Schema veranderd?

Hallo allemaal,

Colin is nu bijna 10 maanden en wil sinds een week geen fles meer 's middags. Echt veel brood eet hij thuis ook niet. Vanmiddag een halve boterham met banaan op. OP de creche gisteren 2 boterhammen op, maar bij mij heeft hij echt snel genoeg ervan. Misschien doe ik iets niet goed? Ik geef wel hele kleine stukjes omdat ik bang bent dat hij stikt. Ik had wat melk in een beker gedaan maar meer als 1 slokje kreeg ik er niet in. Hij had ook al geen fruithap gehad omdat we toen aan het wandelen waren.
Nu is hij redelijk stevig, maar vind dat hij dan toch te weinig binnenkrijgt.
Na zijn warme maaltijd had hij nog honger, hem hem toen kwark gegeven.
Zijn fles 's avonds blijft meestal ook 90 cc over.

Zal ik hem nu standaard een toetje geven? Tussendoor krijgt hij eigenlijk niks, zolang het niet nodig is geef ik hem liever geen tussendoortjes. Er beginnen nu pas tanden te komen dus ik kan heb niet zoveel keus in gezonde en veilige tussendoortjes. Hij drinkt wel 2 of 3 flessen diksap.

Zijn schema is nu:

8.00 fles 180/6
11.00 fruit 200gr
13.00 halve tot hele boterham met jam/stroop/fruit
17.00 warme hap 200 gram
19.00 fles 210/7

22-12-2009 colin geboren

Hier was het met 10 maanden

fles 210
fruit 200 gr
boterham +fles 150
tussendoortje + drinken
Warm eten 200 gr + toetje 100 gr
En voor het naar bed gaan nog wat water of diksap

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Het is normaal dat ze minder trek krijgen rond deze leeftijd is mij verteld. Ze groeien in hun eerste jaar zo ontzettend hard, dat gebeurt de rest van hun leven niet meer. Daar hebben ze dan ook veel voeding voor nodig. Zo rond 1 jaar neemt die enorme groei af en hebben ze dus ook minder trek, ze verbruiken gewoonweg minder. Zolang hij maar voldoende drinkt (en dat doe hij zo te lezen) zou ik me geen zorgen maken. Kinderen laten zichzelf echt niet verhongeren en die lijfjes geven zelf erg goed aan wat ze nodig hebben. Hij gaat vanzelf weer meer eten als hij daar behoefte aan krijgt. Misschien eens vragen bij de opvang wat voor beleg zij op zijn brood doen? Hier nl geen fan van zoet, dan eet ze ook niet veel. doe ik er smeerkaas of pate op dan eet ze er ook zo 2 op! daar zou het dus ook nog aan kunnen liggen. Oh ja, als de melk onder de 500 cc komt is het wel verstandig om vitamine d bij te gaan geven.

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Met 9 maanden hebben we de fles van na het avondeten vervangen voor een toetje. Dit op advies van het CB. Ondanks dat die fles nog altijd leegging hebben we hem laten vervallen voor het toetje.

Even over de tussendoortjes, er zijn genoeg gezonde tussendoortjes om te geven. Denk aan een liga voor kinderen van zijn leeftijd of een soepstengel. Tim krijgt vanaf 7 maanden als tussendoortje s’middags liga of soepstengel. Dit heeft overigens niet met tandjes te maken. Want die had hij toen nog niet, maar ze kunnen er wel lekker op sabbelen. Niet te bang zijn dat ze stikken, want zo snel gebeurt dat niet. Tim at zelfs op die leeftijd brood met korsten, zonder tandjes.

Ik zou eerder een tussendoortje geven dan dat ik op die leeftijd stroop of zoetigheid op zijn brood zou doen. Gewoon lekker vleeswaren zoals kipfilet, of smeerworst/smeerkaas. Hij zit anders wel s’middags lang zonder voeding. En het is goed voor de motoriek om hem zelf ergens op te laten knabbelen.

