Slaap patroon

Hey hoi,

Ik hoop dat jullie mij misschien advies of tips kunnen geven.
Mijn dochter (nu net een jaar geworden) is een vreselijke slaapkop! (ik weet ik mag niet klagen).
Sind haar geboorte heeft ze de eerste 2 dagen niets anders gedaan dan slapen in het ziekenhuis. Ik schrok sochtends vroeg gewoon wakker en checkte dan gelijk in de wieg of ze nog ademde. Na 2 dagen vroegen de zusters mij om mn wekker te zetten om haar toch maar wakker te maken s`nachts om zo toch haar voldoende borstvoeding te geven.
Na een week in het ziekenhuis mocht ik met haar naar huis. De eerste 3 maanden hebben we onze wekkers elke nacht gezet en moesten haar telkens wakker maken. Mijn moeder gaf het advies om haar niet meer wakker te maken, “want als een kind honger heeft dan meld ze zich wel”. Dus daar zijn we mee gestopt en de kleine slaapt gewoon alle nachten door. Nu is ze net een jaar geweest (16-dec) en vraag me af of ze nu nog net zoveel slaap nodig heeft als in het eerste jaar.

Ik leg haar om 20.00 uur op bed en ze slaapt door tot +/- 8.30. Dan geef ik haar een pap flesje en leg haar een uur later (9.30 a 10.00 uur) weer terug (want dan is ze weer moe). Dan slaapt ze door tot 12.00 uur soms wel eens 13.00 uur. We gaan dan een broodje eten en doen wat dingen zoals spelen of even boodschapjes doen. Dan geef ik haar rond een uur of 15.00 uur weer een flesje en kan ik haar weer op bed leggen omdat ze weer moe is en slaapt door naar +/- 17.00 uur. En dan als ze wakker word is ze hangerig en zeurderig (niet echt handig tijdens het eten koken).
Om 18.00 uur eten we dan warm en dan om 20.00 uur haar flesje en dan op bedje.

Kort samen gevat.
+/- 8.30 uur: Wakker: Fles
+/- 9.30 uur: Opbed
+/- 12.00 uur wakker: Broodje
+/- 15.00 uur: flesje en op bed
+/- 17.00 uur: Wakker
+/- 18.00 uur warmeten
+/- 20.00 uur fles en op bed

Ik vind zelf gewoon dat ze teveel slaapt, maar ik weet ook niet of dit bij de meeste kindjes het geval is of dat dit normaal is. Als ik haar in de middag (15.00 uur slaap) wakker hou dan is ze de hele dag hangerig en huilerig.
Afgelopen maandag wou ik dit eigenlijk aan het CB vragen maar helaas heb ik de afspraak gemist door dat mijn auto kapot ging.
Iemand een advies of tip?

Groetjes,
Ria

“Life is not a journey to the grave with intentions of arriving safely in a pretty well-preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out and loudly proclaiming … WOW! What a ride!”

Heb je al een keer bloed laten prikken?

Groetekes, Sje

Ik neem aan dat ze het nodig heeft anders zou ze het echt niet doen.

Dylano is nu 14 1/2 maand en slaapt nog maar 1 keer op een dag van half 1 tot 3 meestal.
De laatste dagen is hij pas om half 9 -9 uur wakker. En hij ligt er 's avonds om half 7 in. Dus al hij dit schema aan blijft houden slaapt jou dochter niet eens zoveel meer alleen op heel andere tijden.

Ik kom bij Dylano op dit moment aan 16 1/2 a 17 uur en jij ook aan 17 uur

Moet wel zeggen dat deze dagen zeer luxe zijn hoor want is nooit een goede slaper geweest overdag. en 's morgens was (en zal weer wel komen) hij meestal om 7 uur wakker.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Hoi Ria,

Ik denk dat dit per kind ontzettend kan verschillen.
Ik denk dan ook dat je niet al te druk hoeft te maken maar, ik zou het voor de zekerheid toch even navragen bij het cb. Je kunt ze toch even bellen morgen ofzo? Of anders je ha even een belletje geven.

Better safe than sorry toch?

Thoby slaapt ook gemiddeld van 8 tot half 9 en overdag doet hij 1 dutje of liever gezegd DUT van 1 tot half 4 of zelfs iets later.

