Slaapritme, baby 12 weken

Hallo,

Mijn dochtertje is nu 12 weken oud. Alles gaat ok, heb alleen wat problemen met haar slaapritme. Na een voeding is ze ongeveer 1 tot 1,5 uur wakker. Als ik haar dan in bedje leg valt ze snel in slaap. Maar tussen de middag is ze na ongeveer een uurtje al weer wakker en wil dan niet meer slapen. Zijn er mensen die dit herkennen?
Een ander probleem; als ik even een stuk ga lopen met haar, of ik moet iets anders doen, zorg ik dat ik dit doe na een voeding. Maar het probleem is dat als ik terug kom, mijn dochter niet meer slaapt. Ze is dan wakker tot de volgende voeding. Terwijl ik zie dat ze moe is. Ik heb al een paar keer geprobeerd om haar gewoon in bedje te leggen. Vaak valt ze wel een half uurtje in slaap, maar daarna niet mee. Komt dit iemand bekend voor en heeft diegene tips?
Alvast bedankt!

Groetjes, Debbie

Gewijzigd door - Debbie23 op 26 Mar 2008 16:38:47

Hoi Debbie
Mijn zoontje is iets meer dan 3 maanden . Ik zat met het zelfde probleem ( zie topic Wakker manneke )
Na drie kwartier tot een uur was mijn ventje ook weer wakker .
Ik heb echt vanalles geprobeerd . Meer voeding , bed verzetten , slaapzak , gordijnen dicht of open enz enz .
Maar niets hielp . Op het kinderdagverblijf slaapt hij wel langer .
Daar is meer geluid .
Nu zet ik thuis de radio aan op zijn kamer en slaapt ie ander half uur .
Ik heb me er voortaan bij neer gelegt dat hij gewoon niet meer slaap nodig heeft .
Hij ontwikkeld goed en is harstikke vrolijk en gezellig .
Ik geef hem een 20 minuten de kans om weer in slaap te vallen .
Meestal lukt dit niet en dan leg ik hem lekker in de box of wipstoeltje .
En dan vindt hij het prima .
Tim slaapt s’avonds en s’nacht wel door en dat vindt ik veel belangrijker .

Groetjes Dorethe

hoi, ik heb ook heel wat gerommeld met Jelle rond die tijd. Overdag sliep hij een paar keer 30 minuten, ben hem toen gaan inbakenen en ging toen een stuk beter. Als ik ging lopen ging ik pas als hij moe werd, want hij sliep in de wagen heerlijk. Kortom heb heel wat afgelopen hoor. Het gaat nu van lieverlee beterder, hij is nu 7 maanden maar ritme heeft hij gewoon niet, dan slaapt hij 's morgens langer dan 's middags weer. Ik heb met er maar bij neergelegd, dat heeft mij wel een stuk rust gegeven hoor. Al blijft het moeilijk hoor. Als je ziet dat hij slaap heeft, maar gewoon niet wil toegeven.

Succes, ik heb helaas niet echt een duidelijke tip voor je meid.

Groetjes Anita, Mama van Jelle, 7 mnd

Met je ondere vraag kan ik je niet helpen . Tim slaapt in de wandelwagen of maxi - cosi heel erg lekker . Als het maar een half uurtje of zo meer is tot de voeding lat ik hem daar wel in liggen wnt als ik hem dan in bed leg is het niet goed .
Succes.

Groetjes Dorethe

Hoi!

Wat fijn dat jullie zo snel reageren. Dat van die radio is een goed idee, dat kan ik nog wel eens proberen! Een stuk lopen heb ik ook geprobeerd. Vaak duurt het wel een uur voordat ze dan in slaap valt. En zodra ik dan stil sta, is Rosalie ook wakker.
Ik vind het knap dat jullie je er gewoon bij neerleggen. Daar heb ik nogal wat moeite mee, haha. Misschien moet ik daar mn aandacht eens op verleggen en kijken naar wat wel goed gaat . Rosalie slaapt namelijk vanaf 19.00 tot 06.30 perfect!
Ik ben in ieder geval blij om te horen dat ik niet de enige ben!

