Slaap/voedingsritme

Ha allemaal,

even een vraagje over mijn zoontje Jip. Jip is nu 10 weken oud en krijgt 5 voedingen van +/- 190 cc.
Meestal zit hij in dit schema:
8.30 - 12.30 - 16.30 - 22.00 - 04.00
Op zich prima, alleen is het probleem dat we hem voor de voeding van 22.00 uur wakker moeten maken uit een hele diepe slaap. Vervolgens ligt hij er om 22.45 weer in en wordt hij meestal rond 3.00 uur (al)weer wakker.
Ik heb het idee dat hij eigenlijk te vroeg in zijn diepe slaap valt.
Is het slim om hem na de voeding van 16.30 te laten slapen tot hij uit zichzelf wakker wordt? (Hij ligt dan ongeveer vanaf 18.30 in bed) Ik ben dan wel bang dat hij bijvoorbeeld al om 2.00 uur wakker wordt en daarna weer om 6.00 uur.
Wat kunnen we zelf proberen om hem vanaf 22.00 een flinke ruk te laten maken? Nu doet hij dat eigenlijk te vroeg.
Heeft iemand hier ervaring mee??

Alvast bedankt!

Hoi mamma van Jip,

Welkom bij ikkeben!
Leuke naam trouwens. Krijg je wel vaak te horen: waar is Janneke?
Hier is dat boek favoriet!

Nu even over je vraag:
Ik zou Jip niet wakker maken om 22.00, maar wachten tot hij zichzelf meld.
Hij is nog geen 4 mnd dus je mag nog geen Nutrix door de melk doen.
Gewoon een flesje van 190cc maken.
Jip zal zich dan waarschijnlijk in de nacht een keer melden en dan verder slapen tot de andere morgen.
Er mag trouwens niet meer dan 12 uur tussen een voeding zitten. Misschien wist je dit al.
Dit is ivm de bloedsuikerspiegeling.

Heb ik je zo geholpen?

Groetjes Lisan

mama van Jip je verhaal komt mij heel bekend voor hahaha had vorige week zelfde topic geopend. mijne zat toen nog op 5 voedingen nu op 4 nadat ik ontzettend veel goed advies heb gekregen hier en van de cb. ik ging er vanuit dat hij een fles wilde laten vallen en dat hij daarom al snel aan de nachtrust toe was. maar ik vind 16.30 voor een laatste voeding wel een vreemde tijd en dan ben ik bang dat hij idd op de raarste tijd in de nacht zal komen. ik zou je adviseren om met de schema te schuiven zodat de laatste voeding bijv. 18.00 is? dat heb ik gedaan en het werkt tot nu toe prima! mijn schema is als volgt:

06.30 uur - 210cc
10.00 uur - 210cc
14.00 uur - 210cc
18.00 uur/18.30 - 210cc

de laatste fles hebben we in 1 keer eraf gehaald en met succes! verder zou ik je eerlijk gezegd niet aanraden om na 16.30 uur door te laten slapen en afwachten hoe laat hij zich meldt vanwege die 12 uur idd. want stel dat hij zich om 24.00 uur en nog eens om 06.00 uur meldt, dan zit je en weer op 6 flessen en er zit dan meer dan die 12 uur tussen. en denk persoonlijk dat het ook te lang is voor een kleine van 10 weekjes oud. ik denk dat hij gewoon toe is aan minder flessen en dan lekker op tijd naar bed voor zijn nachtrust. wat vind cb hiervan? hoop dat je wat aan onze tips hebt succes meid!

Bedankt voor jullie tips!! Heb net het cb gebeld en die vonden dat Jip teveel voeding binnen kreeg.Moet overgaan op 5 flessen van 170 cc max. En hij moet die flessen overdag krijgen en niet nog een voeding 's nachts.
Komt hij toch 's nachts, dan mag hij nog een half flesje en dat moeten we steeds verder afbouwen.
Ben wel heel benieuwd hoe dat zal gaan…

ben blij te horen dat je eruit bent. wat wordt je schema nu dan ben ik benieuwd ik zou het erg knap vinden als de jouwe de laatste voeding om 16.30 krijgt namelijk en als hij hiermee de nacht doorkomt…een halve fles in de nacht is een goeie mijne wordt elke nacht stipt om 03.00 uur wakker uit gewoonte denk ik dan maar…ik zal eens kijken of dat helpt! en ook idd langzaam afbouwen jeetje krijg gelijk baat bij jou topic hahahahah succes meid zettum op!

Hallo,

Wij hebben precies het zelfde gehad met onze zoon. Wij deden altijd op vraag voeden en hij breide zo de nacht steeds verder uit. Toen hij op zo’n 6 a 7 uur slaap zat, dachten we slim te zijn om hem nu maar eens wakker te gaan maken voor een laatste voeding, zodat hij de nacht zonder fles zou door komen. Echt drama, huilen omdat hij uit zijn slaap werd gehaald en vervolgens kwam hij gewoon op de zelfde tijd voor de volgende voeding. Nou daar waren we snel klaar mee en het aantal uren slaap achtereen werd al vrij snel meer. Bij ons gaat Stan nu om 7 uur naar boven voor zijn badje, daarna de fles en dan naar bed. Hij slaapt vervolgens door tot 0530-0700u. Hij is nu 14 weken, maar doet dit nu al zo’n week of 3! We zitten nog wel op 5 flessen en dat wordt nu wel wat lastig omdat je dan overdag wat sneller moet voeden. Dus eerdaags toch maar over op de 4 flessen!

begrijp ik jullie nu goed en krijgt jullie baby echt maar 4 a 5 voedingen ?
ongelofelijk mijn kleine meid is nu 17 wk en geef haar nog steeds 5 voedingen van 180 cc en een sinasappel/liga hapje