Slaan

Ik heb een vraagje… Mijn zoontje van bijna een jaar begint met slaan!
Ik weet niet wat ik kan doen om het hem af te leren…
Het is heel naar want voor de rest is hij hartstikke lief…
Maar als ik hem duidelijk nee zeg ( wat hij heel goed begrijpt ) krijg ik zonder pardon een mep in mijn gezicht! Ik heb hem nog nooit geslagen dus begrijp niet hoe hij erbij komt… Ik heb het proberen te negeren maar dat werkt niet…
dan slaat hij gewoon nog een keer…
Hij begint nu ook andere kindjes te slaan…
Hoe kan ik hem dit afleren?
Hopelijk heeft iemand tips voor me want ik weet me geen raad meer…
Hij weet heeel goed dat hij dat niet mag doen maar het lijkt wel alsof hij me een beetje uitdaagd kijken hoe ver hij kan gaan…
Laats was ik bij mijn tante op bezoek die heeft een jongetje net zo oud als jordy dus wij ze bij elkaar gezet zodat ze fijn konden spelen maar zo ver kwam het niet want jordy begon meteen met allerlei speelgoed tegen het arme kindje zn gezichtje te timmeren… Toen ik ze uit elkaar haalden begon hij gewoon te lachen…
Hij is bijna een jaar dus ik vind het erg jong om hem al te straffen… Ik moet toegeven dat ik niet weet vanaf hoe oud je een kind kunt straffen… Jordy is mijn eerste…

Weet iemand mischien wat ik hieraan kan doen? alvast bedankt!
veel liefs joyce

joyce

Hoi hoi

Lekker he, die jochies… heb er hier ook zo eentje… Hij begon ook zo rond z’n eerste verjaardag met slaan. Waar 't vandaan komt… geen idee! Ik heb ook vrij lang geprobeerd te zeggen:“NEE dat mag niet!”, maar dat leek geen effect te hebben.
Toen heb ik dus op een gegeven moment gewoon geprobeerd om hem een time-out in de hoek te geven. Ik dacht, baat 't niet… schaadt 't niet. Nou en 't hielp hoor! Misschien niet na 1 of 2 keer, maar zeker wel na 4x.
Gewoon in SuperNanny stijl (je snapt wel), eerst waarschuwen ("nog 1x slaan en dan ga je in de hoek), dan consequent zijn en 'm ook daadwerkelijk in de hoek zetten met 't bericht “jij hebt geslagen, dat mag niet, daarom ga je in de hoek” en dan ongeveer 1 minuut, want hij is 1 jaar oud. Het heeft effect hoor, ze schrikken zich lam. Je zal 'm wel even moeten helpen, want begrijpen wat in de hoek staan is, doen ze natuurlijk niet gelijk, maar dat geeft niet, dat leren ze gauw genoeg.
Als z’n tijd voorbij is, zeg je “kom er maar uit, je stond in de hoek omdat je niet mag slaan, zeg maar sorry en geef en mama een kus”.
Op dit moment zijn we zelfs zover dat ik hem maar een waarschuwing hoef te geven en hij gaat zelf al in de hoek staan… Sja… is nou ook niet helemaal de bedoeling, maar hij snapt dus wel degelijk de boodschap.
Jens was ongeveer 13 mnd toen ik 'm in de hoek ging zetten. Daarvoor was straffen echt nog niet gepast omdat hij absoluut niet wist wat hij fout deed, hij begreep 't niet. Simpelweg te jong dus. Maar zomaar ineens lijkt er een dag te zijn dat je denkt: ja waarom niet, ik probeer 't wel, hij moet 't nu toch wel snappen.

Veel succes!!

marlala bedankt voor je reactie
ik ga zeker weten wat van je adviezen uitproberen…
Wat jij schrijft zie ik wel als een goede manier van straffen ( zodra hij het ook daadwerkelijk begrijpen gaat ) Ik ga er zeker mee aan de slag!

veel liefs joyce

joyce

tja alexander van 1.5 jaar zegt echt nog niets laat staan sorry… gewoon consequent nee blijven roepen
… de hoek heeft pas zin als ze het begrijpen

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Nee jens zegt ook geen sorry, maar geeft me wel een knuffel en die blik van 'm spreekt ook boekdelen. En hij begrijpt heel goed wat er bedoelt wordt, dus ja, hier heeft 't wel effect.

Ook onder het jaar weet een kind drommels goed wat nee betekent.
Dat mannetje van ons in elk geval wel met zijn 10 en een halve maand.

En natuurlijk wel steeds uitproberen of het nu misschien wel mag.
Consequent blijven zeggen dat het niet mag, en hem wegzetten helpt in ons geval. Dan is hij weer afgeleid door z’n speelgoed.

Is ook een vorm van straffen, want je onderbreekt daarmee dat wat hij aan het doen was.
In de hoek zetten komt inderdaad als hij dat snapt.

M.