Wat ik me dan nog wel afvraag, zijn jullie kinderen dan ook tevreden wakker? Rosalie niet altijd. Soms is ze heel erg jengelig. Het enige wat dan helpt is de fles. Maar die krijgt ze op vaste tijden. En ik heb daar al eerder mee geschoven, maar dat was niet zo’n succes. Hebben jullie daar misschien nog ideeen voor?
Sorry dat ik zoveel vraag hoor , voel me wat onzeker.

Groetjes, Debbie

Gewijzigd door - Debbie23 op 26 Mar 2008 16:53:36

Hoi hoi
Ja misschien heeft ze ook wel genoeg aan die slaapjes en als je de nacht al telt heeft ze al heel wat uurtjes te pakken . Ik vond het ook moeilijk hoor om me daar bij neer te leggen . Mar ik merk wel nu me dat lukt dat Tim veel gelukkiger is . Hij hoeft nu niet zo lang te mopperen op bed en kan lekker spelen . En van de radio werkt hier super . Gisteren nog verraste hij me door van half 5 tot 7 uur (s’avonds ) te slapen , normaal was dit drie kwartier .

Groetjes Dorethe

Hoi hoi
Krijgt ze wel genoeg voeding om de tijd vol te maken ?
Tim is heel gezellig als hij wakker is en meld zich soms een kawrtiertje voor zijn tijd . Dus dat vindt ik niet erg .

Groetjes Dorethe

quote:
... Misschien moet ik daar mn aandacht eens op verleggen en kijken naar wat wel goed gaat . ... Wat ik me dan nog wel afvraag, zijn jullie kinderen dan ook tevreden wakker? Rosalie niet altijd. Soms is ze heel erg jengelig. Het enige wat dan helpt is de fles. Maar die krijgt ze op vaste tijden. En ik heb daar al eerder mee geschoven, maar dat was niet zo'n succes. Hebben jullie daar misschien nog ideeen voor?

Groetjes, Debbie

Je aandacht verleggen naar dingen die wel goed gaan?
Maar wat is het probleem nou eigenlijk?

Elk kind heeft zijn of haar eigen ritme. Dat kun je echt maar in beperkte mate sturen.
En om het nog wat erger te maken: de eerste paar maanden wisselt dat ritme ook nog eens om de haverklap.
Waarom is het erg als ze wakker is?

Wij hebben Hylke de eerste paar maanden gewoon zelf zijn ritme aan laten geven. Op bed leggen als hij moe is (liefst voordat hij TE moe is…), er weer uit als hij zich meldt.
Fles geven als hij daarom vraagt.
Natuurlijk wel opletten dat de maximale hoeveelheid per dag (1 liter) niet overschreden wordt.
Nou ja, een enkele keer gebeurt dat wel, natuurlijk.

Wat was het probleem bij het schuiven met voedingstijden?
Hoeveel drinkt Rosalie per keer?

je moet een kind nooit laten bepalen wanneer het zijn flesje moet wanner niet eerder dan de aangegeven tijd een kwartier voor of na maakt niet uit maar je moet wel minstens een paar uur tussen de fles aan houden anders gaan ze spugen dor dat hun maagje nog niet goed leeg is vanwege de vorige voeding

Ik geef haar nu 5 voedingen van 165ml, om 07.30, 11.30, 15.30, 19.00/19.30 en 23.30. Soms laat ze 20-40ml staan, soms drinkt ze alles op. Maar ik heb wel het idee dat ze moeite heeft om die 4 uur door te komen. Maar als ik haar eerder voeding geeft drinkt ze maar ongeveer 100 ml. En dan komt ze dus ook weer eerder.

Groetjes, Debbie

quote:
Je aandacht verleggen naar dingen die wel goed gaan? Maar wat is het probleem nou eigenlijk?

