Slaap

Hoi allemaal!

Ik heb even een vraagje. Mijn dochtertje Alicia is nu bijna 9 maanden en ze slaapt de laatste tijd heel slecht

Haar dag ziet er als volgt uit
’s ochtends een fles
tussendoor een boterham
middagdutje van 3 kwartier tot een uur
’smiddags een fles
rond 4 uur nog even een uurtje slapen
vroeg op de avond een groente en fruithap
en dan rond 21.30 uur nog een fles
Nou wil ze na de laatste fles niet meer naar bed.
We zitten er ooit tot 23.30 uur (!) mww op de bank beneden. Als ik haar in bed leg, gaat ze al kruipend en huilend door haar hele bedje.

Hebben jullie tips om haar voedings en slaapschema beter georganiseerd te krijgen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
mama agnes

Vanaf het moment dat Jeske een boterham mocht is dit haar schema:

7.30 bord pap (Bambix met 180 opvolgmelk)
9.00 fruit
9.00-11.00 slapen
12.00 boterham + 150 opvolgmelk
14.00-16.00 slapen
17.00 groente
19.00 soms een kort slaapje
20.00 fles 180

Let vooral op tekenen van vermoeidheid: staren, geeuwen, oogjes wrijven…
Dan ook niet wachten, maar meteen naar bed…
Jeske huilt zelf altijd even 5 minuten als ze moet slapen, en dan is ze ook vertrokken…

Ik hoop dat dit je een beetje helpt…

Paula

Ik denk dat je kleintje te moe is om in slaap te komen. Want ik persoonlijk vind dat ze overdag wel erg weinig slaapt. Ik denk dat je het beste ervoor kunt zorgen dat ze overdag inderdaad twee keer twee uur slaapt. Vergeet niet dat zo’n kleintje enorm veel energie verbruikt gedurende de dag doordat de wereld keer op keer verkend wordt.
Zorg niet al te laat, rond een uur of zeven voor een vast bedritueel. Bv. In bad, pyama aan, bedlampje aan, papfles drinken, een boekje lezen (zodat de fles kan zakken) en dan een slaapliedje zingen en naar bed. Mocht je kindje nog een late avondvoeding nodig hebben, maak die dan beneden en geef hem boven op haar slaapkamertje. Verschoon eerst de luier met alleen een bedlampje en geef dan zonder al te veel praten de fles. Houd alles rustig en zonder te veel nieuwe prikkels. Stop haar lekker toe en zing nog een slaapliedje.
Mocht ze gaan protesteren… weinig aandacht aan geven… anders heeft ze succes. Laat haar een kwartier huilen, slaapt ze dan nog niet geef haar zonder aan te kijken een speentje en loop weg. Heel resoluut zonder aarzelen, want ze voelt wanneer je twijfelt. Houdt dit een dag of vier vol en ze valt zonder al te veel kabaal als een roosje in slaap.
Voorwaarde voor bovenstaande is dat ze overdag genoeg slaapt en dat jij consequent bent in je handelen.
Heel makkelijk opgeschreven, maar het vergt wat doorzettingsvermogen om het gedaan te krijgen.
P.S. wist je dat het bij baby’s niet zo is, zoals bij volwassenen, dat wanneer ze overdag minder slapen ze het 's nachts wel inhalen door langer te slapen… het werkt bij baby’s juist averechts. Slaap overdag is de basis voor die van de nacht.

Succes!!! Laat je weten hoe het gaat??!!

onze dochter is 8 maanden en slaapt nog veel.
hier ons schema,

7.00 fles 200
8.30 half potje fruit
9.00-11.00 slapen
11.00 halve boterham en fles van 170cc
1330-15.00 slapen
16.00 groente 200gram
17.00-19.00slapen
19.00 papfles
21.00 bed tot volgende morgen

als ik het zo lees slaapt ze best weinig maar ieder kindje is anders.
denk ook sat ze savonds te moe is.
kun je de laatste fles niet vervroegen??
en let goed op vermoeidheidssignalen en houdt steeds hetzelfde bedritueel.
In slaap huilen mag doet lieke soms ook maar dan heb ik ze al te laat op bed liggen en is ze te moe.

succes groetjes gytha

Hoi,

Elke vond pap op die leeftijd erg vies (overgeven) dus zijn we toen mee
gestopt.
Elkes schema zag er op die leeftijd zo uit:
7 uur wakker en dan fles melk + boterham
9 tot 11 slapen.
Fruithap om 11 uur.
12 uur fles melk + boterham.
1 tot ong. 3 uur slapen.
Na het slapen wat drinken+ koekje
Half 6 warm eten.
20.00 fles pap en dan slapen.

Elke ging op de leeftijd van een jaar over naar 1 slaapje.
Sliep dan van half 12 tot half 3.

Weet niet hoe laat jouw kindje smorgens wakker wordt, maar zou je
kunnen proberen.

Succes! Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 26 week oud

Hallo mede-mama’s!!

Hartstikke bedankt voor al jullie tips!!

Ik heb Alicia vandaag om 8.30 uur haar fles gegeven en ze ligt sinds 9 uur weer op bed. Afwachten hoe lang ze het volhoudt. Straks om 11 uur haar boterhammetje, rond 13.00 uur weer een fles, dan rond 17.00 uur haar groente en fruithapje, 21.00 uur laatste fles en dan…naar bed hopelijk.
(en tussendoor natuurlijk wat drinken en een tussendoortje)

Ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes,
Mama Agnes

En hoe is het vandaag gegaan?
Ging het al wat soepeler?

Hallo Agnes,

Onze dochter is nu bijna 8 maanden en slaapt hooguit 3 uurtjes op een dag. En nooit 2 uur na elkaar. Dat is voor ieder kindje anders. Dus over het slapen overdag zou ik me geen zorgen maken. Cloé gaat hier wel om half 9 's avonds op bed en slaapt dan tot 8 u-half 9 's morgens. 's Avonds hebben we haar nooit uit haar bedje gehaald. Nacht was nacht. Ook al huilde ze enorm. Laten huilen is dan de boodschap… Maar met 9 maanden krijgen kleintjes vaak even een moeilijke periode - verlatingsangst op de top, terug wakker 's nachts… Als het daaraan ligt is het met 2 weken (lijkt idd heeeeel erg lang) van de baan.
Veel succes!

Groetjes,

Tamara

Hoi allemaal!

Vandaag gestart met het nieuwe schema! Ze heeft het allemaalgoed gedaan, voedingen,slaapjes overdag, allemaal volgens plan.Ze ligt nu sinds 9 uur op bed. Nu maar hopen dat ze het haalt tot morgenvroeg. Morgen naar het cb, ben benieuwd…

Alvast hartstikke bedankt voor jullie hulp zover!

Ik houd jullie op de hoogte !

Groetjes,
Agnes