Sesamstraat en het alfabet

Heb je nog antwoord op je mail gehad, Elly?

Ik zat van de week naar Sesamstraat te kijken en zag toen dat ze het goed deden en jouw mail hadden gelezen, want ze hadden het over de letter llllll, maar een paar filmpjes verder ging het weer lekker van aa, bee, cee, dee enz.

Groetjes Carola 04.09.1972, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

wat raar dat ze niet antwoorden! kijk, ze hoeven niet meteen heel het programma om te gooien na een mail, maar een antwoord zou toch wel verwacht mogen worden.
misschien hebben ze geen reden om de letters zo te doen, dus durfden ze niet

maar hoe zit dat nou? op school leren ze de letters dus eerst zoals ze in een woord klinken? en dan het alfabet? of leren ze het alfabet ook eerst op klank?

Groet, Mo

aha! ik dacht dat je eerst het alfabet leerde voor je leerde lezen.
maar dan zal ik met Gioia straks netjes de letters goed uitspreken

Groet, Mo

Ik snap op zich het probleem wel. Maar het feit is dat sesamstraat uit America komt en de gedeeltes met de poppen letterlijk vertaald worden uit 't engels. In America leren ze namelijk wel eerst 't alfabet (aa, bee, cee…) en dan pas lezen en schrijven. Ik denk dat kinderen op die leeftijd nog niet echt de link leggen tussen 't alfabet opdrammen en leren lezen en schrijven. We hebben zelf ook een dvd van sesamstraat en Nils dramt ook 't liedje van aa, bee, cee vrolijk op, maar als hij letters probeert te lezen (begint nu een beetje) dan spreekt hij dat wel uit als: bu, cu, du etc.

Ik had er ook nooit bij stilgestaan totdat Jens het alfabet (uit zichzelf, via Sesamstraat) zich had aangeleerd en van een melkpak (niet dat ie dat zelf drinkt ) ging lezen: emee-elka!

Ik ben hem nu dat echt aan het proberen afleren en probeer hem uit te leggen dat de B niet bee maar bu is. Het lijkt goed te gaan… (afkloppen!)

Groetjes Carola 04.09.1972, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003