Schoolkeuze, waarop letten?


#1

Het is nog niet zo ver…maar we denken er wel al over na. Over ruim een jaar wordt onze oudste dochter 4 en moet ze naar school.
Een aantal van jullie heeft al schoolgaande kinderen. Ben benieuwd of jullie tips hebben waar we op moeten letten bij schoolkeuze.

Oorspronkelijk was ons plan onze kinderen op de RK- basisschool in de wijk (nog geen 5 min lopen) te doen. Maar… nu is het zo dat ze het plan hebben om per aug 2014 deze school met 2 andere scholen te fuseren tot een brede school (een mega school dus met 500 leerlingen ofzo). Daar zitten we eigenlijk niet op te wachten. Deze komt dan in t centrum van t dorp (waarschijnlijk, nieuwbouw die nog gebouwd moet worden). 15 min fietsen van ons huis. Of t komt op de locatie van onze buurtschool, maar dat ws niet (te ver verouderd). Alles is nog onzeker, maar die fusie komt er wel.

Onze oudste dochter is hypersensitief, dus eigenlijk willen we niet teveel prikkels voor haar, juist kleine klasjes. Maar waar vind ik die?! En onderwijs wat bij haar aansluit. Zij is een zgn beelddenker.

Er is nog een school op ca 10-15 min lopen, ook RK. Die heeft ca 200 ll.

In een naburig dorp (15 min auto denk ik) zit nog een gereformeerde basischool 180 leerlingen of een prot chri basisschool ook ca 180 leerlingen. Optie is dus verhuizen naar naburig dorp en daar kids op school gaan doen.

Wat ons belangrijk lijkt is kinderen uit de buurt op school (zodat je vriendjes hebt). Maar nu de wijkschool weggaat, valt dat dus af.
Of de school nu RK is, of prot. chr. maakt niet zo heel veel uit. Zelf zijn we protestants (baptist) en dus is de geref. school ook t overwegen waard. Al zitten daar weel veel kinderen op die niet uit de wijk zelf komen.
Hoe weet je of een school in onderwijs goed is?
En waar letten jullie nog meer op bij schoolkeuze?
Wat halen jullie uit de schoolgids?

We wonen in een wijk met veel ouderen en kennen eigenlijk niet veel mensen die hun kids op genoemde scholen hebben…

benieuwd naar jullie advies/reacties!


#2

http://tkrtp.owinsp.nl/schoolwijzer/zoekresultaat
School inspectie.

Onze school is een prot.chr. school van 1500 leerlingen verdeeld over een aantal locaties. Onze dochter zit op een locatie van ongeveer 250 leerlingen.
Er staat een school dichterbij maar die scoorde niet hoog genoeg op taal. Het is een kleine locatie, alleen klassen zijn combi klassen. Wij wonen achteraf. En dat is best vervelend soms het is best rijden en trekken elke keer zeker als ze uit school gaat spelen. Gelukkig kan onze dochter niet carpoolen dat scheeld me 2x rijden per dag.
Het is 5km.
Verder was de keuze makkelijk gemaakt. Aangezien deze school aangesloten is bij onze kerk.

Heel veel succes.


#3

Hoi Domino,
Wij zijn ook aan het kijken naar een school voor onze dochter, wij hebben het geluk dat de school hier 2 minuten lopen vandaan een prima school is.
Waarom bel je niet naar de scholen waar je een keuze uit wilt maken en maak je een afspraak voor een orienterend gesprek? Je kunt dan je vragen stellen en je krijgt op die manier een goed beeld van de school. Je hebt nu nog alle tijd.
Rapporten over de schoolinspectie kun je via de link van Coramora online inzien. Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat je voor je oudste een school zoekt, maar dat daar haar broertje en zusje ws ook heen gaan.
Succes!
Groetjes Nancy


#4

Als het goed is heeft vrijwel elke school de schoolgids online staan op de website. Die zou je ook kunnen lezen om een beter beeld te krijgen van de scholen waar je tussen twijfelt.

Let verder op het pest-protocol en op privacy (hoe gaan ze bijv. om met foto- en/of filmmateriaal wat tijdens activiteiten gemaakt wordt?).

Groetekes, Sje


#5

Oh ja, en let op het rooster! Wij hebben hier bijv. continu-rooster (elke dag naar school van 8.30 tot 14.30 uur, overblijf op school) en steeds meer scholen maken de overstap naar continu-rooster.

Als dat met je werk niet handig is, let er dan extra goed op wat voor rooster de verschillende scholen aanhouden.

Groetekes, Sje


#6

Wat ik ook een belangrijk punt vond / vind is dat als de school bezig is de buitendeuren op slot zit. Hier kan hij wel can binnen altijd open maar niet van buiten. Dan moet je aanbellen als je onder schooluren komt.

Liefs Michelle


#7

Heel belangrijk inderdaad! Hier ook een tussendeur die op slot is voor buitenstaanders. Naar buiten kan altijd, naar binnen moet met aanbellen.

Groetekes, Sje


#8

He dit zijn reacties waar ik / wij wat aan hebben! Thanks!

coramora: hebben je link al flink gebruikt. Kende m niet. Handig! Kwamen er achter dat de 2 scholen op 1,5 km afstand ‘zwak’ in t onderwijs zijn… maar de school dichtbij (die dus gaat fuseren) blijkt goed te zijn.

Buitendeuren op slot, nooit aan gedacht, maar inderdaad handig! Net als pesten en privacy (al hadden we dat met peuterspeelzaal aanmelding ook. wij willen geen foto’s van onze kids, dus belangrijk inderdaad!)

