mijn dochter is nog geen twee maar ik moet nu al nadenken waar ik haar naar school wil doen.
ik wil haar graag in de buurt hebben om twee redenen, kan ze tussen de middag lekker thuis eten en kan ze met vriendjes in de buurt spelen.
mijn man wil haar verder weg hebben, kwartier met de auto omdat daar de montessori school zit, is erg van het creatieve en vrij zijn.
ik vind dat op zich ook prima maar ik ben bang dat ze dan niet zo snel aansluiting zal hebben met de kinderen in de buurt omdat ze op een andere school zit. En speelafspraken maak je dan minder makkelijk denk ik.
Heeft iemand hier ervaring mee? Het gaat me niet zozeer om de schoolkeuze want die meningen lopen vast heel uiteen en ik ben daar zelf ook nog niet uit, het gaat mij meer om het kunnen spelen met anderen kinderen.
Groetjes van Denise
School in de buurt of maakt het niet uit
onze kids zitten op een school die op 5min loopafstand zit maar er zitten ook kinderen die vanaf een ander dorp komen en die komen ook regelmatig hier over de vloer, meestal word er dan direct vanuit schooltijd gespeeld en dan aan het einde van de middag opgehaald worden, zo hoeven de ouders niet heen en weer blijven te rijden. dus ik denk dat het niet zo heel veel uit zal maken, misschien in het opzicht dat er niet zo vaak spontaan kinderen aan de deur komen met de vraag of ze buiten komt spelen. maar kwa speelafspraakjes zal het niet veel verschil uit maken denk ik.
before you judge me, try hard to love me
ik heb nog geen kind op school zitten, maar ikhoor wel de volgende geluiden in mijn omgeving: Zorg ervoor dat je je keuze basseert op goede argmenten, en niet wbt dichtbij heid. Hoe gaat de school om met kinderen die bv een achterstand hebben? nemen ze de tijd om wat meer aandacht aan je kind te besteden, of doen ze daar niet aan? en hoe zit dat met als ze juist voorlopen, hoe gaan ze daarmee om, welke mogelijkheden zijn er? Etc.etc. Dat zijn belangrijke dingen die je wilt weten voor het geval je dit in de toekomst bij je eigen kind tegen komt. Als je een school kiest wat heel dichtbij is, maar op de bovenstaande vragen eigenlijk negatief antwoord, dan zou ik daar denk ik niet voor kiezen, en liever 15 minuten rijden naar een school die dit dan weer wel deed. Maar omgekeerd kan ook he. Je kunt heel graag een montesori school willen, maar hoe zit dit ij deze specifieke school in de praktijk? welke antwoorden hebben zij op de vragen die jij belangrijk vind? Et.etc. Ik denk dat je op basis daarvan een keuze moet maken, en als dan blijkt dat de school dichtbij de beste uit de bus komt, dan is dat mooi mee genomen. Is dat niet zo, maar een school wat verder af, dan moet je zelf gaan bekijken wat jij belangrijk vind, en daar op een keuze maken. Vriendjes in de buurt maken ze denk ik zowiezo wel. En misschien is er een psort ofzo waar de buurt kinderen op zitten, wa je samen kunt doen. Op die manier heb je nog steeds contact met de buurtkinderen, en bied je haar de mogelijkheid om ook op die manier contacten op te doen.
liefs woezel
Ik denk dat je vooral moet kijken naar hoe je dochter is.
Als zij echt dat vrije en creatieve nodig heeft is die montessori school natuurlijk een goeie keus.
Maar ik denk inderdaad dat de aansluiting met de kinderen in de buurt lastiger zal zijn.
Zal ze vast wel eens bij de kinderen in de buurt van school gaan spelen, maar dat gaat dan natuurlijk niet zo makkelijk als de school om de hoek.
Ik heb zelf op een school gezeten die verderop zat, speelde daar wel met kindjes uit die buurt, maar niet zo veel. En de kinderen op het dorp kende ik niet…
Nu mijn eigen zoontje op school zit, lekker in de buurt (10 minuutjes fietsen omdat wij net buiten de bebouwde kom zitten), speelt soms 3x per week met vriendjes (en dat wordt nooit van tevoren gepland )
Ik vind het heerlijk!
En mocht hij het misschien straks niet redden op deze school (ivm autisme) en later toch naar het speciaal onderwijs moet, kent hij wel alvast de kindjes van zijn leeftijd hier in de buurt. Dus als hij ze dan later in de speeltuin tegen komt kan hij daar alsnog gewoon mee spelen.
Wat betreft de keuze “lekker in de buurt want dan kan ze tussen de middag thuis eten”, prik je daar niet teveel op vast. Er gaan steeds meer scholen over op het zogenaamde continurooster.
Dat is 5 dagen van 8.30 tot 14.30 naar school. Dus automatisch met overblijf (half uurtje lunch en half uurtje buiten spelen). De school waar onze meiden zitten heeft zo’n continu-rooster. Onze meiden weten niet beter of ze blijven op school over. Ik vind het een ideale constructie, zeker omdat ze dus elke dag nog iets aan hun middag hebben i.p.v. alleen woensdagmiddag vrij en de rest van de tijd lange dagen.
