's nachts slecht slapen, overdag meer dan anders

Sinds een paar dagen slaapt Joep 's nachts zeer onrustig. Hij slaapt vanaf zijn laatste fles (21.00) lekker door tot een uur of 2 en wordt dan veel en vaak wakker, wil zijn speen, slaapt dan direct verder maar is soms na een kwartier alweer aan het huilen…en dit gaat zo door tot een uur of 6/7
Overdag wil hij nu natuurlijk meer slapen dan anders, hij is verder niet vervelend of ziek of zo. Ik probeer hem overdag een beetje bezig te houden en het slapen te rekken want anders ben ik bang dat ik vanacht weer telkens aan het heen en weer lopen ben. Eerst dacht ik dat het kwam omdat hij niet helemaal fit was maar dat is alweer over.
Hij is nu 5,5 maand.
Heeft iemand ideeen of tips?

In de periode week 21,5 t/m 26,5 zit een sprongetje. Zie het Oei-ik-groei-boek. Zo’n sprongetje kan zich o.a. uiten in slechter slapen.

Verder lusteloos, hangerig, jengelig, slechter eten/drinken. Etc.

Ik blijf erbij dat het Oei-ik-groei-boek verplichte kost moet worden voor aanstaande ouders. Het neemt zo’n hoop onzekerheden weg als je kind zich van de een op de andere dag even anders begint te gedragen en je weet dat het een sprongetje is.

Groetekes, Sje

Ik heb de Oei, ik groei ‘bijbel’ er ook al even op nageslagen en ik herken wel het een en ander…
Gewoon verstand op nul en bedenken dat het weer over gaat.
Hebben jullie nog tips voor 's nachts? Ik laat hem meestal gewoon liggen en troost hem in zijn bedje, vannacht toch even bij ons in bed genomen…

In het begin heeft Anna wel bij ons in bed geslapen omdat ze niet meer in de wandelwagenbak wilde en het ledikantje ook niet wilde. Ze slaapt nu in haar eigen bedje en we halen haar niet meer bij ons in bed. Soms bij de ochtend fles in het weekend, leggen we haar even tussen ons in.

Ik kan me best voorstellen dat als Joep zo huilt en je moet zelf de volgende dag weer werken, je dan snel de neiging hebt om hem in bed te halen. Dat kan volgens mij ook geen kwaad voor een keer, maar je moet wel oppassen dat het geen verwennen wordt en Joep zoiets heeft, dat als ik huil, mag ik lekker warm bij papa en mama in bed!! Het is best wel lastig!!

Omdat Anna en Joep niet veel schelen, herken ik ook wel dingen die jij noemt! Leuk hoor!!

Moeder van een mooie dochter Anna, geboren 2 juli 2007.