Schema bij doorslapen nacht

beetje een vreemde topic naam, maar om het even duidelijk te maken, mijn zoontje is nu 5 maanden oud en hij slaapt de nachten door sinds een maand. zijn laatste voeding krijgt hij of om 18.00 uur of om 19.00 uur.

ik wil hem niet aan een te strakke schema binden maar wil wel een beetje rust en regelmaat inbouwen zoals voorheen. nu hij de nachten doorslaapt zijn wij de rrr een beetje kwijt en hij heeft daar ook erg veel moeite mee.

het probleem is dat hij de ene keer om 06.00 uur wakker wordt en de volgende dag om 07.00 uur zo gaat dat elke dag anders hier. nou wil ik dus die 4 uurtjes aanhouden tussen elke voeding maar op 1 of andere manier komt hij steeds weer op zijn oude schema terecht. dus hij wilt vaker zijn laatste voeding om 18.00 uur en zijn middagslaapje gaat al helemaal niet meer goed sinds hij doorslaapt waardoor hij erg overmoeid is en erg prikkelbaar. nu wil ik hem niet forceren om overdag ook net zoveel te slapen maar hij is overduidelijk moe! wat zijn jullie schemas en hoe lang blijven jullie kindjes op na een voeding? kan iemand een uitgebreide schema geven van de voedings en slaaptijden? het liefst van mamas die maar 4 flessen per dag geven. dus aan een schema van 23.00u een voeding heb ik weinig aan.

dus alles even op een rijtje:

hoe laat eten jullie hummels als ze 12 uurtjes in de nacht slapen
hoe lang blijven ze wakker na een voeding
en hoe lang slapen ze overdag en wat is jullie volgorde van de dagritme.
bij ons is dat de laatste tijden ook elke keer anders, eerst voeden spelen verschonen slapen maar soms wordt hij 2 uur voor een voeding wakker en weeet niet hoe ik hem zo lang bezig moet houden en hij moet dan na de voeding alweer naar bed wat erg cliche is als ze reflux hebben…

ik wil heel graag weer die rrr toepassen want dit gaat echt de verkeerde kant op.

alvast dank dames!

Wij hebben ook altijd een strak schema gehad. Onze meid had daar echt behoefte aan.
Ons schema met 5 maand was:
8.00 fles
9.00 tot 10.00 op bed
10.00 fruit
12.00 fles
12.30tot 14.30 slapen
16.00 fles
16.30 tot 17.30 slapen
tussen 19.30 en 20.00 fles en op bed.

Als ik aan het werk was kreeg ze een half uurtje eerder de fles. Dan schoof het ritme een half uurtje naar voren.

Succes, hoop dat je er wat aan hebt.

Gr

Selma waarom wil je perse naar 4 flessen? Neeltje is iets jonger en zit ook nog op 5. Ik ga pas naar 4 als ze fruit ( ben ik nu zoetjes aan mee aan het beginnen) en groenten eet… deed ik bij Minke ook en dat was volgens het cb ook prima. Of eet jouw kindje echt al?
Mijn schema is nu als volgt
fles ( richtlijnen) van 180 + 6 om 7,11,15,19 en 23 uur. Neeltje is vaak om een uur of e zes wakker en dan rek ik het tot 0630/0645 met een speentje. het komt ook niet aan op een half uurtje vind ik.
Ik leg haar na haar ochtendfles meteen weer in bed en vaak slaapt ze dan nog een uur of 1,5. Dan is ze meestal wakker vanaf een of 9 en dan gaat ze uur of 1130 weer in. Dan sklaapt ze vaak een uur of 2 a 2,5. Dan weer fles en vaak leg ik haar einde van de dag ( uur of 1700) nog even in bed en dan slaapt ze vaak een half uur oid. Anders maak ik haar wakker om een uur of 1815. Dan een laatste fles, nog even op en uur of 1900 naar bed ( direct na fles).