Dus ook al heeft een school nu een onderbroken rooster, dat kan over een paar jaar heel anders zijn. Dat tussen de middag thuis eten zou ik dus niet te zwaar laten wegen bij keuze van de school.
Groetekes, Sje
@Sje, dan vind ik het nog best lang
Bij ons op school hebben de kinderen een uur tussen de middag, en zijn dan om 15uur uit. Dat is dus maar een half uurtje langer. Kunnen ze net zo goed nog spelen.
En groep 1 t/m 4 is op woensdag én vrijdag om 12uur uit.
Vanaf groep 5 moeten ze 'smiddags wel tot 15uur.
Maar op zich lijkt een continurooster me wel handig. Al is het maar gewoon voor de rust, en niet een dag in stukjes gehakt, met al die omschakelingsmomenten (thuis - school - thuis (of overblijven met een andere juf, in een ander lokaal) - school - thuis).
Hier in de buurt is dat eigenlijk nergens…
Wij willen Noah straks ook ergens anders dan hier in de buurt naa school doen.
bij mijn ouders in de wijk, omdat wij daar straks ook naar toe willen verhuizen.
wij willen noah persè niet hier naar school doen omdat er een openbare school is waar (niet om mensen aan te vallen) erg veel buitenlandse kinderen opzitten die erg slecht nederlands kunnen. en omdat er een katolieke school is, waar chris hem absoluut niet op wil hebben… (het liefst Christelijk).
Van mij hoeft ie niet naar een Chistelijke school, omdat ik ook op een openbare heb gezeten en ook godsdienst daar heb gehad… en omdat al zn Peuterspeelzaal vriendjes ook naar de openbare school gaan… (dezelfde als waar ik op heb gezeten).
Dus ik rijdt liever iets verder dan dat ik Noah hier in de buurt naar school doe.
Noah gaat ook bij mn ouders in de wijk naar de peuterspeelzaal.
Liefs, Melanie
ik vind het juist wel fijn dat ze tussen de middag thuis kunnen eten dan kunnen ze toch nog even vertellen hoe de ochtend is verlopen of als er iets heeft voorgedaan wat hun dwars zit dat ze dan niet tot 3 uur hoeven te wachten om het me te vertellen.
hier ook een openbare school met wat buitenlandse kinderen vanuit ameika tot australie , spreken geen woord nederlands alleen engels ja dat is in het begin wel lastig , maar gelukkig krijgen ze hier veel extra les in nederlands en een klein voordeel is dat mijn kinderen alvast wat engels leren haha
sinds de de bezuinigingen op de zogenaamde rugtas scholen zitten er ook zelfs kinderen met een beperking van autisme tot echt zwaardere beperkingen, ik vind dat niet kunnen , niet voor mijn kinderen maar voor de kinderen met de beperking zij krijgen naar mijn mening te weinig hulp die ze juist zo hard nodig hebben en de juffen en meesters hebben er ook gewoon domweg geen ervaring mee.
maar ga een beetje off topic
ik zou iig ook gaan kijken naar de school waarbij je een goed gevoel hebt en niet op afstand sorteren speelafspraakjes komen er echt wel miss met wat meer planning als dat je school op 5 min afstand is maar toch
before you judge me, try hard to love me
Wij staan ook voor de keuze maar hier is het lastige: we kunnen NIET kiezen voor de school die wij graag willen omdat onze woonplaats (dorpje) met wijkgrenzen werkt en wij dus aan de verkeerde kant van de grens wonen . Heeeeel erg jammer aangezien we nu maar de keuze hebben uit 2 scholen waar wij dus allebei weer anders over denken. Wat wij niet willen, is een school in een ander dorp (al snel 10/15 min met de auto - laat staan met de fiets…) maar dat heeft meer met de benzinekosten en de reistijd te maken.
Wat bij ons heel erg doorslaggevend zal zijn (als we op kennismakingsgesprek gaan bij een school) is hoe zij het christelijke geloof beleven en tot uiting brengen op de school, hoe de omgang met de kinderen is (benadering) en hoe ze omgaan met voorsprong/achterstand kindjes.
Ik denk dat de juiste school zoeken voor iedereen een lastige keuze is… Je wilt ten slotte het beste voor je kind
Mijn zoon is nog wat jonger, maar onze keuze is al gemaakt. Ik baseer de keuze op de kwaliteit van de school/ Hier zit een school op 3 min afstand, maar die is heel erg prestatiegericht en heel groot. Ik vind dat geen veilige omgeving voor mijn zoon. Ze hebben daar 3 klassen per groep. Ook is het een katholieke school en dat willen wij sowieso niet.
Onze zoon gaat naar de Jenaplan waar we met de auto heen moeten. Dat is een school met maar 100 kindjes en die laten de kinderen echt kind zijn. En ze hebben continurooster ook ideaal.
Mijn zus geeft daar les en dat vind ik ook fijn. Dan kan zij een oogje in het zeil houden.
Je moet gewoon eens bij een aantal scholen gaan kijken dat helpt al denk ik.
