Samen en/of alleen spelen

hoi,
mijn dochter is 23 maanden en een bezige bij. Maar alles moet wel met mij gebeuren. Dat heb ik vanaf haar geboorte al gedaan. Ik ben op twee dagen na met haar thuis. Straks gaat ze twee ochtenden naar de peuterspeelzaal maar verder ziet ze weinig tot geen andere kindjes omdat ik die gewoon niet ken ( is dat erg…?)
Maar ik vraag me het volgende af. Leer ik haar nu afhankelijk te worden van mij doordat ze nooit alleen speelt? Is het slecht voor haar later?
Ik voel me zelf snel schuldig als ik even geen aandacht aan haar geef. Zodra ik even achter de computer zit komt ze me weer halen om bv te gaan kleien. En tja…waarom niet denk ik dan. Maar als ik haar ( aantal artikelen gelezen) hierdoor geen zelfvertrouwen geef dan zou ik me dat kwalijk nemen. Hoe doen jullie dit thuis?
En zien jullie veel andere kindjes en mensen? Is het erg dat ze dat niet heeft…?

herkenbaar, ook ik ken verder niemand met kindjes van rico’s leeftijd, alleen oudere… ja en daar heb jke niet altijd wat aan.
helemaal niet erg want an spelen ze op de psz gewoon!
de eerste tijd spelen ze nog niet MET kindjes samen
hooguit bij elkaar kijken of wat afpakken het is meer naast elkaar spelen
echt samen leren spelen gebeurd rond de 3e leeftijd bij veel kindjes dan he…
en rico kan hier thuis ook niet zonder mij spelen
heel moeilijk dus af en toe zet ik hem gewoon even op zijn kamer onder het mom van: ga maar lekker bouwen mama komt zo weer kijken.
dan gaat het soms wel goed (mits ik hem eerst in bed leg dus dat hij denkt dat slapen de bedoeling is, want an gaat ie juist alleen spelen) ik hoop dat dit nog goed komt haha af en toe denk ik ook van: sommige dingen doet hij zo anders als vele andere kindjes…

hoi,
Emma zit vanaf 7 maanden al op het KDV dus niet echt dezelfde situatie. zij heeft ook heel lang alles samen willen doen. Maar nu speelt ze ook vaak heel lief alleen.
IK denk niet dat het verkeerd is om samen dingen te doen, zo durft ze ook meer te “ontdekken” dan dat ze alleen zou doen. Ik denk dat ze je vertrouwen en steun nog nodig heeft. misschien is het binnenkort niet meer nodig.

En gezellig samen leuke dingen doen blijft goed natuurlijk!!

groetjes gidget

[img]http://lb3f.lilypie.com/Jw9np1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” />

Ik denk niet dat het erg is dat ze nog niet zo goed alleen kan spelen. Ik denk wel dat het belangrijk is om daar toch een beetje mee te oefenen. Zeker als ze straks geen middagslaap meer heeft zal ze toch haar eigen wel eens moeten vermaken. Ze moet ook leren dat niet altijd alles om haar draait en dat mama ook wel eens iets anders te doen heeft.
Wat vaak helpt is van te voren aangeven wat je bedoeling is. Bv we gaan nu even een boekje lezen samen en daarna gaat mama stofzuigen en mag jij zelf gaan kleuren. Al is het bv maar even voor een kwartiertje. Daarna kun je haar prijzen dat ze zo lief zelf gespeeld heeft.
Wat hier ook goed werkt is om bv mijn zoontje aan tafel te zetten met een puzzel en dan met de eerste stukjes te helpen en dat te zeggen dat hij hem zelf mag afmaken. En dan zelf iets anders te gaan doen. Zo help je haar alvast op weg met haar spel.
Dat ze dat nu nog niet zo goed kan is helemaal niet erg, maar ik denk wel dat het beter is om haar niet altijd haar zin te geven. En je schuldig voelen als je even een half uurtje niet met haar speelt is echt niet nodig, van de berichtjes die ik van je gelezen heb straalt wel af dat je een goede en betrokken moeder bent die het beste wil voor haar kind.
Alleen een beetje meer zelfvertrouwen zou geen kwaad kunnen denk ik voor jou. En peuters hebben die onzekerheid gauw door en kunnen daar handig gebruik van maken. Is helemaal niet negatief bedoeld hoor, gewoon als een steuntje in de rug. Ik denk dat je een veel betere moeder bent als dat je van je eigen denkt.
Probeer lekker van je dochter te genieten en maak je niet zo druk, maar vergeet ook niet om tijd voor jezelf te nemen.
Goed dat je je dochter naar de peuterspeelzaal doet, contact met andere kinderen zal zeker goed zijn voor haar. En wie weet dat je daar wel andere moeders leert kennen met kindjes van haar leeftijd zodat je daar ook eens mee kunt afspreken.

