Schrijven?

Hallo Allemaal,

Onze dochter is net 4 jaar geworden, en vraagt of ik haar woordjes wil leren schrijven? sinds gisteren kan ze haar eigen naam schrijven (niet netjes natuurlijk haha) maar het is leesbaar.
dus ik wil wat makkelijk woordjes gaan schrijven met een plaatje erbij wat het is.
zoals aap bal kat enz. (maar als het niet lukt, word ze heel erg boos)
Hebben jullie peuters hier ook al intressen in? weet niet waar dit op eens vandaan komt???

Liefs X

let op dat je haar het niet verkeerd aanleert… mijn sofie wilde dat ook heel graag en papa heeft toen gezellig met haar geoefend met als gevolg dat ze nu nog steeds de letters onderaan begint ipv bovenaan

zeker met haar naam de S dus

in nederland beginnen we bovenaan, in bulgarije onderaan…

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

@kimmetje
Daar dacht ik dus ook aan,
Maar mijn dochter gaat ervan uit, dat ze dadelijk op school moet schrijven??
Ook al zeg ik tegen haar dat groep 1 dat niet doet!
Ik snap echt niet hoe ze erbij komt dat ze dit dadelijk moet in groep 1?

Liefs X

Nou, waarschijnlijk heeft ze begrepen dat je op school gaat leren lezen en schrijven… dat is toch wel het algemene beeld.
Hier viel het bij de oudste ook vreselijk tegen dat ze bij de kleuters alleen nog maar mochten spelen
Hij had al extreem vroeg (2 jaar) interesse in letters en cijfers… Ik ben daarin met hem meegegaan, als hij iets wil leren ga ik hem daar niet in remmen.

Maar inderdaad wel opletten dat je het goed aanleert. Ik heb zelf een tijdje in het onderwijs gezeten, dus kon daar mijn voordeel mee doen En na de vakantie even aan de juf vragen om tips. Als een kindje er zelf om vraagt willen ze op de meeste scholen daar ook wel in meegaan, zodat ze daarin extra gestimuleerd kan worden.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

Het wordt afgeraden op school omdat fout aanleren nog veel moeilijker af te leren is. Je kunt de naam wel laten schrijven, wellicht is dit even genoeg. Is dat niet zo dan zou ik het aankaarten op school. Ik heb destijds een korte uitleg en voorbeeld van ze meegekregen van het systeem waarmee ze werken.
Achteraf had ik dat weinig nodig daar het schrijven van hun naam even domweg het allerbelangrijkste bleek te zijn.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Jurian hier schrijft ook allemaal namen (zoals opa / oma / Jurian / levi / papa en mama) en als hij iets wil schrijven zegt hij welke letter is dat … En schrijft hij het zo op. Het is echt niet iets wat ik of mijn man hem geleerd heeft… hij heeft het zichzelf aangeleerd. Hoe hij erbij komt??? Geen idee! Is denk bij 3,5 jaar begonnen…

Nu is hij weer bezig met tellen … 2+2 = etc…

Ik kan hem toch niet afremmen hierin? Wel lastig hoor … Dacht laat hem zijn gang maar gaan als hij dit leuk vindt. Maar misschien niet goed dan?

Ook Seth is nu druk bezig met het schrijven van zijn naam en ziet overal “Zijn” letters staan en benoemd ze dan. Vanochtend zei hij nog: Mama, gaan we vanavond nog even oefenen met mijn naam schrijven. Ik ga daar maar in mee.

Wel een goeie tip dat als die interesse blijft, het even te overleggen met een kleuterjuf om tips te vragen. Hier zit Seth op de peuterspeelzaal in de basisschool, dus die vraag is zo gesteld.

Liefs, Anne

@asje

Bedankt voor je tip! ik laat het gewoon bij haar naam nu, en bal en aap.
ik vraag het wel op school na de vakantie,
dankje

Liefs X

@Mini-Boy, nee niet remmen hoor! Nu vind ie het leuk, ga je hem erin remmen is de lol er straks vanaf als ie ‘echt moet’.

Maar ook niet meer aanbieden dan dat ie vraagt.

De jongste hier begint er nu ook wel interesse in te krijgen en vraagt ook steeds of ik met haar wil schrijven en is inderdaad dr naam nog genoeg. En nu vind ze ook overal op straat (reclameborden, namen van winkels, plaatsnamen etc.) ‘haar letters’ terug, erg leuk!!!

Vervolgens doet ze zelf nog allemaal kriebeltjes op papier wat dan papa en mama enzo moet voorstellen (of laatst al een hele zin: “E. moet niet naar bed, mama moet naar bed” staat er, vertelde ze. ) Oke… helemaal goed hoor!

Wil ze meer leren, dan mag dat van mij. Maar moet ze er wel om vragen.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

Ik zou het inderdaad ook bij alleen de naam houden en anders de juf van groep 1 vragen om tips. En let erop dat je haar kleine letters aanleert! Ouders willen nogal eens hoofdletters gebruiken als ze hun kind leren hun naam te schrijven. De naam moet gewoon volledig in kleine letters geschreven worden.

Ik herinner me nog, mij hebben ze destijds mijn naam aangeleerd in hoofdletters. Toen ik in de 3e klas kwam (tegenwoordig groep 3) had de juf naambordjes voor ons gemaakt en we mochten allemaal ons eigen naambordje voor in de klas uit komen zoeken. De mijne zat er niet bij! Dacht ik…hij was er wel, maar gewoon in kleine letters en zo had ik het niet geleerd dus ik herkende mijn eigen naam niet.