Het probleem is dat ik me onzeker voel over de dingen die in mijn ogen minder goed gaan. En in mijn ogen gaat het minder goed als ik zie dat Rosalie moe is, maar weigert om te gaan slapen. Tuurlijk zijn er ook zat dingen die perfect gaan. Maar dat betekend niet dat ik me niet druk maak om de dingen die wat minder gaan. Dit is nieuw voor mij, ik weet niet wat ‘normaal’ is. Mij is verteld dat een kind na de voeding zo’n 2-3 uur slaapt, dat dat ‘normaal’ is. Dan ben ik daar vrij snel door beinvloed. Fout, dat weet ik zelf ook wel. Maar goed, zal die onzekerheid wel zijn. Ik wil gewoon dat wat et beste voor mn kind is.
Ik heb al geprobeerd om haar de fles te geven zodra ze wakker is. Maar dan komt ze om de 2 uur en drinkt ze elke keer maar 100 ml. Ook was haar eigen humeur daar niet al te best onder.

Groetjes, Debbie

Als Jelle echt 1,5 a 2 uur heeft geslapen wordt hij wel tevreden wakker, en wil daarna lekker spelen, en soms de fles als het tijd is. Maar als hij maar 30 a 45 minuten heeft geslapen, wordt hij echt onrustig wakker, is hij eigenlijk ook nog erg moe maar wil zich er niet aan toegeven. We hebben al heel wat rondjes gelopen dan hoor. Maar meid neem maar van mij aan dat hoe ouder ze wordt hoe beter het gaat, ze hebben dan ook minder slaap nodig, en kunnen zich als het goed is beter vermaken.
Groetjes Anita

Ik vond dit topic via google en toen ben ik gelijk maar even lid geworden! Ik heb dit probleem namelijk ook.

Mijn dochter Lieve, 9 weken oud, slaapt overdag na elke voeding (+spelen) 1 uurtje (ingebakerd). Dan wordt ze wakker en gaat huilen. Ook ik heb ‘geleerd’ dat ze eigenlijk 2 a 3 uur moet slapen, van voeding tot voeding, en probeer haar dus weer in slaap te krijgen. Dat lukt nauwelijks. Ik heb haar geprobeerd eerder te voeden, maar dan dronk ze halve flessen en ging ze naar 7 voedingen per dag (ze krijgt er nu 5).
Ik probeer het nu voor de 2e dag met troosten en daarna 5 min. laten huilen, en dat telkens weer. Dit is erg moeilijk. Ik vraag me ook wel af of ze echt moe is, of dat ze beter in de box kan om wat te spelen, na troosten. Misschien ga ik dat eens proberen. Maar eerst nog een dag deze ‘tactiek’. Maar ben benieuwd naar andere tactieken!

O ja over wandelen: ik ga altijd lange stukken lopen, direct na het voeden+spelen. Ook dan wordt ze na een uur wakker, maar dan kijkt ze wat rond en valt ze alsnog weer in slaap, dankzij het hobbelen in de wagen. Ik kom pas thuis vlak voordat ze weer eten moet. Ff goed timen, maar met dit lekkere weer lukt dat best.

Gewijzigd door - tamarah op 01 Apr 2009 16:24:27

Gewijzigd door - tamarah op 01 Apr 2009 19:16:35

Onze kleine man sliep op die leeftijd ook weinig: hazeslaapjes van drie kwartier per keer. En zeker niet van voeding tot voeding. Elk kind is anders, je hebt wakkere en minder wakkere baby’s. Als 'ie wakker was, was 'ie ook goed te pruimen en niet jengelig. Als jouw meisje dat wel is, dan zeg ik: dan is ze toch nog moe en dan gewoon weer naar bed. Muziekje aan, kusje geven en weggaan. Desnoods maar even laten huilen en om de vijf minuten even troosten, maar even doorzetten. En inderdaad: accepteren dat ze misschien één van de meer wakkere baby’s is. Gezellig toch? Zo’n kind dat van voeding tot voeding slaapt lijkt me zo ongezellig…

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

das zeker ongezellig!
ruben sliep ook niet van voeding tot voeding…hij wou namelijk iets meer van de werld zien als alleen zijn bedje
misschien gewoon even lekker in de box leggen…vond ruben prachtig!!
hij lag dan aleen maar te kijken…heel tevreden!!!

groetjes!!

karin