Ja ja, weer een vraag over slaapschema. Hier mijn kleine bijna 1 jaar en de laatste nachten is het echt een drama. Ontroostbaar en niet willen slapen. Als je hem oppakt is het goed ook heb ik hem afgelopen nacht bij me in bed genomen maar is ook niet echt een oplossing. Ik doe dan zelf geen oog dicht en meneertje blijft een beetje aan het stoeien zeg maar. Ik zie wel dat hij moe is, maar misschien niet moe genoeg. Het slaapschema overdag was zo ongeveer van 9 tot 11 uur en van 14-16 uur. Nu heb ik hem vanochtend pas om 9.45 op bed gelegd en wil hem er rond 11 uur uithalen en dan vanmiddag het normale slaapje. Ik wil eens proberen om hem overdag iets minder te laten slapen. Zou dat een oplossing kunnen zijn? Hoe zien jullie slaapschema’s eruit? Pfffffffff, vermoeiend dit en natuurlijk is het wel lekker als hij overdag slaapt, dan krijg je wat gedaan. Maar als dat m’n nachten kosten dan heb ik liever dat hij overdag wat meer op is. Graag wat tips!
Slaapschema rond 1 jaar
Hallo Leony,
Onze dochter heeft ook nog 2 slaapjes overdag. De eerste is van 09.00 tot 10.30 uur en de andere is van 13.30-15.30 uur. Dus eigenlijk hetzelfde als bij jouw. Ik heb gehoord dat rond deze tijd ook een beetje de verlatingsangst zijn intrede doet en de kindjes dan banger zijn alleen. Misschien kun je ook eens proberen je kindje voor het slapen gaan in badje te doen, worden ze ook vaak moe van.
Groetjes Jeuly
hier overdag meestal nog 2 slaapjes (wel met mama of papa in bed anders lukt het niet). Hij wordt 'snachts ook nog wel eens wakker, meestal nemen we hem dan bij ons in bed en wil hij idd gaan spelen. Wij houden dan ieder een armpje vast en dan valt hij uiteindelijk in slaap. Maar hij slaapt ook vaak gewoon de hele nacht of tot een uur of 05.30 in zijn eigen bedje.
22-12-2009 colin geboren
Hier maar 1 slaapje rond 1 jaar. Onze meid is meestal s’morgen tussen half 7 en half 8 wakker.
Onze meid sliep en slaapt nog steeds van 12.00 a 12.30 tot 14.00 a 14.30
s’avond ligt ze dan tussen 19.00 en 19.15 op bed.
Ook hier met het jaar maar 1 slaapje meer. Van half 1 tot half 3 en dan om half 7 er weer in.
Liefs Michelle
Neeltje doet nog twee slaapjes overdag en de “vroege” wordt steeds korter, dus ik denk dat ze binnen nu en een paar maanden wel naar 1 slaapje zal gaan.
Nu slaapt ze
- 0900-0945 uur ( dit was ruim een uur)
- 1230-1500 uur ( ik maak haar uiterlijk 15.30 uur wakker)
en dan s avonds uur of 7-kwart over 7 erin tot de volgende ochtend uur of half zeven-zeven uur.
groetjes!
Beste Léony,
Ik zou ook proberen zijn 2 slaapjes te gaan afbouwen naar 1 slaapje per dag bijvoorbeeld na de boterham van half 1, of half 2 tot 3 of 4 uur 1s middags. xxx
Onze zoon is 10,5 maand (gecorrigeerd 8 mnd), maar die gooit zijn hele slaapritme elke dag op de kop. Voorheen sliep hij van 9.00-10.00 uur, van 12.30-15.00 uur en van 17.00-19.00 uur (en dan vanaf 20.00 uur tot 7.00 uur). Maar nu slaapt hij 's ochtends nog geen 3 kwartier (en andere dagen wel eens 1,5 uur) en 's middags slaapt hij de ene keer 1 uur en de andere keer 3 uurtjes. Dan kan hij het niet volhouden, dus slaapt hij vervolgens heel diep van 16.30 uur tot 19.00 uur.
Ik weet niet zo goed hoe ik het patroon kan doorbreken. Ik laat het nu maar van hem afhangen. Als hij moe is, gaat hij naar bed. Maar een ritme ontbreekt eigenlijk.
We wonen een eind buiten het dorp en het is niet echt mooi weer om te gaan wandelen of zo.
Iemand hiervoor tips?
Hoi Leony en mooie_zoon2010,
Ik kan je alleen als tip geven vol te houden 's nachts. Zoals de meesten hier inmiddels weer doorhebben ben ik echt een softie maar op een gegeven moment kwam moppie meerdere keren er nacht en huilen. Blijf in ieder geval op de kamer, neem hem in ieder geval niet mee naar jouw bed. Als je niet hoeft op te pakken prima, hier moest dan wel. Even troosten tot rustig en terugleggen. Dit volhouden, uiteindelijk valt hij wel in slaap. Na een paar nachten van hierboven deed ik alleen het muziekje van de babyfoon nog een keer aan of zij wat tegen haar in de gang, toen ging ze weer verder slapen. Hij moet leren zelf weer in slaap te vallen als hij wakker wordt en dat is heel lastig.
Moppie is nu bijna 13 maanden en die is opeens ook heel wakker. Wakker is wakker zeg maar maar 's nachts kunnen we haar weer platleggen en gaat ze weer slapen.
Overdag hebben wij hier nooit een echt slaapritme gehad. Gisteren wilde zij bij de oppas 's middags helemaal niet slapen, dus lag ze er al om 18:00 uur gisteren…
Succes!
groetjes,
wendy
Hier ook 1 zonder een goed slaappatroon, de nachten zijn het probleem normaal niet. Wel is ze de laatste week vaak 's nachts wakker maar ze heeft ook last van verkoudheid, hoesten en een verstopte neus. Maar overdag is het echt lastig. Ze slaapt altijd maar heel kort, meestal 's ochtends een uurtje of maar 3 kwartier, na de middag weer een uurtje, als ik geluk heb anderhalf en dan soms in de namiddag nog een uurtje/ half uurtje.
Kan het zijn dat ze weer in een sprong zit? Ik zou haar heel graag naar 1 slaapje willen hebben maar de ochtend houdt ze al niet vol tot 12 uur. Hoe hebben jullie dat gedaan? Ging dat vanzelf of hielden jullie de kleintjes de ochtend gewoon wakker?
Ik ben bang als ik haar bijv de ochtend probeer wakker te houden, ze dan na de middag nog maar een uurtje of anderhalf slaapt en dat vind ik wel vrij kort?