Mijn zoontje Demi slaat de laatste alles en iedereen. Hoe kan je dit het beste afleren? Hij ziet het als een spelletje en heeftniet door dat het echt pijn doet, ook al vertel ik hem dit.
Hij deed het ook bij het hondje van de oppas, eerst slaan en dan lachen. Het moet echt ophouden!
Slaan afleren
Ik weet niet wat je allemaal al geprobeerd hebt…
Ons zoontje heeft dit ook gehad en hij sloeg ons als we iets van hem vroegen waar hij geen zin in had. Wij hebben het eerst geprobeerd met waarschuwen en na twee keer op de mat. Dit werkte niet. Toen hebben wij afgesproken: slaan betekent direct op de mat, zonder pardon, zonder waarschuwing en zonder woorden. Dit hebben wij consequent toegepast (ook bij anderen, iedereen heeft wel een mat bij de voor- of achterdeur liggen) en na een paar weken was de lol er vanaf en hield hij er mee op. Heeeeeeeeeel af en toe (als hij erg moe is) heeft hij nog wel eens de neiging om ons een tik te verkopen. Even streng aankijken is nu voldoende en dan is het al snel een bewuste en gemeende sorry.
Meer tips kan ik je niet geven…
Succes ermee!
Meteen straffen; in de hoek, op de gang, etc. Niet eens waarschuwen. En niet terugslaan; hij mag niet slaan, maar jij/jullie wel? Dat is niet uit te leggen.
Groetjes,
M
herkenbaar, Rico is er sinds kort ook mee begonnen en hij doet het vooral bij mij en zelden bij papa, ik ben er natuurlijk ook wat vaker dus wellicht dat het dan meer opvalt.
ik zet hem meteen op zijn kamer en zeg daarbij: je zit hier omdat je mama geslagen hebt. en ik vertrek. hij gaat dan hysterisch brullen en huilen en dan kom ik na een paar minuten terug en vraag ik: jij hebt nu voor straf op je kamer gezeten, weet je ook waarom je hier zit?
dan knikt hij ja. dan vraag ik: vertel dan eens wat Rico gedaan heeft? en hij blijft daar zitten totdat hij heeft verteld waarom hij daar zat.
want dan weet ik dat hij ook beseft waarom hij daar gezeten heeft en of het wel of geen effect heeft gehad.
daarna laat ik hem mij nazeggen: ik mag niet slaan. sorry mama.
en nu weet hij ook dat het niet mag maar idd als hij ergens geen zin in heeft, net als wat Freubeltje zei dan slaat ie mij. nooit om andere redenen eigenlijk. toch blijf ik het concequent zeggen. ook papa is hier heel streng in. er wordt niet geslagen!
Heel erg bedankt voor jullie reacties.
Wij straffen Demi inderdaad zonder waarschuwing. We leggen hem ook uit dat het niet mag en hij moet ‘sorry’ zeggen. Alleen lijkt het niet erg te werken. Maar we gaan hier gewoon mee door. Want als ik jullie verhalen hoor, moet het dan toch gaan werken.
(moeilijk hè, mama zijn?)
Hier ook een meisje dat mij nog wel eens probeert te slaan!
Ik reageer ook altijd direct met in de hoek of naast de deur (een plekje waar verder niks staat )
We hebben een tijdje op de trap geprobeert… maar dat vind ze leuk zit daar gewoon vrolijk liedjes te zingen tot ze dr tijd uitgezeten heeft.
In de zelfde ruimte als waar ik ben op de grond zetten en dan negeren (OK, en soms nog een paar x terugzetten ) maakt meer indruk.
Moet zeggen dat het nu gelukkig inderdaad minder lijkt te worden met slaan!
hoi, mijn zoontje (heet ook Demi) is niet zo van het slaan, maar wel van het bijten.
Hij bijt als hij met je speelt maar ook zomaar. (vooral vreemde kindjes ineens bijten)
wij proberen ook al in de hoek te zetten (hij is pas 19 maanden) en dat lukt al aardig, maar hij blijft maar bijten, we durfen niet eens meer bij andere kindjes in de buurt te komen.
sinds kort begrijpt hij wat " pijn" en auw betekend, en hij gaat het nu een beetje doorhebben dat het zeer doet, als hij bijt (gelukkig niet meer zo heel hard) zeggen we dat het pijn doet, dan bijt hij zichzelf en geeft daarna een kusje op de plek.
we hopen dat het snel over gaat
hier ook geen slaan maar ook een bijtertje,
Hier bijt het wanneer het z n zin niet krijgt of niet gaat zo als hij wil.
Hij heeft ook een periode gehad dat hij het geneens door had, en ik had het vemoeden dat het minder werd maar ne ehelaas.
Het is effe weg geweest maar wordt er soms best gek van. Hij doet dit namelijk vanaf eind december vorig jaar.