Slaapt slecht overdag

Hallo,

Onze dochter slaapt niet tot bijna niet overdag. Na de voeding van 19uur tot de volgende ochtend is geen probleem. Maar na de voeding van 7.30 wil ze niet tot bijna niet slapen, vaak alleen als ik ze vast heb. Ze is nu 9 weken oud. Herkend iemand dit en wat heeft u er aan gedaan?

Groet

Je kan haar meer geborgenheid geven door haar bijvoorbeeld in de kinderwagenbak te slapen te leggen.

En een vast ritueel met naar bed gaan, hoe jong ze ook zijn, wil ook goed helpen. Een vaste volgorde waarin je de dingen doet die leiden tot het naar bed gaan, zodat ze op een gegeven moment weet wat er gaat komen en ze makkelijker zal gaan slapen.

De drie R’en: rust, reinheid, regelmaat. Dus alles in vaste volgorde: wakker worden, voeden, spelen, slapen, etc.

En als dat allemaal niet helpt, is misschien een inbakerslaapzakje iets? Dan ligt ze lekker geborgen. Wij hadden de puckababy, echt een aanrader.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Hoi Lucky 79,

Je moet wachten tot je kindje aangeeft moe te zijn.
Dus gapen, oogjes wrijven, jengelen enz.
Dit zijn de eerste tekenen van moeheid.
Zie je dit bij je kindje, dan meteen op bed leggen.
Kindjes van die leeftijd zijn vaak maar heel even op en dan al weer moe.
Volgens mij (even diep nadenken) waren onze kids na een half uur al weer moe.
Jij legt je kindje misschien te snel op bed en dan is je dochter nog niet moe?
Laat je de gordijnen ook open met de slaapjes?
Dit deden wij wel en zo werd er beter geslapen dan als ze dicht waren.
Vast schema aanhouden is ook prettig voor je kleintje dus: bij wakker worden schone luier, borst/flesje, even knuffelen, dan nog even in de box en bij de eerste tekenen van moeheid op bed.
Zo weet je kindje ook wanneer het weer moet gaan slapen.

Heb je hier wat aan?

Groetjes Lisan.

Wij hadden het ook met ons zoontje, het begon vanaf dat hij een week of 5 was dat hij soms uren (5/6 uur achtereen) wakker was overdag maar wel moe en vocht tegen de slaap en huilde dan ook veel.
Hij was te veel geprikkeld van zijn omgeving, ik heb me toen voorgenemen om een paar dagen de deur niet uit te gaan met de baby want als hij de maxi-cosi in ging zette hij het al op een brullen, het was te veel voor hem om hem mee te nemen op visite of naar de supermarkt.
Ik ben hem ook gaan inbakeren omdat hij zo onrustig was.
Ik ging de regels van RRR toepassen en na een paar dagen had ik een heel ander kind die uitgerust was en lekker sliep, hij was een uurtje wakker en dan werd hij meestal weer moe.
Ik legde hem altijd in zijn wiegje om te slapen of samen met mij in bed (overdag) dan kon ik zelf ook even bijslapen hihihhhii
Toen het een week of 2 zo goed ging ben ik begonnen met om de dag een uitstapje en toen niet meer dan een uitje per dag (wandelen in de wagen niet meegeteld want dat deed ik heel veel maar dat is iets anders dan de supermarkt in)
Ik weet niet of je kindje veel huilt, heeft ze er zelf ook last van dat ze weinig slaapt ?

Jouw kindje slaapt de hele nacht als overlevingsstrategie. Hij hoort zo’n 20 uur per etmaal te slapen. Elke keer ongeveel 3/4 uur wakker en dan weer drie uur op bed.
Tip:
na de nacht:
schone luier, fles, even knuffelen, alleen in de box (totaal 3/4 uur), eerste tegen van moehied, bleek worden/ogen wrijven/ jengelen: naar bed. Hij zal protesteren, maar laat maar eventjes huilen. Hij is eraan gewend dat hij lekker bij jou een hazeslaapje kan doen. Hij moet eraan wennen zelf wakker in bed gelegd te worden en de slaap te vatten.
Duurt een dag of 5 en dan heeft hij het ritme te pakken, elke keer zal hij minder lang huilen, maar geef hem wel de tijd (half uurtje) om in slaap te komen.

Met inbakeren zou ik pas beginnen als je ziet dat je kindje heel onrustig is of zichzelf steeds wakker slaat.

Even volhouden maar het geeft je een boel vrijheid.

De beste tip: NIET TE LAAT OP BED LEGGEN!!!

Succes!

[img]http://newtickers.bump-and-beyond.com/10/1056/105642.png">

Ik ben het niet helemaal met Anne eens wat betreft een half uurtje laten liggen en dan valt ze vanzelf wel in slaap (dat is een slaaptraining die je toe gaat passsen vanaf een maand of 6 als slapen echt een probleem wordt, je blijf dan wel bij het kindje in de kamer zodat ze je kan zien en gaat pas weg als ze slaapt, dus niet je kind huilend achter laten) (dat is mijn menig)
Maar het laten slapen als je tekenen ziet van vermoeidheid is waar, probeer dat eens te observeren.

Een jonge baby heeft haar moeder (of papa) nodig (dat is belangrijk voor de binding en vertrouwen, ik zou zeggen lekker tegen je aan houden en in slaap wiegen en als ze slaapt in haar bedje leggen, wordt ze dan direct weer wakker dan blijf je bij haar en streel je haar hoofdje tot ze hopelijk weer in slaap valt.
Je moet je kindje ook nog beter leren kennen (zien dat ze moe is) en dat komt met de tijd.
Je kan ook een draagdoek/zak gebruiken zodat ze lekker bij je is en slaapt, je kan ze nog niet verwennen !!!

