Schreeuwen, krijsen, gillen

Pfffff even rust nu en tijd om mijn vraag te stellen op ikkeben.
Onze kleine van 16 maanden is helemaal losgeslagen lijkt wel. Hij doet niets anders meer dan schreeuwen, gillen, krijsen en janken. Ik word er helemaal gek van, zo werkt het op mijn zenuwen. Weet gewoon niet hoe ik dit aan moet pakken, nee zeggen helpt niet, gaat alleen maar harder krijsen (denk aan: knalrode kop, aders in hals zwellen op etc) op de gang zetten resulteert in hetzelfde of hij gaat keihard zitten janken.
Negeren ook al geprobeerd, nee meneer zet rustig nog een tandje bij.
Omdat mijn man 24/7 ongeveer aan het werk is ben ik helaas op mezelf aangewezen, ja hij gaat 2 dagen naar de oma’s omdat ik moet werken en daar doet ie het natuurlijk niet maar eenmaal thuis begint het meestal weer van vooraf aan.
Heb onderhand het gevoel dat ik een wortelkanaalbehandeling onderga, alsof al mijn zenuwen blootliggen en elk geluidje al teveel is dus ben er echt EVEN KLAAR MEE!
Help! weet iemand hier wat te doen?

If it’s happening now, we’re going to deal with it now!

Eh vragen wat er is? En aangeven dat je ziet dat hij zich niet blij voelt. Probeer te achterhalen wat de aanleiding is want die is er meestal wel. Zelf op een rustige toon tegen hem praten op ooghoogte en een beetje knuffelen. Kinderen hebben juist liefde nodig als ze het het minst verdienen want dan voelen ze zich het slechts. Dat las ik ooit ergens en vond dat wel een mooi.
Het is erg lastig he maar probeer je voor te stellen dat je iets wil maar het niet kan uitleggen/onder woorden kan brengen. En dan wordt je ook nog genegeerd of krijg je straf. Frusterend toch? Zo voelt je kindje zich denk ik ook. Een beetje begrip doet dan vaak al wonderen en daarna proberen af te leiden. Hier doe ik dat ook. Ik probeer een beetje te troosten en vraag dan bv ga je mama helpen met de aardappelen wassen? Vaak gaat het dan al beter. Ik moet wel zeggen dat ik het hier nooit zo erg heb gehad maar als ik lees dat je al genegeerd hebt en straf hebt gegeven denk ik dat dit nog het beste werkt.
Succes in ieder geval!
groetjes,
Wendy

Gewijzigd door - moppiesmama op 10 Dec 2011 14:23:29

Bedankt voor je reactie! Het is het proberen waard.

De momenten dat hij gaat schreeuwen zijn meestal het moment als hij iets wil maar het niet mag of als ik iets doe wat hij niet leuk vindt, denk aan verschonen (ja, ben je net lekker aan het spelen, komt mama weer om je te verschonen) Kortom: hij wil iets anders dan dat ik wil. Echt grenzen aan het verkennen.

Overigens, hij praat nog niet, zegt geen woord maar zijn woordkennis is wel heel groot en hij kan ook heel erg goed duidelijk maken wat hij wel en niet wil.

Voel me alleen zo’n slechte moeder als hij zo schreeuwt, schaam me dan echt, alsof ik gefaald heb!

If it’s happening now, we’re going to deal with it now!

Ben je mal! Hoe raar ook je moet trots zijn dat hij dat bij jou doet, bij jou voelt hij zich dus veilig genoeg om die emoties eruit te gooien. Hij weet dat mama onvoorwaardelijk is en dus blijft.
Misschien kun je een paar minuten voordat je iets gaat doen zoals een luier verschonen het even aangeven dat je zo de luier gaat doen. Dan is hij erop voorbereid. Je kunt hem erbij betrekken door hem de doekjes aan te laten geven (je moet wel een goede voorraad hebben dan) En je kunt aangeven dat je begrijpt dat hij iets niet wil maar dat het wel even moet omdat hij anders…vul maar in. Rode billen krijgt bv met de luier. Moppie hier wil opeens haar tanden niet graag meer poetsen. Kaakjes stijf op elkaar. Totdat ik dan aangeef dat ze sterke tandjes nodig heeft om bv een lollie te kunnen eten en als mama dan niets poetst haar tandjes niet sterk zijn en zij dan geen lollie meer kan eten gaat de kaakjes van elkaar . En twee jaar een lollie is erg vroeg maar het mag alleen op de bank met mama ernaast en een slab om dus don’t worry .
En hier is het soms ook brullen bij nee en dan leg ik 1x uit waarom niet en dan negeer ik haar ook hoor. Na een poosje leidt ik haar dan af en dan is het wel weer goed.
groetjes,
Wendy

Niets aan toe te voegen
Betrekken bij wat je gaat doen en goed van te voren aangeven.

Verschonen komt ook niet op een paar minuten aan bijvoorbeeld.
(wat langer met een vieze luier laten lopen kan ook helpen met
zindelijk worden…)

M.