Slaapritme

hoi
ons zoontje max krijgt geen vast slaapritme. de laatste 2 weken is het echt hopeloos. ik leg hem nu maar in bed als hij moe is, maar zo krijg ik helemaal geen regelmaat. hij gaat straks ook naar het kinderdagverblijf en het zou mooi zijn als ik voor die tijd een beetje regelmaat in heb. ik vraag me af hoe een slaapschema van een kindje van 11 maand eruit ziet. moet hij nog steeds twee keer op een dag slapen? als hij overdag te veel slaapt wil hij sávonds niet meer naar bed. heeft iemand tips of ideeen. we hebben eigenlijk alles al geprobeerd.
melissa

Elk kindje is anders dus er is geen slaapschema voor een kindje van 11 maanden. Er zijn er die vrijwel niet meer slapen overdag, er zijn er die op die leeftijd nog 3 slaapjes hebben.

Het kan zijn dat het de laatste 2 weken hopeloos is omdat hij met een sprongetje bezig is. Zie het oei-ik-groei-boek.

Als het een sprongetje is, kun je niks anders doen dan afwachten tot het over is. Je kindje heeft tijd nodig om een nieuw goed ritme te vinden. De ene keer duurt dat een paar dagen, de andere keer een paar weken.

Groetekes, Sje

heel erg bedankt voor je reactie. ik wacht het wel af. hij is ook ontzettend ondernemend en druk. hij heeft ook al last van driftbuien. ik denk dat dat ook allemaal zijn slaapritme beinvloed. max is al vanaf zijn geboorte onrustig.
maar wanneer hij goed te pas is dan is het echt een heerlijk ventje.
groetjes melissa

11 maanden en driftbuien ook bekend verschijnsel. Rond het jaar gaan ze uitproberen hoever ze kunnen gaan en het toverwoord in veel van die gevallen is: negeren! Bereid je daar dus maar op voor, want dat uitproberen gaat nog erger worden.

Groetekes, Sje

Hey hey

Jens had met 11 maanden ook nog 3 slaapjes, ik liet 'm slapen als hij moe was. Maar mocht 't zo zijn dat ie door een slaapje teveel 's avonds niet meer zou gaan slapen, dan haalde ik 'm er eerder uit. Liet ik 'm gewoon korter slapen. Gemeen eigenlijk, maar 't werkte wel.

En ja, idd, 't kan héél goed zo’n ‘sprongetje’ zijn. Stukje ontwikkeling wat weer verder gaat. Ben ik verder niet zo heel erg in thuis, maar 't komt wel redelijk overeen ja.

Jens is trouwens ook al sinds z’n geboorte onrustig en een onwijze driftkikker (ja toen al!!). Merk 't in alles, maar ja, wat doe je er aan… Tegenhouden gaat ook niet .

bedankt voor je reactie. ik ben namelijk erg onzeker als moeder en gauw bang dat ik iets fout doe. maar ik heb geleerd dat kinderen echt niet volgens het boekje gaan en dat elk kindje anders is. als je kindje zo van slag is moet je denk ik gewoon op je moederinstinct afgaan inplaats volgens het boekje. bij het consultatiebureau kom ik ook geen steek verder. ik heb 1 keer hun raad opgevolg en toen is max in het ziekenhuis beland met flink gewichtsverlies.
ik ben ontzettend blij met deze site en ik vind het super dat iedereen zo snel reageerd!
groetjes melissa

Ga op je gevoel af, dan doe je niet gauw iets fout. Moedergevoel en moederinstinct werken echt! En het cb is handig voor meten/wegen/inenten en voor ongeveer een richting die ze aangeven waar je heen kunt gaan, maar echt een handleiding kan het cb ook niet geven. Juist omdat elk kindje totaal verschillend is en ze jouw kindje veel minder goed kennen dan jij zelf.

Dus ga op je gevoel af! En weet je wat mij altijd goed geholpen heeft? Bekijk de situatie van je kindje eens vanuit je eigen situatie.

Voorbeeld: je kindje is ziek en drinkt niet elke keer zijn fles helemaal leeg. Jij helemaal bezorgd. Maar draai de boel eens om, je bent zelf ziek en moet om de zoveel uur een grote plens warme melk naar binnen werken? Zou je dat lukken? Tuurlijk niet, je moet er toch niet aan denken? Je hebt liever elk uur een beetje drinken dan om de 3 uur een grote plens!

Ander voorbeeld: je kindje is de hele dag bij de oppas geweest. Je haalt hem daar op en gaat meteen door naar een verjaardag waar je heen zou gaan. Je kindje is erg jengelig en niet stil te krijgen. Je snapt er niks van want bij de oppas was-ie zo lief geweest.
Draai de boel om: als jij de hele dag niet thuis bent geweest, je wordt eindelijk opgehaald door je moeder en verlangt ernaar om lekker nog even thuis te tutten voordat je naar bed gaat. Hoe zou je het vinden als je eerst nog meegesleept wordt naar een drukke verjaardag? Niet tof! Logisch dat je vervelend wordt. Alleen jij kunt zeggen “Ik vind dit niet tof”. Je kleine man kan dat niet zeggen en laat via jengelen blijken dat-ie liever naar huis was gegaan.

Begrijp je hoe ik het bedoel?

Dus kom je met je kindje in situaties dat je het even niet meer weet waarom-ie op een bepaalde manier reageert of waarom-ie bepaalde dingen doet: draai de boel om en doe net of jij je eigen kindje bent. Dat maakt het makkelijker om op je moedergevoel af te gaan.

Groetekes, Sje