Ik heb ervaring met Daktarin. In die zin: ik heb er jaren het secretariaat voor verzorgd.
Zodra een schimmelplekje weg is, moet je een dag of 4-5 door blijven smeren om de schimmelsporen (vergelijk met boomworteltjes) weg te krijgen. Blijf je niet doorsmeren omdat je denkt dat de infectie over is, dan blijven die schimmelsporen actief en gaan op een gegeven moment weer een gezellig feestje bouwen. Die schimmelsporen zitten vaak dieper en verder dan je denkt, dus daardoor is het mogelijk dat op andere plekken ook schimmelplekjes ontstaan.
Aantal weken smeren is overdreven. Als je niet binnen een week verbetering ziet, zou het weleens helemaal geen schimmelinfectie kunnen zijn, of je hebt het verkeerde geneesmiddel gekregen. Een echte goede huisarts stelt de diagnose schimmelinfectie niet met het blote oog, die maakt een preparaatje wat-ie onder de microscoop bekijkt.
Wat ook kan is dat een lokaal geneesmiddel (zo noem je dat als je net als in dit geval afzonderlijke plekjes op het lichaam behandelt) niet afdoende is en dat je er een oraal middel bij of voor in de plaats moet krijgen.
Oraal wil zeggen: slikken!
Er bestaan antimycotica (antischimmelmiddelen) in o.a. vloeibare vorm, tabletten en capsules. Het slikken van tabletten en capsules is niet handig bij kinderen, dus daarom mogen de capsules (Trisporal, of de werkzame stof daarvan heet itraconazol) opengemaakt worden en de korreltjes mogen met een lepel vla ingenomen worden (fijnstampen van de korreltjes om ergens mee te mengen is niet mogelijk. Ze zijn te hard. Als het wel mogelijk was dan mengde het poeder niet in een wateroplossing, dus je schiet er niks mee op).
Dus ik zou zeggen: retour huisarts, vragen om een preparaat te laten maken om eens goed te bekijken of het echt een schimmelinfectie is en dan als dat mogelijk is een orale behandeling vragen zodat de schimmel van binnenuit verwijderd wordt (dan wordt-ie er bij wijze van spreken uit gedrukt in plaats van dat je maar moet hopen dat de creme of zalf diep genoeg komt om alle schimmelsporen te vernietigen).
Kun je hier iets mee?
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 22 Oct 2010 10:32:47