Groetjes
Margot

Hoi hoi,

Lisa is nog maar bijna 8 maanden, maar heeft qua slapen hetzelfde schema… zij slaapt ook veel meer dan dat ik van Nikki gewend ben, die sliep met een half jaar geloof ik nog maar 1 keer per dag. Lisa slaapt dan 's avonds ook van half 7 tot 's ochtend half 8… misschien heeft ze het idd nog nodig, en als je het niet vertrouwd, ff de HA bellen en bloed laten prikken idd… “Sterkte”

Grtz Von

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie

Hoi,

Ik vind dit wel erg veel.
Ik zou haar schema veranderen.
Je kindje is om 17.00 wakker van het middagslaapje.
Is wel laat vindt ik.
Je zou beter kunnen proberen om haar om 18.30 op bed te krijgen.
(moet je wel eerder eten)
Dan is je dochtertje s morgens misschien eerder wakker, en dan zou je kunnen proberen om haar pas tegen 11uur/ half 12 op bed te doen.
Zodat ze dan naar 1 slaapje op een dag gaat.
Daar moet ze eerst aan wennen denk ik dat ze niet meer zo veel mag slapen, maar met een week ofzo is ze er vast aan gewent en valt zo in haar nieuwe ritme.
Het is trouwens ook handiger als je eens een dagje weg wilt, dat je nog maar 1 slaapje hebt.
Laat je even weten of dit wat is.

Groetjes Lisan.

ik ben het voor 100% met je eens Wil, wat zeg ik voor 200%

mijn broer had nog een middagslaapje toen ie op de kleuterschool zat!
hij viel gewoon op school in slaap!
hij had gewoon nog behoefte aan een slaapje.
is goed voor ze!

Rico slaapt nu soms 1x maar vaak nog 2x op een dag.
je moet ze niks gaan afleren kwa slapen,
willen ze slapen laten slapen
het zou misschien wel makkelijker zijn voor jezelf om een iets ander ritme in te bouwen kwa tijd dan he. s’ochtends gewoon laten slapen tot ze zelf wakker wordt.
anders worden ze moody en daar heb je niks aan en zij al helemaal niet.

@Michelle: jeetje wat knap van dylano!
an half 7 tot half 9/9 uur pffffffff hallelujah!!!
echt superknap hoor!
maar wat je zegt, hij slaapt s’nachts gewoon erg lang waardoor hij overdag gewoon maar 1 slaapje nodig heeft.
rico die ligt om half 8 erin en isw om half 7 wakke rhoor! en dan nog soms maar 1 slaapje! maargoed voor zn opname was het kwart over 7 erin en slapen tot 8 uur dus hopelijk komt dat ooit weer goed

Ik zit in je verhaal te zoeken wanneer ze fruit krijgt maar kan het niet vinden.
probeer b.v. om half 10 of 10 uur wat fruit te geven, en leg haar daarna even op bed. dan zit je op een half uur eerder (misschien om 9 uur al fruit? dan zit je een uur eerder)
zodat ze dus uiteindelijk (met dat avond eten verhaal) om 4 uur wakker is ipv om 5 uur en dan rek je het net even iets meer.
maar je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt,
als je dit schema gewoon fijn vind moet je dat gewoon doen meid.
had wel een vraagje over die fles s’middags
bedoel je dat je dan gewoon opvolgmelk geeft? of dat je gewoon een bekertje roosvicee geeft (met een koekje ofzo?)

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/091211/RTYm.jpg" alt=“Lilypie Tweede Pic” width=“63” height=“80” border=“0” />[img]http://m2.lilypie.com/VLS0p1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - MamavanRico op 24 Dec 2009 21:34:03

Hoi Wil,

Tuurlijk, je moet doen wat zelf het beste is voor je kind. Er is ook niks mis mee.
Maar wij hebben met 1 jaar de slaapjes omgegooid van 2 naar 1.
Wij zijn regelmatig weg en dan is het niet handig met 2 slaapjes.
Het is misschien ook niet in 1 week aangewend bij ieder kindje, maar ik schrijf vanuit mijn eigen ervaring.
Mijn dochter en zoon had ik al snel op schema 1 slaapje.
Die sliepen dan van 11 tot ong. 2 uur en dan had ik ze om 18.00 er weer op tot de volgende morgen 7 uur.
Ging prima zo.
Schema was eerst zo van 7 tot 9 op en dan weer slapen tot half 11 en dan om 1 uur weer erop tot half 4.

Groetjes Lisan.

@Lisan: ik snap ook best wat jij schrijft, en als dat voor jullie werkt is dat prima natuurlijk.
mijn mening is alleen anders en ik vind gewoon dat rico zelf moet aangeven wat hij wil en hoe hij het wil kwa slapen enzo.
ik moet eerlijk bekennen dat ik het ooit geprobeerd heb om een slaapje te krappen, maar dat is dus helemaal negatief uitgepakt omdat hij dan chagerijnig werd en hij was er gewoon niet aan toe.
toen hebben we besloten dat hij het voortaan aangeeft hoeveel hij slaapt wanneer en hoelang. ik krijg ook regelmatig te horen: maak je niet druk over zn laatste papflesje dat ik die 1 uur eerder of later geef.
dan denk ik ook: waar bemoei jij je mee? als ik die fles een uur later geef of een uur eerder, dan is hij s’ochtends ook 1 uurlater of vroeger wakker wat maakt dat zijn hele ritme eraan is die dag etc etc etc want de dagen daarop klopt het ook niet meer.
iedereen moet gewoon doen wat hij/zij het beste vind voor zijn/haar kind.
en ooh wat heb ik een hekel aan mensen die zich bemoeien met het feit dat ik gewoon wel rust en regelmaat wil brengen in het leven van rico, en het ook graag zo wil houden.
heb het niet over jou hoor maar over sommige mensen in onze familie.