Ik merk wel dat Neeltje langzaamaan meer slaap nodig gaat hebben en soms 's ochtends al om 0800 uur ligt te kraaien in bed en dan haal ik haar er wat eerder uit.

groetjes!

Zoals je ondertussen weet waren mijn zoontje en ik een beetje “schemaloos” op die leeftijd maar nu heeft hij dit schema

06.30 fles
08.45 fruit
09.00-10.30 slapen
10.45 halve fles
12.15 brood
13.00-15.00 slapen
15.00 halve fles
16.45 warm eten
18.30 bad, fles en naar bed

Jij zou dan ipv een halve fles een hele kunnen geven en dan zonder brood natuurlijk. Lucas was toen eigenlijk altijd z’on 1,5 - 2 uur wakker en ging dan weer naar bed. Nu blijft hij natuurlijk steeds langer wakker.

Groetjes

@Linnette: wij zitten al op 4 flessen sinds hij 2 en half maand was. ik weet dat het heel vreemd is maar de mijne weigerde de laatste fles al met 2 maanden. ik heb lang volgehouden om het te geven en op een gegeven moment na een bezoek aan de ka vertelde ze mij dat ik hem niet moest forceren en moest laten slapen tot hij zelf voor een voeding kwam. uiterlijk om 19.00 uur lag hij in bed en wij gespannen wachten kwam hij pas 3 uur snachts. en dat voor een speentje want hij sliep gelijk weer door tot 6 uur! mijn kleine was al heel snel toe aan 4 flessen wat we ook deden, om de 3 uur geven was ook een drama hij wilde gewoon slapen! uiteindelijk hebben we ons erbij neergelegd dat hij gewoon geen grote eter zal worden. desondanks weegt hij nu toch nog 7kg. en is nu 68cm lang. hij krijgt ook geen hapjes of fruit vanwege de kma waarop we hem testen sinds 2 weken. ook had de cb dit sowieso afgeraden. voor mijn gevoel eet hij gewoon weinig maar omdat hij zo goed groeit vind de ka dat ik voor niets zoveel zorgen maak. dus vandaar 4 flessen. sorry voor het lange verhaal.

ik heb hem gisteren toch nog een wortelhapje gegeven omdat deze wel mag als ze kma hebben maar hij werd vannacht plotsteling huilend wakker heb het idee dat hij hierdoor krampjes kreeg. gaat dit trouwens over of zal ik er nu gewoon mee stoppen?? vraag ik me ook af. toch wil ik graag beginnen met hapjes gewoon voor mijn eigen gevoel. heb altijd het gevoel gehad dat hij zo weinig krijgt.

Suzanne wij zijn momenteel ook schemaloos dus begrijp wat je bedoelt hahha bedankt voor de input allemaal kijken wat ik ermee kan

Ohh vandaar
Neeltje moest ook na haar bananenpuree erg huilen gisteren ( ze huilt bijna nooit dus ik was aan het bedenken wat het was), en had daarna een pittige poepbroek. Ik dacht inderdaad ook dat haar darmpjes natuurlijk moeten wennen, dus ik bouw het gewoon langzaam op.
Verder wil ik je meegeven dat dat schema echt vanzelf komt als ze eenmaal goed eten en 's middags brood gaan eten, echt no worries. Ik maakte me bij Minke ook wel eens druk als ze niet goed sliep en als ik het niet "redde"tot de volgende fles, maar nu weet ik uit ervaring dat ze over een paar maanden allemaal ontbijten, lunchen , avond eten en 's midags een lange tuk doen !

hahahaha hier ook 1 dus banaan verstopt toch?? hahah hier ook vanmorgen met moeite een poepbroek ik dacht al waar bleef het nou het was gewoon oranje van kleur echt wortel dus lachen moest eraan wennen ja ik twijfel nu enorm of ik het vandaag weer ga geven iemand hier ervaring mee?? hij slaapt al een tijdje door snachts wil geen terugval

van dat schema is gewoon belangrijk omdat er nu totaal geen ritme meer in zit en hij er ook tegenaan hikt sommige dagen is hij ontzettend moe maar omdat de rrr niet meer toe te passen is wordt hij steeds meer huilerig met de dag word het ewl erger…vandaar dat ik me zorgen maak.

