Sesamstraat en boekjes voorlezen

Hoi,

Onze kinderen van 2 1/2 en 4 1/2 lijken geen tijd meer te hebben voor Sesamstraat.
Ze kijken maar heel even en gaan dan weer rennen en stoeien.
Op de vraag of ik hem dan maar uit moet doen hoor ik dan, nee aanlaten terwijl ze eigenlijk niet eens meer kijken.
Na Sesamstraat lees ik altijd nog wat boekjes voor. oa: Jip en Janneke. Vinden ze helemaal geweldig, maar ook de laatste tijd geen tijd voor.
Ik vind voorlezen wel belangrijk want dit is goed voor hun ontwikkeling.
De kinderen keken/kijken veel tv en computeren (hyves) en nou heeft haar ene dochter een taalachterstand en dat komt vooral doordat er te weinig wordt voorgelezen.
Dit wil ik dus voorkomen!

Mijn vraag: hoe kan ik zorgen dat mijn kinderen netjes naast mij blijven zitten en luisteren naar een verhaaltje?
Ik wil dus niet dat ze gaan rennen en stoeien.
O ja, vergeet ik nog. Zeggen dat ik stop met lezen als ze niet naar mij luisteren heeft ook geen zin.
Sesamstraat daar zitten ook dingen in die leerzaam zijn zoals tellen enz.
maar dat vindt ik dan nog niet eens zo erg als ze daar niet meer naar willen kijken, dan maar lekker spelen.

Groetjes Lisan.

Ik heb Madelon altijd op der bed voorgelezen. dan komen ze gelijk ook even tot rust na een dag vol indrukken.

tv kijken vindt ik niet belangrijk. Dus als ze geen sesamstraat willen, prima. Die dingen kun jij ze ook leren.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Hoi Michelle,

Ik las eerst ook altijd de boekjes boven, maar ook dan was er geen rust om op schoot te blijven zitten.
Dus ik dacht laat ik het dan beneden in de huiskamer doen. Maar blijft hetzelfde.
Tv kijken is ook niet zo belangrijk, heb je gelijk in.
Wij hebben schuin tegenover ons sinds een paar maanden nieuwe buren gekregen met 4 jongens en de tv staat de hele dag aan op tekenfilms of Dora dvd.
De oudste 3 gaan naar school en de jongste is 3 en staat gewoon met zijn neus voor het beeld. En haast de hele dag.
Zie de jongens ook niet buiten spelen.

Maar boekjes voorlezen vindt ik dus wel belangrijk, en geeft inderdaad rust voor je kind.

Groetjes lisan

En als je bij ze op bed gaat zitten, terwijl ze al liggen? Werkt dat ook niet?

Liefs Michelle

Hoi Michelle,

Ik zal dat morgenavond eens gaan proberen om naast het bedje te gaan zitten terwijl ze liggen.
Ik houd je op de hoogte!
Bedankt in ieder geval dat je met me mee denkt!
Hoe doe jij het eigenlijk?

Groetjes Lisan.

Ik hou Dylano nu nog op schoot, maar die is nog een stuk jonger natuurlijk. Hier is het na het tandjes poetsen lezen en dan slaapzak aan.

Liefs Michelle

En als je ze misschien los van elaar voorleest, dan kunnen ze elkaar ook niet opjutten.

Liefs, Anne

Hoi,

Als ik de jongste voor wil lezen is de oudste er altijd bij. Zij wil ook graag voorgelezen worden en tegelijk met de ander.
Dus of ik het nu boven doe of beneden maakt niks uit.
Ik had het vanavond op de slaapkamer gedaan van de jongste, maar die wilde dat ik voorlas op de stoel en wilde niet gaan liggen in het ledikantje.
De oudste liep er dus ook rond.
Ik kon zo wel voorlezen en heb tegen de oudste gezegd dat die stil moest zijn anders kon die weer naar beneden vertrekken.
Ging dus al wat beter.
Televisie kijken is nog steeds een ramp.
Denk dat ik die maar niet meer aandoe en ze lekker nog wat laat spelen.
Bedankt allemaal voor het meedenken!

Groetjes Lisan