Schema

Ik zie door de bomen het bos niet meer of ik doe er veel te moeilijk over dat kan natuurlijk ook.
Dit is ons schema tot gister

8 uur fles
9:15 op bed slapen
10:15 wakker
11 uur fruithapje
12 uur fles
13:15 uur op bed slapen meestal tot 15 uur maar soms ook maar een uur of soms tot 15:30
15 uur de fles of later als ze langer door slaapt
16:30 weer even op bed
17:15 wakker
18 uur fles
19 uur op bed
22 uur fles

Maar toen at ze 4 ijsblokjes fruit. Vandaag heeft ze een heel potje opgegeten. En dat is heel wat meer als 4 ijsblokjes maar ging er makkelijk in. Die had ik gehaald om te kijken hoeveel ijsblokjes er in een potje gaan. En nu had ze dus om 12 uur nog lang geen zin in de fles. Ik heb de fles nu om 12:45 gegeven en ze heeft 100 ml gedronken en om 13:20 op bed gelegd. Ze was om 14:50 wakker en ik heb haar eerst even in de box gelegd maar daar was ze het niet mee eens ze krijgt normaal de fles. Ik heb haar 60 ml diksap aangeboden en een kwart liga koekje. Die heeft ze voor de helft opgesabbelt en ze heeft 40 ml diksap opgedronken. Ze ligt nu gezellig te babbelen in de box en kan ik snel even dit bericht typen. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. ik heb 1 blokje wortel liggen ben gister voor het eerst met groente begonnen en die ga ik denk ik maar om 16 uur geven anders zit ik met haar slaapje in de knoei. En dan om 18 uur weer een fles en hopelijk drinkt ze die dan wel weer goed leeg en niet maar een beetje.

Gaat het zo een beetje goed of wil ik te veel in 1 keer en had ik gewoon het flesje om 15 uur moeten geven en dan om 16 uur een beetje groente en dan om 16:30 op bed en om 18 uur weer de fles. Had ik gewoon om 12 uur een flesje moeten geven zodat er niet zo weinig tijd er tussen zat met de fles van 15 uur. Maar ze drinkt al een paar dagen haar flesjes niet meer helemaal leeg dus ik dacht ik kan er beter 1 weg laten dan drinkt ze de andere misschien wat beter leeg. De meeste laten dan de fles van 22 uur weg maar als ik de laatste fles om 18 uur geef dan is het wel een hele lange ruk tot de volgende morgen. ik moet denk ik de fles van 18 uur wat later gaan geven maar ja hoe doe je dat. Dit schema zit er wel heel goed in met haar slaapjes en het aantal flessen.

Hoe oud is ze?

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

ik denk dat je je idd teveel druk maakt. ik zou eerst met fruit doorgaan voor een week (of twee) en dan pas met groente beginnen. bij ons ging dit fout omdat hij snel vol zat en kreeg ook zijn flessen niet meer leeg dus hij moest er even aan wennen. wat hier goed geholpen heeft is een dagboek bijhouden. gewoon in een kladblok hoor. even alle tijden opschrijven wanneer ze wat eet en drinkt en hoe laat ze slaapt. je zult al bij dag 2 merken dat er een soort schema onstaat. hier hadden we eerst deze schema:

7 uur fles
10.00 uur fruithapje
13.00 uur fles
16.00 uur groentehapje
18.30 uur fles

maar toen kwam hij in de avond nog een keer terwijl wij allang gestopt waren met de late fles. toen heb ik de groentehapje weggelaten voor een week en toen kreeg hij al zijn flessen leeg. nu zijn we sinds eergisteren weer begonnen met de groentehapje en nu ziet zijn schema er zo uit:

7.30 uur fles (word soms 8 uur)
10.00 uur fruithapje
12.30 fles
15.00 fles
16.30 groentehapje
18.30 fles

hij krijgt nu alles op. alleen slapen tussen 15.00 uur en 18.00 uur lukt nog niet helemaal maar daar zijn we mee bezig. voor de rest geen problemen met bijvoeding.

ik zou haar gewoon nog 4 flessen blijven geven hoor ze is er kennelijk nog niet aan toe. ik dacht ook heel snel naar 3 flessen gaan maar je kunt dat beter langzaam afbouwen want anders krijg je een ontevreden en een onrustig kind en daar word jij ook niet blij van. het is niet erg als ze minder fruit of groente eet ik denk dat de flessen belangrijker zijn tot 10/12 maanden. blijf flesjes gewoon aanbieden en waar nodig een fruithapje en groentehapje geven. alleen als ze erom vraagt dus. verder niet forceren want dat gaat nooit in 1 keer goed.

succes hoop dat je wat aan mijn advies hebt!

Ze is nu 6 maand en 2 weken maar was 6 weken te vroeg geboren.

Het staat er geloof ik allemaal wat chaotisch maar zat er even door heen. Heb haar nog wel een beetje wortel gegeven om 16 uur en om 16:45 op bed gelegd ze heeft niet meer geslapen en ik heb haar om 17:30 weer opgehaald. om 18 uur de fles en toen heeft ze wel weer wat meer gedronken maar dat is logisch want we hadden er 1 over geslagen. ze heeft toen 170 ml gedronken. Het is nooit een hel grote drinkster geweest. meestal de 1e en de 2e fles gingen helemaal op als we 180 ml aan bieden maar de rest van de flessen liet ze altijd iets staan. Dus ja het is wel logisch dat als ze wat te eten krijgt ze nog minder gaat drinken ik weet alleen even niet wat ik nu verder moet doen.