Hoeveel geven jullie per fles? (ml?)

Die van ons (zoon, 5 mnd maar bijna 70cm en ik denk nu bijna 7,5kg) eet alles op.

Fles van 230ml, op…

's ochtends rond 6:30 borstvoeding van de borst en dan om 10:30 een fruithaopje (hij houdt van banaan )

daarna even slapen en rond 13:00 een fles van 230.

Dan gaan we de stad in en rond 16:00 eet 'ie een groente hap.

rond 17:30 even slapen en dan?!?!

door slapen? of d’r uit en nog een fles (lijkt mij wel, maar ja). Even badderen en een fles en naar bed rond 22:00 komen we nu op uit, maar dat is zo laat.

Hij is groot, heeft veel honger, eet alles op en is niet dik,… maar toch.

Hoeveel flessen en fruit en groentehapjes moet 'ie nou hebben?

Ik kan het nergens vinden, dus…

Advies gaarne!

Groetsels, Job.

de mijne drinkt 210ml per keer. ook sindskort omdat we nu pepti geven en die is veel dunner en vult niet zo gauw als forte. normaal gaf ik 4x 180cc. voor zijn leeftijd mag hij meer dus we blijven wel op 210.

vandaag toch besloten om geen hapje te geven. elke maand proberen we het weer en ik zie toch dat hij er last van krijgt. dus niet doen. heeft ook geen haast.

in principe doe je het goed Job. maar als je niet zo laat nog een fles wil geven moet je misschien de groentehap om 17.00 uur geven en om 19.00 uur de laatste fles. verder ziet je schema er fantastisch uit. maar die van 16.00 uur zou ik verschuiven als ik jou was. of om half 5 geven.

als ik het goed heb begrepen is je schema als volgt:

6.30 bv
10.30 fruithapje
13.00 uur fles ( zou in principe om 14.30 mogen)
16.00 uur een fles
22.00 uur een fles

dus eigenlijk zit je al op 3 flessen! kan eigenlijk geen kwaad maar de tijd tussen de voedingen zijn zo raar…ochtend zit er 4 uur tussen dan steeds 3 uur en dan opeens 5 en half uur. dat is niet echt consequent…maar dat moet je zelf weten. ik heb altijd om de 4 uur gegeven en tot 6 maanden is het beter als je op 4 flessen blijft tenzij je elke dag een volle pot fruithapje en een groentehapje geeft, dat vervangt een fles dacht ik??? maar op die leeftijd hebben ze eigenlijk alleen melk nodig…en 22.00 uur is echt laat voor een laatste voeding hoe houdt hij het vol na 16.00 uur? dat kan de mijne never nooit knap hoor)

verder heeft de mijne het vandaag heel erg goed gedaan. hij heeft om 7 uur een voeding gehad en van 9 tot 11 geslapen. toen om 11 een fles en heeft van 13.00 uur tot 15.00 uur geslapen. toen om 15.00 uur fles en van 17.00 uur tot 17.30 geslapen. ten slotte om 18.30 laatste fles en lag om 19.00 uur in bed.

nu ik zo zat te zeuren over regelmaat heeft hij toch zelf al zijn schema gevonden. hopen dat het morgen ook zo gaat. want heb dit de laatste dagen vaak meegemaakt. dat hij de volgende dag weer korte slaapjes van een half uur doet ow vreselijk vandaar deze topic! ben echt benieuwd of hij het morgen ook zo doet

@Job: sorry typefout in je schema! het moet 16.00 uur groentehap zijn

quote:

