School......wat moet ik hier nu mee? (zucht)

Vanmiddag om 13.00 uur moest Stephan weer naar de peuterspeelzaal. Voor het eerst na de zomervakantie dus.
Nou weten sommige misschien nog wel dat het voor de vakantie echt een drama was elke keer. Steeds huilen, niet spelen maar achter de juf aanlopen etc.

Ik had gehoopt dat het nu, na 6 weken “rust” (vakantie) beter zou gaan.
Ik had hem van tevoren ook al voorbereid dat hij weer naar school zou gaan, lekker spelen etc. etc. (gezellig verhaal van gemaakt enzo) maar nee hoor…
Het heeft NIET geholpen.

Het begon vanmorgen al toen ik naar het ziekenhuis ging met mijn moeder en Stephan bij zijn pappa thuisbleef. Toen wilde hij ook al gaan huilen omdat hij met mamma mee wilde.
Maar dat is verder goedgegaan gelukkig. Komt omdat pappa natuurlijk ook erg vertrouwd is.

Maar op school…zucht…tranen met tuiten : “Ik wil niet naar schoohool” “Ik wil met mamma mee” “mamma mij niet hier laten” etc. etc.
Uiteindelijk heeft de juf hem overgenomen van me en ben ik maar weer naar huis gegaan.
Net als de vorige keren en dan maar heel hard hopen dat het TOCH alsnog goed gaat op school.

Maar ik baal hier zoooooo van!
Dit duurt nou al zo lang!
En zelfs eventjes geen school heeft niet geholpen.
Ik weet het niet meer hoor.

Als iemand een super-tip heeft dan GRAAG!!!

Groetjes, (een even moedeloze) mamma van Stephan

Evianne ging eerst niet zo best op het kinderdagverblijf, toen weer wel en nu weer minder. ( ze zijn verhuisd en zitten nu aan het uiteinde van onze tuin) zo`n 150meter dus. De vorige keer had ze na een half uurtje dr jasje gepakt en was buiten bij de poort gaan staan ( wel wijs he voor 16 en een halve maand ), voor de rest van de ochtend was het steeds weer op en af. Als ik er ben is alles oke, ook al kijkt ze totaal niet naar me om. Ze is met alles en iedereen bezig behalve met mij. We hebben nu met de begleidster afgesproken dat we een foto van ons plakken in dr schriftje. Ik ben benieuwd of het werkt. Ze gaat er morgen weer naar toe en ik laat het je weten.
Wel heel erg sneu voor je, want het is echt niet leuk als je steeds weer opnieuw je kindje zo moet achter laten. Ik kan me voorstellen dat je dan zelf met lood in de schoenen gaat en waarschijnlijk merkt je ventje dat dan toch ook stiekum.

Groetjesmama van Evianne 03-04-2003

Wat een gedoe Bieb!
Ik heb er helemaal geen ervaring mee, dus aan mij heb je niks.
Ik hoop dat je snel dat gouwe idee krijgt, moet heel naar zijn.

groet
Mo

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the universe
is that it has never tried to contact us.

Bedankt voor jullie reakties tot nu toe!!

We hebben Stephan om kwart over drie vanmiddag opgehaald.
Het schijnt best goed te zijn gegaan.
Eén van de leidsters zei dat hij eerst inderdaad even flink had gebruld (daar was ik deels bij).
Op een gegeven moment had de leidster gezegd tegen hem: “en nu is het over. Zoooooo, traantjes drogen”.
Dat werkte niet meteen, maar hij scheen wel een beetje verbaasd gekeken te hebben. Daarna moest ze het nog een keer zeggen.
Toen schijnt hij inderdaad gestopt te zijn met huilen en is hij zowaar gaan spelen.
Ze zei nog dat hij niet de hele tijd achter hun aan had gelopen, zoals eerst wel het geval was.

Ik had aan Steef gevraagd of hij leuk had gespeeld (dit vroeg ik expres toen we nog op school waren).
Hij zei “Ja” dus ik zei: "dus vrijdag ga je weer gezellig naar school?"
Toen zei hij weer “Ja”.

Dus…ik ben benieuwd! Ik ken hem langer dan vandaag en het zal me niets verbazen als we vrijdag weer hetzelfde ritueel krijgen.

Maar aan de andere kant…hij kan de laatste tijd wel wat “vrijer” zijn naar anderen toe (als hij even de kat uit de boom gekeken heeft uiteraard).

We zien het wel. Dat het een gevoelig jochie is, dat is ons inmiddels allang duidelijk.
Hij is ook best wel onzeker in contacten met vreemden. Hij durft ook niet zoveel dan.
Nou zie ik op zich een kopietje van mij rondstappen hoor want ik was precies zo.
Thuis slooft hij zich trouwens enorm uit en is ie lekker bravourig

Nog even een (ander) vraagje:
Waar ligt bij jullie nou de grens tussen “stimuleren” en “dwingen” ???
Volgens mij heb ik dat onderwerp al eens aangehaald, maar ik kan het zo gauw niet meer terug vinden.

