Slaapschema en slaapprobleem 10 maanden

Hallo allemaal,
Ik heb via internet deze site ontdekt en heb me meteen aangemeld. Ik denk dat ik wel wat van jullie advies kan gebruiken.
Mijn dochtertje heet Luna en is bijna 10 maanden oud.
Nu wil ik graag van jullie weten hoe het slaapschema is van jullie kinderen die rond dezelfde leeftijd zitten als Luna. Dit omdat het schema wat we hadden niet meer aan haar wensen voldoet.
Het schema wat ze had was namelijk:
Ze is om 7 uur wakker en krijgt rond half 8 haar pap.
Om 9 uur naar bed tot 10 uur
Dan krijgt ze haar fruithapje en wat roosvicee/thee/diksap
Dan om half 12 krijgt ze een boterhammetje met 150 cc friso
Om 12 uur gaat ze weer naar bed tot 14 uur
Dan krijgt wat te drinken en een liga of nog wat fruit. (Koekje, soepstengel of rijstwafel wil ze niet)
Om 15:30/16 uur gaat ze weer een uurtje slapen
Om 17/17:30 krijgt ze haar groentehapje en een toetje
Om 19:30 uur krijgt ze 200 cc friso
Om 20:00 uur gaat ze naar bed.

Verder draait ze zich in bed telkens op haar buik in haar slaap en wordt dan vervolgens half wakker maar niet wakker genoeg om het besef te hebben hoe ze moet terug draaien. Met als gevolg dat ik er gemiddeld zo’n 2 tot 3 keer naar toe kan in de nacht. Hebben jullie tips en adviezen.

Groetjes Edin

Hoi,

Welkom bij ikkeben!
Zal kijken of ik je kan helpen.

Op die leeftijd van Luna sliep onze dochter Elke nog 2x.
Van 9 tot 11 en van 2 tot 4 en dan savonds weer om 20.00 uur.

Als jouw kindje het zo goed doet met dit schema waarom zou je het
dan veranderen?
Je kindje heeft denk ik nog veel slaap nodig.
Het is misschien niet leuk, maar er komt vanzelf een tijd dat ze minder
gaat slapen.
Elke ging destijds met 1 jr naar 1 slaapje en die was van half 12 tot
half 3/3uur.
Je schema ziet er prima uit!

Je kindje wil snachts niet op de buik blijven liggen als ze even wakker
wordt?
Zou haar gewoon laten liggen.
Luna is natuurlijk moe en slaapt half en denkt dan echt niet aan
terugdraaien op de rug.
Er kan niks gebeuren als ze op de buik slaapt!
Zo ligt ze waarschijnlijk erg lekker. Als ze het niet meer lekker vindt
liggen zal ze vanzelf weer terugdraaien.

Heb ik je zo een beetje geholpen?
Laat je het me nog even weten.

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 7 mnd oud.

Wat dat draaien op de buik betreft 's nachts heb ik maar 1 gouden tip (voordat iemand anders met levensgevaarlijke tips komt): NOOIT VASTLEGGEN IN BED! Op geen enkele manier. Ook niet door de slaapzak onder het matrasje door te halen aan het voeteneind. Je kindje kan zich hartstikke vastdraaien met de beentjes.

Vervelend dat je er 's nachts een paar keer uit moet om haar goed te leggen, maar dat is maar tijdelijk. Hoort er gewoon allemaal bij, zijn geen andere gouden tips voor. Niet vastleggen! Ook niet met zogenaamde speciale attributen die in de winkel te koop zijn. Levensgevaarlijk.

Groetekes, Sje

Hoi Edin,
Waar heb je advies over nodig? Op welke manier voldoet je schema niet meer? Als je haar toch op bed legt als ze moe is en eten geeft als ze honger heeft is het toch prima. Of is dat te logisch gedacht van mij? Ik ben in ieder geval benieuwd waar je niet tevreden over bent.
Groeten,
Marjolein

Hoi Heleen, Sje en Marjolein1

Het gaat niet goed met Luna met doorslapen ’s nachts. Ze wordt elke nacht zo’n 2 tot 3 keer wakker en zet het dan op het huilen en als we er niet naar toe gaan dan wordt het echt krijsen.
Ze ligt dan op haar buik en ik DEN K dat ze dan in haar slaap niet het besef heeft dat ze terug kan draaien. Maar als wij ze op de rug leggen en ze de speen in haar mond doen, haar knuffel geven en zeggen dat ze weer moet gaan slapen en we lopen vervolgens weg dan begint het liedje weer van voren af aan. Ook haar op de rug leggen en meteen weg lopen of als we in een stoel langs haar bedje gaan zitten, ze blijft door huilen. We hebben al het mogelijke gedaan volgens ons. We hebben haar in bad gedaan voor ze naar bed ging, gemasseerd, een verhaaltje voor gelezen. We weten niet wat we verder nog kunnen doen. Zo is we vannacht 2,5 uur wakker geweest en dan is het alleen maar huilen. Tot krijsen toe.

Verder is haar slaappatroon overdag helemaal verstoord door een ziekenhuisopname. Dan slaapt ze maar 2 uurtjes dan 4. Maar als ze maar 2 uurtjes slaapt is ze om half 7 helemaal op. Met als gevolg dat ze ’s nachts nog vroeger wakker wordt en begint te huilen.

We leggen haar absoluut niet vast in bed. We hebben alleen een andere slaapzak aangeschaft. We hebben nu een combisleeper zodat we geen dekentjes hoeven te gebruiken waar ze zich in kan rollen.

