Slaap en voedritme 4 maanden

Hoi mijn dochter is nu bijna 4 maanden.
De afgelopen 2 weken liet ze overdag zoveel tijd ertussen, dat ik haar steeds wakker moest maken voor een fles. Ze zat op 5 flessen.
Ik heb toen besloten 4 flessen tegaan proberen en dat gaat goed.
Alleen zit ik een beetje te stoeien met het ritme.
Het is nu steeds zo, dat ze voor de laatste fles slaapt.
Het ritme ziet er nu ongeveer zo uit:
7.30 wakker
8.00 fles (180+6)
10.00 slapen
12.15 wakker
12.30 fles (210+7)
15.00 slapen
16.30 fles (210+7)
19.00 slapen
21.00 fles (210+7)

Ik zie alleen vaak dat baby’s voor de laatste fles juist wakker zijn en dan gaan slapen. Mijn dochter redt dit niet. Ook is ze soms al om 18.00 moe, als ze bijvoorbeeld steeds wat eerder wakker is.
Ik zat te denken aan het volgende ritme:

7.30 wakker
8.00 fles (180+6)
9.30 slapen
11.30 wakker
12.00 fles (210+7)
13.30 slapen
15.30 wakker
16.00 fles (210+7)
17.30 slapen
19.00 wakker (maken)
20.00 fles (210+7)

Zouden jullie het houden zoals het nu gaat of zorgen da t ze voor de laatste wakker is? Ik ben benieuwd hoe het bij jullie ging/ gaat.
Alvast bedankt.

Zo te lezen een voorbeeldig kindje die lekker veel slaapt… Niet teveel aan haar slaap momenten rommelen… weet uit ervaring dat je dan een heel ander kindje krijgt. Mijn zoontje was huilbaby en werd ingebakerd. Daarbij krijg je de instructies om naar zijn lichaamshouding te kijken. Gaapt hij veel … dan lekker naar bed. Anders is hij over zijn slaap heen en wordt het weer alleen maar huilen/krijsen. Soms lag Jurian ook zoveel op bed dat ik dacht … dat wordt vannacht wakker zijn. Maar heel stom hij sliep altijd goed snachts behalve als ik hem een keer langer uit bed hield omdat ik vond dat hij al zoveel had geslapen.

Snap je beetje wat ik bedoel? Kijk wat de kleine aangeeft. Wakker maken voor de laatste fles deden wij altijd … deze gaven wij met de 4 maanden nog rond 23.00 en hebben deze steeds iets meer naar voren gehaald…

kijk even bij de toppic “hoe lang wakker” van 0-1 jaar
Daar staat een schema voor voeding en slaap
Vind 4 flessen per dag wel weinig
Zou er eerder voor kiezen om wat minder per keer te geven
en zolang slaapt ze niet voor een 4 maanden oude baby
Het is een gewoon slaap ritme
Zou alleen haar laatste fles later geven dan 21.00 uur
Ik weet dat het heel veel slaap is en je je kindje eigenlijk meer zou willen zien
Maar dat gaat snel genoeg veranderen hoor
Gr Linda

Groetjes
Linda

Mama van Bjorn 15-08-08

Lilypie - Personal pictureLilypie Pregnancy tickers

hoi meiden,
bedankt voor jullie reactie.

ieppom, het gaat mij er niet om dat ze lang of kort slaapt, het gaat mij erom dat ze soms al ‘vroeg’ de nacht in gaat.
De reden dat ik 4 flessen geef, is dat ze veel tijd tussen de voedingen liet en daardoor haar soms om 19.30 wakker moest maken voor een 4e voeding om er dan rond 22.30 nog een 5e in te proppen. Om die 5e vroeg ze nooit, ze dronk hem slapend.
Sinds deze week geef ik dus 4 flessen en eigenlijk gaat het heel goed, alleen zit ik dus met de slaaptijden.

Gister heeft ze om 21.10 de laatste voeding gehad, daar heb ik haar voor wakker gemaakt, want ze lag om 19.00 op bed.
Vanmorgen 7.30 werd ze wakker.
Waarom zouden 4 flessen v olgens jou te weinig zijn? Ik lees het heel vaak bij baby’s van 4 maanden.

helemaal niet vroeg hoor voor 4 flessen.
Prima. Mirte was ook 4 maanden toen ze 4 flessen kreeg. die dronk de laatste fles niet meer op dus terug naar 4 flessen gegaan.
Ze geven het zelf wel aan wanneer het tijd is om er een fles af te doen.
En het schem wat jij hierboven schreef hebben wij ook hetzelfde.
7.30 fles
9.00-11.00 slapen
11.45 fles
13.00 fruit
13.30-15.00 slapen
16.00 groente/sap
17.00 slapen tot 19.00
20.00 laatste papl\fles.

dit schema heeft mirte meestal.
ben zelf niet zo van schema’s maar dit heeft zo zo ongeveer zelf ingevoerd.

Groetjes Gytha

wat leuk, jij hebt ook een dochter lieke:D
Onze dochter heet ook Lieke.

Wordt ze uit zichzelf wakker om 19.00?
En krijgt ze bij de groente van 16.00 ook nog een fles? Anders geef je maar 3 flessen toch?

ja mijn oudste heet lieke(2,5 jr)
Maar mirte is 6 maanden dus 2 maandjes ouder als die van jou.
ik maak haar aktijd om 19.00 wakker.
en sinds ik grote potten groente ben gaan geven ben ik van 4 naar 3 flessen gegaan.
nu krijgt ze na de groente een flesje diksap. Na zo’n grote pot groente ook nog een volle fles melk? nee dat was echt teveel en zo gaat het prima

Groetjes Gytha