Continurooster maakt voor mij niet uit, meer voor de kids. IS dat niet veel zwaarder? Zal mijn oudste dat trekken? Op dit moment heeft de school hier in de wijk een rooster met pauze voor thuis eten. Maar als die fusie van scholen er komt (met nieuwbouw en maar 1 locatie) kan ik me voorstellen dat ze daar continuerooster van maken. Omdat de afstand van de verst gelegen school al paar km is…


#9

Fijn dat je er wat aan de link hebt gehad.
Wij hebben geen continu rooster al zou ik het wel graag willen.
Ik vindt dat zo’n gestress en op de klok let gekijk waardeloos.
En in het begin zou je haar halve dagen kunnen doen. En wie weet trekt ze het wel gelijk. Ze wennen er vanzelf aan.
Tja en als ik naar mijn dochter kijk vindt ze het overblijven (alleen op donderdag) vindt ze geweldig en kijkt er naar uit. Ze eet net zo veel op school als thuis.

Succes met zoeken naar school.


#10

Mijn kinderen hebben het continurooster nooit als zwaar ervaren. Ze hebben tussen de middag gewoon een uur pauze: half uurtje overblijf (buiten, tenzij het heel slecht weer is) en half uurtje lunch.

Over het algemeen is het voor kinderen zelfs prettiger omdat ze tussen de middag niet uit het schoolritme en de schoolsfeer worden gehaald. Ze hoeven niet steeds te schakelen.

Zie ook dit topic:
http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=24431

Groetekes, Sje


#11

bedankt Sje! ik ga dat topic ook zeker lezen (vanmiddag als de kids slapen… met paar om me heen lukt dat nu niet )


#12

Volgens mij zouden ze bij Ronda na de afgelopen herfstvakantie overgaan op continurooster. Dus mogelijk heeft zij informatie over hoe ze de verschillen ervaart tussen gewoon rooster en continurooster.

Ronda, waar ben je?

Groetekes, Sje


#13

Dat continu rooster is nog niet ingevoerd…misschien dat ze het na de schoolvakantie gaan invoeren maar daar hebben wij verder nog niks van mee gekregen.

Wij hebben Aaron gewoon op de buurtschool gedaan (achter onze tuin is de gymzaal dus echt dichtbij)…is een RK school en er zitten zo’n 215 kinderen op…en mengelmoes van allerlei culturen.

Ik had zelf zoiets van “waarom het mijzelf moeilijk maken als het zo makkelijk dichtbij is”.

Het uur en kwartier “vrij zijn” tussen de middag zie ik niet als vervelend…meer als een rustpunt voor Aaron…we eten en we doen een spelletje of hij kijkt rustig tv en is uitgerust om smiddags nog 2 uurtjes naar school te gaan.

Je moet die school kiezen waar JIJ je goed bij voelt…als JIJ je goed voelt op een school dan breng je daar je kind met een gerust hart naar toe.

Aaron zit nu in een klas van 32 kinderen en aan het einde van dit schooljaar zijn dat er 35!!!
Veelste veel natuurlijk dus zijn ze aan het kijken of er volgend jaar een 3e kleuterklas geopend wordt.
Dat hoop ik wel natuurlijk.

Nog effe over dat niet doorgaan van het continurooster. Er waren te veel ouders op tegen.

Gr, Danielle

Gewijzigd door - Ronda op 17 Feb 2013 21:18:49


#14

Wij hebben ervaring van niet continue naar wel continue (in dit geval eigenlijk verkorte middagpauze) en wij zijn er zeer goed over te spreken! Zoonlief komt veel relaxter thuis en het scheelt ons veel heen en weer gerace. Net als Coramora hebben wij een school op 5 km afstand. Wij hebben een school gekozen waarvan het beleid het beste past bij wat wij graag onze kinderen bij willen brengen. En daarbij hebben we tijdens een bezoek ook gekeken naar de reactie van zoonlief. Eerste school was hij gespannen en zei hij geen woord. Tweede school was hij volledig zichzelf! En hij is bij de juf precies zoals thuis. Als een juf dat voor elkaar kan krijgen, neem ik mijn petje voor haar af

We hadden ook een school kunnen kiezen op nog geen vijf minuten fietsen, maar wij hebben zoiets van: hij moet er 8 jaar zitten, dan willlen wij ook een school waarhij zichzelf kan en mag zijn. Niet een school omdat papa en mama graag snel klaar zijn met brengen en halen maar hij het er eigenlijk helemaal niet naar zijn zin heeft


#15

Inmiddels hebben wij contact met de school hier verderop gehad (die gaat fuseren). Deze school is 350 m van huis. Het blijkt dat de school pas in 2015/2016 gaat fuseren. En dat er wel nieuwbouw komt. Deze nieuwbouw is op locatie van deze school of er vlak naast.
Klasgrootte blijft zoals het nu is. Ze maken 2 kleutergroepen (a ca 17 kinderen) en de hogere klassen zijn 26-30 kinderen.
Nu gaan we er zeker nog wel eens kijken, maar voorals nog gaan onze kids dan maar daar op school.
De andere school die interessant is heeft 120 leerlingen (en ze willen de norm voor sluiten op 100 leerlingen zetten… En dit is 5 km van huis (onderwijskwaliteit is minder goed dan die dicht bij huis. Maar heeft kleine groepen).
Continurooster lijkt me inderdaad voordelen hebben…maar ooknadele. Ze zien wel wat t hier gaat worden na de fusie…


#16

Ja inderdaad dat van die norm van 100 leerlingen sluiten.
Ik weet van een groot dorp dat de norm op 150 leerlingen staat.
Dus wie weet sluit die ook wel. Schijnt dus niks te zeggen die getal van 100…
Ik zou inderdaad op je verhaal af te gaan van die dicht bij huis. Ook al zijn de groepen groter.
Fijn dat jullie er uit zijn gekomen…

Groetjes,