Salami


#1

Ik zat afgelopen week te zappen en toen kwam ik op SBS bij een show van Mark Klein Essink terecht. Geen idee meer hoe het heet, maar het is een show over je gezondheid. Heb eventjes gekeken en ineens kwam er een vraag voorbij over wat je wel en niet tijdens je zwangerschap mag eten. Uit die vraag bleek dat je ook geen salami mag eten. Ik heb dat echt nooit geweten. Nu eet ik nooit salami op brood, maar in het weekend hebben we s’avonds wel eens een lekker stukje kaas en een salamiworst. Ben eens op internet gaan kijken, maar daar staan wisselende verhalen op. Wisten jullie dat je geen salami mag eten tijdens zwangerschap?

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers


#2

Ik heb dat ook gezien! Stond er ook van te kijken. Ik wist ook niet dat dat rauw was, want dat is het probleem blijkbaar.

En dat van die haring is ook achterhaald: Hollandse Nieuwe mag wel, gerookte zalm mag niet. Verschil: Hollandse Nieuwe is zo vers, daar hebben bacteriën nog nagenoeg geen kans in gehad. Gerookte zalm is dan wel gerookt, maar nog steeds rauw en ondanks dat het vacuüm verpakt is, hebben bacteriën daar langer de kans in gehad om zich te vermenigvuldigen.

Groetekes, Sje


#3

ja klopt, schijnt toch vrij rauw te zijn dus beter van niet.

Xx

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers


#4

Ik wist t ook niet… maar gelukkig eet ik dat nooit.
Zo leer je nog eens wat van de tv!


#5

Wat Sje zegt klopt ook, nu weer wel zeer verse rauwe vis zoals haring vd visboer en sushi bij de jap hhmm heerlijk en super gezond al die omega 3 :smiley:

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers


#6

Nooit van gehoord en eet het best vaak, vooral pepersalami, heerlijk!
Heb even zitten googlen en salami is bewerkt vlees dus mag wel staat er in de meerderheid.

Vorige week vertelde iemand dat knakworst en rookworst ook niet mag…

Weet niet meer zo goed wat nu wel en niet mag iedere week komt er wel iets bij wat weer niet mag. Heb een lijst van de verloskundige en daar houd ik me aan.

Groetjes,

Shirley, de gelukkige mama van Eliza (L).–



#7

Ook nog nooit van gehoord, maar als ze in dit tempo doorgaan met wat je niet mag eten mag je over 10 jaar niets meer eten

Liefs Michelle



#8

Knakworst en rookworst is ook gerookt. En gerookt heeft op bacteriën en andere schadelijke stoffen blijkbaar niet hetzelfde effect als gebraden, gebakken en/of gekookt.

Groetekes, Sje


#9

Knakworst en rookworst, mogen volgens mij wel, deze worden namelijk warm gerookt, waardoor de bacteriën dood gaan.
Gerookte zalm wordt koud gerookt, waardoor niet alle bacteriën dood gaan, dus dat inderdaad beter niet.

Liefs, Anne


#10

Ik snap best dat ze voorzichtig zijn met zwangeren, maar soms vind ik het wel overtrokken hoor.

Mijn moeder had toen ze zwanger was van mij zo’n zin in nierbroodjes (bij de snackbar ofzo). Verder was ze hartstikke misselijk maar die nierbroodjes kon ze goed hebben, dus dan maar nierbroodjes om aan voedingsstoffen te komen. Ik ben er niet slechter van geworden blijkbaar, want ik ben kerngezond ter wereld gekomen en gebleven.

Nu niet meer denkbaar, want alle orgaanvlees is verboden tijdens de zwangerschap. En nou zeg ik niet dat we terug moeten naar die tijd, maar iets minder krampachtig of gewoon in bepaalde gevallen (bijv. bij salami) de keuze bij de a.s. moeder leggen zou moeten kunnen.

Groetekes, Sje


#11

Ik vind het tegenwoordig ook erg overdreven allemaal. En niet alleen wat betreft de veiligheid tijdens een zwangerschap, maar ook wat betreft de veiligheid van kleine kindjes. Natuurlijk kan je niet voorzichtig genoeg zijn, maar tegenwoordig word er inderdaad wel heel krampachtig mee omgegaan…
Terwijl er juist weer andere dingen zijn die wel echt gevaarlijk zijn, waar totaal geen aandacht aan word besteed…
Ach ja, we leven in een vreemde wereld. Gelukkig blijven we nog altijd baas over ons eigen lichaam en ons eigen leven. Dus de keuze is nog steeds aan jezelf!

Groetjes


#12

@Shirley, op de meeste sites waar ik op gekeken heb, mag het idd niet. Maar er zijn ook sites waarop wel weer staat dat je het mag eten, omdat het bewerkt vlees is.

Maar idd ben het helemaal met jullie eens. Ik krijg steeds meer het idee dat er minder dingen overblijven die je mag eten tijdens je zwangerschap. En begrijp me niet verkeerd, want als het echt niet mag doe ik het niet. Maar bij sommige dingen vind ik het een beetje overtrokken.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers