Samen spelen

Hey meiden,
Even een vraagje hoe jullie hiermee omgaan.
Dani kan best leuk “samen spelen” met andere kindjes. Zeker met kindjes die hij vaak ziet, zoals zijn nichtje en kindjes van vriendinnen.
Nu kan hij wel heel boos worden als zijn speelgoed wordt afgepakt of als een kindje met iets speelt wat hij ook wel erg leuk vindt. Hij pakt het dan gewoon af. Als dat niet lukt kan hij heel dramatisch gaan huilen.

Ik kan natuurlijk niet verwachten dat Dani al heel netjes samenspeelt, maar vind het wel eens lastig hoe je hier als ouder op moet reageren. Wil er niet nu al een heel erg drama van maken en hem hiervoor straf geven, maar helemaal niets doen…
Wat ik nu meestal doe is naar hem toe lopen en zeggen dat hij moet samen spelen en dat het andere kindje ook met het speelgoed mag spelen, maar ja een volgende keer gebeurt het natuurlijk weer.

Herkenbaar? En wat doen jullie in zo’n geval?

Ja, erg herkenbaar!
Ik doe hetzelfde als jij… zeggen dat hij lief samen moet spelen met de andere kindjes. Maar 2 min later is het hetzelfde liedje.
Andersom doen die kindjes hetzelfde merk ik dus zal wel goed komen uiteindelijk

Groetjes,
Margot

Ook hier heel herkenbaar, zeker als het om eigen speelgoed gaat. Wij zeggen dat hij zijn speelgoed mag delen en dat de anderen er ook mee mogen spelen. Hij mag ten slotte ook met het speelgoed van anderen spelen. Wat me wel opvalt is dat hij het eigenlijk alleen heeft bij kinderen tot een jaar of vier. Zodra ze ouder worden vindt hij het wel goed als ze er mee spelen, hij gaat er dan gezellig bij zitten en kijkt wat ze er mee doen, zo van: van jullie kan ik leren!

Soms is afstand nemen hier ook een oplossing, ze het even samen laten uitzoeken. En dan pas ingrijpen als het echt mis lijkt te gaan. Kinderen kunnen best goed ‘onderhandelen’, soms beter dan wij volwassenen

Je had Thoby en zijn vriendje moeten zien een paar dagen terug.
Wij hebben (stiekem) zo hard gelachen!

Vriendje had de speelgoed auto in zijn hand. Thoby pakt hem af.
Vriendje stompt (met vuist!) Thoby tegen zijn borst. (niet heel hard hoor)
Thoby laat de auto vallen en stompt hem precies op dezelfde manier terug.
Toen vervolgens het vriendje weer en toen Thoby weer.
Natuurlijk hebben we ze uit elkaar getrokken en even duidelijk gezegd dat dit niet de bedoeling is.
Onderhandelen was hier zeker niet aan de orde! haha!

Was stiekem echt HEEL grappig om te zien, twee van die kleine dwergen die alsof ze twee kerels zijn elkaar over en weer staan te meppen!

Groetjes,
Margot

hihi Margot, wat een verhaal. Ze lijken wel een stel mannen in de kroeg, haha
Moet wel een heel grappig gezicht zijn geweest.

Dani is best groot voor zijn leeftijd en het lukt hem dan best vaak om het speeltje voor zich zelf te winnen en heb dan weleens het gevoel dat ik (of dat er verwacht wordt van mij als ouder) hem hier op moet aanspreken ofzo.

Ja was inderdaad erg lollig!
Maar ivm het aanspreken. Vaak spreek ik Thoby er toch wel op aan.
Niet op boze toon ofzo maar wel gewoon even uitleggen dat hij moet delen.
Als het kindje er erg overstuur van is ga ik samen met Thoby het kindje een knuffel geven om het weer beter te maken.
Hij lijkt het wel te snappen op dat moment heb ik het idee…maar een paar min later doet hij het gewoon weer natuurlijk

Groetjes,
Margot

Ja ik demk dat dat de beste manier is dan. Gewoon rustig op aanspreken, maar er niet een te grote ophef van maken. Bij kindjes die veel jonger dan hem zijn doet hij het overigens niet. Die geeft hij juist speeltjes (heel lief).

Dreumissen en peuters kunnen nog niet delen. Het zijn heel egoistische wezentjes waar het hier en nu allemaal om hun en hun wereld draait. Vandaar dat ze mekaar ook zo makkelijk onder te boven lopen. Das nit om elkaar pijn te doen maar omdat peuter a wil gaan waar peuter b in de weg staat en dan heeft peuter b gewoon even dikke pech. Je ziet kindjes in een zanddbak ook altijd naast elkaar spelen en niet met elkaar. Pas als ze een jaar of 4 zijn gaan ze leren delen. Tot die tijd is het politieagentje spelen en wweghalen als ze echt in de haren gaan bij elkaar.

Groetjes,

Michèle

Nick was ook not amused toen hier een vriendinnetje kwam spelen. Hij was echt helemaal van slag (huilerig). Toen hij bij haar ging spelen, was hij ook de baas en pakte werkelijk alles af. Ik heb toen ook gezegd dat het speelgoed niet van hem was en dat hij samen moest spelen. Het ging erna redelijk goed. Maar wel komisch om te zien hoor

Groetjes Bianca

Ook hier heel herkenbaar. Vooral als het om zijn eigen speelgoed gaat. En het gaat hem er dan echt niet om dat hij perse met dat speeltje wil spelen. Nee, alleen maar omdat hij zoiets heeft van dat is van mij. Zodra hij het heeft afgepakt gaat hij weer met iets anders spelen. De ene keer gaat het beter dan de andere keer. Soms vind hij het prima als iemand met zijn speelgoed speelt en soms niet. Ook ik maak er geen grote drama’s van, maar als het gebeurd leg ik wel uit dat hij moet delen en dat andere kindjes ook met zijn speelgoed mogen spelen. En dan geef ik het speeltje terug aan diegene die er mee aan het spelen was.

Groetjes,
Sandra

Uhm… Seth speelt nog steeds eigenlijk nooit met andere kinderen, dus ik heb geen idee hoe ik of Seth zou reageren.

Maar ik denk dat ik het ook even rustig uit zou leggen.

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Is van Marijs (Marijn) hoor ik hier vaak. Ik zeg altijd dat ze samen moeten spelen en delen. In hoevere ze heb begrijpen weet ik niet maar zolang je maar blijft herhalen leren ze het vanzelf. Op deze leeftijd kunnen ze zich nog niet inleven in een ander en weten ze dus ook niet van als ik het afpak vindt die andere dat niet leuk dus ja kun je ook nog niet van je kind verwachten dat ze geen speelgoed mee afpakken. Maar je moet ze natuurlijk wel vertellen dat het niet mag.