Schimmelplekjes - Dactaryn

Heeft iemand ervaring met Dactaryn? Dat is een zalfje, te koop bij drogist, om schimmelplekjes te verhelpen.

Het begon bij Julian van de een op de andere dag als flinke luieruitslag, dit bleek een schimmel te zijn. Klinkt viezer dan het is hoor! Door dat spul te 2x per dag aan te brengen en verder nog te smeren met Vaseline Lanette creme is de schimmel daar zo goed als weg. Alleen ontdek ik nu verschillende andere plekjes op zijn huid, wat ook erg op schimmel lijkt. Het lijken schrale plekjes en ze zijn niet zomaar weg te krijgen met een creme. Ook zijn ze rond van vorm. De arts van het CB zei dat je daaraan kan zien dat het een schimmeltje is.
Ook daar smeren we dus Dactaryn, maar resultaat is niet te zien. De huisarts zei al wel dat je dit een aantal weken moet smeren, maar het duurt nu toch wel erg lang en er komen andere plekjes bij ipv dat het weggaat!

Was dat misschien bij jullie ook zo of heb je een andere tip om het te verhelpen?

Groetjes!

Ik heb ervaring met Daktarin. In die zin: ik heb er jaren het secretariaat voor verzorgd.

Zodra een schimmelplekje weg is, moet je een dag of 4-5 door blijven smeren om de schimmelsporen (vergelijk met boomworteltjes) weg te krijgen. Blijf je niet doorsmeren omdat je denkt dat de infectie over is, dan blijven die schimmelsporen actief en gaan op een gegeven moment weer een gezellig feestje bouwen. Die schimmelsporen zitten vaak dieper en verder dan je denkt, dus daardoor is het mogelijk dat op andere plekken ook schimmelplekjes ontstaan.

Aantal weken smeren is overdreven. Als je niet binnen een week verbetering ziet, zou het weleens helemaal geen schimmelinfectie kunnen zijn, of je hebt het verkeerde geneesmiddel gekregen. Een echte goede huisarts stelt de diagnose schimmelinfectie niet met het blote oog, die maakt een preparaatje wat-ie onder de microscoop bekijkt.

Wat ook kan is dat een lokaal geneesmiddel (zo noem je dat als je net als in dit geval afzonderlijke plekjes op het lichaam behandelt) niet afdoende is en dat je er een oraal middel bij of voor in de plaats moet krijgen.
Oraal wil zeggen: slikken!

Er bestaan antimycotica (antischimmelmiddelen) in o.a. vloeibare vorm, tabletten en capsules. Het slikken van tabletten en capsules is niet handig bij kinderen, dus daarom mogen de capsules (Trisporal, of de werkzame stof daarvan heet itraconazol) opengemaakt worden en de korreltjes mogen met een lepel vla ingenomen worden (fijnstampen van de korreltjes om ergens mee te mengen is niet mogelijk. Ze zijn te hard. Als het wel mogelijk was dan mengde het poeder niet in een wateroplossing, dus je schiet er niks mee op).

Dus ik zou zeggen: retour huisarts, vragen om een preparaat te laten maken om eens goed te bekijken of het echt een schimmelinfectie is en dan als dat mogelijk is een orale behandeling vragen zodat de schimmel van binnenuit verwijderd wordt (dan wordt-ie er bij wijze van spreken uit gedrukt in plaats van dat je maar moet hopen dat de creme of zalf diep genoeg komt om alle schimmelsporen te vernietigen).

Kun je hier iets mee?

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 22 Oct 2010 10:32:47

Zeker! Bedankt Sje!
Wat ben je toch een wijze vrouw… haha

Blonde wijze vrouw nog wel! Die maak je niet vaak mee! Haha!

Laat je nog even weten hoe het afloopt?

Groetekes, Sje

Enne…volgende keer Daktarin wel goed schrijven he?!

Groetekes, Sje

Ja foutje haha!
Maarre nog wat… hoe maken ze zo’n preparaat?

Ze nemen wat huidschilfers af op zo’n besmet plekje, leggen die op een prepareerglaasje, doen daar een druppel KOH (kaliumhydroxide) bij van een bepaalde sterkte, afdekglaasje erover en onder de microscoop.

Wat ze ook kunnen doen is een UV-lamp erbij houden. Daar kunnen ze in bepaalde gevallen ook mee zien of een huidinfectie een schimmel betreft.

Groetekes, Sje

Tjonge, wat een kennis.

Heb net afspraak gemaakt. Dinsdag kan ik terecht, dus ik zal het aankaarten. (Ben sowieso niet te spreken over mn huisarts, maar das weer wat anders. Nu bij collega-huisarts afgesproken, die is 10x beter en neemt je wel serieus!)
Ik hou je op de hoogte!

Succes en sterkte dinsdag. En leer even mijn tekst uit je hoofd zodat je overkomt alsof je er net zoveel verstand van hebt als de arts zelf. Dan sturen ze je niet zo makkelijk met een smoesje weer naar huis.

En je mag mij trouwens ook best even bombarderen tot je beste vriendin die bij de producent van Daktarin gewerkt heeft hoor.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 22 Oct 2010 11:14:12

Hahahahaha. Geweldig!
Ik ga het een paar keer goed lezen en dan zal ik er zoiets van maken!

Dag beste vriendin!

@Sje
Net bij huisarts geweest en het verhaal gedaan over preparaatjes e.d. Hij zei dat dat meestal niet gedaan wordt (…?) omdat het met een creme al goed op te lossen is. Heb nu weer iets anders gehad: een anti-eczeemmiddel in combinatie met antischimmel. Hij dacht namelijk eerder aan eczeem dan aan schimmel. Alhoewel hij het plekje op zijn gezicht wel weer ‘dubieus’ vond.
We gaan maar weer smeren en kijken het een week of anderhalf aan!
Bedankt voor je tips en adviezen in ieder geval!