar was. Toen droeg ze al wel wat kleertjes zoals hiervoor genoemd en dan deed ik bijvoorbeeld wel haar maillotje en rokje uit en kreeg ze er een pyjamabroekje voor in de plaats.

De jongste lag al binnen een week in een slaapzakje. Trappelde zichzelf zo ongeveer vanaf de eerste dag al los en aangezien ze in de winter geboren is, konden we tig keer ons bed uit om haar weer onder te stoppen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 21 Dec 2006 20:53:03

Hallo allen,

Mijn dochtertje slaapt in een rompertje met korte mauwen. Verder heeft ze een trappelzakje aan. Momenteel is dat een winterzak en toen het warmer was had ze een zomerzak aan (grappige benamingen). Verder heb ik haar bedje opgemaakt met een lakentje en twee dekentjes die beide enkel op haar bedje liggen.

De temperatuur van haar kamertje is ongeveer 18 graden. Ze slaapt al tijden de hele nacht door. Momenteel zit gaat ze om 18:45 naar bedje en dan halen we haar om 22:30 er uit voor de borstvoeding. Dan slaapt ze makkelijk door tot een uurtje of 8 á 9. Soms wordt ze wakker van mijn man om 7:45 en dan krijgt ze borstvoeding daarna gaan we lekker samen in het bed van papa en mama slapen. Vanmorgen zelfs tot 10:30!!! Helaas wilde ze vanavond minder makkelijk gaan slapen.

oh dan kleed ik mijn zoontje vast te warm aan in bed.
Het is nu 20 graden in zijn kamer en hij heeft een romper aan met korte mouw en een katoenen pyama…ehm een winterslaapzak (dit verschilt per week) een lakentje en een dekentje. 's Nachts wurmt hij er zich vaak bovenuit en ligt dan bij het hoofdeind ofzo… Ik heb dan het gevoel dat hij het koud heeft…daarom kleed ik hem warm aan ofzo denk ik.
Zelf heb ik het wel koud 's nachts en slaap ik in nachtjapon met mijn neus onder de dekens…
oh ik ben er stil van eigenlijk hahah
kleed ik hem echt te warm aan?
overdag als hij 's middags gaat slapen na zijn boterhammen dan doe ik hem meestal zijn spijkerbroek uit en als hij een majo aan heeft (ivm de erge kou op het moment heeft hij die aan…) laat ik die aan met het truitje (met lange mouw) en zo in de slaapzak met lakentje en dekentje. Het dekentje is niet onwijs dik hoor ofzo…maar is dat dan ook te warm? Soms heeft hij alleen het truitje aan die hij al aan heeft die dag en dan zo in de slaapzak met het lakentje en dekentje… Dit slaapzak heeft trouwens geen mouwen! geen van alle slaapzakken die hij heeft…
nou goed…ik ben er nog steeds stil van haha!
gr, bianca

mama van lisa (14-05-2003) en lucas (31-12-2005)

zo doe ik het dus ook hoor maar kamertje is wel kouder.
ik bijf het ook zo doen want hij voelt niet warm aan en hij slaapt zelfs lekker door met een badstof romper met lange mouw aan

hoi allemaal
moeilijk is dat he om te bepalen hoe en wat
gewoon op je gevoel afgaan
mijn dochterje ligt met slaapzak onder de dekens (alles katoen)
en ik heb niet het idee dat het te warm is
als ik haar pak om 2300 uur voelt ze eerder koud aan en dan doe ik voor de nacht ook nog haar bedje voor verwarmen met een pitten zak
heerlijk
het beste kan je aan de voetjes voelen als die klam zijn is het te warm
bij mijn dochter voelen ze best koud
ze zijn zo klein en liggen stil
sucses
nancy