@ mama Selma ik zit nog op 5 flessen maar bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik dacht omdat ik al 2 weken fruit gaf dat ik ook wel kon beginnen met de groente maar jij zou daar dus nog even mee wachten?

Hier was het schema met 6 maanden als volgt

7 uur fles 210
9 uur heel potje fruit (200 gr)
12 uur boterham + fles 150cc
2 uur halve liga + wat diksap
5 uur Potje groente (200 gr)
7 uur fles 180 naar bed tot de volgende morgen,

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

WIj zijn ook met fruit begonnen en volgende week met groenten.

Ik heb het volgende schema in mijn hoofd en ik denk dat dat wel moet lukken.

7.30 fles
12.00 fles
14.00 fruit
16.00 fles
18.00 groenten
20.30 fles

Ik denk dat de fles om 18.00/18.30 te vroeg is, dus probeer ik het zo.

Hij kan nu makkelijk 4,5 uur tussen de flessen, dus dat moet met groenten en fruit ertussen zeker lukken.
Ik leg hem dan gewoon om 18.30 in bed, niet dat ik verwacht dat hij goed zal slapen, maar we zullen zien.

22-12-2009 colin geboren

Hai!
Bij ons vanaf 6 maanden en nu nog steeds dit schema:
6.30 fles en brood
8.00-10.00 slapen
10.00 fruit heel potje
12.00 brood en fles
12.30-14.30 slapen
14.30 liga en diksap
16.30-17.30 slapen (begint af en toe te vervallen)
17.30 (en 17.00 indien niet geslapen) warm eten en klein danoontje
ongeveer 19.00 nog wat melk, vaak maar heel weinig
dan naar bed.

Die van ons slaapt wat veel voor 10 maanden, maar ze heeft het gewoon nodig.

Groetjes

@Murielisblij: ik zou idd de groente even uit je schema halen dan weer gewoon flessen en fruit aanbieden. kijken of ze alle flessen leeg drinkt…doet ze dat wel dan even rustig aan weer met groente beginnen bijv. eerst met 1 ijsblokje/kwart potje…en zo rustig aan opbouwen…heb ik ook gedaan toen ging het ineens beter. ik zou pas een fles laten vallen als ze alles op krijgt. ik denk dat dit het meest verstandige is op dit moment want als ze alle flessen laat staan dan schiet je ook niets op en ze zijn echt niet verplicht met 6 maanden aan de fruit en groente te gaan dat komt vanzelf wel goed hoor maak je daar maar niet druk om! het is even wennen voor ze…laat even weten hoe het is gegaan!

succes gewenst!

ow ik zie nu pas dat je op 5 flessen zit. ik denk dat ze heel goed op 4 flessen kan doen hoor…daar is haar leeftijd ook wel voor zeg maar…ik probeer nu zelfs rustig aan naar 3 flessen te gaan want anders is het echt te veel. heb je mijn schema gezien? je moet in principe 5 uurtjes tussen 2 flessen laten. haalt ze dat niet dan 4 uurtjes. en tussen die 2 flessen in moet je de fruit en/of groente geven.

bijv. wat Sje laatst zei. vooral als ze banaan hebben gehad dan hebben ze minimaal 3 uur nodig om het te verteren. dus om 7 uur een fles en dan om 10 uur fruit en dan pas om 12/13 weer een fles is het meest ideale. anders krijgen ze hun fles sowieso niet leeg daar ben ik nou ook achter gekomen groente maakt momenteel niet uit. ik zou dat gewoon tussen 1600 en 1700 proberen aan te bieden. dan komt het helemaal goed. en word ze zelf wakker voor de fles van 22.00 uur? zo niet laat haar eens doorslapen kijken hoe laat ze komt. ik denk dat het anders echt te veel wordt.

Ik denk dat ik toch die laatste fles maar eens moet laten vallen. Ik vind het wel lastig hoor want die fles drinkt ze wel goed. Ik hoor haar nooit om 22 uur maar als ik boven kom heeft ze 8 van de 10 keer haar ogen open en is ze wel wakker. Ik heb ook heel lang 6/7 flesjes gegeven. je denkt omdat ze minder gaan drinken dan kan ik maar beter wat vaker geven anders krijgen ze straks te weinig. maar ik begrijp als ik even goed na denk wel dat als je 1 weg laat dat ze dan ook weer meer uit die andere flessen gaan drinken. Ik zie ook dat ik beter om 10 uur al het fruit kan geven anders zit er veel te weinig tijd tussen de flessen. maar de laatste dagen word ze steeds pas wakker om 11 uur. Dat maakt het ook zo lastig plannen dat ze erg onregelmatig slaapt. En als ze slaapt wil ik haar niet wakker maken. Zou ik dan niet beter in de middag het fruit kunnen gaan geven.

bv
8 uur fles
11 uur beetje diksap en eventueel koekje
12 uur fles
15 uur fruit
18 uur nu nog flesje maar straks groente hapje
19 uur flesje.