Schimmel?

Jessey heeft vandaag steeds last van haar v.agina. Ze staat dan ineens stil, begint te piepen, huilen of roept auw! En grijpt dan naar haar kruis. Ze zei ook al een paar keer dat ze gepoept had, maar dit was niet zo, had ze eerder vandaag al gedaan en die luier was direct verschoont. Sowieso heeft ze nooit lang een poepluier, en luieruitslag al sinds de babytijd niet meer gehad.

ik heb even gekeken, en als ik er zeg maar tussen kijk zie ik dat het wel een beetje rood is, maar niet overdreven. Geen bultjes of plekjes of andere onregelmatigheden te zien, en ook geen viezigheid ofzo. Als ik er aan kom doet het zeer, ze wil wel graag dat ik er op blaas??

Ik ga morgen sowieso even langs de huisarts, maar ik vraag me toch nu alvast af of het misschien een schimmeltje kan zijn… Geen idee hoe (en of) zoiets er uit ziet…

Nou is het wel zo dat z de laatste twee weken ineens elke dag in bad gaat (voorheen om de 2, soms 3 dagen) ivm spelen in de zandbak. En gisteren hebben we de hele dag gezwommen. Zou al dat weken in het water er misschien mee te maken kunnen hebben?

Groetjes Anouk

Kan een schimmel zijn. Vooral omdat ze om dat blazen vraagt. Koelte verzacht bij jeuk namelijk.

Elke dag in bad kan de boosdoener zijn. Was je haar v.agina met zeep?

Groetekes, Sje

Nee ik was niet met zeep daar, maar er komt uiteindelijk wel zeep in het badwater, omdat ik ook haar haren uitspoel, en die moet ik wel elke dag wassen met al dat zand er telkens in…

Gaat de huisarts dan kijken, of moet er ook een kweekje ofzo van genomen worden? Geen idee wat een huisarts anders kan zien dan ik, maar ik kan er eigenlijk niks anders aan zien!

Zou het ook nog een infectie van de urinebuis/blaas ontsteking kunnen zijn, en dat het dan bij plassen pijn doet ofzo? Ze is nog niet zindelijk, maar kan al wel soms een paar druppels in een potje plassen. Is het verstandig om morgen wat plas mee te nemen naar de huisarts? Of word je bij zulke verdenkingen doorgestuurd naar het ziekenhuis?

Groetjes Anouk

De huisarts zal ongetwijfeld kijken. Als je een goede huisarts hebt dan bekijkt-ie wat huidschilfertjes onder de microscoop om te kunnen zien of er sprake is van een schimmel. 9 van de 10 huisartsen doen dit niet.

Het kan ook een urineweginfectie zijn, dus als je slim bent dan neem je sowieso urine mee naar de huisarts. Liefst ochtendurine.

Urine is buiten de koelkast 1 uur houdbaar en in de koelkast 4 uur. Na die tijd is de uitslag van een test niet meer betrouwbaar.

Je wordt niet meteen doorgestuurd naar het ziekenhuis. Of de huisarts moet iets heel bijzonders ontdekken. Maar zoals jij het omschrijft zal er geen doorverwijzing plaatsvinden.

Groetekes, Sje

Overigens dat ineens stilstaan, naar haar v.agina grijpen, huilen en auw zeggen, dat kan weleens betekenen dat ze op dat moment aan het plassen is en dat die urine bijt op de geïrriteerde plekken. Je zou dus eigenlijk elke keer op dat moment haar luier moeten checken. Is die warm, dan heeft ze net geplast en is dat de oorzaak van haar pijn. Nu alleen nog uit zien te vinden of er sprake is van een urineweginfectie of dat het rond haar v.agina extra geïrriteerd voelt tijdens het plassen.

Groetekes, Sje