Slaapprobleem 1 jaar

Hallo,

onze dochter van net 1 slaapt ineens niet meer door en wordt hulend/krijsend wakker. Na 5 a 10 min gaan we even kijken en troosten. Maar als we haar in bedje willen leggen is het hek vd dam.
Moeten we ze dan gewoon laten krijsen/huilen als we haar de eerste keer hebben getroost?? heeft iemand ervaring??

dat ligt er helemaal aan wat de orzaak is van het huilen/krijzen. Soms zit er een lichamelijke oorzaak achter, bv oorontsteking. Kindjes kunnen dan hele nachten wakker zijn en huilen/kruizen vanwege de pijn. Tandjes (en vooral kiesjes) krijgen kan ook een oorzak zijn (en grappig genoeg doen de oortjes ook vaak mee wanneer de kiezen er aan komen).
Slaapt ze de hele nacht dan niet meer, of is het twee keer achter elkaar en daarna slaapt ze verder?
Daaraan kun je namelijk ook al een boel herleiden.
Ze zit volgens mij ook in een sprong, wat niet automatisch de oorzaak hoeft te zijn hoor. Het kan echter dit gedrag wel verklaren.
Mijn advies is dus om eerst al het lichamelijke uit te sluiten. Dus even naar de dokter gaan en alles controleren. Mocht daar niks uit komen (wat ik voor je kleintje natuurlijk hoop) dan is het haar eigen willetje wat doorbreekt, en ze vind het leuker bij jou, dan alleen in bed. Ze zal er dan alles aan doen om dit voor elkaar te krijgen, en dan moet je idd wel doorpakken, en nadat je haar in bed hebt gelegd, niet meer terug gaan, ook niet na 10 minuten huilen ofzo, gewoon laten gaan. KLinkt heel hard, maar elke keer als je er naar toe gaat, krjgt zij weer bevestiging van, zie je nou, mama komt toch wel!! En als er lichamelijks niks aan de hand is, is het wijzer om haar te laten huilen. Het duurt een dag of 3 en dan zal ze het niet meer doen. Maar nogmaals, eerst het lichamelijk uit laten sluiten!

liefs woezel

Ik hou het erop dat het uitproberen is!
Daarnaast is het “ineens” dus het zou heel goed met een sprong te maken kunnen hebben. Van week 50,5 t/m week 54,5 zit er een!

Als er niks aan de hand is (ziek, luier, pijn, wat dan ook) dan gewoon op haar eigen kamer troosten, slokje water, kusje en weer slapen.
Liefst verder er niet meer naar toe gaan. Als je daaraan begint is het eind zoek en voor je het weet slaapt ze bij jullie in bed en is er helemaal geen weg meer terug.

Kost je een paar nachten maar dan weet ze wel dat er niet met papa en mama te sollen is!

Groetekes, Sje

lijkt mij ook een sprong/uitproberen.
wanneer je zeker weet dat er niks lichamelijks (pijn, ziek, dorst, vieze luier bijv.) aan de hand is kan je ook de 5-minuten regel aanhouden.
dit houd in: vijf minuten laten huilen er dan naartoe gaan even troosten en weer instoppen, wanneer ze dan weer begint met huilen 10 minuten laten gaan en dan dus weer troosten en instoppen en dan 15 minuten laten gaan en zo verder.
het is dan even doorzetten maar je hebt er echt baat bij, veel succes ermee.

liefs,
Rinske

hoi hoi ja wij hebben het hier ook gehad hoor, vooral rond haar verjaardag… na alle lichattesten, kijken hoelang papa en mama melijke oorzaken uitgesloten te hebben hebben wij haar gewoon 15 minuten laten bleruh… echt voluit he, wij zaten wel met onze nagels in de bank, want je bent toch bang zo van ; ist nie wa anders… met 14 min precies hield ze op en viel ze in slaap hoor… die van ons was het echt aan het uitproberen, zo kijken hoelang wij het volhielden… we zijn echt een paar avonden met haar bezig geweest, … maar ze hield ons gewoon echt voor het lappie !
wij doen altijd een kwartier, (meestal blijft het hierbij) zo niet, dan gaan we ff chekken, en dan na 20 minuten, steeds langer, maar vaak ligt ze dan allang te ronken!

Onze dame kan het goed een paar uur volhouden hoor!! Van 19.00u - 22.30u is hier geen uitzondering. Haar totje uit t ledikantje gooien en die krijgt ze 1 keer terug, 2e keer = jammer.
Ook ik heb daar heel veel moeite mee, maar ze moet toch zelf in slaap leren vallen. Daarbij moet ik ook zeggen dat het op de dagen dat ze naar het kdv is geweest vaker voorkomt dat ze moeite heeft met in slaap vallen dan op andere dagen (prikkelverwerking).

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Het zou ook wel eens zo kunnen zijn dat ze wakker word van enge dromen. Daar had onze zoon rond die tijd veel last van. Werd krijsend wakker en zat dan verstijfd in bed. Ik ging hem altijd troosten maar dat wist hij ook goed te rekken.
Dus effe troosten en dan toch weer terugleggen. en dan kun je haar gerust 20 minuten laten brullen. Gewoon goed strak houden dan gaat het vanzelf weer over.

groetjes Ramona

Onze zoon heeft het zo nu en dan. Wij doen dan 1x een checkronde en troosten. Als alles goed is, dan laten we hem huilen. Gaat inderdaad door merg en been, maar steeds terugkomen maakt dat het allemaal nog langer duurt (bij Julian dan, elk kindje is anders).

quote:
Onze zoon heeft het zo nu en dan. Wij doen dan 1x een checkronde en troosten. Als alles goed is, dan laten we hem huilen. Gaat inderdaad door merg en been, maar steeds terugkomen maakt dat het allemaal nog langer duurt (bij Julian dan, elk kindje is anders).
Ze heeft nu een week of 1,5 doorgeslapen. Maar helaas is het nu alweer 3 dagen ineens rond 12 uur 's nachts wakker. Na troosten/checkrondje laten jullie hem huilen. Maar bij ons is ze na 30 min nog aan het huilen/krijsen en bonken tegen de bedrand. Gewoon laten gaan???

quote:
Ze heeft nu een week of 1,5 doorgeslapen. Maar helaas is het nu alweer 3 dagen ineens rond 12 uur 's nachts wakker. Na troosten/checkrondje laten jullie hem huilen. Maar bij ons is ze na 30 min nog aan het huilen/krijsen en bonken tegen de bedrand. Gewoon laten gaan???

Als je weet dat er niets is (ziek, pijn, vieze luier, koud, etc.) dan zou ik het inderdaad laten gaan. Erik heeft op z’n langst een keer 45 minuten achter elkaar gehuild en toen viel 'ie in slaap. Daarna is het nooit meer voorgekomen.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers