Siem weer gekeurd door het CB - vraag mbt praten

Hij woog 13,9 kg en was 92 cm. Iets langer dan gemiddeld en qua gewicht op het gemiddelde. Hij wilde niets, was heel verlegen en wilde alleen bij mij op schoot.

Nu zei de arts dat ze hem in juni terug wil zien, omdat hij bijna nog niet praat. Dat merk ik natuurlijk ook wel. Hij zegt papa, mama, ja, nee, daar, bal, maan, klaar, maar verder komt hij niet. Nu brabbelt hij veel en begrijp ik hem wel, maar niet in normaal Nederlands zeg maar. Hij begrijpt het wel als ik iets zeg, vb waar is de bal, auto, beker enz.

De arts gaf aan dat ik het kon stimuleren door te vragen: “wat is dat” enz. Maar als hij het niet weet zegt hij standaard huh of puh. Nu maakte ik me eigenlijk helemaal geen zorgen om zijn praten, zeker omdat hij 11 wkn te vroeg was geboren en nu gecorrigeerd nog geen 2 jaar is, maar nu ga ik weer twijfelen.

Wat is wijsheid: niet teveel aandacht aan besteden, maar wel af en toe stimuleren/testen of toch intensief oefenen?

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3m.lilypie.com/YBYsp1.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>
<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb1m.lilypie.com/f9IDp1.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - Mooie_zoon2010 op 06 Mar 2012 13:58:45

Wat lastig, maar niet te veel op het cb afgaan hoor. Ze willen nogal eens dramtisch doen, terwijl het allemaal best mee valt.
Luister vooral naar je gevoel. Misschien kan Siem het wel, maar wil hij het niet. Als je dan gaat pushen, werkt het alleen maar averechts.
Blijf gewoon doen wat je al doet. Lees veel voor, wijs de plaatjes aan en vraag wat het is. Verder helpt zingen ook heel goed voor de taalontwikkeling.
Verder zou je nog kunnen proberen dat als hij wat duidelijk wil maken met gebrabbel of wijzen, net doen of je hem niet begrijpt zodat hij gestimuleerd word om het te zeggen.
Dus geen zorgen maken hoor, het komt vanzelf! Succes!

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie en Amy

Fijn dat je mannetje zo mooi op gewicht is, heeft ie wat dat betreft z’n ‘achterstand’ wel ingehaald!

Geen zorgen maken over het praten hoor, komt echt wel! Het kan ineens heel snel gaan. Tuurlijk zijn boekjes lezen altijd goed, ik vond b.v. het plaatjesboek van Dick Bruna een hele duidelijke om woordjes mee te leren, maar ook onderweg tijdens het wandelen b.v. benoemen wat je ziet, voorlezen, liedjes zingen, dagelijks even bewust tijd aan dat soort dingen besteden maar zeker niet super intensief gaan oefenen.

Succes,
Het CB houdt meestal geen rekening met de weken dat je kindje te vroeg geboren is, en nemen hem gewoon mee in de ‘normale’ ontwikkelingscurves.
Sta je nog met hem onder controle bij een kinderarts? Deze verrekenen de te vroeg geboren weken vaak wel dus eigenlijk interessanter om te weten wat zij van de spraak ontwikkeling van je zoontje vinden.

Niet teveel over inzitten!
Vooral super trots zijn op die boef, moet je nagaan, van prematuurtje tot nu al 2 jaar, is toch wonderlijk!

Groetjes Carolien.

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Als je het praten wel zou willen stimuleren, dan zou je eigenlijk eens moeten kijken of het volgende nog te koop is ergens: er heeft een speelgoedpapagaai bestaan die praten op kon nemen en daarna af kon spelen.

Ken je die papagaai in de Efteling? Dat je terwijl het lichtje van zijn ogen brandt kunt praten en dat-ie daarna afspeelt wat-ie opgenomen heeft?

Datzelfde principe is in speelgoedwinkels te koop geweest. Kennissen van mijn ouders hadden ook een zoontje wat heel laat begon met praten en die kregen het advies om zo’n papagaai te kopen zodat die kleine man spelenderwijs gestimuleerd werd om te praten.

Groetekes, Sje

@mama van Jasper: het klopt inderdaad dat het CBgeen rekening houdt met de vroeggeboorte, want ze wisten niet meer waarom hij bij de kinderarts onder controle stond. DUs nog maar weer eens uitgelegd.
Ik moet op 13 juni weer naar het CB en heb bewust de controleafspraak bij de KA begin juni gezet. Hij zei begin januari dat een kindje van (gecorrigeerd) 2 jaar 2 woordjes in een zin moet kunnen spreken. Vb: mama bal, mama auto, ikke dit of ikke dat. Dat deed (en doet) Siem nog niet. Hij maakte zich geen zorgen en ik ook niet, maar door het CB ging ik toch weer twijfelen.
Ik lees veel voor (makkelijke boekjes met plaatjes) en benoem alles. Ik ga gewoon op deze manier door en dan zien we wel wat de KA ervan vindt. Ik ben weer een beetje gerustgesteld haha

Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Fijn dat hij weer goedgekeurd is!

Enne… toen Seth net 2 jaar was deed hij dat ook niet. Hij zei alleen: nee joh! Dat was de enige keer dat hij 2 woorden achter elkaar zei, verder ook alleen wat losse woordjes.
Daarna is het hier heel snel gegaan! Nu met de controle bij 3 jaar zeiden ze dat hij al zo ontzettend goed praatte… geen touw aan vast te knopen dus en het komt heus goed

Liefs, Anne

Lilypie Fourth Birthday tickers

Hier ook een late prater. Is met zijn 2 jaar en 3 maanden naar de psz gegaan en zei toen alleen papa, mama opa, en oma en og een paar. na 3 maanden psz kwam hij los en sindsdien is het heel snel gegaan, al is het nu ook af en toe nog van jee wat bedoel je in hemelsnaam Hier heeft het cb er nooit moelijk over gedaan die zeiden komt wel als hij naar de psz gaat. En was ook zo.

Bij het 3 jarig consult praatte hij heel goed dus nog niet te druk over maken. prbeer voor te lezen en alles te benoemen wat je doet. .

Liefs Michelle

ik ben van mening dat je intensief moet oefenen. maar…wat is intensief. want doordat jij zelf al de dag door babbelt zou hij dat ook wat over moeten nemen.
ik zou gewoon van die kinderwoordenboekjes kopen bij de action ofzo. en dan noem jij dat woord en laat hem dat nazeggen.
zegt hij een woord niet perfect gearticuleerd ga daar dan nu nog niet moeilijk over doen. het is al heel belangrijk dat hij wat meer woorden leert… en op articulatie kun je later oefenen.

dit zeg ik overigens niet omdat ik vind dat een kind op die leeftijd al perfect moet praten hoor, maar het is voor hem minder frustrerend als hij zichzelf wat beter kan uitdrukken en jij begrijpt wat hij wil zeggen.
Rico vond dat namelijk heel naar dat hij dat niet kon duidelijk maken.
nu kan hij heeeeeeeel veel woorden zeggen (echt niet normaal wat voor woorden hij al kent) maar als hij “verhalen” wil vertellen tegen mij, dan gaat dat in zijn enthousiastme vaak fout. dan haalt hij alle woorden door elkaar en tussen door een hoop "eehhh eh eh eh eh…bal…eh… gepakt…ehhhh"
snapje?

Gewijzigd door - MamavanRico op 07 Mar 2012 17:48:55