Sarah wil niet poepen

hoi lieve andere mamas op dit forum, sarah is 2,5 en al sinds een paar weken elke luier droog , we nodigden haar sinds vorige zomer uit om te proberen en heel geleidelijk gingen er steeds meer plasjes in de wc Poepen deed Sarah nog wel steeds in de luier. We hebben Sarah verteld dat als alle plasjes in de wc of het potje gaan dat ze dan geen luier meer om hoeft. Vorige week donderdag was het zover, geen luier meer!! Oh wat was ze trots , en wij ook natuurlijk. Nu is ze dus al een week zindelijk, alle plasjes keurig in de wc, ooks nachts houdt ze het keurig op. Maar waar we even niet aan gedacht hadden, we gingen er gewoon van uit dat ze ook wel op de wc of het potje zou poepen. Niet dus. Ze zegt dat ze niet wil poepen , niet hoeft te poepen, niet kan poepen. Ze doet haar plas en "vliegt " weer van de wc af. Ondertussen zit ze bomvol , eet nog maar kleine beetjes, wat nu? Het dilemma is hoe kan ik haar nu aan het poepen krijgen. Als ik met haar erover probeer te praten klapt ze dicht, geeft sociaal wenselijke antwoorden maar ik krijg geen hoogte waar de schoen wringt. Vandaag heb ik haar gevraagd of ze haar hoopje in de luier wil doen en haar de luier maar omgedaan maar dat vond ze ook verschrikkelijk. Toen ik haar net naar de KDV bracht fluisterde ze tegen me niet aan de juf zeggen dat ik luier aan heb hoor. Ik kan wel janken, ze zit er blijkbaar mee. We dringen niet aan of zo maar ik zal toch wel íets moeten? Zou belonen met iets helpen ??
Kunnen jullie me vertellen wat jullie denken ? Heeft iemand tips, ideeen ? Ik hoop op jullie reactie,
groetjes, Erika

Gewijzigd door - mamavansarah op 21 Jan 2010 11:00:00

Hoi Erika,

Hoe raakt zij nu haar ontslasting kwijt dan?
Hou wel ingedachten dat als zij verstopt raakt het probleem nog erger wordt.
Wij hebben dat nu met Jony ik ben haar nog niet aan het zindelijk maken, maar het poepen op zich is één groot drama omdat zij 2x ernstig verstopt is geraakt…

Hoe je haar aan het poepen krijgt op de wc oid ik heb zo niet 123 een bruisend idee.

Succes&Greetz Cora

Lastig hoor, en ik krijg helemaal kippenvel van de opmerking dat je niet mocht zeggen dat ze een luier om had… ach meissie toch
Hoi Erika
mijn dochter is nog niet zo ver dat ze helemaal zonder luier kan maar is wel aardig op weg. Opvallend: plassen op het potje gaat prima, maar poepen… nee! Soms vraagt ze ineens of ze weer een luier aan mag en dan weet ik al hoe laat het is: ze moet poepen… Hier dus ook een soort angst hiervoor.

Misschien kun je inderdaad iets met een beloning doen, weet niet of ze er gevoelig voor is? (amber namelijk helemaal niet). Als ik je verhaal zo lees is het een erg slimme meid en misschien denkt ze wel dat ze jou/jullie teleurstelt als ze af en toe nog een luier om moet, jullie waren tenslotte zo trots. Zou het helpen om het daar nog met haar over te hebben? Verder wel een beetje in de gaten houden want ze kan flinke buikpijn enzo krijgen van niet poepen.
En verder roept mijn moeder altijd: voordoen! da’s de sleutel tot alles… dus misschien samen naar de wc als jij moet…?

Succes!
Sacha

Hoi,

Mijn nichtje wilde ook niet poepen op het potje toen ze jong was.
Vond ze ook eng en deed dus haar poep in de luier. Niemand mocht dat zien en dan verstopte ze zich altijd achter het gordijn.
De plasjes deed ze keurig op het potje.
Voor ze naar de basisschool ging was het gelukkig over en deed ze alles keurig op de wc.
Zou het niet forceren.
Doe gewoon een luier om en laat haar daar in poepen. Op een gegeven moment zal ze het wel aan geven dat ze moet poepen en dan doe je de luier snel af en laat haar op het potje/wc doen.

Succes ermee!

Groetjes Lisan.

Zindelijk worden wat poepen betreft is heel moeilijk voor peuters. Daar zit iets psychologisch achter. Allereerst denken ze dat ze een stukje van zichzelf verliezen, en daarnaast zijn ze bang de controle te verliezen.

Het is eigenlijk heel normaal dat peuters er langer over doen om zindelijk te worden met poepen, dus geen zorgen over maken.

Onze oudste lukte het ook niet om zonder luier te poepen. Ik heb haar toen uitgelegd wat poep eigenlijk is en daarna ging het vrij snel beter.

Ik legde haar uit dat van alle hapjes eten die je eet, het buikje uitzoekt welke hapjes goed zijn om van te groeien en welke hapjes niet goed genoeg zijn om van te groeien. Alle hapjes die niet goed genoeg zijn om van te groeien gooit het buikje bij elkaar op een hoop bij de billetjes. Als dat hoopje groot genoeg is, moet dat eruit zodat het buikje weer plaats heeft voor nieuw eten.

Dat hoopje wat eruit moet, dat is poep.

Dat maakt al heel veel meer duidelijk voor zo’n kleintje en dan weten ze ook dat ze niet een stukje van zichzelf verliezen maar dat het eigenlijk afval is wat ze kwijt moeten.

Groetekes, Sje

Mijn zoontje is nu 2,5 en overdags zindelijk en hij kon niet poepen dat kon die al niet als die een luier om had. Als die moet gaat die een beetje staan springen om het op te houden.
Nu hebben we iets van de dokter gehad en dat helpt hij gaat niet gelijk hoor, maar als die op de wc zit en dan zegt die vaak ojee ik moet poepen en dan moeten wij zeggen ja doe maar hoor en dan gaat die wel.
ZOnder die medicijnen poept die helemaal niet.
Misschien moet je tog maar ff naar de dokter gaan.

Groetjes Angelique

A Monde