En wat vriendjes betreft. Ze zal ook kindjes leren kennen met buiten spelen of evt een activiteit die wel in de buurt is, Misschien kost het wat meer moeite.
Ook wel fijn is dat ze dan 2 plaatsen heeft om kindjes te leren kennen.
En wat ik me van vroeger herinnerde, als ik ruzie had met een klasgenootje, had ik daar in de buurt ook last van, dat heb je dan niet.
22-12-2009 colin geboren
Ik had het voordeel dat ik een jaar meegelopen (stage) heb op de school van mijn zoontje wist dus precies hoe het er daar aan toe ging, en dat is precies zoals ik het hebben wil.
Was alleen 1 juf die ik niet zo geschikt vond/vind, en laat hij die nou net dit jaar hebben
Maarr aan de andere kant, liever dat hij haar nu in groep 2 heeft dan straks in groep 3 waar ze eerst zat, omdat ik verwacht dat dat een moeilijk jaar voor hem wordt. Dus dan heb ik liever een juffie die wat meer van ons aanneemt en wat beter op de situatie van mijn zoon instelt.
Maar voor 1 juf is natuurlijk geen reden om een andere school te kiezen
Ik heb er zelf nog niet echt ervaring mee, maar kan je wel van mijn kleine zusje vertellen, die is net aan de MAVO (tja heeft een nieuwe naam nu, maar ben van de oude stempel) begonnen. Die heeft de school bij mijn ma om de hoek geprobeerd, maar naar 1 jaar verdronk ze daar (figuurlijk) het was een grote school, en ze had geen overzicht, toen is ze naar een andere school gegaan 15 minuten rijden, en dat was veel beter. Toch heeft ze best wat vriendjes in de buurt, van het speelplein en van tegenover de straat. Ik zou idd kijken welke school beter bij jou kindje past.
J gaat naar een schooltje om de hoek, omdat het een soort PSZ is, en omdat wij d’r dan makkelijk kunnen ophalen en als wij het niet kunnen de nanny met haar naar huis kan lopen. Maar voor de basisschool keuzen laat ik me daar niet door beinvloeden!
bedankt voor alle reacties. Ik ga haar in ieder geval bij twee scholen inschrijven. Ik vind het ook moeilijk omdat ik toch ook nog niet weet hoe ze zich gaat ontwikkelen. Ze is nog net geen twee en qua persoontje kan er nog zoveel gebeuren.
Ik ben thuis ook veel creatief met haar bezig maar misschien zegt ze als ze vier is wel, bah mam, dat heb ik nou wel gehad. Of misschien heeft ze heel veel behoefte aan vastigheid, iets wat de montessori dan net weer niet biedt. Ik weet het niet. En tja met nama dan die vriendjes. Ze ’ speelt’ nu ook met de grote kinderen uit de buurt, dus alleen is ze nooit. Het blijft moeilijk hoor want ik weet echt niet waar ik goed aan ga doen. Maar jullie verhalen hebben er weer een nieuw licht op geworden. Ik ben christelijk opgevoed en ga haar dat ook doen. Denk dat daar een school niet zo heel veel aan toe te voegen heeft maar ga zeker wel kijken naar de normen en waarden van een school, want dat vind ik heel belangrijk!
Wij wonen tegen de gymzaal aan van een basisschool, dus lekker om de hoek.
Het is een RK basisschool en wij hebben zelf vroeger ook op zo’n soort school gezeten en weten wat het inhoud.
Aaron gaat dus ook gewoon daar naar toe…1 minuutje lopen en hij is in zijn lokaal!
Daarbij moet ik eerlijkheidshalve ook zeggen dat ik het niet zie zitten om hem naar een school te doen buiten de wijk want hier zijn zoveel kindjes in de straat en zitten allemaal op deze school en ik wil niet dat hij een buitenstaander zou moeten worden.
Gr, danielle
Jaja Sje…de goeie mensen gaan naar goeie scholen!
Gr, Danielle
Gewijzigd door - danielle en aaron op 18 Mar 2011 18:07:59
hoi,
Ik vind het moeilijk om je advies te geven, juist omdat ik zelf in het onderwijs zit… Idd is je eigen gevoel heel belangrijk!
Ik zou wel snel gaan kijken als ik jou was, want hier op de montessori (waar emma naar toe zal gaan) worden maar 3 kinderen per geboorte maand aangenomen, Emma was dan ook met 2 weken al ingeschreven enaangenomen!
Dus als je nog alle keus wilt hebben, moet je denk ik wel snel gaan kijken.
Groetjes
Ik ga haar zeker bij de montessori inschrijven, heb er op zich wel een goed gevoel bij al blijft het moeilijk. Want weet ook niet hoe ze zich in die twee jaar gaat ontwikkelen en of het een geschikte school dan voor haar is.
Maar dan staat ze in ieder geval op de lijst. En begin volgend jaar kan ik gaan kijken bij de school hier in de buurt. Blijf wel twijfelen hoor maar hoop tegen die tijd bij een van de twee een goed gevoel te hebben en ook de mogelijkheid tot spelen met vriendjes ( in de buurt)…