Hoofdletters krijgen ze in groep 4 pas. Dus als ze wil schrijven: alleen de kleine letters.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 31 Jul 2012 18:38:53

Leren tellen op de vingers mag hier op school ook niet. Daar is een rede voor. Dus ook hier moet je evn mee oppassen. Hier maken ze gebruik van bus sommen. Zoek maar eens via google. In de bus zitten 2 mensen, hij rijd door en dan bij de hale komt er eentje bij, hoeveel zitten er nu in de bus ? Enz enz

Die bussommen heb ik hier in werkbladen van de meiden ook voorbij zien komen.

En weet je dat staartdelingen ook niet meer gedaan worden? Daar hebben ze ook een andere manier voor. Veel onhandiger vind ik maar ze zullen het niet voor niks veranderd hebben dus het zal voor die kleine moppen wel handiger zijn dan onze vroegere staartdelingen.

Iets grappigs over die bussommen: de juf hier had het ook een keer anders aangepakt. Stel je wilt iets kopen van 7 euro en je betaalt met 10 euro, hoeveel krijg je dan terug?
Maar ja, onze kleine dame van 7 doet zelf geen boodschappen en als ze er al bij is, ziet ze me altijd pinnen! Dus die snapte heel die som niet. Had ze dus een hele toets verknald omdat ze dat rekenen met die euro’s niet snapte.

Boos natuurlijk op zichzelf! “Hoe kunnen kinderen dat nou weten mama???!!!”. Dus ik heb het lopend op weg naar huis anders aangepakt, want ze is dol op kleding shoppen. Je ziet bij de H&M een kei-leuke hotpants voor 16 euro. Die wil je graag hebben. (Ik zag de oogjes al gaan glinsteren). Je hebt alleen geen 16 euromuntjes, je hebt een briefje van 20 euro. Dus je gaat betalen met dat briefje, en dan?

“Ja, dat is lekker snel verdiend voor die mevrouw van de winkel!”.

Nee, die mevrouw van de winkel mag niet zomaar alles houden want die hotpants kost maar 16 euro. En toen gingen er belletjes rinkelen (zal wel het ktsjing van de kassa zijn geweest!) bij die kleine meid en had ze dus door dat je dan 4 euro terug moet krijgen!

Toen vond ze de sommen simpel en tegen de tijd dat we thuis waren hadden we nog een zonnebril, sjaaltje, hoedje, hakkenschoenen en ketting aangeschaft! Hahaha!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 01 Aug 2012 09:58:01

Whahahaha cool, maar zo is het wel. Sommige dingen zijn nog niet ingesteld op de huidige generatie. Wie kent er nog een fluitketel van de kinderen ? Nou, die staat wel mooi op de kaart voor de ogentest van het CB.

En zo was onze dochter ooit zo verontwaardigd, juf verlootte iets en het moest een getal onder de tien zijn. Na wat rondes was er de 9 over en die koos ze. Het getal bleek echter 10. Met haar 5 jaar was ze het er echt niet mee eens want een getal ONDER de 10 is geen 10. Nah leg dat maar eens uit.

Ja, inderdaad die ogentest is ook uit 1834 ofzo! Snap ik niet dat ze nog geen waterkoker van die fluitketel hebben gemaakt!

Wel logisch gedacht van dat getal onder de 10! Ik vind het ook eerlijk gezegd, zeker bij kindjes van die leeftijd, een discussiepunt hoor of je dan bij verloten de 10 in gedachten moet nemen. Wij volwassenen snappen wel dat we ook de 10 kunnen noemen bij een verloting, maar die kleintjes denken veel letterlijker!

Zo zei de oudste eens een keer “Mama, hier ligt allemaal zand!”. Dus ik zei, “Dan pak je de stofzuiger”. Dus ze gaat aan het rommelen in de trapkast, en ze was me toch druk bezig. Op een gegeven moment zegt ze “Mama, je kunt stofzuigen hoor, ik heb hem gepakt voor je!”.

Dussssssss…
Wij volwassenen weten dat je dan bedoelt dat je ook even moet stofzuigen, maar zij nam het dus letterlijk.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 01 Aug 2012 17:16:00

je hebt speciale spelletjes. bij intertoys kun je die kopen en denk dat het vooral belangrijk is dat ze als ze het echt al willen de letters (en cijfers) leren herkennen.
hier linkje:
http://www.intertoys.nl/speelgoed/educatief-ik-leer-alfabet-abc-585265.html

Leren schrijven van letters is zeker geen probleem maar net als hier boven al gezegd is leer ze goed aan maar zeg ze ook goed voor zoals ze op school worden aangeleerd.
Marijn begint nu pas met letters en cijfers en letters bezig te zijn en Dion wijst al een paar maand zijn letters aan en ook die van Marijn. Ik stimuleer het niet en ga er op in als zij er mee komen.

Als je een iPad hebt, kan ik letterschool van Dirk scheele aanraden. Nora is er zo een uur zoet mee en de letters worden goed geleerd.

Liefs

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

Als je een iPad hebt, kan ik letterschool van Dirk scheele aanraden. Nora is er zo een uur zoet mee en de letters worden goed geleerd.

Liefs

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers