Hoi, sorry voor de wat latere reactie…
Onze dochter kwam met 5 maand in aanmerking voor helm. We hebben thuis (met ca 4,5 maand denk ik) een meting door collega van de fysio laten doen om de afplatting te beoordelen. Twijfel geval of t wel of niet nodig was, soms komt t namelijk zonder helm ook goed. Alleen daar staat meer tijd voor. Maar wij zijn wel voor de helm gegaan dus. Met 5 maand contact met t ziekenhuis opgenomen en met 6.5 maand ongeveer kreeg ze de helm voor t eerst op. We hadden met 6 maanden de eerste afspraak om de helm te laten aanmeten. De helm moet op tot op de 1e verjaardag. Voor onze dochter is dat begin juni.
Ze draagt m 23 uur per dag… Dat ene uurtje dat ie afmag is voor verzorging kind en helm. Die helm is niet lastig verzorgen even poetsen met wat dettol of alcohol. heel soms doen we de helm wat meer af, bijv als ze t heel erg warm heeft, of een drukplek of een wond aan d’r hoofd.
Tja… weet je, je kindje went aan die helm hoor! Het is voor jou als ouder ws moeilijker dan voor t kind. Zij begint te glimlachen als ik de helm pak om hem weer op te zetten. In het begin was er een opbouwschema, zodat ze in 8 dagen tijd de helm 23 uur per dag ging dragen. Ze heeft het er de eerste paar dagen moeilijk mee gehad, korter geslapen. Maar nadat ie op dag 4 de hele nacht opmoest (en ze sliep door!) was t verholpen. Overdag sliep ze er ook goed mee.
qua kleding… ik doe overdag vaak de sokjes uit, dan kan ze de warmte beter kwijt. Verder draagt ze dezelfde kleren als altijd. Broekje, romper korte mouw en shirtje lange mouw. Ze heeft het dan niet te warm. Mocht het warmer worden, s zomers, zou ik ze desnoods in d’r romper laten spelen. t schijnt dat ze op andere manier leren zweten, via de huid ipv via het hoofd.
Er bestaan verschillende soorten helmen heb ik begrepen. Bij ons gebruiken ze de helm zonder kinbandje, maar dat verschilt per locatie begreep ik.
Mocht t over tijdje echt zover komen dat je een helmpje voor Sam moet laten aanmoeten, voel je vrij om te mailen hoor! Of nu trouwens ook als je vragen hebt!! Geen probleem…
Joh ik hoop gewoon voor je dat t zo goed komt!! Veel op de zij laten liggen (deden wij ook in zijslaper net als jij. Maar hier rolde ze toch op d’r rugje).
Succes! En niet bij de pakken neerzitten hè?!