groetjes Ramona

[img]http://lb3m.lilypie.com/X8bBp1.png" width=“200” height=“80” border=“0”

Lilypie Pregnancy tickers</

Ik heb niet zo heel veel toe te voegen aan wat er boven allemaal al is geschreven. Wat ik nog wel even wil zeggen is dat het voor een peuter al heel goed is als hij/zij 10 tot 15 minuten alleen kan spelen. Nadat ik dat wist, ben ik heel anders naar het spelgedrag van de onze gaan kijken. Dit maakte mij veel meer ontspannen in mijn spelhouding naar hem waardoor hij veel meer ontspannen begon en bleef spelen.

ja ik denk dat het ook leeftijdsgebonden is, pippy kan zich nog moeilijk op dingen concentreren een kwartiertje zelf klooien en met haar speeltje bezig zijn is al heel wat, na het eten doet ze dat altijd wat langer, merk wel dat dat steeds beter gaat … dus denk als je een beetje oefend dat dat vanzelf wel komt hoor !

Pippy is geboren 17.07.2009

bedankt voor jullie reacties! ik ga er nu wat beter op letten om haar meer zelf te laten doen en haar op weg te helpen.
ben benieuwd hoe ze daar op gaat reageren want zelfs als de tv hier aan staat zegt ze ’ mama meekijken’ ! En eh, ik heb Dirk scheele al honder keer gezien! Hi,hi.
ben in ieder geval blij voor de bevestiging dat het er ook wel bijhoort, het niet zo goed alleen spelen, maar dan lees ik weer zo’n pedagogisch artikel en ga weer twijfelen. Die gooi ik nu dus gelijk de prullenbak in want ik word er alleen maar onzeker van!
bedankt voor de fijne tips!

ja meis hop ff in de prullenbak ik vind altijd het nadeel als je wat gaat zoeken als je je ergens zorgen over maakt, ik heb neiging altijd dan ga ik speuren op internet, dat je vaak alleen de ‘negatieve dingen’ ziet en die blijven hangen is mens eigen, dus uiteindelijk ga je je alleen maar meer zorgen maken, dus weg ermee en lekker gaan spelen en opweg helpen !

Pippy is geboren 17.07.2009

mijn computer was even kapot…heel vervelend voor dit forum maar voor de rest…gaf het ook rust!
mijn meisje heeft trouwens vandaag heeel even alleen gespeeld. Wel werd werkelijk alles overhoop gehaald, lego, 2 minuten, trekeend, 2 minuten, laptop, alleen aan en uit gedaan. Stofzuigertje, 1 minuut, maar toch!
Keukentje kijkt ze niet naar om en alles werkelijk heel kort. Zal ook wel bij de leeftijd horen, al lees ik ook wel eens dat kinderen een half uur met lego spelen, komt misschien nog.
Ja en jammer dat het negatieve blijft hangen! Raar maar waar!

ik persoonlijk zou me niet schuldig voelen als je af en toe niet met haar bezig bent, hoor! Jij hebt ook je ontspanning nodig.

Ik heb dat probleem niet want Colin gaat heel erg zijn eigen gang. Hij speelt bijna de hele dag alleen. Ik ga er natuurlijk wel bij zitten en dan doen we even samen iets, maar meestal gaat hij er dan na 10 minuten weer vandoor om iets anders te gaan doen. OP het KDV gaat hij ook heel erg zijn eigen gang. Hij speelt wel met andere kindjes gelukkig, maar hij hangt niet aan de leiding. Ik ben wel blij dat Colin zo goed alleen kan spelen.
Maar ik heb ook vanaf het begin veel voor mezelf gedaan en hem zelf laten klooien.

Ach komt wel, als ze dadelijk naar de PSZ gaat leert ze wel zich alleen amuseren.

22-12-2009 colin geboren

heerlijk dat hij zo alleen kan spelen. Ik ben vanaf het begin te veel met haar bezig geweest, dus draai dat nu maar weer eens terug!
het is wel een wijze les, mocht er nog een kindje komen, dan ga ik daar toch wel anders mee om! Wanteven zelf wat doen is niet verkeerd!