6.30 bv
10.30 fruithapje
13.00 uur fles ( zou in principe om 14.30 mogen)
16.00 uur een fles
22.00 uur een fles

dus eigenlijk zit je al op 3 flessen! kan eigenlijk geen kwaad maar de tijd tussen de voedingen zijn zo raar…ochtend zit er 4 uur tussen dan steeds 3 uur en dan opeens 5 en half uur. dat is niet echt consequent…maar dat moet je zelf weten. ik heb altijd om de 4 uur gegeven en tot 6 maanden is het beter als je op 4 flessen blijft tenzij je elke dag een volle pot fruithapje en een groentehapje geeft, dat vervangt een fles dacht ik??? maar op die leeftijd hebben ze eigenlijk alleen melk nodig…en 22.00 uur is echt laat voor een laatste voeding hoe houdt hij het vol na 16.00 uur? dat kan de mijne never nooit knap hoor)

Ik ben het met mama Selma eens. Ik vind dat er veel tijd tussen zit. 6.30 borstvoeding en dan pas 10.30 fruit en 13.00 een fles.
Persoonlijk zou ik voor bijv zo’n schema kiezen:
6.30 borst
9.00 fruit
11.30 a 12.00 fles
15.00 koekje met wat diksap/roosvive
17.00 a 17.30 warme hap
19.00 a 19.30 fles en op bed

Zo breng je wat regelmaat in de dag.

Je zoon is nog maar 5 maand, volgens mij mag hij om 16.00 ook nog wel een fles hebben.
Ik heb de 16.00 fles er vanaf gehaald toen onze meid tussen de middag brood ging eten en s’avonds goed warm.

Gr Pjukje

Kijk,… Nu krijg ik pas tips,…

Dank dames?!? Ja toch? allemaal dames?

Ik zal een aanpassing maken voor de kleine/grote man.

Nogmaals dank.

Groetseles,

J.

quote:

Dank dames?!? Ja toch? allemaal dames?

Jep een dame
Graag gedaan. Succes met het aanpassen van je schema.
En een heel goed weekend.

Gr

Schema van mijn zoontje Job, nu ongeveer 5 mnd:

7.00 fles 210 cc
9.00 terug naar bed tot +/- 11.00
11.00 fruithapje
12.00 fles 210 cc
13.00 naar bed tot +/- 15.00
15.00 fles 210 cc
17.30 naar bed
19.00 op
19.45 laatste fles 210 cc met rijstebloem
Rond 20.15, 20.30 gaat Job naar bed. En slaapt dan (normaal gesproken) tot ongeveer 7.00 u de volgende ochtend. Wij hebben vaak wel dat 1 of 2 slaapjes niet echt goed gaan, dan slaapt hij bijvoorbeeld 's middags iets langer. Ik probeer ook vrij strak schema aan te houden. Maar je merkt nu ze wat ouder worden dat ze meer op willen zijn. Ik wil in ieder geval proberen om er op aan te sturen dat dat slaapje van 17.30 vervalt, hij valt dan vaak laat in slaap en om 19.00 haal ik hem weer op, is hij vaak een beetje kriegelig…maar ja, zou ik ook zijn als ik net lekker lag te slapen. Maar ja, zo lang hij toch nog slaapt, breng ik hem toch naar bed. Nou ja. mss heb je wat aan mijn schema…succes

Léony

@Leony: hoe houd jou kindje het vol van 15.00 uur tot 19.45 qua voeding?? de mijne komt de laatste tijden zelfs eerder vanwege pepti (kma test) die is veel minder verzadigend dan forte namelijk maar ook voorheen hield hij uiterlijk 4 uur vol. voor de rest is ons schema gelijk behalve sommige dagen dan slaapt hij overdag zo weinig dat ik mijn handen vol heb aan hem. en dan gaat het gewoon mis. zoals vandaag ook. hij heeft van 9 tot 9.45 geslapen en wilde al om 10 uur drinken, normaal drinkt hij om 11 uur. het is hier elke dag anders echt waar ik word er echt moe van.