Stephan moet soms erg gestimuleerd worden (met name dus in contacten met anderen, in het naar school gaan etc. Dus NIET om zijn speelgoed op te ruimen of iets dergelijks!).
Nou hou ik op zich veel meer van stimuleren (en prijzen…complimentjes geven zodra hij iets goed doet. Heb ik ook met school gedaan vandaag, gezegd dat ik trots op hem was etc.) maar soms moet je helaas ook “dwingen”.
Ik moest hem vandaag in principe “dwingen” om naar school te gaan.
Soms vind ik het erg lastig/moelijk om die grens te vinden. Wanneer ik hem moet "dwingen " (omdat het voor zijn eigen bestwil is, zoals het voorbeeld met school) en wanneer kan ik het houden bij stimuleren.
Zucht…ik vind het soms gewoon lastig.
Ik wil hem ook meer zelfvertrouwen geven dan ik zelf heb.
Zodra hij wat ouder is moet hij ook zelf een keertje iets betalen bij de supermarkt bijv. (met mij op afstand).
Ik hoefde dat vroeger niet, maar zelfs mijn moeder (die Stephan erg goed kent) zei al dat ik dat wél met Steef moet doen later.
Gewoon, om hem een beetje zelfstandig te maken. En dus ook meteen weer wat zelfvertrouwen te geven.

Jemig, alweer een lang verhaal geworden
(kan ik het ooit kort houden???)

Groetjes, mamma van Stephan

Hee, dat is toch goed nieuws: dat hij daar toch gespeeld heeft, en het leuk heeft gehad. dat is een stap verder dan ie was!
Van stimuleren krijg je zelfvertrouwen, van complimenten ook.
Maar ja: soms moeten dingen idd, en dan is het moeilijk, begrijp je dilemma.
maar daar heb ik dus ook geen antwoord op
goed he? je hebt veel aan mij

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the universe
is that it has never tried to contact us.

Hoi Elly,

Zoals jij het beschreef van dat betalen enzo, zo was ik het ook van plan hoor! Ik gooi hem echt niet meteen in het diepe En ik weet inderdaad dat het bij Stephan het beste werkt als het stapje voor stapje gaat.
Een school hebben we nog niet uitgezocht. We hebben er wel één op het oog, waar we binnen een paar weken even naartoe willen voor een gesprek enzo.
Verder heb ik al wel gekeken naar andere scholen hier in de buurt, maar ik ben er nog niet echt uit.
We willen heel graag een school hebben die ook erg let op de emotionele ontwikkeling van een kind.
Dus niet alleen maar of hij kan schrijven. lezen etc.

Liefs, mamma van Stephan

P.S. ik zal morgen eens kijken op de site die je net noemde. Altijd handig!

He, wat vervelend. Helaas heb ik ook de oplossing niet voor je. De juffen zouden daar toch wel ervaring mee hebben, zou je denken. Ik weet dat bij Jens in de groep ook een jongetje zat dat altijd hartverscheurend huilde als mama wegging, maar na een jaar (wel een heel lang jaar voor moeder en kind denk ik) was dat over. Ik weet niet precies hoe ze het hebben gedaan, maar het zal vast wel schelen dat ze hier 2 vaste juffen hebben. Hoe zit dat bij jullie? Kent ie de juffen nog van vorig jaar?

Groetjes Carola, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

He Bieb,

Wat vervelend zeg om je zoontje zo achter te moeten laten. Ik maak dit soort dingen alleen maar van de andere kant mee. Moeders laten hun kinderen bij mij in de klas achter. En af en toe is dat inderdaad tranen met tuiten. Ook bij de moeders. Lijkt me ook geen fijn idee om je kindje zo achter te moeten laten bij iemand die je niet zo goed kent. Maar in de meeste gevallen is het na vijf minuten bij de juf op schoot al een heel stuk minder. En dan even lekker in de poppenhoek of met de auto’s en tegen de tijd dat mama terugkomt, willen ze vaak al niet meer mee naar huis. Ik hoop voor dat het bij jullie ook zo afloopt. Succes!

Liefs,
Suus

Ha Bieb,

Wat vervelend zeg, zo laat je 'm niet lekker achter natuurlijk.
Helaas heb ik geen tips voor je, ik ken dit probleem dan ook echt helemaal niet. De keren dat Nils niet naar 't kinderdagverblijf wilde zijn op 1 hand te tellen (hij weet dan ook niet beter, want hij komt daar al sinds hij 8 maanden oud is.). Nils gaat na onze vakantie ook (eindelijk, na lange wachtlijst)naar de peuterspeelzaal, ben benieuwd of dit net zo soepel gaat. Je weet maar nooit…