School extra dag?

Vandaag bracht ik J naar schooltje en de lerares sprak me aan of we willen overwegen J 3 dagen naar school te doen. Ma-wo-vrij, ipv ma-vrij. Ze gaat nu dus 2 dagen en dat vind ik eigenlijk genoeg, maar zij zegt dat ze elke keer J op maandag en vrijdag moet bijspijkeren. Ik vraag me dan af op wat? Ik bedoel; ze is 3!!! Ze doen puzzels en letters en cijfers etc, maar goed, ik vind het echt nog veel te vroeg voor dat soort dingen, ik stuur haar mee naar school zodat ze kan spelen met kindjes etc. Ik weet eigenlijk niet wat ik er van moet denken. Hebben jullie ideeen. Wat denken jullie?

Misschien een brutale vraag, maar moet je betalen voor het schooltje?? Want dan kan het misschien zijn dat ze extra geld willen?? En anders vragen waarop ze bijgespijkerd moet worden.

Groetjes,

Michèle

Ja michele, het is 4 euro per dag, dat is opzich helemaal niet zoveel, maar daar gaat het niet om, ik wil best meer betalen per dag, maar ik vind 3 dagen best veel voor een 3 jarige, vooral omdat het school is en geen dagverblijf ofzo snappie, ik twijfel enorm.

Wat vind J er zelf van?
Ik zou in de eerste plaats daar naar kijken. Ze HOEFT idd nog niks, maar als zij het nou ontzettend leuk vind om vanalles te leren?

Hier in NL zou ik zeggen: onzin! Op die leeftijd moeten ze nog lekker spelen. En als ze zélf graag willen leren is het natuurlijk super als die mogelijkheid er is.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe het onderwijssysteem in Malawi in elkaar zit… als J. nu al lettertjes en cijfertjes enzo leert op school, hoe zit het met de kinderen die bijv. pas met 4 naar school gaan? Moeten die dan meteen mee kunnen komen met leeftijdsgenootjes? Of komen ze in een klasje met jongere kindjes ofzo?

Als ze meteen met leeftijdsgenootjes mee moeten kunnen, ongeacht of die al eerder naar school gaan of niet… dan zou ik het wel overwegen om een extra dag te laten gaan… MITS ze zelf wil natuurlijk!
Kan me voorstellen dat het voor kinderen frustrerend is als de vriendjes of vriendinnetjes verder zijn dan haar, omdat ze een dag meer naar school mogen o.i.d.

Succes met je keuze

Ze zit nu op een soort van peuterspeelzaal. Als ze vier worden in dat jaar September mag ze naar de grote school, daar beginnen ze eigenlijk weer helemaal opnieuw want er zijn dan kindjes die ook komen maar helemaal niet op school hebben gezeten. Ik denk dat ik eens goed met de juf wil gaan zitten, als ze wat meer geld wil hebben ben ik best bereid dat te betalen, maar ik weet het niet hoor 3 dagen. Misschien in September dan is ze 3,5 jaar en dan kijken hoe ze het vind, aangezien er ook een hele lange vakantie gaat komen!
?!?!?!?!?!?!?!

Ik zou niet voor 3 dagen gaan, als ik het zo lees geef je aan dat ze in groep 1 straks dus als ze vier is helemaal opnieuw beginnen.
Ze kan haar leven lang nog naar school, en ze kan nu lekker kind zijn spelen/ravotte ed. Tuurlijk kan dat ook als ze ouder is. Maar nu moet/hoeft ze niks. 3 Dagen vindt ik eigenlijk ook wel veel. Moet ze straks als ze 4 is 5/4 dagen naar school?

In dat geval zou ik het ook niet doen hoor.
Wat nou bijspijkeren… als ze straks toch weer opnieuw begint???

Tenzij, zoals ik al zei J. zelf heel graag wil natuurlijk.

Als ze 4,5 is moet ze 5 dagen naar school, van 7:15 tot 12:00!

@ Malawimamajada, Hmm ja 4 euro zal daar waarschijnlijk meer zijn dan hier, maar kijk inderdaad wat voor J het beste is. Jij doet volgens mij ook heel veel met haar dus ga inderdaad eens met de juf zitten of het geld is of echt iets anders. Anders zou ik haar lekker nog 2 dagen laten gaan.