Hey hoi!

Ik wil ook graag mijn schema aanvoeren
Ik heb gekozen voor een 3 uren schema die veel beter loopt dan de 4 uren schema.

7.00 fles 180cc
8.00 op bed en slapen tot half 10
10.00 paar hapjes groente en fles er achteraan 180cc
10.30 op bed en slapen tot half 1
13.00 fles 180cc
14.00 slapen of uitstapje
15.30 wakker of thuis van het uitstapje
16.00 paar hapjes groente en de fles 180cc
16.30 slapen tot half 6
18.30 fles 210cc met 2 schepjes rijstebloem

Die laatste fles doen we heel kort op de fles van 16.00 dit omdat ze gewoon vraagt om de laatste fles… we hadden steeds last van het huiluurtje en toen we de fles gaven en we haar op bed deden ipv 19.00 nu om 18.30 totaal geen last meer en ze drinkt hem helemaal op.
Zometeen zet ik de fles van 16.00 om in een groente hap en dan zitten we op 4 flessen per dag.

Ik speel de hele dag op haar in. Ze gaat standaart op tijden op bed overdag soms nog niet eens helemaal moe maar dan kan ze leren om uit zich zelf in slaapt te komen (dat heeft ze inmiddels al geleerd)
We gaan weinig weg, en maar 1 uitstapje per dag en dan de andere dag niet.
Ons meisje huilt nooit en lacht altijd als ze wakker wordt (ik maak haar ook nooit wakker)

Dit is niet altijd zo geweest hoor! We hebben de eerste weken echt met een huil baby gezeten en ik ben toen zelf gaan werken aan haar ritme en we hebben haar ingebakert.
Ik was jaloers op degenen met een makkelijke baby en kreeg te horen van ohh die van mij is zo tevreden etc. grrrrrr En ik moet je zeggen de rollen zijn nu om gedraait!!! whahaa altijd als ik mijn vriendinnen bel hoor ik wel een baby op de achtergrond huilen hihi en die van mij ligt heerlijk op bed en heeft al weken niet gehuild
Wel krijg ik de familie constant over me heen die me steeds vertellen dat alle moeders er veel uit zijn met de baby en dat ik Leonie zo vaak op bed wel hebben. Ik wordt daar inmiddels helemaal gek van en zit mezelf constant te verdedigen! Maaruhhhh IK HEB EEN HEERLIJKE BABY (en dat allemaal door mijn strenge ritme)

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009

hoi Map84 goed dat je kindje het heel erg goed doet. jammer voor de andere moeders idd (incl. ik)

om de 3 uur eten is voor mijn kleine teveel en krijgt hier alleen maar nog meer krampjes van. ook de mijne slaapt de nachten heerlijk door dus dat is het probleem hier niet. ik mag ook niet klagen over de 3 weken waarin hij regelmaat had en wel elke dag om dezelfde tijdstippen sliep en wakker werd. heerlijk was dat. maar was van korte duur. als je kindje eenmaal last heeft van reflux en kma of kiss dan kun je doen wat je wil maar soms helpt de rrr niet eens meer. ik denk dat jij het ook niet zo leuk zou vinden als je plat zou liggen en alle voeding komt omhoog. of je zou het ookniet leuk vinden als je steeds buikpijn en eczeem zou krijgen omdat je niets anders dan aardappels voorgeschoteld kreeg elke dag. toch moet je het opeten want je kunt je woord niet kwijt en je hebt honger.

je hebt gewoon geluk met jou hummel en die is waarschinlijk al tevreden met zijn mama die lekker ritme erin stopt maar ik heb hier toch echt een hele andere probleem wat niet verholpen kan worden met inbakeren of laten huilen met pijn totdat hij uiteindelijk in slaap valt omdat toch niemand naar hem om kijkt.

integendeel slaapt mijn kleine wel overal. ik kan hem overal heen meenemen maar wel met de voorwaarde dat hij daar ook op dezelfde tijden speelt en eet en slaapt. en het gaat nooit mis.

ik zou maar niet teveel twijfelen aan je zelf je doet het hartstikke goed Map84! anders zou ze toch niet zo tevreden zijn???

