Schoonmoeder

Ik heb een hele lieve schoonmoeder en ze is een hele lieve oma voor haar kleinkinderen, maar…

Luka houdt er niet van om meteen bij binnenkomst opgepakt en geknuffeld te worden. ook verplicht knuffelen vind hij helemaal niks.
Mijn oma heeft dit ook een tijdje gedaan bij hem, ondanks dat we steeds zeiden dat hij daar niet van hield en dat heeft er toe geleid dat Luka dus niet meer bij mijn oma in de buurt wilde komen. Natuurlijk vond ze dit heel erg en snapte ook dat ze het er zelf naar gemaakt heeft, maar het probleem was er wel. Het gaat al wat beter omdat ze hem nu met rust laat en hem zelf naar zich toe laat komen.

Maar goed, nu doet mijn schoonmoeder exact hetzelfde bij Luka en hij begint nu dus ook steeds meer van haar af te keren. Maar ipv dat ze hem dan met rust laat, gaat ze hem juist nog vaker pakken! Kortom, wij zitten daar continu met een boze en huilende Luka.
Ik, mijn man en zelfs mijn schoonvader hebben al ontelbare keren tegen haar gezegd dat ze dat niet moet doen want etc, etc.
Maar het lijkt gewoon niet bij haar binnen te komen!

Zij vind dat kinderen knuffelen moeten leren, en dat dus soms verplicht moeten doen. Zelfs als het op deze manier moet…
Ik vind het vreselijk, met name voor Luka, maar straks ook voor haar als Luka helemaal niet meer bij haar wil komen! Nu maakt ze het daar dus wel zelf naar en dat heb ik haar ook gezegd, maar het word niet gehoord…

Gisteravond bleef hij logeren, dus wij hem gebracht en daar gegeten. Na het eten gingen wij weg en mijn schoonmoeder had hem op schoot. Wij hem gedag gezegd, begon hij te huilen en wilde van haar schoot af. Bleef ze hem vasthouden! Want hij ‘moest’ getroost worden… Mijn man en schoonvader zeiden tegelijk dat het zo niet ging, maar nee hoor, hij moest op schoot blijven!
We moesten ergens op tijd zijn, dus wij weg met een naar gevoel en rond 21.30 uur worden we gebeld door mijn schoonmoeder dat het niet ging, hij bleef maar huilen… Gek he!?
Uiteindelijk is het mijn schoonvader gelukt hem rustig te krijgen en hoefde we niet te komen.

Maar wat moeten we hier nou mee? Ik weet echt niet meer hoe we aan haar verstand moeten krijgen… Ze lijkt het gewoon niet te zien, maar dus ook niet te horen!
En ik breng hem er ook niet meer met een echt lekker gevoel er naar toe…

Iemand tips?

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Oh ik ken dit van mijn schoonmoeder, inderdaad heel lief voor morgan maar ook inderdaad meteen kusjes geven en zo terwijl morgan overal altijd even op adem moet komen zeg maar. Inmiddels is het bij ons minder maar ik hield morgan op een gegeven moment echt gewoon bij me of bij pappa als we daar waren en pas als ze zelf aanstalte maakte dan liet ik haar gaan. Mijn schoonmoeder zei dan wel geef haar maar aan mij en dan zei ik nee pas als zij wil. Heeft echt wel wat boze blikken gegeven en snauwende opmerkingen maar dat intereseerde me niks want het ging mij om Morgan. Nu weet ze dat ze er niet meteen op moet duiken en is morgan ook mans genoeg om haar zelf weg te duwen en dat doet ze dan ook. Dus ik zou anders ook deze aanpak hanteren alleen wees wel bereid om wat commentaar te incasseren. Mijn eigen moeder en vader zijn gelukkig wel zo van laat zelf maar komen.

Groetjes,

Michèle

pffhhh ja dat zijn leuke akties… vind dat zowieso irritant van de meeste mensen… zo ‘in your face’ bij zon klein kind, daar word je toch nie goed van, ik doe altijd aan omgedraaide akties, … me moeder deed het namelijk ook hoor…en na herhadelijke waarschuwingen, of uitleg ging het gewoon door, toen ben ik haar eens ongewenst gaan knuffelen elke keer als ik binnenkwam, heeeel irritant express… nie luisteren dan maar voelen is mijn motto (maar ik weet nie hoe de verhoudingen met je schoonloeder liggen bij mij wast me eigen mama natuurlijk) maar de boodschap was wel meteen very duidelijk hahahhaa

Pippy is geboren 17.07.2009

Wat vervelend zeg. Zoals Bakmama al zegt, eens gaan praten met haar, zonder Luka erbij, zou ik zeker ook doen. Je kan dan mssch ook zeggen dat ze bijvoorbeeld haar knuffel kan “sparen” tot Luka naar bed moet. Dan willen de meeste kindjes toch wel een knuffel, als je ze op bed legt. En voor korte bezoekjes sparen tot jullie terug de deur uit gaan. Een afscheidsknuffel dan.
Misschien dat Luka dan na een tijdje ook wel zelf komt voor een knuffel?

@Michele: daar heb ik nooit aan gedacht, om hem bij me te houden. Dat gaan we proberen, hopelijk werkt het. Ik heb noet zo’n moeite met commentaar, als het ervoor zorgt dat Luka rustig blijft.

@Bakmama: ik en mijn man hebben, los van elkaar, het er al een aantal keer met haar erover gehad, maar het heeft dus geen effect… Omdat haar standpunt dus is: hij moet leren knuffelen, niet vrijwillig? Dan maar tegen zijn wil in!
Ze lijkt niet te zien dat het Luka juist bij haar weg houdt… En vandaag zei ze:" Ik heb al 2 kinderen opgevoed, ik weet hoe het moet!"
Vandaag heeft mijn man tegen haar gezegd dat Luka gisteravond zo driftig was omdat ze hem vasthield, maar volgens haar was dat niet zo en kwam het omdat mijn schoonvader zo druk deed… Het ligt dus gewoon niet aan haar, vind ze zelf.

Luka is met ons ook alleen knuffelig als hij moe word, hij is gewoon geen schootkind… Dus als we daar zijn knuffelt hij ook niet met ons, alleen thuis.

Mijn man is nu eigenlijk op het punt dat hij idd vind: wie niet luisteren wil moet maar voelen, zoals sugar303 zegt. Alleen komt het er dan op neer dat Luka dus straks niets meer van zijn oma wil weten… En dat vind ik best moeilijk. Voor haar, maar bezoekjes worden er natuurlijk ook niet gezelliger op…

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Het is toch totaal over zijn grenzen heengaan, hem knuffelen terwijl hij niet wil? Wat egocentrisch van haar, koste wat het kost haar knuffel halen. Ik snap het wel, mijn moeder heeft er soms ook last van, maar ik begrijp niet dat je zo’n bord voor je hoofd wil hebben. Als ik het tegen m’n moeder zeg (“mam, hoe harder je aam hem trekt, hoe meer hij zich verzet”) dan snapt ze het gelukkig wel en laat ze het begaan. En dan komt het vanzelf.

Als het echt niet helpt om haar het uit te leggen, dan inderdaad maar the hard way. Wel jammer, maar anders weet ik het ook niet.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Marmama probeer het inderdaad eens, spreek het ook af met je man dat als jij get even niet kan doen hij het doet jullie hebben er per slot van rekening twee straks. Want knuffelen leer je niet aan eerder af.

Groetjes,

Michèle