Slaap kindje slaap....?

Hallo allemaal,

Ik wil jullie eens een vraag voorleggen…
Gisteren zijn we op kennismakingsgesprek geweest op het kinderdagverblijf, waar Jeroen binnenkort naartoe zal gaan. We kregen een hele stapel formulieren mee naar huis om in te vullen, zoals voedingstijden, gewoontes en interesses van je kind en ook: de slaaptijden.
En over die slaaptijden, daar gaat mijn vraag over. Jeroen is nu dus bijna 5 maanden, maar heeft nog geen vaste slaaptijden overdag. Ik heb vanalles geprobeerd, maar meneer trekt zich écht nergens iets van aan…hij slaapt alleen als hij daar zin in heeft en/of moe is.
De ene dag is dat 's ochtends, de andere dag pas 's middags en soms zelfs wel eens helemaal niet overdag (of juist de héle dag).
Ik heb al zeer regelmatig geprobeerd om hem op vaste momenten op de dag in zijn bed te leggen zodat hij gaat slapen…maar niks hoor. Heel af en toe (als hij niet wil slapen) gaat hij rondkijken en brabbelen, maar in de meeste gevallen wordt hij heel boos en gaat hij net zo lang liggen huilen, brullen en (als je hem wat langer laat liggen) krijsen.
Is dit normaal voor een baby van 5 maanden?
Ze zeggen wel eens dat een baby zo’n 18 uur per dag slaapt, nou Jeroen dus écht niet, dat haalt hij niet hoor, op één dag!!
Wanneer krijgt een baby een vast ritme, van een ochtend- en middagslaapje en hoe lang duren deze slaapjes?

Ik ben heel benieuwd!!

Groetjes,
Sonja, mama van
Jeroen (11-12-2003)

p.s.
Als hij zo ligt te huilen/krijsen in zijn bed en ik ga naar hem toe en haal hem eruit, dan is het meestal meteen lachen…heel breed en van oor tot oor…

Groetjes,
Sonja, mama van
Jeroen (11-12-2003)

Gewijzigd door - Mama_van_Jeroen op 06 May 2004 14:13:21

ach ja, die van mij zijn echte slaapkoppen maar de enige vaste slaaptijd is het naar bed gaan 's avonds, overdag leg ik ze gewoon weg als ze moe zijn dat geven ze zelf wel aan, sofie slaapt nog wel overdag 1 keertje maar die is al bijna 3, viccie van 10 maanden die slaapt 2 keer per dag een hazeslaapje van een half uurtje ofzo, maar soms ook de hele dag, ik houd dus kortom aan hun eigen ritme vast

groetjes,
Kim,mama van Sofie en Victor!

kan van beide hereinneren dat ze ook veel sliepen dylan ging meestal rond 10 uur slapen tot half 12 en meestal van 2 tot 4

ietsjes ouder 8 maanden ging hij van 11 tot 3 slapen

kaitlyn sliep ook van 12 tot 3 en toen ze jonger was ook de tijden van dylan

nu slaapt kaitlyn nog smiddags van 1 tot 3

Hoi Sonja
Robin slaapt ook alleen waneer hij zelf wilt
Heeft dus geen slaap ritme
de ene dag wakker
en de andere dag slaapt hij wel een paar uurtjes op de dag
Ik maak me er niet druk om hoor ben het gewend deed hij al vanaf de geboorte veel wakker zijn
dus je bent niet de enige hoor met een kindje dat bijna niet slaapt
Groetjes Heleen