Groetjes,

Michèle

@ michele, ja ik denk dat ik lunch vrij ga maken vrijdag en even met de lerares ga zitten! 4 euro is meer hier dan daar, maar 6 of 8 kan ik ook wel opbrengen hoor, maar goed ga gewoon even zitten en kijken wat het beste is voor J.

Ik zou inderdaad ook navragen wat de lerares met bijspijkeren bedoeld op deze leeftijd. Doelt ze op een bepaalde achterstand? Motorisch? En dan nog … laat die kleintjes nog even lekker spelen voordat ze al van alles MOETEN.

Gaat J nu 2 hele dagen naar school of net als bij ons bv 2 ochtenden?
3 lijkt mij persoonlijk ook veel … mits ze het zelf heel erg leuk vind maar dan nog … nog 1 jaartje en ze gaat naar de grote school, al een hele grote stap voor zo’n kleintje.

Groetjes Esther

Esther; alle kids hier gaan van 7:15 tot 12 uur naar school (basisschool) langer niet, maar dat vind ik eigenlijk al genoeg. Volgend jaar zou je eigenlijk moeten, maar als het mogelijk is ga ik thuis lesgeven, ben niet zo kapot van het Malawiaanse onderwijs en Internationaal onderwijs is te duur (5000 euro per jaar) dat kan ik nooit betalen (aangezien ik ongeveer 600 euro per maand verdien)
Maar J loopt echt niet achter, dat vind ik dus het rare, van mij hoeft een 3 jarige echt niet het alphabet te kennen, vind ik onzin, dat was ook niet de rede waarom wij haar naar schooltje hebben laten gaan. Ik heb besloten met de lerares te gaan praten, maar heb eigenlijk al besloten dat we het niet doen, als ze achter loopt moet ze me maar een lijstje geven, dan ga ik wel met haar zitten (tijdens de lunch, en stuur ik haar naar Agogo (Malawiaanse oma) die is ook onderwijzeres!

@malawimamajada succes en laat even weten wat de bedoeling is.

Groetjes,

Michèle

Ok … lijkt me ook genoeg hoor …

Hier heeft de juf ook eens het e.e.a. gezegd over Fabienne, ze vond dat fabienne achter liep op motorisch gebied maar precies zeggen hoe en wat deed ze niet. In eerste instantie maakte ik me bezorgd, paar weken later heb ik nogeens gevraagd hoe het met haar ging en was/ging alles goed! Sommige kindjes zijn in het een sneller dan met het andere en andersom. Fabienne is een typje die onzeker over komt, kijkt, het eerste zelf wil proberen wanneer zij wil en ja dat is misschien volgens de tabellen wat later … maar ondertussen telt ze lekker tot 20 en dat registreren ze dat niet?! (en nee, nog niet het alfabet) Ach … lekker laten doen hoor! Jij kan waarschijnlijk prima beoordelen hoe het met haar gaat en of je enig achterstand opmerkt.

Groetjes!

@ Esther; ik maak me echt niet druk om J’s ontwikkeling, ik was zelf ook een laatbloeier, maar ze loopt in veel lijstjes voor op grove motoriek (fietsen, zwemmen en zelfs hinkelen en taal (3 talig) past dan bij een 4 jarige.

Het engelse systeem is helaas anders waarbij 3 jarige al beginnen met letters en cijfers (cijfers herkent ze al) maar ik vind dat persoonlijk onzin en dat was ook niet de insteek om haar naar school te sturen.

@ bakmama; natuurlijk zijn we niet over 1 nacht ijs gegaan, heel lang hebben we nagedacht over wat het beste is, als we het financieel kunnen opbrengen ga ik stoppen anders moeten we mijn hele salaris naar J’s school brengen, nou laat maar dan. Ik heb veel werkboekjes, gewone boeken, ben aangesloten bij verschillende websites over thuisonderwijs, we hebben natuurlijk nog dat montessori materiaal (andere topic!) dus als we daarmee een schooltje zouden kunnen beginnen komt J daar gewoon bij. Ik heb ook al een map met unit studies waarbij ze ideeen aandragen voor het leren in de natuur en bij het dagelijks leven (botanie, etc.) allemaal heel leuk!