Maar het kan ook een heel wakker kindje zijn, dat komt ook voor.

@ Anne,]

Een kindje van 9 weken oud is nog geen 3/4 uur achter elkaar wakker.
Hooguit 3 kwartier.
Zal dan weer moe zijn.

@ Vlokje03: ik ben het wel eens met Anne dat je een kindje wakker op bed moet leggen.
Ook al ligt je kindje een half uur wakker en zal dan pas gaan slapen is helemaal niet erg. Een babytje hoeft niet direct te gaan slapen.
Zo rust je kindje ook uit.
Je moet je kindje niet tegen je aan houden en in slaap wiegen, een babytje moet leren om zichzelf in slaap te laten vallen.
Want vaak worden ze (zoals je al schreef) er wakker van als je ze dan in bedje gaat leggen.
Pas vanaf 6 mnd kun je een babytje verwennen, daarvoor nog niet!

Mijn advies is dus: bij de moeheid (dus oogjes wrijven, gapen, jengelen) op bed leggen en laat maar rustig liggen tot de oogjes dichtgaan.
Houd je ons op de hoogte van hoe het gaat!

Groetjes Lisan.

Mijn dochtertje is nu 5 weken oud en is overdag ook zeer vaak wakker. Soms wel 2u per keer, wat ik veel vind voor zo’n kleintje. (in totaal ongeveer 8 tot 10u per dag, voedingen inbegrepen) Ik geef wel BV op vraag en door de langere actieve periodes van Annabel moet dat soms al na 45’. Ik denk dan dat ze door het drinken slaperig zal worden, maar soms geeft ze dat meer energie om lekker door te gaan. Ik laat haar dus zelf haar ritme bepalen. 's Nachts slaapt ze wel goed in tussen haar voedingen.

Tot vorige week liet ik ze ook inslapen bij mij op de arm of tegen mijn buik en dan pas bedje in. Ze werd niet altijd wakker als ik haar verlegde. Soms sliep ze dan zeer goed door. Nu probeer ik haar ook al in haar bedje te leggen als ze bijna slaapt. Dan beseft ze wel dat ze niet meer op mijn arm zit, maar ze blijft wel rustig en valt dan in slaap (soms direct, soms na 30’). Maar ze huilt er niet bij. Als ze huilt, neem ik haar er weer uit tot ze weer rustig is.

Annabel zou zeker niet willen dat ik haar inbaker. Reeds in de eerste 2 weken liet ze merken dat ze veel liever op haar gemak ligt (wat bij haar op de buik is, met haar benen opgetrokken) zonder vast in een doek. Ze beweegt vaak in haar slaap en verlegt zichzelf dan een beetje tot ze weer goed ligt. Zelf tijdens het geven van BV mag ik haar niet te stevig tegen me aan drukken, want dan zwaait ze hevig met haar armen en duwt zich vrij.
Maar ik denk dat elk kind hier anders in is. Ik kan me best voorstellen dat er kinderen zijn die dit wel nodig hebben.

Ik ga er zeker mee akkoord dat observeren de beste leerschool is. Annabel is nog maar 5 weken en ik weet nog niet steeds waarom ze huilt. Soms is dit zeer duidelijk en op andere momenten is het even zoeken. Maar laten huilen doe ik nooit. Het voelt niet goed aan bij mij en ik denk ook niet bij haar.
Ook ben ik ervan overtuigd dat je eigen gevoel vaak het beste is voor je kindje. Zelf als hierin de meningen kunnen verschillen. Elke moeder doet wat ze denk (voelt) wat best is voor haar kleintje.

Hoi,

Soms huilen kindjes van vermoeidheid, honger hebben, krampjes, vieze luier.
Maar kindjes kunnen ook gaan huilen als ze wat verveeld zijn.
Er zijn gewoon tal van dingen waardoor ze gaan huilen.
In het begin is dat even zoeken.
Wij hadden bij de eerste ook zoiets van waarom huil je nou toch.
Je hebt gedronken, schone luier, lekker geslapen. Wat nu nog.
Toen kwamen we erachter dat ze buikkrampjes had. Flink spartelen met de beentjes.
Je kon gewoon zien dat ze pijn had.
Als je een tweede kindje krijgt wordt het allemaal wat makkelijker vind ik.Je herkent veel van wat je met je 1ste hebt meegemaakt.

Groetjes Lisan.

Neeltje is nu vier weken en slaapt veel meer dan Minke deed, terwijl ik hetzelfde doe. Het kan ook gewoon per kindje verschillen en je hebt nou eenmaal meer wakkere babies en je hebt echte slaapkopjes. Ik probeer wel (weer) goed rust en regelmaat te bieden en Neeltje ook echt wakker in bed te leggen. Maar meer dan dat kan je niet doen. Wellicht inbakeren in de puckababy, deze gebruiken wij 's nachts voor Neeltje omdat ze dan wat onrustiger slaapt dan overdag. Verder kan ik je als tip geven om lekker veel te wandelen ( als het wat minder koud is). Minke sliep vaak heel goed in de wandelwagen en niet in bedje dus ik wandelde wat af tijdens mijn verlof .
Verder kan ik je vertellen dat kindjes vaak meer gaan slapen overdag als ze wat ouder worden. Minke kreeg toen ze overdag meer ging spelen ook meer slaap en sliep vanaf een maand of vier gewoon keurig een paar keer per dag in haar bedje.
groetjes

Lilypie First Birthday tickers