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

hallo,

ik heb ook z’n slaapkoppie thuis net van maandag 1 jaar.
ze gaat rond 7 a 8 uur naar bedje toe.
dan slaapt mevrouw als ik haar niet wakker zou maken
met gemak door tot een uur of 10 maar omdat zei te weinig
vocht en eten binnen krijgt maakt ik haar om 8 uur wakker
voor een flesje en leg haar dan terug in bed (wakker houden
lukt niet wand slaapt onder de fles gewoon door ze is echt nog
dood moe) dan wordt ze meestal rond 11 a 12 uur weer wakker
en dan mag ik blij zijn dat ze wakker blijft wand rond 2 a 3
uur wil ze weer slapen en leg haar dan in bedje en ze is echt
binnen 5 min weg en hoop dan dat ze rond 5 uur weer wakker
wordt maar helaas slaapt ze vaak langer en geloof het of niet
rond 8 uur kan ik haar terug naar bedje brengen zonder gemopper.
laats had ze echt een dag dat ze maar 2 en een half uur wakker is
geweest en geloof me ze geven zelf aan wat ze nodig hebben
de een slaapt veel en de ander weer niet.
dus maak je aub niet druk zou zeggen geniet er nog ff van
wandt het kan zo voor bij zijn en dan hebben we de handje’svol aan hun.

FIJNE FEESTDAGEN

ruben slaapt ook maar 1 keer per dag…
dit gaf hij ook zelf aan…meneer vbertikte te gewoon om te gaan slapen rond half 4…dus toen hebben we hem een keertje niet naar bed gedaan en dat beviel beide partijen erg goed. maar als ie wel moe is, gaat ie wel naar bed
heel belangrijk om te kijken wat je kind aan geeft…is ie moe…naar bed…ook al wijkt het van schema af…

groetjes!!

karin

HOi,

Onze dochter sliep tot aan haar tweede jaar twee keer per dag.
En het cb vond dat geen probleem. Ze is wat ik noem een slurp kind ze neemt alles waar en wil ook alles waarnemen ze wil ook aan alles mee doen. kijkt ook heel intensief hoe andere iets doen wat zij ook graag wil. Daarna heeft ze tot dat ze naar school ging elke middag nog geslapen niet een uurtje maar gewoon twee uur en ook echt slapen. Nu slaapt ze nog drie keer in de week s’middags z’n anderhalf a twee uur.

Sommige kinderen hebben dat nodig.

Schema van mijn dochter rond 1 jaar was:

7.30 wakker eten spelen bad om de dag
9.30 naar bed
12.30 wakker eten spelen boodschappen
14.30 uur naar bed
rond 17.00 uur wakker eten spelen flesje
rond 19.30 uur naar bed

groetjes

lon106

Hoi mama van Rico,

Ja, dat mensen zich met jouw kind gaan bemoeien dat herken ik.
Vreselijk!
Ik had dat gisteren nog.
Kerst bij mijn ouders gevierd. En dan ging het soms zo; zou je niet dit of dat.
Mam het gaat prima zo zei ik dan.
Ach ja, jij bent de moeder, jij zal het wel weten.
Om gek van te worden soms.
Wij houden ook van vaste slaaptijden bijv. Is ook vaak kommentaar op.
Dat we daar niet zo moeilijk over moeten doen.
Onze kids slapen helaas niet langer smorgens wanneer het eens een keer laat wordt s avonds. Zo als gister avond dus.
Vanmorgen gewoon om half 7 wakker. Grrrrrr!

groetjes Lisan

L. de Boer

hier een kleine meid die ook erg van slapen houd.
ze slaapt 's nachts van 19.00 tot 7.30 vervolgens van 9.00 - 10.30/11.00 om daarna weer van 13.30 - 15.30 te gaan slapen.
ook hier is het motto ‘ze geven zelf wel aan wat ze nodig hebben’. ik moet daarbij ook wel zeggen dat ze op sommige dagen wel minder slaapt hoor. maar dit ligt er maar net aan hoe druk ze het de vorige dag heeft gehad. bijv. op woensdag en vrijdag gaat ze naar de kdv en dan de dagen erna is ze erg moe dus slaapt ze veel, maandag is meestal een dag van lekker wakker blijven.
overigens bleek ik vroeger ook een behoorlijk slaapkopje te zijn dus wellicht is het erfelijk bepaalt.
maar (zoals eerder ook al gezegd) mocht je je er zorgen om maken, gewoon even navragen bij cb of ha.

liefs,
Rinske

Lilypie Second Birthday tickers