Ik denk dat je kleintje te moe is om in slaap te komen. Want ik persoonlijk vind dat ze overdag wel erg weinig slaapt. Ik denk dat je het beste ervoor kunt zorgen dat ze overdag inderdaad twee keer twee uur slaapt. Vergeet niet dat zo’n kleintje enorm veel energie verbruikt gedurende de dag doordat de wereld keer op keer verkend wordt.
Zorg niet al te laat, rond een uur of zeven voor een vast bedritueel. Bv. In bad, pyama aan, bedlampje aan, papfles drinken, een boekje lezen (zodat de fles kan zakken) en dan een slaapliedje zingen en naar bed. Mocht je kindje nog een late avondvoeding nodig hebben, maak die dan beneden en geef hem boven op haar slaapkamertje. Verschoon eerst de luier met alleen een bedlampje en geef dan zonder al te veel praten de fles. Houd alles rustig en zonder te veel nieuwe prikkels. Stop haar lekker toe en zing nog een slaapliedje.
Mocht ze gaan protesteren… weinig aandacht aan geven… anders heeft ze succes. Laat haar een kwartier huilen, slaapt ze dan nog niet geef haar zonder aan te kijken een speentje en loop weg. Heel resoluut zonder aarzelen, want ze voelt wanneer je twijfelt. Houdt dit een dag of vier vol en ze valt zonder al te veel kabaal als een roosje in slaap.
Voorwaarde voor bovenstaande is dat ze overdag genoeg slaapt en dat jij consequent bent in je handelen.
Heel makkelijk opgeschreven, maar het vergt wat doorzettingsvermogen om het gedaan te krijgen.
P.S. wist je dat het bij baby’s niet zo is, zoals bij volwassenen, dat wanneer ze overdag minder slapen ze het 's nachts wel inhalen door langer te slapen… het werkt bij baby’s juist averechts. Slaap overdag is de basis voor die van de nacht.
Succes!!! Laat je weten hoe het gaat??!!