Heey mama Selma,

mijn kleine spruit hier is niet zo’n grote eter. Ik moet wel erbij zeggen dat het soms ook 15.30 uur is, maar dan nog moeten wij er moeite voor doen dat Job zijn fles van 19.30 uur leegdrinkt. Het is hier soms een beetje vechten. Overdag krijgt hij 3 flessen van 210 cc, 7 scheppen voeding en 2 nutriton. 's Avonds 1 fles 210 cc 1 of 2 scheppen rijstebloem (k heb het idee dat hij hier nog aan moet wennen, bouw het dus een beetje op) en 2 nutriton. Dusssssssssss ieder kind is anders zullen we dan maar zeggen. Bij de een is de honger niet te stillen en de ander krijgt soms met moeite zijn flesje leeg!

Grs

Léony

Hey Selma,

Het gaat dus niet echt lekker met de kleine van jou! Ik las wat berichten op dit forum!!
Met reflux, KISS en dat soort ellende hebben wij niet mee gemaakt… wel erge krampen ook door overvoeding (zat de hele dag BV te geven om haar maar stil te krijgen.
Een vriendin van mij heeft het zelfde als jou baby en duurde ook erg lang voor dat ze wisten wat de kleine mankeerde, Bleek toch KMA te wezen en die is toen over gegaan op duurder voeding via apotheek… binnen een week was het een heerlijk meisje.

Maar volgens dit bericht gaat het ook al weer wat beter en zit je met je nieuwe ritme…

Het duurde bij ons 2 weken streng ritme om haar goed op de rails te krijgen en eigenlijk vond ik het na 5 weken pas helemaal goed gaan. In die eerste 2 weken ben ik totaal niet uit huis geweest met haar en heb ik precies elke dag herhaald van de dag daarvoor.
Toen deden wij ook 4 uren tussen de voedingen maar dat was het laatste half uur echt een crime en vaak moest ze te lang wachten en dan was ze zo moe en soms ook al over haar slaap heen.
Dus om de 3 uren voeden (met wel minder in de fles) ging op eens heel goed.
Ik heb moeten leren te kijken naar mijn kind om vroege moeheid signalen te weten herkennen (dit vond ik vreslijk moeilijk) en dan gaat ze direct op bed.
Toen zeurde ze ook vaak op bed en moest ik 5x heen en weer lopen voor de speen en prate ik niet met haar maar duwde haar oogjes dicht.
tegenwoordig hoor ik haar niet eens meer en slaap ze direct.

Maar ik heb het niet getroffen met mijn baby… (qua gezondheid wel) Dit moest ik helemaal zelf doen en daar heb ik me voor 100% voor ingezet en heel veel voor moeten laten.
Mijn BV moest ik opgeven en heel veel leuke en gezellig dingen. Maar ik had er voor over…
Zoals ik al zei en baby met gezondheidsproblemen is niet in een ritme te krijgen en heeft alleen maar pijn. Daar helpt geen ritme tegen op!

Succes met je kereltje, hoop dat alles weer goed mag komen!

Liefs,

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009

Ons schema met 5/ 6 maanden was:

8.00 uur wakker
8.30 uur 100 ml pap daarna 100 ml melk
9.45 uur slapen tot 11.00 uur
11.30 uur broodje ( hij at een halve boterham met korstjes op) en een fruithap
13.00 uur 200 ml melk
14.00 uur slapen tot 15.00 uur
15.00 uur Liga met fruithap
15.45 uur 200 ml melk
17.30 uur warme maaltijd