's nachts huilen

Hallo!
Ik ben benieuwd wie er nog tips voor me heeft. Ik ben de trotste moeder van een geweldig lieve meid van 15 maanden. Ze heeft eigenlijk tot nu toe altijd wel wat slaapproblemen gehad. Van het consultatiebureau moest ik haar gewoon laten huilen en negeren. Heel moeilijk maar uiteindelijk ging het veel beter. Nu heeft ze een maand geleden de "laatste prikken"gehad en vanaf dat moment is het weer verschrikkelijk. Ze gaat heel lief naar bed want we hebben een heel strak avond schema. De avond van het prikken begon ze 's nachts te huilen, niet raar want ze kunnen er last van hebben. Ben heel even gaan kijken maar er was niets aan de hand. Gelukkig! Nu zijn we al een maand verder en ze huilt nog steeds 's nachts!! en dat kan ze best lang volhouden! soms een kwartier maar soms ook 2 uur! Ik kan naar haar toe gaan maar ze wil dan boekje lezen of spelen dus dat doen we niet meer anders went ze daar weer aan. Heeft iemand anders ervaring?? of tips?? Ben erg benieuwd!
Groetjes Dolores

Gewijzigd door - Dolores op 25 Jul 2009 21:25:45

Ze is op de leeftijd van een ontwikkelingssprong. Zie het oei-ik-groei-boek.
Dus als er verder niks aan de hand lijkt te zijn wat betreft haar gezondheid, hoe ze in bed ligt etc., dan kan het slechtere slapen te wijten zijn aan die sprong.

Zorg in elk geval dat je haar niet bij je in bed gaat nemen want dan is het eind zoek. Echt niet doen! Troosten op haar eigen kamer, desnoods slokje water (niet terug naar nachtvoedingen!), kusje geven en dan weer weg van haar kamertje.

En desnoods maar laten huilen. Het is niet anders. Op een bepaald moment zal ze beseffen dat je er echt niet elke keer uit komt en dat ze gewoon in haar eigen bedje moet slapen. Het is nacht en alle kindjes slapen. Mogelijk begrijpt ze dat als je dat tegen haar zegt.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 25 Jul 2009 21:17:14

Hoi Sje,
Bedankt voor je berichtje. Ik heb er wel moeite mee om haar 's nachts zo te laten huilen. Ik ga er NIET naartoe maar m’n hart zegt wel anders. Ben zo bang dat er wel wat is. Maar als ik ga went ze eraan. Lastig hé! Overdag doet ze ook maar hazenslaapjes. Soms een half uur en heel af en toe een uur. Als ze dan wakker wordt is het altijd huilend. Zo zielig. Heb tot nu toe maar 2 keer gehad dat ze lag te “praten” en spelen met d’r knuffeltjes.
Is het boek dat je beschrijft in je reactie goed? Dan overweeg ik het wel om te kopen.
Groetjes! Dolores

Er zijn mensen die enthousiast zijn over het oei-ik-groei-boek en er zijn mensen die zeggen er niks mee te kunnen. Er zijn al verschillende mensen die het n.a.v. topics op deze site gekocht hebben en er erg veel baat bij hebben.

Maar vooral het sprongetjesschema scheelt al een hele hoop in onrust en onzekerheid. Zeker omdat je net als nu een situatie hebt dat er niks aan de hand kan zijn en dat je kind toch duidelijk niet lekker in haar vel zit. Als je dan weet dat het zo’n sprongetje is, dan is dat al een geruststelling. Niet dat je er iets aan kunt doen want zo’n periode moet je gewoon doorheen en da’s af en toe doorbijten omdat niks goed is bij het kindje maar het scheelt je wel een hoop gepieker.

In forum Mama’s Hoekje is een topic gewijd aan de sprongetjes. Daar vind je reacties van voor- en tegenstanders, dus mogelijk kun je daarop je keuze baseren of je het wilt kopen. Maar er staan nog maar een paar maanden sprongetjes in die voor jouw kindje kunnen gelden, dus even afwegen of het nog de moeite is. En anders bijv. lenen in de bieb zodat je er eens op je gemak in kunt kijken.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 25 Jul 2009 22:13:03

Wat dat huilen betreft en er wel of niet naar toe gaan gaf iemand deze week hier de tip om eerst na 5 minuten te gaan kijken, kusje en weer weg, dan na 10 minuten, kusje en weer weg, en zo die tussenperioden opvoeren tot steeds langer.

Geen idee of het bij jouw kindje werkt maar het zou uit te proberen zijn.

Groetekes, Sje

quote:
Wat dat huilen betreft en er wel of niet naar toe gaan gaf iemand deze week hier de tip om eerst na 5 minuten te gaan kijken, kusje en weer weg, dan na 10 minuten, kusje en weer weg, en zo die tussenperioden opvoeren tot steeds langer.