Hoop dat jullie adviezen hebben die ons kunnen helpen.

Groetjes Edin

Hoi Edin,

Het is moeilijk dan he, ons zoontje Tigo wordt ook ieder nacht of avond wakker en eerst waren we ook wel eens 2,5 uur met hem bezig. Wij zijn er achter gekomen dat laten huilen voor Tigo echt geen optie is, hij raakt dan alleen maar overstuur. Wij halen hem gewoon even uit bed en ik of mijn vriend houdt hem dan lekker tegen ons aan (in ons bed), of we gaan even met Tigo naar buiten kijken. We doen weinig lichten aan en zeggen niet veel, alleen dat we er zijn. Vaak heeft hij na een kwartiertje kroelen genoeg en slaapt hij weer verder (in zijn eigen bed natuurlijk), dit is volgens mij dus beter dan laten huilen… Overdag is Tigo gewoon vrolijk en gezellig, alleen slaapt hij niet veel ( 2x een half uurtje is normaal), maar daar lijkt hij genoeg aan te hebben. Soms wordt het mij ook teveel en heb ik een paar dagen een enorme dip, maar goed, ik troost mezelf met de gedachte dat het ooit weer over gaat (ook al duurt het nu al een paar weken). Je vertelt ook over een ziekenhuisopname, misschien is ze daar nog erg van onder de indruk. In ieder geval veel sterkte ermee, en laten we hopen dat het snel over is.

Groetjes Verna

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Wij hebben ook zo’n probleem. onze dochter is nu 10 maanden en is overdag het zonnetje in huis, maar 's avonds, na een uurtje of wat braaf te hebben geslapen wordt ze krijsend wakker. als we na een 5 minuten niet reageren, wordt ze hysterisch. Nu ga ik dan na een minuut of 10/15 haar troosten, aai haar over haar bolletje en geef haar het staartje van haar knuffelleeuwtje simba, waar ze op sabbelt. Dit helpt voor een half uur ofzo. Omdat ze al wat kwaaltjes heeft gehad (zoals de meeste, dunkt me), zoals regelmatig rode, pijnlijke billetjes, keelontsteking, buikkramp/ -griep, vinden we het moeilijk om haar te laten liggen huilen, omdat we bang zijn dat er echt iets aan de hand is. Omdat mijn vrouw nog borstvoeding geeft en we soms niet weten of ze genoeg gedronken heeft, denken we ook vaak dat ze honger heeft. meestal drinkt ze dan 80/100cc kunstvoeding en slaapt ze een uur of twee. Nu komen er ook tandjes door, dus dat maakt het dilemma -laten liggen/oppakken- weer wat groter.

Hoi,

Toen jesper 10 maanden was had hij twee slaapjes overdag. In de ochtend en eind van de middag. Beide keren anderhalf tot twee uur. Later werd het 1 slaapje na zijn broodje en de laatste tijd heeft hij er weer twee overdag. Hij heeft het nodig. Totaal komt hij overdag tussen de twee en drie uur.

Wat Luna nu 's nachts doet is heel herkenbaar na het weglopen. Jesper heeft het in periodes. Meestal is er dan ook wel wat, tandjes, ziek, verkeerd liggen, speen kwijt. Ik laat hem nooit huilen. Wel jengelen totdat dit me ook te lang duurt, kan soms wel half uur tot uur duren. Wat ik dan doe is hem wat te drinken (water) aanbieden, even knuffelen, schone luier (mits die echt vol zit met plas of hij moet gepoept hebben natuurlijk) en weer in bed. Meestal slaapt hij dan weer gelijk in. Soms bied ik hem ook weleens gelijk wat te drinken aan als ik er geen zin heb om af te wachten want dan ben ik zelf nog doodmoe en wil gewoon snel weer slapen. Dit helpt dan ook gewoon.

Hopelijk heb je er iets aan.

Groetjes Danielle

Hoi,

Ik heb niet alles gelezen, maar het is wel heel herkenbaar en ook echt een fase die overgaat.
Onze dochter is nu 1 jaar en een beetje en op dit moment ook zeker 2 - 4 keer savonds en snachts wakker, huilen, krijsen.
In de avond ga ik nog wel eens naar haar toe om haar te troosten, maar snachts laat ik haar met rust, behalve als ze echt over haar toeren raakt, maar 9 van de 10 keren slaapt ze vanzelf door. Dit zijn fases van een paar nachten en dan is het plots weer over. Het duurt dan weer een hele tijd en opeens is het ook zo weer een paar nachten raak.
Heb je aan tanden gedacht? die zijn ook vaak de reden van spookgedrag in de avond en nacht. Amy heeft op dit moment kiezen die er aan komen en afgelopen nachten waren ook niet fijn. savonds 3 keren wakker, staan in bed en echt huilen. Als het tanden en kiezen zijn…als ze naar bed gaat een paracetamol. Helpt redelijk en pijn is niet fijn in zo’n klein bekkie. Het is de zelfde soort pijn als oorontsteking dus heel vervelend en dus ook logisch dat ze moeten huilen en wakker worden.

Amy is een zij-buikslaper. Eerst legde ik haar weer op haar rug of als ze schuin in bed lag legde ik haar recht, maar daar ben ik mee gestopt. Niets in bed leggen, niet vastleggen dan van jou dochter ook vanzelf haar draai wel. Ze is 10 maanden en dus sterk genoeg.

Welkom op Ikkeben.
liefs Annelies

Daisypath Happy Birthday tickers