nou ik moet je eerlijk bekennen dat die van mij dat ook nooit heeft gehad. en ook niet op die leeftijd. ik leg hem altijd op bed als ik zie dat hij moe is. meestal is dat wel smorgens en smiddags een keer maar soms ook maar een keer. en heel af en toe lukt het dus helemaal niet. dan ligt hij er sávonds ook wel om 18.00 in hoor. bij mijn oudste is dat ook zo gegaan en nu slaapt hij een keer per dag. en die tijd kan ook nog verschillen. soms ligt hij er om 11.00 al in en soms pas om 13.30. tja ik kan je dus niet echt verder helpen. ik heb het een beetje hetzelfde als jou. maar het werkt wel op die manier bij mij. ik heb er geen problemen mee. het is hier eigenlijk zo gegroeid ik deed het al toen ze baby waren. ben je moe ga je nar bed ben je wakker blijf je beneden. en dat is altijd wel goed gegaan.(uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)

maureen

Bedankt voor jullie reacties!

Ik merk al wel dat Jeroen geen “apart geval” is, maar dat er meerdere babies geen vaste slaaptijden hebben.
Het werkt bij Jeroen inderdaad gewoon het beste: hem laten aangeven wanneer hij moe is en wil slapen. Want dát kan hij al wel: aangeven dat hij naar bed wil. Dan begint hij te mopperen en te jengelen en zodra je hem dan in zijn bedje legt, slaapt hij vrijwel meteen…

Hier weer een fotootje van het kleine eigenwijze mannetje, absoluut niet slapend dus heel wakker, heel vrolijk en al zo eigenwijs af en toe Hier spreekt een trotse moeder hoor!!

Groetjes,
Sonja, mama van
Jeroen (11-12-2003)

Wat een lekker ventje is het toch!!!

En inderdaad: Stephan had ook nog geen vaste slaaptijden hoor, toen hij 5 maanden oud was. Hij was ook vaak wakker trouwens.
Maar volgens mij is het normaal dat een baby van 5 maanden nog geen vast slaapritme heeft overdag.

Groetjes, mamma van Stephan

Leuke foto zeg.

Sanne had ook geen vast slaapritme toen ze
5 maanden oud was. Toen ben ik maar overgegaan naar 1 slaapje per dag. Dat is eigenlijk veel te kort, maar nu slaapt ze wel van 1 tot 3 en soms wel van 12 tot 3.
Meer heeft ze echt niet nodig hoor.
Bij ons op het kdv doet Sanne vaak 2
slaapjes en dat terwijl ze al tijden op eentje zit. Maar de situatie is daar ook zo anders. Ik zou gewoon te tijden invullen
wanneer jij verwacht dat hij moe is,
maar wel erbij zetten dat je wil dat hij
naar bed word gebracht als hij moe is.
Bij die kleintjes zijn ze toch veel flexibeler. En kijk gewoon even hoe hij reageert. Soms gaan kindjes na een tijdje
gewoon mee in de kdv structuur. Pluk
je thuis weer de vruchten van.
Succes ermee.

Liefs Kristel

wat een mooi mannetje zeg… en die lach!! mooi hoor

maureen

En ook Max van 6 maanden heeft geen vaste slaaptijden overdag. Hij gaat sinds een week naar een kinderdagverblijf en ik dacht dat dat problemen zou geven, omdat ze daar vaste slaaptijden hebben. Maar met een baby van deze leeftijd doen ze niet moeilijk heb ik al gemerkt. Ze leggen hem gewoon in een kinderwagen of in de box en als ie dan in slaap valt kan ie daar slapen. Eigenlijk net als thuis. Dus ik zou me daar niet teveel zorgen over maken.

Lieve mama van Jeroen,

Wij hebben een tijdje geleden met Jonas het zelfde mee gemaakt.
hij had geen slaap patroon en als we hem in bedje legde was het wenen wenen en nog is wenen.
als we hem op pakte was het direct lachen.
wij hebben op advies van k&g jonas de eerste 5 minuten in bed laten huilen.
wat bleek hij viel ervan in slaap.
vanaf dan was dat elke dag 5 a 10 min. huilen en dan sliep hij.
hoop dat het bij jou lukt.

groetjes Kim.

mama van Tibo*°10.12.2001+ & Jonas °09.08.2003