Ik denk dat het misschien handig is om hem wel in zn eigen bedje te leggen, maar dan tegen jullie bed aan. En als dat goed gaat dan zet je zn bedje steeds een stukje verder weg, totdat dat helemaal goed gaat en dan naar zn eigen kamer. Wij hebben Madelief met 12 weken op haar eigen kamer gelegd nadat we en nachtje uit logeren geweest waren…Het werkte meteen prima!
Wat je kan doen als het op zn eigen kamertje niet helemaal goed gaat in een keer, een stoel ernaast zetten en zonder wat te zeggen gewoon ernaast zitten. Dan kan je hem een speentje geven wanneer dat nodig is en als hij slaap weglopen.
Madelief was ook een meisje die vanaf de geboorte alles mooi, leuk en interessant vond. Maar juist dot soort kinderen moet op tijd in bed gelegd worden, zodat alles wat interessant is weggehaald wordt en ze tot rust kunnen komen. Wat bij ons goed werkt is voor het slapen haar eerst zelf te laten keuvelen in de box, want dan komt ze tot rust. Niet ernaast zitten en niet mee bemoeien. Dan bij de erste tekenen van verveling of moeheid wakker naar bed en slapen.
Hierboven las ik nog dat laten huilen niet hielp… bij ons hielp dat in het begin ook niet, maar na 4 dagen wel. Het is echt een kwestie van volhouden.
Wel grappig, want bij zes weken hadden wij precies hetzelfde dilemma… Dat komt omdat de kindjes in die 6 weken een dusdanig slaapterkot hebben opgedaan dat ze te moe zijn om in slaap te komen. Dat moet je ze echt aanleren
Wist je trouwens dat kindjes van 6 weken 20 van de 24 uur horen te slapen, of in ieder geval in een prillelarme omgeving apart moeten liggen om goed te kunnen uitrusten. Ik wist dat niet en schrokk me rot. Madelief sliep overdag namelijk niet of nauwelijk en moet je haar nu eens zien:
Ze slaapt van 9 tot 11, van 12.30 tot 14.30, van 16.00 tot 18.00, van 19.30 tot 21.30 en dan van 22.00 tot 7.30 uur… Zij slaapt dus ook ongeveer 17 uur op een dag. En dat is niet altijd slapen hoor, soms hoor ik haar en dan kijk ik om een hoekje en dan ligt ze heerlijk met haar handjes te rommelen en met haar tutteltje, meestal valst ze na een paar minuutjes weer in slaap.
Het ritme aanleren gaat uitstekend met een bakerzak. Die hebben wij tot 4 maanden gebruikt.
Misschien kun je het boeke Regelmaat en Inbakeren kopen, dan herken je jezelf zo in het eerste hoofdstuk dat je niet meer op kan houden met lezen…
Succes!
Laat je even weten hoe het gaat!?