Geen idee of het bij jouw kindje werkt maar het zou uit te proberen zijn.

Groetekes, Sje

Nou bedankt zeg! Wat een tips. Daar heb ik heel wat aan.
Ga er zeker naar kijken en dat boek lenen is natuurlijk veel makkelijker dan kopen!
Ik kom er zeker nog wel op terug.
Prettig weekend hoor!
Groetjes, Dolores

En wat je ook nog kunt doen aan dat huilen is haar bedje een kwartslag of halve slag draaien. Klinkt heel suf maar in heel veel gevallen helpt dat om onverklaarbare redenen.

Wat dat boek betreft: misschien is er wel iemand in je omgeving die het boek heeft en het op het moment niet gebruikt. Kun je het langer lenen dan bij de bieb.

Groetekes, Sje

Hoi,
Ik lees dat het na de prikken is begonnen?
Heeft ze al vaker last gehad na een inenting, of is het de eerste keer?
Ik zou het even afwachten, en kijken of het idd geen sprongetje is, maar als het aanhoud, zou het ook kunnen zijn dat ze reageert op de prikken…

Ik zelf ben vroeger echt een huilbaby geworden na de inentingen, en daarom hebben ze mijn zusje helemaal niet in laten enten, en daar is alles goed mee gegaan. Nu bij Seth kijken we ook een beetje uit met de inentingen, en hebben ze wat later aan hem gegeven (die van 4 maanden heeft hij nog niet gehad). Ik merk wel dat hij elke keer na een inenting erop reageert door huileriger te zijn. Nu lopen we bij een homeopaat, en hij krijgt er dan iets voor, tegen de nare “bijwerkingen” van de prik, en dan gaat het weer beter.

Ik hoop dat het gewoon over gaat!!
Maar anders zou ik dit even in de gaten houden (niet om je bang te maken ofzo…, het is ook niet ernstig, maar het is fijn als je weet waar het van komt, en als je er iets aan kan doen).
Succes ermee!
Liefs, Anne

Lilypie

Hoi Anne,

Bedankt voor je berichtje. Ze heeft na de eerste prik een beetje last gehad.
Maar na de 2de helemaal niet. Nu de 3de en 4de weer wel en HEFTIG!!
Niet zozeer dat ze koorts had maar echt dat huilen 's nachts.
Het is af en toe ( ong. 1 x per 2 weken ) dat ze gewoon doorslaapt. Maar de andere dagen huilt ze standaard een half uur of langer.

Heb iedere keer voor het enten homeopatische druppels gegeven die het herstel na vaccinatie moeten versnellen. Nou dus geen koorts maar wel huilen. We wachten gewoon weer af en hoop dat dit weer een fase is die snel afgelopen is.

Leuk hoor dat er zo gereageert wordt op berichten.
Had ik niet verwacht. Nog een prettig weekend hoor.
Liefs Dolores

Ik heb zelf aan de hand van picto’s (plaatjes) een schema samengesteld, zodat de dag wat voorspelbaarder werd.
Bijv. plaatjes met ‘kindje wakker worden&ontbijten’, ‘kindje spelen’, ‘kindje broodje eten’, ‘kindje slapen’, ‘kindje spelen’, ‘kindje warm eten’, ‘kindje tandjespoetsen en slapen’.
Gewoon met tabelletjes in Word en met plaatjes van www.animatiemagazijn.nl … het heeft hier erg goed gewerkt!

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker

Als je op Google zoekt op de zoekterm dagritmekaarten kun je hele series van die plaatsjes ineens uitprinten. Hoef je ze niet per categorie op te zoeken.

Groetekes, Sje

Hallo,
Ja het is wat als ze huilen snachts. En jij je maar afvragen waar je goed aan doet. Ook ik heb daar ervaring mee. Wat ik doe als mijn dochtertje ( ruim 2) huilt is: Ik geef het een kleine 10 minuten even de tijd. Als ze dan nog huilt ga ik er naar toe en wrijf lekker over haar rug. Het is een buikslaapster namelijk. Zo wordt ze weer rustig. Ik bleef er de eerste paar keer ongeveer 10 minuten bij en bouwde dat langzaam af. De wijkverpleegkundige vertelde mij dat als je kindje snachts huilt je er echt wel even naar toe mag gaan om een stukje veiligheid te geven. Ik deed verder niets, geen boekjes lezen oid…er geen feestje van maken. En ik ben het met Sjé eens. Ook ik zou haar niet uit bed halen en bij jou in bed nemen. Dan creër je er een probleem bij.
Succes…
Groetjes Nicole