Het schema van Tim was met 10 maanden:

Ontbijt: pap uit een bord
Tussendoor: Fruithap
Tussen de middag: 1 boterham en 180 cc melk
Tussendoor: Liga of soepstengel met diksap
Avondeten: Groente hap en toetje

Groetjes,
Sandra

Misschien wat minder diksap geven en dan melk? Ik weet het niet hoor. Voedingsschema hier:

7.00 bord pap 210 cc.
11.00 fruit
13.00 bord pap 150 cc. en met brood aan het oefenen. Krijg er hier nog geen kwart in, dus vandaar ook nog die pap.
16.00 koekje met diksap of water
17.30 warm eten, soms toetje na
19.00 fles, 210 cc. gaat meestal helemaal op

Hier geen diksap drinker, hij drinkt wel water heel goed. Maar hou nooit bij hoeveel cc. dat dat is. Het is idd zo dat ze rond deze leeftijd minder eten. Vorige week kreeg ik er hier een aantal dagen geen warm eten in, pffffff. Nu moet is soms nog wat trucjes uit halen maar ja. De fles 's middags geef ik al heel lang niet meer en nu ben ik er naartoe aan werken dat meneertje toch echt een keer brood gaat eten, maar weinig succesvol tot op heden, maar blijf oefenen. Ik weet niet hoeveel melk je geeft maar dat zou ik dan minderen en ook minder diksap zodat hij honger krijgt en vanzelf gaat eten. Misschien is pap geven een idee? Ach, ieder kind weer anders he. Try and error methode hahaha!

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Oh ja, ik weet dat ze die fles van 19.00 uur niet meer nodig hebben. Maar vind het zo’n heerlijk knuffelmoment…haha. Meneertje houdt dan ook zelf al beetje zijn fles vast. Ziet er zo eigenwijs uit!

nou volgens het CB valt de middagfles als eerste af dus wat dit betreft zit hij op schema. Vanmiddag weer een boterham gegeven wilde geen melk. Om 16.00 ontroostbaar van de honger. Wat yoghurt gegeven en toen was het weer goed. Pap lust hij niet, heb ik ook nog maar eens geprobeerd. Laat hij zo uit zijn mond lopen.

Ach ja zal wel los lopen. Zou het wel fijn vinden als hij uiteindelijk gewoon alles mee kan eten, veel makkelijker.

22-12-2009 colin geboren

smeerleverworst krijgt hij wel af en toe maar is mij te vet om veel te geven. Ik heb stroop en jam van de zonnature zonder suiker dus…

22-12-2009 colin geboren

Smeerleverworst heb je tegewoordig ook in 20+. en daarnaast wordt hier juist geadviseerd om vol-vette produkten te geven. volle melk, volle boter, volle yoghurt etc. Dit omdat kinderen veel harder en meer als wij deze vetten nodig hebben om te groeien. ALs je zijn boterham eens met pate besmeert is dat dus helemaal niet erg! Suiker daarentegen hebben ze idd niet zoveel nodig.

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Mijn CB heeft weer gezegd dat de fles na het avondeten als eerste vervalt en dat de ochtendfles en de lunchfles gewoon blijven bestaan! Ben heel benieuwd hoe het jullie vergaan is toen jullie de laatste fles hebben laten vervallen. Hier krijgt hij een toetje en nog een laatste fles. Van het CB heb ik begrepen dat we deze fles met 1 jaar kunnen laten vervallen. Ben alleen bang dat het slapen dan niet goed gaat…

Volgens mij zegt elk CB weer wat anders…??
Hier wordt geadviseerd om halfvolle producten te gebruiken en dat idd de middagfles als 1e wegvalt. Volgens mij moet je gewoon je eigen plan trekken haha. Daarom is zo’n site als deze wel eens handig. Gewoon om te kijken wat een ander doet. Bij het CB zijn van die standaard richtlijnen wat vaak niet bij je kindje werkt…

hier zei het CB zelfs dat hij best 3 flessen mag houden tot hij een jaar is. Volgens hen geeft hij het zelf aan als je een kunt weglaten. Ik hoef ook niet perse volle producten te geven dus hier geef ik optimel magere kwark met yoghurt. Hij krijgt op het kdv meestal smeerleverworst dus thuis liever iets magerders. Volgens mij moet je ook dieetmargarine gebruiken, tenminste dat staat in het voedingsboekje van het voedingscentrum.

22-12-2009 colin geboren